Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Att hästen inte är halt beror ju på det smärtstillande medel hon får.. Att gå ut o leda en häst med fång är ju rent idiotisk och ännu värre är att ha en fånghäst i hage med ojämnt underlag och gräs. Slutar kanske med avlivning. Boxvila (helt) i minst 14 dagar. Efter att hästen varit utan smärtstillande i 3 dagar först. OM hästen ska vara ute så ska hagen vara minimal och med grusunderlag.Förstår inte varför okunniga ska ha häst om de inte kan/vill/ orkar ta reda på mer fakta om sjukdomen hästen får!:mad:
För att ta det säkra före det osäkra så röntgar man hästen efter 1 månad och ev låter den gå i hage med munkorg alternativ skogshage.Men rent gräs i stora hagar = Nej!

Senast ändrad:

Men jag läste någonstans att det är bra att de rör på sig för att få cirkulation i hoven. Vet dock inte hur gammal/ny rapporten är och i vilken fas de skulle vara i. När hästen mår riktigt dåligt känns det dock lite taskigt att gå på promenad med den iofs. Då fick vår ponny mest bara stå och bli lite ompysslad och sånt. Hon gick typ 4 meter mellan boxen och gången då och då.

Ingen annan som har kommentarer angående detta? Det kunde vara intressant att veta vad andra har sett och hört.

Vi har diskuterat senast i dag med veterinär på Strömsholm då vi har en häst som med största sannolikhet fått fång. Distriktaren var här och tittade till henne och gav smärtstillande.

Enligt båda veterinärerna är det boxvila på mjukt underlag som gäller alternativt en liten sjukhage med djup sand (tex en ridbana som delas av till en liten sjukhage). Absolut inga promenader. Butta och avvakta. Ordentligt med grovfoder (hö eller hösilage), ska absolut inte dra ner på det då man riskerar andra problem istället. Inget kraftfoder. Det gick bra att ge lite granar som sysselsättning i boxen.

På Strömsholms hemsida som jag länkade till i ett tidigare inlägg så står det hur de brukar behandla en fånghäst, bl a strikt boxvila första 5 veckorna.

Att hästen inte är halt beror ju på det smärtstillande medel hon får.. Att gå ut o leda en häst med fång är ju rent idiotisk och ännu värre är att ha en fånghäst i hage med ojämnt underlag och gräs. Slutar kanske med avlivning. Boxvila (helt) i minst 14 dagar. Efter att hästen varit utan smärtstillande i 3 dagar först. OM hästen ska vara ute så ska hagen vara minimal och med grusunderlag.Förstår inte varför okunniga ska ha häst om de inte kan/vill/ orkar ta reda på mer fakta om sjukdomen hästen får!:mad:
För att ta det säkra före det osäkra så röntgar man hästen efter 1 månad och ev låter den gå i hage med munkorg alternativ skogshage.Men rent gräs i stora hagar = Nej!

Ja jag kände också att det var fel med att hon skulle ledas och gå i den hagen.. Jag pratade ju med ägaren och de tog in ponnyn igen..
Det är inte så att de är okunniga eller så. De litar helt enkelt på sin veterinär, vilket man borde kunna göra :crazy:

Jag ska dock försöka prata med dem igen, nu när jag känner mig lite säkrare med argumenten..

Ponnyn ska absolut inte ledas..eller gå i hage för den delen.
Boxvila på mjukt underlag. Den där veterinären vet jag inte vad h*n svamlar om:crazy:

Det är skrämmande att det finns veterinärer som ger rekomendationer på det här sättet.. Borde inte få förekomma..

Tack för svar!

Jga uppfattade kanske inte texten på riktigt samma sätt som du....

Jag läste det som att 5 veckor boxvila var om hästen inte var bra / bättre efter de inledande 10 dagarna. Uppfattar jag det fel då?

Det där med 5 veckor står ju efter rubriken om vad man ska göra om hästen inte är bättre efter det akuta skedet... Nån annan som läser det som jag?

Undrar bara eftersom min dam fick fång för två veckor sen och har stått på "boxvila" i paddocken sen dess. Hon är dock symtomfri nu efter att ha varit utan butta i flera dagar och får nu gå lös i paddocken en stund om dagen.... Så tolkade jag nämligen texten, att efetr 10 dagar får man kolla läget lite...
(Nej, hästen ska naturligtvis inte ridas utan vilar till augusti, men slipper boxvilan fortsättningsvis...)

det finns olika läger i frågan om rörelse. vad som är rätt och fel är svårt att avgöra, då man fått båda bra och dåliga resultat med båda metoderna...
det man dock ska tänka på
är att om hästen får smärtställande så skall den INTE röra sig öht, eftersom den då inte känner hur allvarligt skadad/hur ont den har.

men om hästen klarar sig utan smärtställande kan det vara bra med lite rörelse, dock på mjukt och plant underlag. min vet. anser också att måttlig lugn rörelse är bra, om hästen själv tar initiativ till det. men alltid under kontrollerade förhållanden och på bra underlag. inga långa promenader, utan strosa omkring i en hage eller gå en liten sväng.

ponnyns hage låter mao inte alls bra, och får hon dessutom smärtställande så är det väldigt skadligt! :crazy:

du kan väl printa ut någon artikel om fång och ge dom? dom uppskattar säkert att få hjälp. :)

Jag har mailat länken som alladin lade in här. Jag känner mig ruggigt engagerad för den här lilla ponnyn och vill bara att det ska gå väl..
Hoppas att de förstår, jag rekomenderade dem även att ta kontakt med annan veterinär..

*KL*

En fråga om pulsen; ska den vara helt borta innan man kan räkna hästen som bra? Alltså, min häst har lite svag puls kvar och jag är lite orolig för att den borde vara borta efter mer än 7 dagars behandling...:crazy: Någon som kan hjälpa?

Jag undrar också om någon har några tips om sjukhage. Om pålle blir så bra att jag kan göra en sjukhage, hur gör ajg den bäst? Paddocken funkar inte eftersom det inte går att ha några andra hästar i närheten av den men jag undrar om jag kan göra en hage med t ex spån i? Hur mkt spån behövs och finns det någon som har erfarenhet av något liknande "bygge"? Hur får man liksom spånet att stanna kvar om det är kutter?

Väldigt glad över hjälp!!!:bow:

köp sågspån istället. kutter är inte bra, hästen ska kunne sjunka ner med hovarna och då är det bara sand eller sågspån som gäller.

Mot slutet av texten står det att hästen ska stå på boxvila inomhus första 5 veckorna och resterande 10 veckor kan hästen stå i utebox dagtid om det inte är lerigt och blött ute. Men det varierar så klart från häst till häst beroende på hur sjuk hästen är/har varit.

Jag har läst någonstans tror det var här på buke att Strömsholms metoden ska vara den bästa, de har högst procent hästar som blir fullt återställda efter att ha fått fång.

De är iallafall jättetrevliga när man ringer och har tagit sig tid att ge råd och svara på våra 1000 frågor.

Jag har sökt information på nätet och läst här på buke om fång och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag ang orsak och behandling.

Har förövrigt tidigare trott att det är små feta ponnys som får fång på betet.

Våran är en stor dam på 850 kg som stått i sjukhage i 3 månader pga skada och operationer, har alltså inte gått på bete. Endast ätit hösilage och en skvätt betfor för att få i sig sin "medicin" och lite grenar att pilla med.

Jösses... 15 veckor utan att få röra på sig alls, då skulle min häst gå i taket...
Hon har stått två veckor i liten sjukhage ute och hon är redan nu halvdum och börjar få tristessymtom = tuggar på staketet, gräver gropar i sanden m.m.
Men min häst svarade ju snabbt på medicin och behandling så jag får väl anta att Strömsholm beskriver behandlingen för hästar som insjuknat lite värre, då behöver man säkert vara mer försiktig.

Jo, men visst blir man förvirrad när man som nybliven fånghästägare söker information.... Finns hur mycket som helst, men ingen större samstämmighet i råden... Läste nånstans att man skulle promenera hästen mycket, oavsett hur ont den hade, eftersom blodcirkulationen ökade och det var bra....:crazy:

Kanske är det sunt förnuft som behövs från fall till fall...?
Första veterinären jag pratade med och som var ute och ställde diagnos på min häst tyckte dock jag kunde vara igång och rida efter två veckor igen, så ibland blir man lite rädd...

Ni måste ju haft maximal otur när er häst drabbades av fång. Min var dock "klassikern".... Lättfödd häst som släpps på bete och äter gräs likt en gräsklippare... Två veckor senare stod hon med fång, ja....:grin:

Läste nånstans att man skulle promenera hästen mycket, oavsett hur ont den hade, eftersom blodcirkulationen ökade och det var bra....:crazy:

Att det är så rörigt beror nog på att det egentligen inte är ngn som vet.
Men att hästen ska röra sig så mkt som möjligt hör väl knappast till de vanliga råden. Jag har också läst det någonstans. Men jag kommer inte ihåg var, har för mig att det var i en annan fångtråd här.

Jo, det är väl så att ett "normalfall" för dom är en rätt sjuk häst.
Dom som inte blir så "jätte" sjuka brukar nog bara behandlas av hemma veterinären.

Jag har en egen teori om varför våran häst drabbades, men den kan vara helt fel. Hon har som sagt varit till klinik 5 ggr på 3 månader. Genomgik först en operation fick komplikationer och opererades om efter 2 1/2 vecka.
Hon har fått smärtstillande, penicillin m,m i olika omgångar. Det har även blivit tvära foderbyten när hon har stått inne på Strömsholm.
Kan tänka mig att det innebör rätt stora påfrestningar på kroppen (magen).

köp sågspån istället. kutter är inte bra, hästen ska kunne sjunka ner med hovarna och då är det bara sand eller sågspån som gäller.

Stabenspån fungerar alltså inte utan du menar att det måste vara färskspån? Min häst står på Stabenspån i boxen och jag har lagt in så det är rejält tjockt och mjukt. Det ser ut som att pålle kan välja position iaf...Tyvärr kan jag inte få tag på färskspån här och det dammiga sågspånet som finns på finsnickeri måste isf vattnas och då blir det ganska kompakt, vilket nog inte är så bra.

Ingen som haft sin häst på kutter eller motsvarande stabenspån? Är det alltså jättedåligt? Någon som kan berätta hur era hästars puls gått ner? Bör jag var orolig när den inte ännu är helt borta trots en veckas buttabehandling? Jag börjar nämligen bli mer o mer orolig för min pålle. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar