Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Men har Buttan samma verkan som metacam? Dvs endast bedövar..

Det är precis så här lömskt fång är!
Många hästar som har fång har varken puls, varma hovar eller andra klassiska symptom. Hästen går på magert bete och är inte fet, men ändå får den fång. :cry:
Jag tycker att man har lättast att se fång-symptom när hästen tvingas vända snävt, t ex i stallgången.

ja i praktiken så har den det. den antiinflammatoriska effekten är minimal då ämnet inte når ned till hoven. det finns ingen västlig medicin för fång! tyvärr.. man ger butta för att hästen inte ska lida under tiden det tar för fånget att läka.

så om hästen inte har särskilt ont anser jag att det är bättre att inte ge butta öht, eftersom det är hårt för magen och på så sätt kan göra situationen värre eftersom fång oftast startar i mag/tarm.

*kl*

Lite OT, men finns det någon annan sjukdom än fång med liknande symptom?

Dvs. puls, svårt att vända, ovilja att röra sig.

Lägger till: Man säger ju att en gång fång, alltid fånghäst. Gäller detta även belastningsfång?

*kl*

Lite OT, men finns det någon annan sjukdom än fång med liknande symptom?

Dvs. puls, svårt att vända, ovilja att röra sig.

Lägger till: Man säger ju att en gång fång, alltid fånghäst. Gäller detta även belastningsfång?

Intressanta frågor.
När det gäller den andra frågan så tror jag att det är så att om en hästa har fått fång en gång så har den lätt att få det igen. Jag tror att fång som det engelska ordet laminits betyder egentligen alltid är samma sak dvs en inflammation i lamellerna. Sedan kan den triggas igång av många olika faktorer men när den väl har startat så blir det alltid på samma sätt. Jag antar att om det har blivit en skada så är lamellerna försvagade. Sedan kan man ju i coh för sig tänka sig att själva orsaken till fång ex för mkt intag av kolhydrater är ngt som en häst är känslig för. Då skulle kanske inte belastningsfång komma tillbaka. Men jag har förstått det som att det är en ganska ovanlig orsak till fång. Dräktighetsfång är ju också ölite speciellt. Man kan undra om en häst kan få tillbaka fång utan att vara dräktig om hon har haft det i den formen.
Ja det blev nog inte ett svar utan bara lite mer förvirrade frågor.

Ju mer man läser om fång, desto mer komplicerat blir det...

När min häst fick fång var jag totalt ovetande om vad fång var, trodde bara det var något små tjocka ponnier fick och att det hade något med hovarna att göra.

Min vet. rekommenderade ingen röntgen och det var inte förrns senare när jag läst lite jag förstod att det var något viktigt (men då för sent).

Pålle blev helt återställd, men jag såg aldrig någon förändring på hans hovar efter fången.
Och eftersom han inte blev röntgad så kan man då verkligen vara 100 på att det var fång egentligen?

Jag förstår precis hur du menar.
Jag visste inte heller någonting om fång när min häst fick det. Jag kom bara ihåg från när jag var ung och ett par av mina kompisars hästar hade fång. Jag mindes bara att det var fruktansvärt och hade en svag aning om att det hade med proteinet i gräset att göra. Och att hästarna inte överlevde.

Jag blev naturligtvis jätteorolig och frågade många olika personer (hovslagare, veterinärer, fånghästägare osv) om hur jag skulle göra. Jag insåg snabbt att det var lika bra att försöka sätta sig in i det själv. Det enda positiva med det är att jag har lärt mig en massa annat samtidigt. Jag vet nu att det inte beror på proteiner och att många blir friska eller i alla fall utan att få det tillbaka igen. Men visst är det komplicerat. Jag har ägnat dagen åt att läsa en artikel om fång (ramlade av hästen i morse så jag får hålla mig i stillhet) tyvärr förstod jag inte slutet riktigt. Visst är det komplicerat. Det tycks forskarna också tycka.

Syntes det inte någonting inuti hovarna heller? Min häst hade tydlig förändring i lamellranden.
Jag undrar också om du kan vara säker på att det verkligen var fång. Ingen aning.

ja det kan ju vara ömma hovar. vanligt på barfotahästar och även på hästar som har tunna sulor och platta hovar, tex fullblod. då får dom puls, ömhet och svårt att vända.

även problem med leder, om det rör sig om flera ben.

korsförlamning, hästen kan ha puls pga smärta och feber, eller helt enkelt för att den sprang i hagen innan den blev dålig.

ju lindrigare fånget är ju svårare blir det att vara säker. :crazy:

Åh har du länk till artikeln? :)

Jag hittade den i en gammal tråd tidigare idag. (Jag letade efter puls i hovväggen, har inte gett upp det än riktigt och har för mig att jag har läst det någonstans här). Artikeln handlar inte om det men den handlar om utvidgning och sammandragning av de olika blodkärlssystemen i hoven och då vad det betyder för utvecklingen av fång. Den handlar ocskå om temperaturen i hovarna och är skriven av Pollitt och en person till. Den är visserligen från 1998. Jag vet att mkt har hänt sedan dess men tyckte att den var intressant ändå.

Jag får inte riktigt ihop de fyra sista styckena strax innan referenslistan. Just dessa har jag bara läst en gång så jag förstår det kanske när jag tänkt ett tag till.
Det som börjar med
Shunting of blood trough AVAs....

http://www.horseshoes.com/advice/laminitis/sublamellarbloodflow/sublamellarbloodflow.htm

Senast ändrad:

Fång är nog den mest intresanta sjukdommem samtidigt som den är den jäkligaste. Det intresanta är att ju mer man läser desto mer inser man att en fånghäst alldrig mer kan gå ute det skrivs om tempraturer hit o dit samt skor eller ej m.m. Jag har för länge sedan slutat att ta alla artiklar på allvar (tror på vet): Om man funderar om sin häst har haft fång så är det bara att rönka. Jag ser det som en självklarhet då vet man hur hästen ska behandlas även hovisen har nytta av det.

Jag har för länge sedan slutat att ta alla artiklar på allvar (tror på vet):

Det beror naturligtvis på vad det är för artikel dvs vem den är skriven av och var den är publicerad. Om jag läser en artikel publicerad i en veterinärtidskrift och då skriven av ngn som arbetar med fångforskning så är det klart att jag tar den på allvar. Sedan måste man alltid räkna med att forskningen går framåt så att det som "är sant idag" kanske inte gäller i morgon.
Men jag håller med dig om att det bästa är naturligtvis att hitta en veterinär som man känner att man kan lita på. Den senaste veterinären jag pratade med sa att jag skulle vara försiktig med proteinet! OBS jag har natruligtvis stor respekt för allt det som en veterinär kan. Det är tyvärr bara så att alla inte tycks kunna "allt" om fång.

KL

Han vill inte äta buttan, provade att blanda med en riven morot, men icke sa min annars hungria häst..

Fick kasta allt.. 3 påsar åt skogen.
Tog 3 nya och blanda med lite vatten och gav i munnen istället med sprut-behållare.
Inte ok enligt honom, men fick i honom allt.

Någon som har ett bra tips att blanda det med?

Hoppas att vet kan skriva ut mer för nu fattas jag tre påsar för att fullfölja medicineringen.

För övrigt var han super pigg! Skönt att se, ingen puls eller värme i någon av hovarna, och då är det andra dagen han får smärtstillande.
Hoppas, hoppas att det bara var ett litet anfall och att det inte blivit rotation...

KL

Någon som har ett bra tips att blanda det med?

Gav våran ponny det i lite betfor (ca 1/2dl) men för att få bort melassen i betforn hällde jag av vattnet och sköljde den innan jag gav det. Sen delade jag upp dosen på två gånger per dag istället på veterinärens inrådan.

Senast ändrad av en moderator:

Om man funderar om sin häst har haft fång så är det bara att rönka. Jag ser det som en självklarhet då vet man hur hästen ska behandlas även hovisen har nytta av det.

Men det syns väl inte på röntgen 2 1/2 år senare??

OK, kan prova med det imorgon.
Jag fick ordinerat att ge en gång om dagen, men kanske 2 gånger hade varit bättre för att få det jämnare.

Hur många påsar gav du per dag och hur länge?

Jag brukar blanda i lite filmjölk, sedan spruta in det långt bak i munnen med en urtvättad Banminth-spruta.
Jag har turen att min häst tyckte om Butta:eek:
Jag kunde spruta in det utan att ha grimma på henne. Hon kom fram till mig frivilligt för att få sin medicin.
Min stod på först metacam fem dagar, bytte sen till butta i 20 dagar (en påse morgon och en kväll). Nu är hon pigg som attan. Har hela tiden stått på först spån inne i tre veckor, sen sand ute i tre veckor. Vi har tid för röntgen om en vecka.
Det är jobbigt att vänta på besked, men först då vet man hur illa det är. Jag har berett mig på det värsta. Kan hon inte leva ett bra liv=fungera i ridningen och kunna beta, så tar jag bort henne. Detta är en mycket aktiv, ung häst som efter sex veckors box/minihagsvila, inte mår så bra psykiskt.

Vet tyckte jag skulle boka in röntgen till efter midsommar. Tyckte det lät tidigt, fick ju konstaterat det igår..
Dock har han ju varit stel i bakpartiet mer än 2 veckor,(hade ute vet då som trodde han hade en stäckning någonstans i kors/länd) så troligen har han haft lättare fång då vilket kan ha gett honom rotation.

Har oxå bestämt att ta bort honom om han inte kan fungera normalt.
Han hade luftvägsproblem i tidig ålder, men har varit sympomfri i 2 år, men nu när han har stått inne mycket så har han fått tillbaka kvickdragsfåran längs flanken. Han måste kunna gå och beta för att få upp slemmet som samlas för att flimmerhåren blivit försämrade.

Håller tummarna för din häst! Och för Harry såklart;)

Jag blandar mitt i lite betfor och mkt vitlök,då går det oftast!
Vet hade ett tips om att blanda i sirap,men jag har ej provat!
Min häst går tyvärr ej att spruta i munnen.Hon tycker riktigt illa om avmaskning,så det är ren strid.

Om jag förstått allt rätt syns det. Fång går inte helt tillbaka utan hoven växer ut i ett nytt läge efter vinkeln på benet.
Fredrik

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 459
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar