Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Får du bara tag i så kasst hö?
Varför skulle ett färdigt fångfoder vara bättre?
Har du läst analyserna?

Jag håller med att fångfoderna kan man göra bättre själv. Innehållet i Eggersmann; 28,0 % rice bran, 23,0 % fruit(apple)residues, 22,0 % lucern green meal, 10,0 % soya beans (expanded), 3,1 % sunflower seeds, 3,0 % sugar cane molasses, 2,5 % calcium carbonate, 1,1 % sodium chloride, 0,1 % Artichoke, 0,1 % Milk Thistle seed, 0,1 % Hawthorn leaves, 0,1 % Gingko leaves, 0,1 % dandelion

23% äppelskruttar?
// Linda

räcker fortfarande inte. ^^

Fångfodret du förespråkar tidigare i tråden har mindre värden än vanlig lusern. Tillsätter inget nödvändigt för en fånghäst alltså.
Sedan ifrågasätter jag hur nyttigt äppelrester och ris är för en fånghäst (fast lusern ingick ju också;) ).

I och för sig så sparar gräset energin när det är kallt på nätterna och det blir mycket kolhdrater i gräset. Men å andra sidan så får ju många hästar fång när gräset skjuter fart på sensommaren, alltså andraskörden. Jag tar istället förstaskörden men inte så tidigt slagen. Det handlar ju även om NÄR man slår.
Nu har det ju blivit varma nätter och energin har gått åt till att växa och framför allt det har blivit fibrer i gräset. I andraskörden kanske du inte får samma fiberhalt och den är viktig.

I och för sig så sparar gräset energin när det är kallt på nätterna och det blir mycket kolhdrater i gräset. Men å andra sidan så får ju många hästar fång när gräset skjuter fart på sensommaren, alltså andraskörden. Jag tar istället förstaskörden men inte så tidigt slagen. Det handlar ju även om NÄR man slår.
Nu har det ju blivit varma nätter och energin har gått åt till att växa och framför allt det har blivit fibrer i gräset. I andraskörden kanske du inte får samma fiberhalt och den är viktig.

Bonden jag köper av slog sitt hö för ca 1 vecka sen...Borde inte vara någon fara ur det perspektivet iaf då.

Att jag ska lyckas bli klok på detta med pulsen har jag gett upp. Även om jag tycker att det framgår i den andra tråden att hästar kan ha puls även i hovväggen. Mina har aldrig haft vare sig det eller ngn annan tydlig puls. Däremot har de en svag puls ibland i kotan tur är kanske det annars hade de kanske inte varit levande.
Men jag hoppas också på svar från någon annan.

Puls i hovväggen kan man inte känna däremot kan man känna på ett ställe över själva hoven.

det är inget fel på höet, men hästen äter inte tillräckligt mkt. samma med lusern, omöjligt att få i honom mer än dryga 2kg. så då finns det två saker kvar som har mkt näring och som han tycker om att äta; fångpellets eller vanlig müsli.. så jo, det har ett syfte.

du vet väl att det nyttigaste i äpplet sitter i kärnan...:) riskli kan man väl inte köpa, inte heller äppeldrav. sen innehåller det en del örter som är viktiga också.

som sagt, alla hästar kan inte livnära sig på hö!

*kl*

Nu är jag tillfälligt förvirrad så hoppas nån kan hjälpa mig:D
Vad är det för skillnad på Cushings/högt blodsocker/insulinresistens?
Jag har läst så mkt om allting så nu har jag blandat ihop allt...

Är gräsfröhalm bra att ge till en fånghäst?

kl
hur lever era fång hästar? grushage?
går det ge en fånghäst ett anständigt och värdigt liv?

Min fångis har en uträknad fodestat på vintern, vänjs in försiktigt på bete och får bakjäst första tiden (och vid mycket tillväxt).

Det enda jag ändrat är att han har vintervila istället för sommarvila, för att hålla sig i form!

Går i stor lösdrift sept-juni, sedan sommarhage.

Senast ändrad av en moderator:

kl
hur lever era fång hästar? grushage?
går det ge en fånghäst ett anständigt och värdigt liv?

Min häst hade fång gansak lindrig sådan för ett och ett halvt år sedan.

På vintern får hon hö/ensilage, lusern, betfor och halm.
Hon går året runt i en stoor naturbeteshage. I början av sommaren. när det är kallt (nästan minusgrader) eller jag är orolig över betet av annan anledning så begränsar jag tiden i denna hage. Hon får också bakjäst ibland när jag bedömer det som att det behövs.
Jag rider henne sex dagar i veckan (fem på vintern). Hon vilar en månad i november. Jag försöker att hålla henne så smal som möjligt.

I hagen har hon sällskap med vår andra ponny. Jag tycker att hon har det bra även om hon inte får gå i den stora sommarbeteshagen med de stora hästarna.

Ville bara slinka in med att passa era hästar nu när det är torka.. Gräsets vanliga styrka är ur spel. I det torra som nu finns innehåller massor med kraft...antar att det är naturens sätt att få djuren att överleva. Ge dem dubbelt så mycket tid att vänja sig vid ett nytt bete. min fångponny har klarat sig i många år nu tack vare att jag låter han gå på knappt ingenting. Men idagens torka kan även det vara för mycket.......

kl
det gick bra dom första 4 åren att bara vara förskiktig och vänja henne sakta vid gräs, men det blir svårare och svårare för hon blir bara kännsligare för varje år.
nu när jag ser till baka så hade jag aldrig i dagsläget släppt ut henne utan munkorg el liknande begrännsning även om hon klarade kräset.

gräset i år med torkan är hemskt, funkar inte alls

Hej
munnkorg varför tas inte det upp mer. Den räddar liv. Sedan undrar jag hur många hästar är det som är feta. Nu kommer säkert många säga att min häst är inte fet. Det jag menar är att hästar ska vara magra och se ut som vinthundar. Min var jäkligt fet och fick fång för 2 somrar sedan 40% sänkning 33%är kraftig fång. Han går ute nu på dagarna med munkorg med dom andra hästarna på bete.Den dagen han inte skulle klara av att få vara häst tar jag bort honom. Alla ni som har fånghästar var berädda på att det tar tid att få en fungerande häst för mi to det 1 år.
Fredrik

Min häst fick fång för tre årsedan. Hon är helt återställd, går i gräshage året runt med kraftfoder. Man får passa henne på sommaren så att hon inte äter för mycket gräs. Annars mår hon tipp topp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 463
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar