Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Om jag förstått det riktigt så syns det. Den nya hoven växer ut efter vinkeln på hov benet även om det kan gå tillbaka lite så blir det inte som innan.

Men hur ska man kunna se det på en röntgenbild efter över två år då hoven måste ha vuxit ut helt? Jag menar att det syns ganska tydligt under tiden som hoven växer ner men sedan är det väl borta.
Jag har vissserligen förstått det som att hoven växer ut och blir som den var från början men det kan vara som jag har missuppfattat det.

Jag har också trott som du, har för mig att jag läst någonstans hur lång tid det tar för en ny hov att växa ut.

Det kan väl inte synas på röntgen om man inte har en röntgen bild som visar hur det såg ut innan fången?

Jag tror att det tar lite olika lång tid för olika hästar men tror att det tar nästan ett år för den att växa ut.
Jag kan tycka att om man ska kunna se det på röntgen efter så lång tid så borde man ha en tidigare röntgenbild att utgå ifrån. Men jag vet inte säkert.

om hästen gillar vitlök, äppelcidervinäger eller nåt annat som har stark smak så kan du blanda det i lite vetekli och ha butta i det.

min häst tycker butta är gott. :p

dela inte upp dosen, den har bättre effekt om allt ges samtidigt.:)

dela inte upp dosen, den har bättre effekt om allt ges samtidigt.:)

Min vet säger att det är bättre att dela upp dosen så att hästen är mer jämnt smärtstillad över dygnet.

Om den antiinflamatoriska effekten är minimal, varför skulle det vara bättre att ge allt på en gång?

pga den smärtställande effekten såklart.

jag gav min två ggr om dagen för jag tänkte att det skulle vara bättre, men det hade knapt nån effekt öht. vet sa att så skall man inte göra, man ska ge allt samtidigt. och se, då blev hästen nästan smärtfri!

Min fick bara 1/dag, hade märkbart mindre smärta under dagarna, men man såg att han hade lite ondare när man kom och skulle ge ny dos på morgonen.

*KL*

Idag skoddes min häst med sjukbeslag; bakvänd sko fram och heartbar bak. Hon har bara rotation på bakbenen, även liten sänkning på det ena. Hon har nu stått inne på box i fyra veckor ungefär och varit utan butta nu sedan i måndags. (Fick en extra kur efter det första upphållet). Hon har rört sig lika bra utan buttan och hovis märkte inget i hovarna idag. Hon verkade inte öm vid sömningen och hon rörde sig bra även efter skoningen. Idag fick hon gå ut lite i sjukhage med torv i.

Men hur lång tid tar det innan det syns på / i hovarna? Är det positivt att vi inte märkte något idag? Jag är fortfarande så orolig för henne eftersom hon har rotation bak.

KL

Han vill inte äta buttan, provade att blanda med en riven morot, men icke sa min annars hungria häst..

Fick kasta allt.. 3 påsar åt skogen.
Tog 3 nya och blanda med lite vatten och gav i munnen istället med sprut-behållare.
Inte ok enligt honom, men fick i honom allt.

Någon som har ett bra tips att blanda det med?

Hoppas att vet kan skriva ut mer för nu fattas jag tre påsar för att fullfölja medicineringen.

Vatten och spruta i munnen tycker jag är det absolut bästa sättet. Dom brukar genomskåda en när man döljer det i mat. Iallafall gör min ponny det.

Två gånger om dagen brukar väl vara rekommendation. Du kan ju ringa och fråga din vet varför du bara ska ge en gång.

Men hur ska man kunna se det på en röntgenbild efter över två år då hoven måste ha vuxit ut helt? Jag menar att det syns ganska tydligt under tiden som hoven växer ner men sedan är det väl borta.
Jag har vissserligen förstått det som att hoven växer ut och blir som den var från början men det kan vara som jag har missuppfattat det.

Om man inte korrigerat rotationen med verkningen så borde den väl synas. Men jag har ingen aning.

Om man inte korrigerat rotationen med verkningen så borde den väl synas.

Det är nog mkt möjlig. Jag är inte bra på hovar.
Men märker man inte på hästen om den haft rotation i över två år som ej gått tillbaka? Stannar den kvar i ett läge eller blir den värre och värre? Ursäkta dumma frågor men detta med hovar är fortfarande lite (mkt) av ett mysterium för mig.

Om man inte korrigerat rotationen med verkningen så borde den väl synas. Men jag har ingen aning.

Skulle en häst gå med en rotation i 2 år, skulle den väl krypa på knäna av smärta vid det här laget?

Det borde väl iaf ha fått någon form av defekt??

Nej, har hästen en rotering som inte gått tillbaka växer hoven ut efter nya läget på hovbenet. Så är fallet med våran häst, hon har en liten kvarstående rotering och den nya hoven får då en annan vinkel :). På kliniken sa dom att det är ovanligt att hovbenet roterar tillbaka till det ursprungliga läget?

så har jag uppfattat det också, hovbenet är ungefär i samma läge men hoven ändrar sig för att det ska bli rätt. är väl därför man verkar tån så mkt?

Det är nog mkt möjlig. Jag är inte bra på hovar.
Men märker man inte på hästen om den haft rotation i över två år som ej gått tillbaka? Stannar den kvar i ett läge eller blir den värre och värre? Ursäkta dumma frågor men detta med hovar är fortfarande lite (mkt) av ett mysterium för mig.

Vid rotation släpper lammellerna i hoven som håller hovbenet på plats inne i hoven, hovbenet ändrar läge, vad som kallas roterar.

När ny hov växer ut uppifrån så växer den med nya lammeller längs hovbenets nya läge. Det är så det bildas en fångrand, när hoven åter växer med fast koppling på hovbenet så bildas en ny vinkel. Om man då anpassar verkningen efter den nya vinkel så har man en ny frisk hov utan rotation när "randen" vuxit ner, och ett återigen upplyft hovben i sitt rätta läge.
Under denna utväxtperiod gäller det att korta trakterna och tån för att underlätta utväxten och påfrestningen som annars kan bli.

Aha, då var det ungefär som jag tänkte, dock hade jag inte förmågan att förmedla...

Men skulle man se på en röntgen efter att den nya hoven växt ut att en en häst haft fång?

Aha, då var det ungefär som jag tänkte, dock hade jag inte förmågan att förmedla...

Men skulle man se på en röntgen efter att den nya hoven växt ut att en en häst haft fång?

Hej
om den haft kraftigt fång kan man tydligen kunna se det(inte alla). Jag antar att hovbenet har en annan vinkel mot en frisk hov (är ej säker)

Nej, har hästen en rotering som inte gått tillbaka växer hoven ut efter nya läget på hovbenet. Så är fallet med våran häst, hon har en liten kvarstående rotering och den nya hoven får då en annan vinkel :). På kliniken sa dom att det är ovanligt att hovbenet roterar tillbaka till det ursprungliga läget?

Jag har alltid trott att hoven blir som den var från början igen under förutsättning att den verkas på rätt sätt. Men då är det inte så? Hur påverkar det hästen i framtiden? Jag kan inte riktigt förstå hur den kan bli helt bra igen då. Om den har kvar en rotering så är alltså inte hovben och hov vägg riktigt parallella med varandra. Jag tycker att det skulle bli konstigt på ngt sätt. Men det är nog jag som fortfarande inte riktigt förstår trots att jag ställt så många frågor.

Senast ändrad:

Jag har alltid trott att hoven blir som den var från början igen under förutsättning att den verkas på rätt sätt. Men då är det inte så? Hur påverkar det hästen i framtiden? Jag kan inte riktigt förstå hur den kan bli helt bra igen då. Om den har kvar en rotering så är alltså inte hovben och hov vägg riktigt parallella med varandra. Jag tycker att det skulle bli konstigt på ngt sätt. Men det är nog jag som fortfarande inte riktigt förstår trots att jag ställt så många frågor.

Om man låter ny hov växa ner och håller gamla utväxten extremt kort så inte den åter drar isär den nya vinkeln så kan man normalt sett återställa en rotation. Om det har varit kraftig fång så kan jag tänka mig att viss ärrvävnad kan bildas i kötthoven av de inre blödningarna och påverka kvaliten på den nya lamellkopplingen.
Då kan säkert hållbarheten vara sämre och kanske drar isär något.
Man ser på hovväggen om den är helt rak/slät från kronranden eller utfluten. Om den är utfluten är lamellkopplingen påverkad/dålig.

Här är en sida som ganska väl visar och beskriver hur man återställer en roterad hov, eller rättare sagt underlättar för utväxten så hoven kan återställas och må bra igen.
http://www.hoofcure.com/english/founder.htm
Se på de första bilderna och tänk hur tån kan dra negativt i hovens/lamellernas nya utväxt och se sedan när tån är kortad och trakterna sänkt efter hovens nya läge, som när hela hoven vuxit ut återigen blir rätt läge för hästen :).

Här är ett bildspel som visar hur man strävar efter i verkningen att återställa en rotation http://www.johnthevet.com/bonepos.php
Mycket andra intressanta bilder på den sidan.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 459
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar