Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Ägaren talade med vet. genast och fick order om att resa hästen och gå omkring lite. Sen gick det över, hästen blev som innan "anfallet" eller vad man ska kalla det. Vet. säger avvakta och fortsätt som hittills.. Vår ord. vet. återkommer på måndag, de säger att hon ska vänta tills dess för att besluta om diagnosställning och ev. avlivning.

Antagligen ett kolikanfall av att inte rört sig så mycket. Det fick min ponny. Och hon betedde sig precis som du beskrev. Låg ner och stönade. Vet. var ute och gav henne kramplösande bl a då jag inte kunde gå med henne (hon stod med misstänkt fång).

Antagligen ett kolikanfall av att inte rört sig så mycket. Det fick min ponny. Och hon betedde sig precis som du beskrev. Låg ner och stönade. Vet. var ute och gav henne kramplösande bl a då jag inte kunde gå med henne (hon stod med misstänkt fång).
Det gör ju denna ponny oxå...Står med misstänkt fång alltså..

problem med insulin-reguleringen sägs ju vara ärftligt. jag vet två fjordingar, mor och dotter, dom fick båda tas bort pga fång. trots grushage och enbart hö.

KL

Harry har nu ätit sin sista dos med butta, 1 påse/dag fick han den sista dagen igår. Han är helt symptomfri, rör sig obehindrat, kalla hovar, ingen pulsförstärkning, pigg och alert.
Är faran över?
Vet tyckte jag kunde börja vänja in honom på gräs igen om ett par veckor. Ok? eller för tidigt?

Stallet där jag har honom har enbart gräshagar, han har nu fått en hörna i en tallbacke med bara ett par strå gräs, men tanken har ändå slagit mig om jag ska byta stall. Omnejden har gott om stall med hagar utan ett enda grässtrå, så alternativ finns.
Vad tycker ni?

Har bokat in röntgen på fredag för att vara på den säkra sidan.

kan ta nån/några dagar innan all butta går ur kroppen så ta inte sägern i förskott sas.. men det låter ju bra att han verkar pigg.:)

jag skulle inte byta stall. köp en greenguard eller välj en hage med mindre gräs.

KL

Harry har nu ätit sin sista dos med butta, 1 påse/dag fick han den sista dagen igår. Han är helt symptomfri, rör sig obehindrat, kalla hovar, ingen pulsförstärkning, pigg och alert.
Är faran över?
Vet tyckte jag kunde börja vänja in honom på gräs igen om ett par veckor. Ok? eller för tidigt?

Stallet där jag har honom har enbart gräshagar, han har nu fått en hörna i en tallbacke med bara ett par strå gräs, men tanken har ändå slagit mig om jag ska byta stall. Omnejden har gott om stall med hagar utan ett enda grässtrå, så alternativ finns.
Vad tycker ni?

Har bokat in röntgen på fredag för att vara på den säkra sidan.

Jag skulle aldrig våga ha hästen på gräs så fort igen. Jag skulle väntat till nästa år med gräs och då vara extremt försiktig.

KL

Nu vill jag höra era åsikter, skriver i denna tråden då många med fångerfarenhet hänger här =)

Jag har en liten shettis som fick fång förra året för första gången. Allt gick bra och hon har inte haft något återfall hittils, *pepparpeppar*
För någon vecka sedan fick hennes vän avlivas akut och sen dess har hon gått ensam. Vi har velat fram och tillbaka om vi skulle skaffa kompis till henne eller om vi skulle sälja henne.
Men nu har vi kommit fram till att hon ska stanna hos oss så länge hon lever (haft henne i 12 år redan) =)

Jag funderar nu helt ärligt på att hoppa på ett erbjudande jag fått av en granne en bit ifrån oss- Att överta deras fångshettis.
Det skulle ju vara toppen för min lilla Stina att ha en likasinnad vän att dela livet och hagarna med. Vi behöver inte ha dom i separata hagar osv.... De lever efter samma regler liksom.

Är jag helt "galen" som ger mig på en fånghäst till eller?

KL

Nu vill jag höra era åsikter, skriver i denna tråden då många med fångerfarenhet hänger här =)

Jag har en liten shettis som fick fång förra året för första gången. Allt gick bra och hon har inte haft något återfall hittils, *pepparpeppar*
För någon vecka sedan fick hennes vän avlivas akut och sen dess har hon gått ensam. Vi har velat fram och tillbaka om vi skulle skaffa kompis till henne eller om vi skulle sälja henne.
Men nu har vi kommit fram till att hon ska stanna hos oss så länge hon lever (haft henne i 12 år redan) =)

Jag funderar nu helt ärligt på att hoppa på ett erbjudande jag fått av en granne en bit ifrån oss- Att överta deras fångshettis.
Det skulle ju vara toppen för min lilla Stina att ha en likasinnad vän att dela livet och hagarna med. Vi behöver inte ha dom i separata hagar osv.... De lever efter samma regler liksom.

Är jag helt "galen" som ger mig på en fånghäst till eller?

Nej, du tänker helt rätt!
Det är mycket enklare att ha två "fånghästar" än en fånghäst och en "vanlig".
Vet du hur viktigt foder, motion och hull är så är det inte några större problem att hålla en "fångponny"! Man får vara observant och ligga steget före sjukdomen hela tiden. Lär dig alla tidiga tecken och "försymptom" på fång, luska i vad dina ponnyer reagerar på och se till att hålla dem borta från det. (Våran ponny tål inte smörblommor men tycker att det är gott, tog oss flera år och ett fånganfall att komma på det!)

Lycka till!

Finns det några risker med att avla på ett sto som har haft ett fånganfall tidigare i livet?

Innan min häst fick fång hade jag planer på att betäcka henne. Men jag har bestämt mig för att inte göra det. Hon fick fång en höst när hon var överviktig (dock långtifrån jättefet). Hon fick inte kraftfoder och jag antar att det var betet som satte igång det. Men det vet man ju aldrig.
Det är mkt möjligt att det inte är så stor risk att fölet får fång senare i livet. Men det jag mest är rädd för är att hon ska få fång under dräktigheten. Det är tydligen inte hur ovanligt som helst? Jag antar att hon på ngt sätt är i en riskgrupp att utveckla fång eftersom hon fick det en gång. Sedan är i alla fall jag rädd för att det är lättare för dem att få det igen om de väl har haft det en gång. Jag menar att det kanske har blivit ngn försvagning i hovarna eller ngn annanstans i kroppen? (Detta blev nog lite konstigt. Jag hoppas att det framgår vad jag menar.)

I vilket fall som helst så har jag bestämt mig för att jag inte orkar med all den oro som den dräktigheten skulle medföra för mig. Jag vill helt enkelt inte ta risken att hon skulle bli sjuk igen och då veta att jag kunde ha undvikit det. Jag kan köpa ett föl i stället om jag vill ha det. Det känns lugnare.

Men detta är vad jag har kommit fram till när det gäller min lilla häst som betyder mkt för mig. Det är kanske inte ett beslut som passar alla.

Senast ändrad:

*kl*

Vad använder ni när ni "lindar" på något mjukt under hovarna?
Har hört talas om "frogs",vad är det och finns det o köpa någonstans?
Jag har använt mig av liggunderlägg,men det vill tammetusan inte sitta kvar:mad:

det heter frog supports. du kan köpa såna. annars funka dubbelvikta tjocka neoprenboots bra. sen massa silvertejp. funkar såklart bara om hästen står i boxen, men det ska den göra i det akuta skedet.

*kl*
Har nu fått min häst röntgad på klinik. Lindrig rotation, endast ngn grad hf. I övrigt ua enl röntgen.
Vet rekommenderade skoning med fångbeslag (bakvända framskor, bägge fram), bantning, samt vila från arbete i sex månader.

Blir väll lagom att sätta igång till jul. Jag är i alla fall glad att det var så pass liten skada skedd i hoven och att det bara var en hov.

Jag skulle råda dig att ha hästen oskodd under vilan och räkna med att verka den ofta av duktig hovis. En hov som haft fång växer snabbt och ojämnt en period. Lättare att ofta hålla efter hoven utan skor och större chans till snabb läkning i hoven. Tejpa på stötdämpning under hovarna under rehaben om han ömmar.
Sko den om det behövs när du sätter igång den.

boots är bättre! jag har boa boots med comfortsulor, med dom kan en ömfotad häst gå på alla underlag utan problem.:)

håller med om verkningen, jag får raspa min var 14. dag eller oftare, annars drar tårna iväg och då blir det så stor skillnad när hovis väl kommer och verkar (var 5.e vecka). och just den övergången skapar ofta problem för en fångis, så det är bättre med lite och ofta.

Vitsen med skoningen är väll att stabilisera hovbenet. Jag får höra vad min hovslagare säger, han är erfaren och välutbildad.
Jag kan förstå dilemmat med att hoven växer snabbare och att det blir svårt att själv raspa om hästen är skodd.
Det är i och för sig inget problem att ha den oskodd. Har stått på sand hela tiden i 4x4 hage som gradvis kan utökas.
Försöker få tag i timotejhalm för att uppfylla tuggbehovet. Hästen är mycket rastlös och kolikbenägen. Just nu har jag vetehalm kvar. Ger 4 kg hö samt tre kg halm. Har minskat något i vikt, fast långsamt.
Vad jag förstått så har hästar som fått fång pg av övervikt, den bästa prognosen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 459
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V