Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Att gå ut o leda en häst med fång är ju rent idiotisk och ännu värre är att ha en fånghäst i hage med ojämnt underlag och gräs. Slutar kanske med avlivning. Boxvila (helt) i minst 14 dagar. Efter att hästen varit utan smärtstillande i 3 dagar först. OM hästen ska vara ute så ska hagen vara minimal och med grusunderlag.Förstår inte varför okunniga ska ha häst om de inte kan/vill/ orkar ta reda på mer fakta om sjukdomen hästen får!:mad:

Nu är det som så att det finns olika åsikter och sätt att behandla fång på (även om alla på buke beter sig som att just DERAS metod är den enda rätta :angel:).. Finns inga vetenskapliga bevis för att en viss metod är den rätta. En del tycker hästarna ska stå stilla, medan andra tycker att rörelse är det rätta vägen till läkning.. Jag har själv en fånghäst. Våran hovslagare (som har traditionell hovslagarutbildning med gesällbrev) rekomenderade så mycket rörelse som möjligt, medan kliniken använde sig av "strömsholmmetoden" och boxvila. Vad som är rätt kan ingen säga :).

Här är en variant:
http://hem.passagen.se/barfotahast/barefoot_Founder.html

Alla har så olika tips, råd och behandlingsmetoder så det gäller nog som hästägare att använda sunt förnuft. Ju mer jag läser på desto mer förvirrad blir jag och desto mer ifrågasätter jag alla olika varianter...
Lösningen är nog att hitta rätt behandling för den hästen som insjuknat, beroende på hur sjuk den är och vilka möjligheter som finns.

En häst som har ont eller som kan antas ha ont men står på smärtstillande och inte visar det ska - enligt mig - självklart inte tvingas till rörelse, det är brott mot djurskyddslagen. Självklart ska dess liv underlättas genom att den får stå på mjukt underlag och kanske även på box.
Men en häst som efter det akuta skedet snabbt återgår "till det normala", är ohalt och inte visar några större förändringar eller men av fången. Då kan jag tycka det är illa att hindra den hästen från rörelse i 15 veckor (enl strömsholm...) om den kan och vill röra sig. Självklart med måtta och under kontroll på mjukt underlag.
Vila från motion och träning ska hästen förstås göra, ohalt eller inte.

Det gäller nog att se till individen, höra sig för bland expertisen och sen bilda sin egna uppfattning och sin egen "metod" som passar just den hästen...

som jag uppfattat det är man antigen för smärtställande och boxvila, eller för rörelse och ej smärtställande.

vet ingen som rekommenderar smärtställande i kombination med rörelse!

Jösses... 15 veckor utan att få röra på sig alls, då skulle min häst gå i taket...
Hon har stått två veckor i liten sjukhage ute och hon är redan nu halvdum och börjar få tristessymtom = tuggar på staketet, gräver gropar i sanden m.m.
Men min häst svarade ju snabbt på medicin och behandling så jag får väl anta att Strömsholm beskriver behandlingen för hästar som insjuknat lite värre, då behöver man säkert vara mer försiktig.

Jo, men visst blir man förvirrad när man som nybliven fånghästägare söker information.... Finns hur mycket som helst, men ingen större samstämmighet i råden... Läste nånstans att man skulle promenera hästen mycket, oavsett hur ont den hade, eftersom blodcirkulationen ökade och det var bra....:crazy:

Kanske är det sunt förnuft som behövs från fall till fall...?
Första veterinären jag pratade med och som var ute och ställde diagnos på min häst tyckte dock jag kunde vara igång och rida efter två veckor igen, så ibland blir man lite rädd...QUOTE]

Det är skitsvårt med fång men jag pratade med min vet senast igår om vår fånghäst. Honom litar jag starkt på och han sa att om hon inte är halt och inte visar någon symptom längre kan vi sätta igång henne. Individuellt givetvis men han sa att många vill att fånghästar ska vara stilla ett halvår efteråt. Det kan vara bra på sitt sätt, jag menar, fånget blir bra och så men å andra sidan är risken som han sa att man får en knäpp häst i stället. Sen måste man ju göra som en rutin att man kollar så att hästen inte har puls och att hovarna inte är varma.

Är hästen symptomfri, pigg, slutat gå på medicin mm är det nog mycket från fall till fall och sunt förnuft som gäller. Man kan ju i princip inte läsa sig till hur det ska vara med en sjukdom som sällan/aldrig ser likadan ut. Kan meddela att ingen av mina hästar hade klarat av att stå stilla så länge som vissa rekommenderar. Antingen hade jag fått hämta hästen utanför hagen eller så hade jag fått laga stall.

Veterinären som var ute och tittade på min häst när hon hade fång skrev ut butta men tyckte sedan att hon gott kunde gå i hela paddocken och röra sig om hon ville... Det var en distriktsveterinär "modell äldre" det... Boxvila tyckte han var onödigt och tråkigt för hästen....
Så visst finns det veterinärer som inte ordinerar boxvila tillsammans med smärtstillande...!

(Hon har inte stått på box mer än 1 dygn sedan hon blev dålig, men har stått i liten sjukhage i paddocken istället, utan att få röra sig särskilt mycket.)

Håller med dig helt. Min häst var ohalt efter ett dygn på butta och har inte haltat sedan dess, även om hon varit lite stel i rörelserna några dagar efter att hon slutade halta...
Hon får nu gå i hela paddocken dagtid och röra sig så mycket hon känner att hon kan, orkar och vill på det mjuka underlaget. I nästa vecka tänkte jag att jag skulle börja tömköra henne lite i skritt i paddocken och kanske ta en promenad på mjukt underlag ute.

Hon är bara 6 år gammal, så jag skulle aldrig göra något som äventyrar hennes tillfrisknande, men hon blir knäpp av att bara stå och göra ingenting nu när hon inte längre har ont.
Laga stall eller hämta hästen från hagen blir, som du säger, verklighet väldigt snabbt med vissa hästar. Jag själv är rädd för att jag ska få "laga häst" också när hon håller på med dumheter pga tristess...
Sunt förnuft och individanpassning var begreppen för dagen ja...:)

fast det beror ju lite på hästen också. om den är sån som springer omkring eller om den håller sig lugn.

men jag håller med dig, tycker att boxvila i ett halvår är vansinnigt.

Kan en häst ha puls i hovarna utan att det är fång? Veterinären var ute igår och hästen hade puls i hovarna, jag kände ingen puls idag. Han går och springer utan problem. Dock har märken på hovarna som man ofta sätter i samband med fång. Dock kan detta ske även vid kraftiga foderombyten och detta skedde i samma tid som hon trodde det borde synas under. Han är rejält överviktigt just nu. Fick order om motion varje dag nu.

Kan en häst ha puls i hovarna utan att det är fång? Veterinären var ute igår och hästen hade puls i hovarna, jag kände ingen puls idag. Han går och springer utan problem. Dock har märken på hovarna som man ofta sätter i samband med fång. Dock kan detta ske även vid kraftiga foderombyten och detta skedde i samma tid som hon trodde det borde synas under. Han är rejält överviktigt just nu. Fick order om motion varje dag nu.

Hade den puls i hovarna eller ovanför?

Jag har förstått det som att dedt som kallas för foderränder och fångränder inte är samma sak. Även om det är klart att båda kan hänga ihop med reaktion på foder. Men i vilket fall som så syns väl inte dessa när hästen har ett fånganfall? Jag kan tycka att de borde synas senare.

Varför var veterinären där?

veterinären var där för att kolla om han var halt bak och vaccination. Han markerade lite bak. Han kände på hovarna. Jag märkte dock ingen puls idag. Kanske möjligtvis i ena, men det borde väl vara i båda om det är fång. Det här med fångränder och foderräder har jag ingen aning om.

veterinären var där för att kolla om han var halt bak och vaccination. Han markerade lite bak. Han kände på hovarna. Jag märkte dock ingen puls idag. Kanske möjligtvis i ena, men det borde väl vara i båda om det är fång. Det här med fångränder och foderräder har jag ingen aning om.

Jag tror inte att det behöver vara puls i alla eller i två av dem när en häst har fång.

Här är en länk till en tråd om ränderna

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868089&highlight=f%E5ngr%E4nder+

Men vad sa vet? Hade hästen fång? I så fall kan den knappast gå ute.

Senast ändrad:

Nja jag tolkade det som om han inte hade det, då hon inte såg fler tecken än puls i hovarna. Vad jag förstod om foderränder och det i tråden så borde det vara foderränder. Jag tolkade det som om hon dock ville minimera risken att han skulle få det då han är väldigt tjock att jag skulle motionera honom.

Nja jag tolkade det som om han inte hade det, då hon inte såg fler tecken än puls i hovarna. Vad jag förstod om foderränder och det i tråden så borde det vara foderränder. Jag tolkade det som om hon dock ville minimera risken att han skulle få det då han är väldigt tjock att jag skulle motionera honom.

Hovar är jag inte så bra på. Men menar du att du kunde känna pulsen i hovarna?

Jag ser nu att jag svarade dig igår om ungefär samma sak i en annan tråd.
Det verkar vara en märklig vet som var ute hos dig. Du fick ju svar av en av veterinären här inne i tråden igår. Jag hade följt hennes råd.

Senast ändrad:
Knapplån om fång

Hej! Jag har hört att borellia kan ge fång symptom, har även läst detta på utlänska sidor.
Min häst fick diagnosen akut fång våren -07, var inne på klinik med honom och fick hjälp och behandling. Efter två månader av dessvärre ingen märkbar förbättring var vi inne på klinik igen och då beslutade jag att ta ett borrelia samt erlichia prov på honom. Provet visade på mycket höga värden av anti kroppar mot borellia, han behandlades mot detta (pencelin i 12 dagar) och efter det har han varit helt symptom fri och mår jättebra.

Bara en liten tanke..

Vill tillägga att han inte har haft någon rotation i hovarna eller dyl. Hans symptom var ömhet, hälta, värme, puls, feber, stelhet, snubblig, trött, minskad aptit från och till.

mvh

Senast ändrad av en moderator:

du kan väl inte känna någon puls I hoven?? :confused:

på hoven? Fråga inte mig, det var veteerinären som kände på hoven och sa att han hade puls. Jag kände och kände inget möligtvis ytterst lite men det kan vara inbillning troligtvis det sistnämnda för jag kunde itne känna det mer sen.

hon kände inte på benet samtidigt då så det var puls i benet hon menade?

Har aldrig hört om någon som kännt puls i hoven men det kanske går.. :)

hon kände inte på benet samtidigt då så det var puls i benet hon menade?

Har aldrig hört om någon som kännt puls i hoven men det kanske går.. :)

Om man kan känna pulsen i hoven så har jag förstått det som att det är ngt som är fel.
Dvs att man kan göra det men inte på en frisk häst.

Sv: Knapplån om fång

Det är intressant tycker jag och har tagit upp det med veterinären när min häst hade fång av okänd anledning. Han har också varit sjuk och haft höga borreliatiter.

I Sverige har vi ju dock inte alltid samma fästingsorter som utomlands så det kan vara viss skillnad. Här finns heller ingen sammankoppling i svensk forskning.

Det kan ju också vara så att hästar får fång vid olika sjukdomstillstånd ibland för systemet sätts ur spel. Inte bara vid borrelia utan vilken infektion som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar