Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Det gick inte så bra idag. Eller rättare sagt så vet jag inte hur jag ska känna...:cry:

Röntgen visade en anings rotation på framhovarna. Tyvärr visade det sig att det roterat ganska mkt på bakhovarna...som jag inte alls trott var drabbade så. Hon är ganska pigg utan buttan och hon gick på nästan som vanligt på kliniken. Bilderna såg inte alls roliga ut för mig, men samtidigt är det så svårt för jag har inte varit med om det här tidigare. Jag fick väl inte heller direkt några besked av veterinären.

Kan de fungera med en rotation? Kan det gå tillbaka någonsin? Någon som kan ge mig lite "lättare" svar. Jag själv kände nästan att nu var det slut...:cry: Men jag ska ringa den andra kliniken imorgon o höra. Väldigt orolig känner jag mig iaf...:cry:

jadå det kan rätta sig. att hon går bra utan butta är ju jättefint! och det är bättre prognos för bakhovar eftersom dom bär mindre vikt.

Å jag hoppas så innerligt att hon kan bli bra. Jag tittade precis på bilderna igen och det ser ut att vara ganska mkt på ena bakbenet... Hovslagaren kan inte komma förrens på tisdag men jag har bandagerat bakhovarna med "frogs" för att hjälpa lite. Hon står fortfarande på boxvila o det känns lika bra tills hovslagaren varit här. Helst skulle jag vilja köra ner henne till min vanliga kinik men den ligger 20 mil iväg och jag vet inte hur bra det kan vara att köra henne igen.

Usch, vad bliderna ser hemska ut..:cry:

Usch, vad bliderna ser hemska ut..:cry:

Lägg undan bilderna så att du slipper se dem. Det hjälper nog inte din häst att du tittar på dem, pyssla lite med hästen istället.
Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att kunna uttala mig om hur pass många som blir bra igen. Men vad jag har förstått så är det ändå en hel del som blir det. Men att mycket hänger på hästägaren, hur mkt tid, pengar och arbete man vill/orkar lägga ner på hästen. Det är nog inte helt fel att försöka lära sig så mkt som möjligt om det heller.

Lägg undan bilderna så att du slipper se dem. Det hjälper nog inte din häst att du tittar på dem, pyssla lite med hästen istället.
Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att kunna uttala mig om hur pass många som blir bra igen. Men vad jag har förstått så är det ändå en hel del som blir det. Men att mycket hänger på hästägaren, hur mkt tid, pengar och arbete man vill/orkar lägga ner på hästen. Det är nog inte helt fel att försöka lära sig så mkt som möjligt om det heller.

Ja jag ska...Tack! Jag kände bara att jag ville titta på dem hemma i lugn o ro...Samtidigt som jag läser o läser så känns det jobbigt att just nu jämföra mina bilder med andra osv. Jag måste kanske smälta dagen först. Jag vet att jag kommer att göra allt o jag är inte rädd för att det kan bli jobbigt. Som några kanske vet så har jag även en "maghäst" som kräver en hel del...Det är väl bara det att jag är ledsen just nu. Och väldigt rädd för att jag inte får ha kvar min vackra flicka hos mig, att hon är för dålig. :cry:

Men, vad ni vet så här, är det något mer jag kan göra för henne just nu? Hon står på boxvila med tjock spånbädd, äter hö o får magpreparat. Jag flyttar henne inte alls ur boxen. Hon har kompis inne. Jag har lagt frogs på bakhovarna ikväll men fram verkar hon vilja vara utan. Vi tog bort dem efter någon dag på frambenen. Jag får kolla hur hon verkar med frogsen bak imorgon bitti.

Bara så att jag inte missar något som kan hjälpa, är det något mer jag kan göra som ni vet?:bow:

Trots att det var 1år sedan?
// Linda

Jag är ingen hovexpert men de hovarna ser inte bra ut och med tanke på fången är rotation det jag misstänker. Om hästen är korrekt verkad efter fången (många gånger behövs en röntgenbild efter det akuta stadiet är över så att man vet kraftig rotationen är och hur man bör verka) så har många gånger rotationen hävts eftersom nytt horn växer ner i rätt linje. Det brukar dock oftast se konkavt istället för konvext ut när hovbenet roterat. Jag vet inte hur det är med sänkning av hovbenet, om det skulle kunna ge upphov till en konvex form av hoven?

Om du ser det nya hornets utväxt vid kronranden så är det längs den linjen hovväggen skulle gå men det gör den inte.
Det jag tar fasta på är att jag inte tycker att det ser normalt ut och därför skulle jag vilja ta en plåt för att försäkra mig om hur det ser ut därinne. Röntgade du honom efter fången?

Senast ändrad:

Nej, jag röntgade inte för jag visste inte att han hade fång. Han var endast ömfotad vid ridning på hårt underlag och jag satte inte det i samband med fång.
På gräs och "sand" märktes inget vid ridning.
// Linda

Knapplån

Känner mig mycket villrådig för tillfället....:confused:
Som jag skrivit tidigare i tråden drabbades min 6-åring av fång för första gången i maj (bekräftades den 15:e, så in på box - kom under behandling den 16:e) Vi lyckades häva fånganfallet snabbt och efter en 5 dagarskur på butta var hästen inte längre halt och har inte varit sedan dess.
Hon går nu i hela paddocken sen en vecka tillbaka och skrittas några minuter om dagen. Hon rör sig helt obehindrat i paddocken utan tendens till hälta längre.

Jag skulle vilja släppa henne i en hage (skogshage ok för veterinären) där ena delen var vinterhage i vintras och pga leran som var har där inte kommit upp så mycket, mest några enstaka strån och lite smörblommor. Andra delen av hagen är slyskog men det finns lite långt gräs på marken.

Tänkte hon skulle få börja med att "beta" ett par timmar om dagen några dagar nästa vecka för att sedan till nästa helg kunna släppa ut henne halva dygnet i skogshagen.
Är mest bara fundersam på NÄR det är bäst att ha hästen i paddocken vs när hon kan gå på gräset (när det är mest ofarligt). Här är ju soligt som tusan just nu, varmt och riktigt torrt och har så varit länge. När vågar man?
(Har läst artiklarna om fruktan men vill gärna ha erfarenheter kring detta)
Vad gör jag om det kommer regn? Jag har förstått att gräset blir farligare då, stämmer det? Ska hästen åter till paddocken då tills gräset "exploderat" klart?

Betesbegränsarna, fungerar det att sätta på en sån några timmar om dagen eventuellt, eller är även så små mängder gräs farligt?
Planerar att ge fri tillgång till halm och ransonering av hö - precis som hon har det nu.

Anledningen till att jag vill släppa henne är främst att hon börjar lägga till med dumheter pga tristess plus att min valack som är riktigt svårfödd behöver betet, han har börjat tappa.... Han får gå i en beteshage jämte hennes skogshage så att de har sällskap av varandra.

Oerhört tacksam för alla svar, synpunkter och åsikter!

Hej alla bukare!

Vill mest ge mina egna goda råd vid förebyggande arbete för att inte er häst ska drabbas av fång igen. Finns självklart fler men här är några som gjort att mina hästar inte drabbades av fång igen!

* Anlita en riktigt bra hovslagare som skor hoven så att man hela tiden pressar tillbaka hovbenet.

* Låt ett gäng får beta av hagen innan du släpper din häst.

* Bättre med en hage som är gul och torr. Då kan hästen gå där dygnet runt. Vill man så ger man ensilage måltider om man märker att det behövs.

* Hagen ska inte vara för stor

* Hästen måste tränas varje dag för att undvika fång - ingen vila! Hästen måste röra på sig.

* Om hagen ligger på ett icke bördigt ställe med mycket träd är ju det ett plus. Buu för bördig åkermark.

* Vänj hästen succesivt i 3 veckor för gräset. Endast 4 timmar om dagen. Om gräset är kraftigt dvs.

* Inget tillsatt kraft (nämns i andra inlägg)

Enkla och effektiva tips för att motverka fång hos häst som tidigare haft såväl fång som fångkänning.
Funkade för mig iaf ;)

Hej! Jo, för i mitt fall hade jag enbart mina två hästar i en tok förstor hage med massa färskt gräs. Då blev det mycket mycket mer för dom att äta under sommar månaderna. Hagen var bra, men det hade kanske varit bättre om det fanns sex hästar till i den upptäckte jag. (Den var riktigt stor alltså. Kan inget om hektar..)

Senast ändrad:

Ja men då var det ju mängden färskt gräs som var avgörande, inte att hagen var stor. En superstor sandöken till hage ökar ju inte risken för fång.;)

Ja, men du förstår vad jag menar. Många har sina hästar i sommarhagar som ligger på en bördig åkermark. Ju större hage desto mer gräs. Hade väl formulerat mig dåligt men huvudsaken är ni förstår hihi.

men det har ju kommit fram att ogödslat bete tom kan vara bättre än ett som inte är det! samma med torrt gräs, det har sjuuukt mkt fruktan i sig pga stressad av torkan och att det inte kan växa.

stl på hagen är ju oviktig, det är hur mkt gräs det är i den och hur länge hästen går där som har betydelse...

Det har jag ingen aning om. Går efter mina erfarenheter som säger mig att en gödslad åkermark tenderar att få en bördig jord som i sin tur gör att gräset växer mycket. Än en skogshage som inte har något tillsatt konstgödsel. Jag märkte skillnad på mina hästar i dessa två olika sommarhagar. Men självklart är det mycket som spelar in också, torka, regnperiod, hur mycket jag motionerade hästarna respektive sommar. Som sagt är det inget jag läst på eller leta fakta efter. Bara mina egna spekulationer som jag är nöjd över eftersom ingen av mina hästar drabbats av fång igen.

mm men just att gräset inte växer gör att det lagras mer fruktan. så därför kan ett ogödslat bli farligare än ett gödslat, förutsatt att hästen får i sig samma mängd gräs då förstås.....

men jag har själv mina på naturbeten.

Går efter mina erfarenheter som säger mig att en gödslad åkermark tenderar att få en bördig jord som i sin tur gör att gräset växer mycket. Som sagt är det inget jag läst på eller leta fakta efter. Bara mina egna spekulationer som jag är nöjd över eftersom ingen av mina hästar drabbats av fång igen.

jag har förstått det som att det inte är farligt med gräs som växer mkt dvs det innehåller inte extra mkt farliga kolhydrater utan snarare tvärtom som Centaur skriver.
Jag har också min på naturbete ändå annars får hon i sig för mkt gräs vilket inte heller är bra.

Det är naturligtvis bra att du tycker att du har hittat ett sätt att hålla dina hästar så de inte får fång igen. Men jag undrar hur pass säkra slutsatser man kan dra av egna erfarenheter. De är ju ändå ganska begränsade om man jämför med att läsa om den forskning som pågår. Jag föredrar nog det senare men alla är vi olika.

jag har förstått det som att det inte är farligt med gräs som växer mkt dvs det innehåller inte extra mkt farliga kolhydrater utan snarare tvärtom som Centaur skriver.
Jag har också min på naturbete ändå annars får hon i sig för mkt gräs vilket inte heller är bra.

Det är naturligtvis bra att du tycker att du har hittat ett sätt att hålla dina hästar så de inte får fång igen. Men jag undrar hur pass säkra slutsatser man kan dra av egna erfarenheter. De är ju ändå ganska begränsade om man jämför med att läsa om den forskning som pågår. Jag föredrar nog det senare men alla är vi olika.

Hej!
Ja, jag förstår. Men det är väl som du säger att jag också hellre har mina hästar på naturbete annars får dom i sig för mycket gräs. Eftersom ni påstår att det inte är någon skillnad mellan beterna kan det mycket väl vara sant. Som sagt jag har ingen aning men hästarna tenderar att få fångkänning om jag släpper dom på åkermark. Det är det enda jag vet. Kanske är det en förstår hage eller tvärtom för lite hästar i. Varför vet jag inte och då är det bra att läsa vad ni andra tror det kan bero på.

Jag förstår att mitt sätt inte är det enda eller funkar för alla. Ville mest dela med mig eftersom det faktiskt går så bra. Är så jobbigt annars att trippa på tårna och undra om ens häst ska få fång detta året eller inte. Nu är jag säkrad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar