Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Min var mer roterad på höger än vänster och det var på vänster som man kunde om man kände noga, en liten sänkning.

*kl*

lillamy73
Min fångponny reagerade inte på visitertången. Varken i det akuta skedet eller senare. Trots att det visade sig på röntgen att hon var roterad i båda fram (höger nästan genom sulan dessutom). Hon gick även utan problem eller protester att sko utan medicinering (innan vi visste hur det stod till, vet kom senare samma dag).

Hon stod heller aldrig i någon direkt fångställning och var inte direkt varm i hovarna men hade puls.

Så det där med "klassisk fångponny" skulle jag inte använda som mall. Viktigare då att kolla allmäntillstånd, villighet att röra sig? Osv. Det som var tydligast i början var att hon vände som en fånghäst.

Och det var heller inte gräsrelaterat eller troligen ens foderrelaterat, början av mars, inget bete, nada.

Svårt att se... men är den inte lite tjock?
skulle då inte ge lusern eller klöverhö!

Ta inte denna sida på allvar.

OL anser sig ha röntgensyn o menar att hovbenet inte släpper.

"knapplån"

Kan man alltid se bredare fåror i hovarna efter att en häst haft fång?

Tänkte om mitt sto nu har fång då kommer det väl att visa sig när det är dags för hovslagning om ca 8 veckor?

Eller ser man det alltid på fång hästar? Nyfiket frågat?

*Knapplån*

Har inte orkat plöja igenom ALLA sidorna men ändå många men en sak som gör mig nyfiken som jag inte hittat bland dom sidor jag läst är:
Ni som fått fånghästar, hur mycket rids/reds dom när dom fick fång??
Skulle vara roligt att få in det i statistiken nu när nya rön upptäckts.

Min var i full träningskondition. Reds sex dagar i veckan omväxlande arbete. Vi hade precis börjat träna byten.

Jag kommer efter att ha studerat all information jag kan hitta, inte att sko min häst. Den fick fång för sju veckor sedan och har stått på sand dag, spån natt sedan dess. Eftersom att det är en väldigt liten rotation endast i hf, så kommer jag gradvis att utvidga sandhagen. Tror inte på boxvila i 8 månader. Min klarar i alla fall inte det mentalt.
Kommer inte att sätta igång förens till våren, och efter att jag röntgat igen och en helt ny hov vuxit ut.
Bantning pågår och jag har fått tag på timotejhalm som spädning av höet.

Kan du hänvisa till någon sida?
Tråden är så lång så jag hinner inte sitta och plöja igenom den.

Vore tacksam om någon svarade på det...

Nej, jag har inte testat henne för Cushing. Vet tyckte inte jag behövde det.
Symtomen hon har: långhårig,svårt att fälla av vinterpälsen, spänd nacke, små fettvalkar över hela kroppen. Det som inte tyder på att hon inte har Cushing är att ansiktet ser helt normalt ut.

Vad skulle se konstigt ut i ansiktet? Min häst ser helt normal ut i ansiktet. Pälsen är oftast den stora ledtråden. Jag skulle definitivt testa hästen för Cushing efter det su skrivit här.

Mitt uppe i det...

Nu har min häst just avslutat sin kur quadrisol och jag tycker inte han är ett dugg bättre. Under veckan har det varit lite upp och ner- nu dag sju sämre igen. . Är det normalt, eller? Jag inbillar mig att han skulle bli, om inte bra så mycket bättre efter sin medicinkur- men det kanske de inte blir så fort? Hur har det varit för er? Han har mycket svårt att gå på hårt underlag, rör sig försiktigt på mjukt. Han står i utebox på jord, äter fjolårshö och har dötråkigt. Vågar man ge kvistar av asp och alm och tugga på som sysselsättning- eller är det bäst att låta bli?

Ring Vet. o få mer o kanske annan smärtlindring.

Jord är knappast så att den kan sjunka ner med tån o kunna avlasta den:confused:

Har gjort det. Vad jag är ute efter är erfarenheter från folk som befunnit sig i mitt läge

Jord ute är bättre än spån inne enligt vet. Bäst är sand ute men det har jag inte tillgång till.

Sv: Mitt uppe i det...

eftersom fång inte kan botas med smärtlindring så är det ju klart att han blir sämre så fort du tar bort medicinen... symptomen finns ju kvar, dom har bara varit dolda! har hästen ff mycket ont så be vet skriva ut butta.

quadrisol är inte bra att ge längre perioder då den ger sår i munnen - min häst fick det efter bara ett par dagar.

jo, det fattar jag... tack ändå

Vad jag skulle vilja vet är hur vanligt det är att smärtan kvarstår efter 7 dagar. Hur länge har era hästar varit uppenbart dåliga, med eller utan medicin. och hur gick det vidare i era fall?

Min har inte fått sår i munnen iaf.

Efter att ha ägnat en väsentlig tid åt fångstudier (tack för länken Helena) den senaste veckan har jag naturligtvis funderat över hur jag ska göra framöver. Röntga hovarna för att se hur illa det är måste göras men sen då? Det verkar ju finnas 2 helt olika skolor. Traditionell fångskoning med stöd under stråle och trakt där man helt enkelt stödjer hovbenet i den position den fått eller barfota där man sänker trakten och eftersträvar att få hovbenet parallellt igen. Rätta mig gärna om jag fattat fel.
Både versionerna finns lika många succé- historier och en del avlivningar.
Tar gärna emot era praktiska erfarenheter ni med fånghästar. ”Tyckare” orkar jag inte med just nu.. om ni ursäktar.

det är inte ovanligt nej. men det tyder ju på att skadorna i hoven är omfattande. har du tejpat på frog supports (googla!)? om inte, så gör det genast.

du ska dock inte förtvivla, finns hästar som legat ner nästan hela tiden i en mnd som till slut har blivit återställda.

nej han är inte tjock, nu efter lite bantning har han blivit normalhull.
Bilden ser lite konstig ut, men han har en jätte kropp, och korta ben.
Mäter 148 cm, men har 155 cm i täcke, klå det ni ;)

Det är inte ett rent klöverhö, utan kanske en blomma här och en annan där.. inga blad eller större partier. I övrigt är det ganska grovt.. Helst hade jag tagit allt från samma skörd, men det är omöjligt såhär års om man vill ha fjolårshö..

Han har även fått 1 dl betfor, som jag sedan har blött upp, hält av vattnet och spolat under sil, blandat med lite foderjäst.

imorgon ska jag köpa D & H Safe and sound, någon som provat?

Efter att ha ägnat en väsentlig tid åt fångstudier (tack för länken Helena) den senaste veckan har jag naturligtvis funderat över hur jag ska göra framöver. Röntga hovarna för att se hur illa det är måste göras men sen då? Det verkar ju finnas 2 helt olika skolor. Traditionell fångskoning med stöd under stråle och trakt där man helt enkelt stödjer hovbenet i den position den fått eller barfota där man sänker trakten och eftersträvar att få hovbenet parallellt igen. Rätta mig gärna om jag fattat fel.
Både versionerna finns lika många succé- historier och en del avlivningar.
Tar gärna emot era praktiska erfarenheter ni med fånghästar. ”Tyckare” orkar jag inte med just nu.. om ni ursäktar.
Jag var nöjd med strömsholmsmodellen- fick tillbaka en fungerande tävlingshäst.
inga skor eller stor resektion innan den fick börja promenera så smått.

Kl
Har en häst med hovbenssänkning större behov av skor?

Senast ändrad:

Jag var nöjd med strömsholmsmodellen- fick tillbaka en fungerande tävlingshäst.
inga skor eller stor resektion innan den fick börja promenera så smått.

Vi har också kört med "strömsholmmodellen" på närmsta klinik, och våran häst har repat sig otroligt snabbt. Men när en annan hästägare i krokarna fick se detta så sa hon att strömsholmmodellen numera klassas som djurplågeri och att man slutat med metoden?? Hon var väldigt upprörd och ville att jag skulle anmäla.. :confused: Själv fattar jag inte hur det kan vara djurplågeri- våran häst som haltat omkring i månader blev haltfri på några dagar tack vare denna metod, och är snart helt återställd (ska sättas igång i höst).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24