Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

kl en snabb fråga bara... hästens puls ska väl ändå kännas nere vid kotan och hur ska man då kunna känna om det är något på gång? ska det bli snabbare puls eller kraftigare? jag känner varje dag och ibland känns den inte mycket och ibland känns den mer och så håller det på. min har ändå med invänjningstiden gått på gräs i flerar månader men jag är ju lite paranoid över fång.

När våran fånghäst varit sjuk har pulsen DUNKAT riktigt kraftigt. I vanliga fall känner jag ingen puls överhuvudtaget på någon av hästarna, hur mycket jag än anstränger mig (?). Hur är det för er andra?

Ägaren säger att hon inte har problem med att vända, jag ska dit och titta på henne jag oxå om en stund.. Även min kompis säger att om det är fång och hon inte kommer kunna leva ett "riktigt" hästliv så kommer hon att få gå hädan, 6 år gammal.. Men de ska inte plågas..:crazy:

Ta bort en sexåring för att den haft fång en gång känns ju lite överdrivet. Min är 23 år, har Cushing och har haft flera fånganfall.

Jag antar att du kan detta bättre än mig. Jag har inte ngn medicinutbildning. Men vad jag har förstått så kan den vara insulinresistent.

Jag sa att OM hon inte kommer kunna leva ett riktigt hästliv, alltså om detta upprepar sig och hon blir jättedålig i fortsättningen..

Nu i kväll kändes hon helt OK iaf... men man vet ju inte...
Det har ju inte gått ett dygn ännu ens och jag vet ju inte när hon hoppade inatt. Var det på morgonkvisten så har hon ju inte hunnit äta så mkt men hon kan ju lika gärna gått över strax efter elva när hon tittades till sista gången.
Inatt går hon iaf med betesreducerare (vääääldigt väl fastspänd under grimman annars tar hon av sig) så vi får se om hon tänker gå över igen, isf får hon vara inne på nätterna framöver.
Högarna hon gjorde nu under kvällen är helt gröna och består bara av gräs.... :(

Om det hade varit min häst så hade jag inte släppt ut den på gräs föränn jag var helt säker på att faran var över. Hon får väl i sig en del gräs ändå?

Så fel att tänka så. En så ung häst kan få ett fånganfall och aldrig mer. Inte dömmer man ut en häst så lätt, eller?

Till alla; återigen då det inte verkar fastna.
Fång tar tid att läka!!
Man rekommenderar 3-6 månaders vila/rehab vid fång utan rotation.
9-12 månaders vila/rehab vid hovbensrotation.
Chanserna är dock goda till att hästen ska bli fullt återställd.

Jag antar att du kan detta bättre än mig. Jag har inte ngn medicinutbildning. Men vad jag har förstått så kan den vara insulinresistent.

Insulinresistens kan du kontrolera och eliminera med rätt kost, hull och regelbunden motion.

Tendensen kommer alltid att finnas där, men kan hållas borta enl ovan.

Så fel att tänka så. En så ung häst kan få ett fånganfall och aldrig mer. Inte dömmer man ut en häst så lätt, eller?

Fel och fel? :confused: Det kan nog inte du avgöra. Ägaren har fritt val att avliva när som helst.
En del människor står inte ut att se sin häst lida så länge. Andra kan låta hästen genomgå vilka kval som helst bara den lever.

Men jag håller med dig om att det låter som om denna häst inte verkar lida så ont och borde ha en bra prognos att tillfriskna (om det nu är fång den har). ;)

kl en snabb fråga bara... hästens puls ska väl ändå kännas nere vid kotan och hur ska man då kunna känna om det är något på gång? ska det bli snabbare puls eller kraftigare? jag känner varje dag och ibland känns den inte mycket och ibland känns den mer och så håller det på. min har ändå med invänjningstiden gått på gräs i flerar månader men jag är ju lite paranoid över fång.

Det där med pulsen har jag inte heller någon koll på :o Mina har alltid mer eller mindre puls, och nu när det är jättevarmt tycker jag att jag känner mer puls, samma på alla hästarna i stallet...

Letar efter andra fångsymptom istället, typ hovömma ochprovar vända runt ett par gånger.

Fång är minst sagt lurigt...
Min fick fång trots att han går i sandhage.

Det diskuteras livligt om fruktan här på tråden. Men om insulinresistens spelar större roll än fruktan så är det inte så lurigt med fång som man tror.

Det enda försöket jag har hittat som man gjort om fruktan o fång var det där man gav försökshästarna så mycket fruktan som de i verkligheten omöjligt kan få i sig av bete eller hö. (Pollit 2006 tror jag det heter)
Andra "bevis" ?

*KL* delvis

Jag funderar mkt på insulinresistens och vill nog ta prover på min häst som fått fång nu. Någonstans läste jag, tror det var här på Buke, om någon som gav sin cushinghäst någon form av medicin med några månaders mellanrum. Det skulle sänka insulinhalten tror jag, någon som vet något om det? Skulle det funka, tror ni, att isf behandla sin fånghäst med det också? Jag tror det var ganska dyrt men att man bara gav det var tredje månad el liknande. Jag kan inte hitta var jag läste om det nu...

Kan inte mkt om fång men har en minishettis som haft det 2 ggr, en gång för kanske 3 veckor sen och en gång på hösten för 1,5 år sen (hittade en väldigt massa betfor). Det var nog lindrigt och han fick medicin (finadyn) direkt och jag tog aldrig in honom från hagen utan han fick lunka på där ute.Denne gång fick han gå i grushage ett par dagar sen ut och beta nån timme varje dag och nu går han på halvdygnsbete igen.Han är pigg och glad och frisk. Tror han gick 4 dagr på finadyn första gången och 10 nu.
Jag kan inget om det men det låter dumt att ställa på boxvila, då stannar ju all cirkulation.

Det diskuteras livligt om fruktan här på tråden. Men om insulinresistens spelar större roll än fruktan så är det inte så lurigt med fång som man tror.

Det enda försöket jag har hittat som man gjort om fruktan o fång var det där man gav försökshästarna så mycket fruktan som de i verkligheten omöjligt kan få i sig av bete eller hö. (Pollit 2006 tror jag det heter)
Andra "bevis" ?

Jag tror inte att de vet om insulinresistens spelar större roll. Men det är väl så att om en häst är IR så får den lättare fång. Men då tror jag inte att det är fruktan som triggar igång det utan för mkt intag av enklare/sammansatta sockerarter eller stärkelse alltså det som sedan bryts ner till glukos. Men det är mina egna spekulationer.

I ett avsnitt som handlar om fångi en bok jah har hemma hittar jag följande referesner till några försök där man har studerat detta med fruktan och andra lättlösliga kolh och fång:
Longland and Cairns 2000 (fructan stör grovtarmen på samma sätt som stärkelse överintag), French and Politt 2004 (inducering av fång mhja fruktan), Longland mfl 1999 (tillräckligt höga halter av fruktan i gräs för att framkalla fång).
Dessa står alltså bara som referenser jag har inte läst artiklarna själv.
Jag har också förstått det som att det ofta inte finns så höga halter av fruktan i gräset (ytterligare en referens Vervuert m fl 2005) .

Men jag har förstått det som att det inte finns ngt klart visat samband varken mellan fruktan och fång eller bete och fång. Däremot så är det sedan så att de flesta hästar som får fång får det när de går på bete, ofta är de överviktiga.

*KL* delvis

Jag funderar mkt på insulinresistens och vill nog ta prover på min häst som fått fång nu. Någonstans läste jag, tror det var här på Buke, om någon som gav sin cushinghäst någon form av medicin med några månaders mellanrum. Det skulle sänka insulinhalten tror jag, någon som vet något om det? Skulle det funka, tror ni, att isf behandla sin fånghäst med det också? Jag tror det var ganska dyrt men att man bara gav det var tredje månad el liknande. Jag kan inte hitta var jag läste om det nu...

Aldrig hört talas om. Däremot ger jag min pålle medicin varje dag. Den räcker i 3 månader och är rätt dyr. Ca 1000 kr/månad just nu men har dykt upp billigare alternaitv jag ska undersöka (ca 500-700:-/månad).

Om det hade varit min häst så hade jag inte släppt ut den på gräs föränn jag var helt säker på att faran var över. Hon får väl i sig en del gräs ändå?

Det är helt rätt tänkt!
Men hon går i en ökenhage med pytte(PYTTE)-lite grässtrån och med "hinken" på så är det extremt lite hon får i sig. En greenguard låter dem få mer än denna och den sitter heller inte kvar som den här faktiskt gör (om man spänner den lite fiffigt under grimman).
Jag vill se om det blir en vana att hoppa på nätterna för då får hon stå inne, men samtidigt blir hon sååå ledsen för då blir hon helt ensam i stallet och det gör henne väldans upprörd :eek:. Hon gnäggar och sparkar och har sig.
Idag verkar hon iaf helt OK fortfarande och igår kväll när vi skrittade i skogen så märktes inget konstigt, så jag håller tummarna för att det inte blir nåt. Men jag ger det ett par dagar till innan jag ropar "hej"!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 465
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar