Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

dom säger ju att man INTE ska låta hästarna gå ute på natten ännu. Natten är faktiskt inte så varm än, så de kalla nätterna höjer gräsets innehåll av socker. en bit in i Juni bör det vara relativt riskfritt. Det spelar faktiskt iingen roll att man vant in med bete innan så länge nätterna inte är varma.

en typiskt fånghov ger HÖGA trakter och konkav tåvägg.

Hovar är fortfarande ett mysterium för mig även om jag har lärt mig en del den senaste tiden.
Jag trodde att trakternas höjd beror på hur den verkas. Men det stämmer tydligen inte? Hur kan fång ge höga trakter, undrar mest, och vill gärna ha en förklaring.
Att den får en konkav tåvägg är jag med på.

*KL*

Hur lång tid tog det innan ni kunde ha era hästar ute i sjukhage?

Mitt sto fick ju fång för två veckor sedan och stod på butta fram till i lördags. I morse tyckte jag dock att hon kanske var lite hägigare och gick lite långsammare i stallgången, men det är också svårt att säga. Hon svängde bra. Hon blev ju på en gång bra med buttan, men nu vet jag inte om jag ska förlänga kuren ytterligare? Vi ska åka o röntga imorgon och jag vill ju inte att hon ska få ont av resan. Samtidigt vore det kanske bra om veterinären kunde få se hur hon rör sig vanligt så jag vill kanske inte ge henne i "onödan". Jag vet inte om det går att förstå hur jag tänker... NI med mer erfarenhet, hur hade ni gjort? Kan det vara så att de efter buttakuren ändå inte rör sig helt 100 som innan anfallet? Att det tar lite tid? Vad är liksom normalt?

en typiskt fånghov ger HÖGA trakter och konkav tåvägg.

Det stämmer, men om du tittar på hoven så är den väldigt framåtväxande och understucken. Det betyder att trakten troligen är hög men liggande. Den långa tån gör att tillväxten dras framåt, även trakten.

Du har väl sett bilder på helt overkade fånghästar där tån till slut rullar ihop sig och hästen ser ut att gå på ballarna. Då är också trakterna höga men extremt framåtväxande.

Här finns många intressanta exempel på hur felverkade fånghovar kan se ut http://www.hoofrehab.com/rehabilitations1.htm

Hovar är fortfarande ett mysterium för mig även om jag har lärt mig en del den senaste tiden.
Jag trodde att trakternas höjd beror på hur den verkas. Men det stämmer tydligen inte? Hur kan fång ge höga trakter, undrar mest, och vill gärna ha en förklaring.
Att den får en konkav tåvägg är jag med på.

Eftersom hoven växer fortare från kronranden efter fång. Tillväxten kortare sträcka till marken i trakten än i tån och hästen hinner inte slita ner trakten.

Följdfråga till detta med "fånghovar": Min hästs hovar ser likadana ut som innan fången och det syntes ingen fångrand osv.

Varför syns det bara på vissa hästar? Har det med rotationen att göra eller något annat?

ser inte så bra ut.. men hur är framhovarna när han är nyskodd? skos han med kort tå?

om han gör det så skulle du nog behöva sko oftare, eller ha honom barfota så du kan raspa tån lite en gång i veckan?

Ja, han skos med kort tå och normalt sidokappssko. Nu blev det en vanlig sko. Kommer att få sidok igen vid nästa skoning. Då ser det lite bättre ut eftersom han kan slita mer på tån.
Barfota går ju inte eftersom han går distans. Fungerar inte utan skor.

Jag ska stå på mig om att sko oftare i sommar.

Tack för allas kommentarer, jag tar till mig allt. Har noll erfarenhet om fång.
// Linda

KL
Nu undrar jag om hans framhovar. Visar lite bilder.

Så där såg min mans fånghäst ut. När vi tog henne till kliniken högg dom bort "bullen" framtill på hovväggen, alltså öppnade upp hoven. Därefter ska hon verkas en gång i månaden och tas ned rejält i trakterna. Hjälp vad trakterna ger sig iväg föresten, trots att man verkar ofta, helt sanslöst :o. Röda markeringen är hur långt nya hoven hunnit växa ut. Undre bilden på "fångbeslagen".

20960613.jpg

20960681.jpg

*KL*

Hur lång tid tog det innan ni kunde ha era hästar ute i sjukhage?

Mitt sto fick ju fång för två veckor sedan och stod på butta fram till i lördags. I morse tyckte jag dock att hon kanske var lite hägigare och gick lite långsammare i stallgången, men det är också svårt att säga. Hon svängde bra. Hon blev ju på en gång bra med buttan, men nu vet jag inte om jag ska förlänga kuren ytterligare? Vi ska åka o röntga imorgon och jag vill ju inte att hon ska få ont av resan. Samtidigt vore det kanske bra om veterinären kunde få se hur hon rör sig vanligt så jag vill kanske inte ge henne i "onödan". Jag vet inte om det går att förstå hur jag tänker... NI med mer erfarenhet, hur hade ni gjort? Kan det vara så att de efter buttakuren ändå inte rör sig helt 100 som innan anfallet? Att det tar lite tid? Vad är liksom normalt?

Vårat sto fick fång för tre veckor sedan och har nu gått i sjukhage 5x5 m på spån och torv i en vecka idag. Hon svarade också direkt på buttan och åt det i 10 dgr. Vad jag kan se rör hon sig som vanligt. Vi ska börja med små promenader(5 min) i paddocken idag enligt rekomendation från strömsholm. Vi fick veta efter kontakt med både ATG-klinik och Strömsholm att det inte var någon idé att röntga innan 6-8 veckor för det var inte säkert att det visade något innan.

Så om man är tillräckligt uppmärksam kan man "avstyra" ett fånganfall?

Kan en häst ha fångkänningar utan att det bryter ut till ett "riktgt" anfall? (även att hästen går kvar på betet ex.)

Nej, inte enlig den information jag har. Fångprocessen är redan igång men däremot kan du minska skadeverkningarna och rehabiliteringstiden om du avbryter och börjar behandla hästen tidigt. Sedan verkar det som vissa "förstagångshästar" kan ha en lindirgare första fång, men har hästen haft fång en gång så ökar ju risken för att få fång igen ganska markant. Däremot har jag i två fall varit med om hästar som tagits under behandling i ett tidigt skede, där man kunnat behandla med kylning av hovar och ben och mjukt underlag och fången har så att säga gått tillbaka utan att hästen har hunnit få nämnvärda smärtor. För det blir ju lite Moment 22 med medicinsk smärtlindring när en häst har fång, då hästar även kan utbryta i sk kemisk fång av medicin (som "butta" och cortison). Nu menar jag inte att man inte ska smärtbehandla en fånghäst när den har ont! Fång är mkt smärtsamt och hästen ska inte behöva utsättas för detta. Men, i detta falll var det veterinär som ville avvakta eftersom hästen inte visade på speciell smärta och dessutom misstanken fanns att det var kemisk fång. Och denna gång fungerade det bra...

Vårat sto fick fång för tre veckor sedan och har nu gått i sjukhage 5x5 m på spån och torv i en vecka idag. Hon svarade också direkt på buttan och åt det i 10 dgr. Vad jag kan se rör hon sig som vanligt. Vi ska börja med små promenader(5 min) i paddocken idag enligt rekomendation från strömsholm. Vi fick veta efter kontakt med både ATG-klinik och Strömsholm att det inte var någon idé att röntga innan 6-8 veckor för det var inte säkert att det visade något innan.

Tack för ditt svar! Jag känner mig jätteorolig för min häst och särskilt nu om hon fortfarande verkar ha ont efter buttakuren. Jag önskar ju att jag tog fel i morse och att hon är piggare igen nu ikväll. Det är så svårt att veta, jag har ju också hört att man ska vänta lite med att röntga. Sedan pratade jag med Hbg och ATGklinik som bägge ville att vi röntgar redan nu. Det svåra är också att jag inte känner att vi har någon bra veterinär hemma som vi kan få hjälp utav. Hade jag haft någon som kunde gett råd här hemma och som hade kunnat titta på henne nu så hade det känts bättre. Vi får väl röntga flera gånger sen så att jag kan känna mig säker...

Tack för ditt svar! Jag känner mig jätteorolig för min häst och särskilt nu om hon fortfarande verkar ha ont efter buttakuren. Jag önskar ju att jag tog fel i morse och att hon är piggare igen nu ikväll. Det är så svårt att veta, jag har ju också hört att man ska vänta lite med att röntga. Sedan pratade jag med Hbg och ATGklinik som bägge ville att vi röntgar redan nu. Det svåra är också att jag inte känner att vi har någon bra veterinär hemma som vi kan få hjälp utav. Hade jag haft någon som kunde gett råd här hemma och som hade kunnat titta på henne nu så hade det känts bättre. Vi får väl röntga flera gånger sen så att jag kan känna mig säker...

Jag hoppas för din skull att hon är piggare ikväll och att det berodde på något annat. Det här med fång är verkligen hur svårt som helst och lika många som du pratar med lika många olika svar kan du få. Har inte heller någon veterinär på hemmaplan som vi kan lita på. När han var ute och konstaterade fång (som vi redan visste) skrev han bara ut butta, ordinerade 4dgr i box och rida om 14 dgr. Som tur är tog vi reda på mer information själva och tog kontakt med Strömsholm och närmaste Atg klinik (där vi har tid för röntgen om tre veckor). Jag ville röntga direkt men båda klinikerna avrådde eftersom risken att det inte visar något så tidigt är stor. Men som du säger skulle det känts bra att ha någon kunnig veterinär i närheten. Skriv gärna hur det går imorgon och vad röntgen visar. Lycka till med din häst!

Ev Fång? Tips o teorier!

Min väninnas ponny har blivit halt på frambenen, det ena mer än det andra. Hon hade successivt vants vid gräs och ätit flera veckor. Nu när hon blev halt så hade min kompis bytt hage, men det var inte mycket mer gräs där än i gamla hagen. Hovis kom, sade att han inte trodde på fång. Vet. tillkallades, trodde på fång men inte säker.. Hästen har ingen feber men avlastar frambenen, dock inte den klassiska "fång-ställningen" med tyngden på bakbenen.
Nu till min fråga; ni med fånghästar, hur märktes det om det inte var jättetydligt? Kan de nånsin gå på ett ens magert bete eller hur gör man?

jo jag har också sett skräckbilder på hästar med jättehöga traktar och skidbacketår. men så blir dom ju bara om man inte sköter hoven alls... dom flesta har väl en mer eller mindre duktig hovslagare som förhindrar att det går så långt!

dom säger ju att man INTE ska låta hästarna gå ute på natten ännu. Natten är faktiskt inte så varm än, så de kalla nätterna höjer gräsets innehåll av socker. en bit in i Juni bör det vara relativt riskfritt. Det spelar faktiskt iingen roll att man vant in med bete innan så länge nätterna inte är varma.

Att tänka på nu när det är så torrt också, är att gräset blir stressat, för det kan inte växa som det vill utan vatten och kommer då att lagra på sig mer socker av den anledningen.

Ni som har/har haft fånghästar...Hur stor del av alla blir friska och kan fungera åtminstone nästan som vanligt? Vad har ni fått göra för förändringar osv? Kommer självklart att göra allt som krävs för att min ponny ska hålla sig frisk efter det här men eftersom det här är första gången jag råkar ut för fång så undrar jag lite över hur "statistiken" ser ut för tillfrisknande.

Ni som har/har haft fånghästar...Hur stor del av alla blir friska och kan fungera åtminstone nästan som vanligt? Vad har ni fått göra för förändringar osv? Kommer självklart att göra allt som krävs för att min ponny ska hålla sig frisk efter det här men eftersom det här är första gången jag råkar ut för fång så undrar jag lite över hur "statistiken" ser ut för tillfrisknande.

Min pålla har haft fång 3 ggr (senast julen '06) och idag fungerar hon precis som vanligt.
Dock ger jag henne inget kraftfoder utan hon står bara på hö och lucern, jag är extremt noga vid foderbyten med att blanda etc, hon får bara gå på vääääääldigt magert bete - typ steppöken eller grus och jag kollar hovarna dagligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar