Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En öppentåsko avlastar just trycket på sulan av hovbenet- om det har roterat.bakoframvända skor kan definitivt inte stödja hovbenet... sk heartbars kan däremot göra det men såna brukar man mest ha i börja.
men jag råder dig att låta hästen vara barfota, så kan du sätta på boots när den ska ut och gå lite mer eller om den verkar öm. min häst älskar sina boots, så fort han fått på sig dom så marcherar han ut.
är hästen mkt överviktig?? låter som en väldigt liten högiva. du måste tänka på att en sjuk häst behöver all näring den kan få, annars kan den inte bygga en ny och frisk hov... skulle även tro att hästen får för lite protein med den foderstaten?
hm som jag uppfattade min hovis så innebär breddad lamellrand att hovbenet ändrat läge. men det kan säkert bero på hur pass breddad den är?
Jag håller med dig om lusern. Det har jag gett en hel del av till min fånghäst i vinter.
Vad ska jag ge för kraftfoder till min C-ponny? Skulle vilja ha henne piggare. Hon har haft fång en gång för tre år sen. Går väldigt lätt upp i vikt.
kl
det gick bra dom första 4 åren att bara vara förskiktig och vänja henne sakta vid gräs, men det blir svårare och svårare för hon blir bara kännsligare för varje år.
nu när jag ser till baka så hade jag aldrig i dagsläget släppt ut henne utan munkorg el liknande begrännsning även om hon klarade kräset.
gräset i år med torkan är hemskt, funkar inte alls
Ser att många haft problem i år när det är torrt. Jag har precis tvärt om. När det var torrt kunde min ponny gå ute dygnet runt utan munkorg. Dock i hage som är helt nerbetad. Men nu när regnet kommit får han puls i frambenen om han går en timma utan korgen. Nån som vet varför? Stämmer inte alls med de artiklar jag läst.
Jo så har jag alltid trott o tyckt men många har tydligen problem i torkan o det är även vad som sägs på http://www.lillhagna.se/ att fruktanet frigörs när det får näring o att växten sparar o är fullproppat med fruktan när det inte har näring att växa
Jag vet inte i vilka fall som man väljer att sko.Visst kan då bakåtvänd sko ge avlastning från sulan i tån men å andra sidan så ger det större belastning på hovväggen och lamellerna som är inflamerade.
Jag tillhör de som inte tror på att en häst blir pigg av mer mat. Min egen C-ponny tillhör definitivt de lättfödda typerna. Om jag ger henne kraftfoder blir hon inte piggare bara tjock. Det är möjligt att vissa hästar som ex fullblod blir pigga av ex havre. Vår fullblodsvalack blir inte det.
Jag tror mer på att träna upp konditionen och omväxlande ridning, bantning om hästen redan är lite överviktig. Det har satt fart på min häst.
I vilket fall som så hade inte jag gett en fånghäst spannmål. Det bästa är nog om man kan undvika att ge den stärkelse.
Detta blev inte ngt bra svar. Men om den har lätt att gå upp i vikt tror inte jag att den behöver extra energi. Om du vill ge extra protein så är lusern bra. Det innehåller dessutom en del energi. Men det är ett grovfoder.