Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Jag har en egen teori om varför våran häst drabbades, men den kan vara helt fel. Hon har som sagt varit till klinik 5 ggr på 3 månader. Genomgik först en operation fick komplikationer och opererades om efter 2 1/2 vecka.
Hon har fått smärtstillande, penicillin m,m i olika omgångar. Det har även blivit tvära foderbyten när hon har stått inne på Strömsholm.
Kan tänka mig att det innebör rätt stora påfrestningar på kroppen (magen).

Jag har förstått det som att man tror att stress kan vara en faktor som kan utlösa fång.

Ingen som haft sin häst på kutter eller motsvarande stabenspån? Är det alltså jättedåligt? :

Jodå, jag hade tjockt med kutterspån + halm, efter vet. rekommendationer. Tyckte det funkade kanon.

Huvudsaken är att det är så pass mjukt att hästen får "stöd" av det, och kan sjunka ner i det utan att komma ner till golvet.

Senast ändrad av en moderator:

Men jag läste någonstans att det är bra att de rör på sig för att få cirkulation i hoven. Vet dock inte hur gammal/ny rapporten är och i vilken fas de skulle vara i. När hästen mår riktigt dåligt känns det dock lite taskigt att gå på promenad med den iofs. Då fick vår ponny mest bara stå och bli lite ompysslad och sånt. Hon gick typ 4 meter mellan boxen och gången då och då.

Ingen annan som har kommentarer angående detta? Det kunde vara intressant att veta vad andra har sett och hört.

Detta är en länk till "fångbehandling" som uppmanar till rörelse : http://hem.passagen.se/barfotahast/barefoot_Founder.html

helst ska det ju som sagt vara sandlåde-sand. stabenspån är väldigt långt från det så nej det är inte så lämpligt.

men är det helt omöjligt att få tag på annat så får du ju bara göra det bästa utav det.

hästen ska ju inte bara ha sviktande mjukt underlag utan den ska ha möjlighet att positionera hoven på bästa sätt. det lär vara väldigt svårt, om inte omöjligt, med halm eller kutterspån.

Vågat att någon bara vill lyfta frågan! :)

Har själv följt vila strikt förr, men efter att ha gått över till barfota har jag fått tänka om en del.... och fång har vi varit förskonade ifrån MEN så ponnyn fång när han var på ridläger. Vilket blev en kalldusch och skräck. Eftersom jag själv följer strasser konceptet kände jag panik ,hjälp, vad gör vi nu när vi inte har honom hemma? men ridläraren var klok nog, tog bort honom från betet, in i box och massor med promenad i ridhuset. vilket inte var något problem på ett ridläger med många glada barn som ville hjälpa till. anfallet släppt snabbt och vi tog det lugnt och han var snart igång igen.
Nästa kalldusch i vintras. mycket kraftigare. han ligger ner och kan inte röra sig. nu känner jag instingtivt att strasser släng dig i väggen. jag går INTE med honom nu! han fick traditionell behandling med butttar och vila inne i boxen. Det roliga var att han själv fick välja.... dörren var öppen och det var fritt fram att gå ut. Efter ca en vecka gick han ut till gruspaddocken och stannade där. (ca ca 10 m från dörren) där ville han vara ca en månad. och kom sedan igång.
lite lugnt och fint. han blev röntgad efter ca 12 dagar. ingen rotation.

SÅ, jag tror att man MÅSTE titta individuellt på varje häst och hur anfallet ser ut. Och bedöma utifrån det. Det kan omöjligt finnas ett sätt för alla och alla nivåer.
tror man på en sak så måste man vara öppen för att det kan se annorlunda ut i bland.

Nu är min strasser häst skodd! för vi vill rida på lite mer på grusvägarna. Med andra ord tro på det som känns rätt men våga ta det som är bra från något annat med!

hästen ska ju inte bara ha sviktande mjukt underlag utan den ska ha möjlighet att positionera hoven på bästa sätt. det lär vara väldigt svårt, om inte omöjligt, med halm eller kutterspån.

Å min häst blev frisk ändå... Trots en okompetent vet. som kollade underlaget och sa att det var helt OK...

Jag blir ju såklart lite orolig om jag inte har tillräckligt bra underlag till min häst. Undrar vad de har på klinikerna som tar emot fånghästar. Jag kommer ändå att försöka ordna sand till sjukhage om min häst får gå ut alls.

Ingen som vet något om när pulsen brukar försvinna?

det är väl tur för din häst då.

visst kan man bli bra av sjukdomar även om man inte gör allt rätt sas, men det är fortfarande så att sand är idealisk och kan/vill man inte ha det i stallet så är råspån det närmaste man kommer. torv kan jag tänka mig kan vara okej det med.

KL

Jag undrar också över det där med puls. Mitt sto fick fång förra veckan och har fortfarande kvar puls i frambenen; är det ett dåligt tecken? :cry:

Pulsen efter fång är det som blir kvar längst av symtomen. Fick din häst fång förra veckan så har du ju lång tid kvar på rehabiliteringen.
Såg en brochyr på kliniken för någon dag sedan.
Där stod att fång utan hovbensrotation kräver 3-6 månaders rehab/vila medan fång med hovbensrotation kräver att ny hovkapsel växer ut under vila dvs 9-12 månader.
Detta är något att tänka på för alla som har så brottom. Det kan man inte ha efter ett fånganfall.

Så då är det inte onormalt att de har kvar puls några veckor?

Nejdå, jag är jätterädd om min häst men jag blir bara orolig. Hon har lite puls nu även på morgonen och jag oroar mig för att hon kommer att bli mkt sämre när jag tar bort buttan...Man vill ju veta hur illa det är. :cry:

Forest:Tack för svar!

visst kan man bli bra av sjukdomar även om man inte gör allt rätt sas, men det är fortfarande så att sand är idealisk och kan/vill man inte ha det i stallet så är råspån det närmaste man kommer. torv kan jag tänka mig kan vara okej det med.

Men finns det några vetenskapliga fakta på att fånghästar skulle ha bättre chans om dom står på sand/sågspån?

Så då är det inte onormalt att de har kvar puls några veckor?

Detta med puls eller inte verkar vara helknepigt. Min häst har det ibland i kotorna. Det är en svag puls som man får leta lite efter. Jag har läst en del om det här i andra trådar och kollat henne ofta. Jag har kommit fram till att det inte är ngn fara. Vid fång ska de ju ha en förstärkt puls. Jag har förstått det som ngt annat.

Hästen som fick fång i vårat stall nu i veckan,är det taget blodprov på,för att kolla ev diabetes!

Ja,nu är provsvaren komna på ponnyn som fick fång i stallet för ca 2v sen,(han hade även ett fånganfall i vintras!)

Men han har diabetes,insulinet(heter det så?) ska ligga på 60,men ponnyns ligger på 220..

Så både fång och diabetes!

Å min häst blev frisk ändå... Trots en okompetent vet. som kollade underlaget och sa att det var helt OK...

Enligt veterinär och hovslagare på ATG klinik är kutterspån ett bra underlag om du har tillräckligt mycket... Tror väl själv att sand är bäst men det är inte alltid lätt att få tag på dem mängderna man behöver.

Har själv igår tagit ut min ponny i sjukhage efter 12 dagar i box och hade ingen möjlighet att fixa dem mängder sand som går åt. Har lagt in vanligt spån i sjukhagen och ska idag blanda i några balar torv för att binda ihop spånet. Det borde väl fungera som underlag även om sand är idealiskt?

Ja,nu är provsvaren komna på ponnyn som fick fång i stallet för ca 2v sen,(han hade även ett fånganfall i vintras!)

Men han har diabetes,insulinet(heter det så?) ska ligga på 60,men ponnyns ligger på 220..

Så både fång och diabetes!

Nu är jag inte ngn expert på detta.
Men vad jag har förstått så kallar man inte det för diabetes när det gäller hästar utan insulinresistens vilket är ngt som liknar diabetes 2 hos människor. Man tror att det är en av orsakerna till fång så det hänger ihop. Man ska kanske inte se det som två olika sjukdomar.

Men som jag började: jag är inte veterinär. Det finns andra här som kan detta bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar