Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Vart kommer fakta ang saltet från? Fräta i grovtarmen har jag aldrig hört. (Av att slicka på en saltsten?) Länk?

Sköjla höet har jag aldrig heller läst om tidigare. Forskning, länk?

Extra proteiner vid pälsfällning? Inte heller hört tidigare.
Däremot är essentiella fettsyror (ex Linfröolja) bra för pälsen.

Jag skulle vilja säga så här: Nu när hästen har fång så är det extra viktigt att proteinbehovet tillgodoses. Är höet tillräckligt? Analys och komplettera med lucerhack om det behövs.
Jag tycker inte det är rätt att föreslå, som du gör, att se om hästen faller ur!!! Man kan inte utfodra en sjuk häst med ögat, bara!
Har hästen en gång fått fång så skulle jag se över foderstaten. Undvika att någonsin ge kraftfoder. Räkna istället en foderstat på hö, lucern, betfor, mineraler och olja.

Senast ändrad:

Hallojsan:) Min ponny fick fång för ett antal år sedan, och han är helt återställd nu,han får bara inte äta för mycke gräs el. kraftigt foder. Han hade rättså mycket rotation i hovarna och fick stå i box och sjukhage i över ett halvår.men nu är han så pass bra att han ridas som en helt frisk häst.

Okej, tack för att ni tog er tid att svara på/diskutera kring mina frågor.

Centaur: Eggersman revital cubes, kan man köpa det på Granngården?

Vart kommer fakta ang saltet från?Fräta i grovtarmen har jag aldrig hört.
Sköjla höet har jag aldrig heller läst om tidigare. Forskning, länk?

Svarar ändå även om inte din fråga är till mig.
Jag har läst att man bör ta bort saltstenen när hästen har fånganfall men minns ej varför. Att saltet dvs natriumklorid skulle vara frätande anser jag vara en omöjlighet. Däremot kan det ju påverka på annat sätt.

Om man sköljer höet 20 -30 minuter gärna med vattenbyte mitt i så försvinner de enkla och sammansatta sockerarterna och även en del av fruktanerna (de som är vattenlösliga). Eller enklare förklarat de kolhydrater som är vattenlösliga försvinner till stor del (jag är egentligen osäker på vilka som finns i gräs, misstänker att det är flera olika).

nej det gör det inte. googla eggersman+återförsäljare.:) även spillers och dengie har fång-foder.

eggersman revital cubes (pellets för fånghästar).[/QUOTE]

Vet du om det är motsvarande Dodson & Horrels foder "Safe & Sound"?

Svarar ändå även om inte din fråga är till mig.
Jag har läst att man bör ta bort saltstenen när hästen har fånganfall men minns ej varför. Att saltet dvs natriumklorid skulle vara frätande anser jag vara en omöjlighet. Däremot kan det ju påverka på annat sätt.

Har för mig att saltstenen ska bort bara för att om hästen slickar salt och därmed dricker mer ökar mängden blodplasma i kroppen och trycket i hovarna ökar och då blir smärtan värre. Minns inte var jag läst det någonstans.

En utmärkt bok att läsa om foder är "Den store foderbog", dock på danska, det står en hel del om utfodring av fånghästar där. Finns att köpa på nätet.

Det finns ingen anledning att köpa något så kallat fångfoder.
Man satsar på ett bra hö och om man behöver komplettera så använd i första hand lusern, olja kanske ev linfrökaka som innehåller både rätt fetter och protein.
Lågt innehåll av socker och stärkelse får du då i fodret.
Det är ändå bäst om höet räcker, alltså köp analyserat hö.

Det finns ingen anledning att köpa något så kallat fångfoder.
Man satsar på ett bra hö och om man behöver komplettera så använd i första hand lusern, olja kanske ev linfrökaka som innehåller både rätt fetter och protein.
Lågt innehåll av socker och stärkelse får du då i fodret.
Det är ändå bäst om höet räcker, alltså köp analyserat hö.

Jo jag vet att det är det bästa att bara ge hö...Här omkring kan man knappt hitta analyserat hö att köpa men jag tar alltid analys själv på det jag köper. Det här med fång är första gången för mig och jag tycker det är svårt...

Stämmer det jag hört att man bör vänta på 2:a skörden när man köper hö till en fånghäst?

Men i så fall så köp "rena" varor så du vet vad du stoppar i hästen. Gå inte på marknadsföringstrick som att kalla något fångfoder när du kan ge något som är bättre själv till billigare peng.
Jag sa inte att det alltid räcker med hö. Du läste väl att jag skrev "om man behöver komplettera höet"

Stämmer det jag hört att man bör vänta på 2:a skörden när man köper hö till en fånghäst?

Varför ska man göra det?
Man bör ge ett foder med lite högre kvot dvs mkt protein i förhållande till energimängden. Det man ska vara försiktig med är kolhydraterna.
Jag har förstått det som att det egentligen kan vara ganska likartade värden på de olika skördarna. Det är hur länge gräset har vuxit som är viktigast dvs egentligen inte vilken månad det är slaget. Sedan kan man kanske tänka sig att fruktanhalten ändå är större i början av sommaren, vet ej.

Det låter som ett gammalt påstående när man var rädd för proteiner och lät gräset växa längre så att proteinhalten sjönk.
Men detta är bara vad jag tror. Det finns kanske ngn annan som vet hur det är.

Sv: Fång-/diabetes

Ja..en ny fångtråd..Nja,inte riktigt!
En häst i stallet fick fång i vintras,blev sen "frisk",tills igår,då slog det till igen! Vet kom!

Och denne tar prover på diabetes,då hon säger att nya rön visar att diabetes och fång hör ihop..Provsvar kommer fredag!

Någon som hört talas att dibetes och fång hör ihop?
Jag tror att ordningen var,att en häst som har diabetes får fång..

Obs nu att jag inte kan säga till säkerhet att det är så,men enligt vet var det några nya rön att diabetes och fång hör ihop!

KAN ligga ngt i det du säger...ska bara säga att ingen får ta till sig det jag säger som sanning eller nåt,jag bara funderar..

Jo,för att i dendär artikeln som någon skickade,där stog det ju mycket om fotosyntes och i diagramet så visade det att när det var mycket fotosyntes så var fångrisken extremt hög.
Och fotosyntesen innebär ju att växtbladen tar in koldioxid som de sen omvandlar till DRUVSOCKER. = diabetes?

Mina funderingar...:grin:

Sv: Fång-/diabetes

Jo,för att i dendär artikeln som någon skickade,där stog det ju mycket om fotosyntes och i diagramet så visade det att när det var mycket fotosyntes så var fångrisken extremt hög.
Och fotosyntesen innebär ju att växtbladen tar in koldioxid som de sen omvandlar till DRUVSOCKER. = diabetes?

Det är jobbigt med långa trådar så jag minns inte om detta står tidigare i den.

Men en häst kan vara insulinresistent vilket liknar diabetes 2 hos människor. Insulinresistenta har lättare för att få fång och är också känsligare för att gå på bete. Detta borde vara som farligast när fotosyntesen är hög och det bildas mkt socker.

Sedan tror man också att hästar kan få fång av det fruktan som ibland bildas i stora mängder i gräset. Det gör det när fotosyntesen är hög och gräset inte kan utnyttja allt socker till att växa. Alltså när det är soligt men samtidigt kallt eller torrt.

Varför ska man göra det?
Man bör ge ett foder med lite högre kvot dvs mkt protein i förhållande till energimängden. Det man ska vara försiktig med är kolhydraterna.
Jag har förstått det som att det egentligen kan vara ganska likartade värden på de olika skördarna. Det är hur länge gräset har vuxit som är viktigast dvs egentligen inte vilken månad det är slaget. Sedan kan man kanske tänka sig att fruktanhalten ändå är större i början av sommaren, vet ej.

Det låter som ett gammalt påstående när man var rädd för proteiner och lät gräset växa längre så att proteinhalten sjönk.
Men detta är bara vad jag tror. Det finns kanske ngn annan som vet hur det är.

Det ligger nog någonting i det där med andra skörd!
För om man jämför första skörd och andra skörd som skördas med ett värde på 60 gr smb rp. Vid normal väderlek håller då första skörden högre värden på MJ än andra skörden pga att första skörden har fått fler ljusa timmar. Det är längre mörka nätter när det är dags att slå andra skörden och då blir inte energin lika hög. Då får man en högre kvot på förhållandet protein/energi. Skulle tippa på att skillnaden varierar mellan 1-3 enheter på MJ.

Angående fruktan
Slår man höet dagen efter att det varit kalla nätter (under +5, ännu värre om det varit minus) är troligtvis fruktanhalterna högre, då gräset bildar fruktan om det är för kallt på natten för att det ska kunna växa, olika grässorter har olika stor förmåga att bilda fruktan.

Till fånghästar och feta hästar är det troligen lämpligast att slå grovfodret tidig morgon efter en natt då gräset kunna växa. Då bör det vara så lite lättlösliga sockerarter som möjligt i gräset, vad jag kan förstå. Så fort solen kommit upp en bit och värmen stiger så sätter fotosyntesen igång och gräset lagrar på sig nytt socker som sedan förbrukas under kommande natts tillväxt, om det har kunnat växa dvs inte för kallt och inte för torrt.

Någon agronom, bonde eller annan kunnig kan gärna rätta mig om jag har fel!

Saknar förresten Helena Handberg på forumet!

Såg att det kommit fler liknande svar medans jag suttit och skrivit!

Senast ändrad:

Jag är med på vad du menar med energin i skörden. Det låter ganska troligt. Jag är inte så bra på vallodling.

När det gäller fruktanhalten så kan jag också tycka att det borde gå att förutsäga hur hög den skulle kunna vara. Men jag undrar om det är så enkelt. Halten tycks bero på alltför många olika faktorer för att man säkert ska kunna göra en bedömning.
Ett ex en vecka med mulet väder och ganska varmt och en natt med sju grader. Vad ska man tro om värdet morgonen därpå? Hur länge har gräset vuxit, vilken sorts gräs är det osv?

Men med tanke på kalla nätter så borde det också vara ett argument för en andraskörd.

Jag läser också gärna svar från ngn annan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 463
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar