Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knapplån om fång

Det är intressant tycker jag och har tagit upp det med veterinären när min häst hade fång av okänd anledning. Han har också varit sjuk och haft höga borreliatiter.

I Sverige har vi ju dock inte alltid samma fästingsorter som utomlands så det kan vara viss skillnad. Här finns heller ingen sammankoppling i svensk forskning.

Det kan ju också vara så att hästar får fång vid olika sjukdomstillstånd ibland för systemet sätts ur spel. Inte bara vid borrelia utan vilken infektion som helst.

Jag förstod det som att toketossans häst inte hade fång utan bara liknande symptom. Att den alltså inte hade de förändringar i hovarna som hästar får vid ett fånganfall. Alltså inte att den sjukdomen orsakade fång. Men jag förstod kanske hennes inlägg fel?
(Det är mkt möjligt)

Det är mycket möjligt jag också missuppfattade ;-) men jag har i alla fall läst artiklar själv från USA där man gjort paralleller mellan borelia och fång. Sedan hur bevisad sammankopplingen är vet jag inte.

kl

nu som det varit så torrt och varmt och stabilt väder en längre period borde väl gräset vara ganska tryggt eller vad anser ni?

kl

nu som det varit så torrt och varmt och stabilt väder en längre period borde väl gräset vara ganska tryggt eller vad anser ni?

Jag håller med dig. Jag har min ute många timmar på gräset nu.

Men --- vad gör vi när det väl börjar regna igen? Jag hoppas att det gör det men då sätter väl gräset fart att växa igen.

Sv: Fång tråd

Inte för att jag vet allt om detta men det kan säkert vara som du säger också. Fång tycks ju kunna triggas igång av många olika faktorer.

Jag håller med dig. Jag har min ute många timmar på gräset nu.

Men --- vad gör vi när det väl börjar regna igen? Jag hoppas att det gör det men då sätter väl gräset fart att växa igen.

Till centaur
Om det är fruktanhalten du tänker på så:
Detta med torrt gräs skulle jag nog inte ha svarat på. Jag har insett att det verkar vara omöjligt att säga ngt om hur fruktaninnehållet är i gräs vid olika tillfällen. Sedan beror det nog inte bara på fruktan. Jag läste en artikel efter mitt svar nyss. I den står det att fruktanhalten är högre när det är torrt för då kan inte gräset växa som det ska och sockret som har producerats lagras då som fruktan.

ahmen. :crazy: det här är ju verkligen hopplöst.

jag funderar på att flytta mina från där dom går nu och över i en annan hage, eftersom det är så nerbetat och det är ju inte heller bra.. andra hagen har inte användts sen i höstas så där är gräset rätt långt, för naturbete att vara. vissa gräs har börjat blomma. tänkte att det här vore en bra period att flytta dom men det kanske inte är det ändå?

har öppnat till en bit med obetad gräs nu senaste dagarna, nu får dom gå där hela dagen.

Jag har kommit fram till att det nog inte går att tänka så. Jag menar att det finns nog inte några säkra stunder. Möjligen om gräset är ganska långt och det är varmt och mulet.
Men det är min egen slutsats efter att ha läst en hel del om fruktanhalt i gräs. Det betyder absolut inte att det är så.
Jag hade nog släppt dem på det uppvuxna gräset men kanske begränsat tiden de går där. Även om det innehåller mindre av det farliga så kanske de hinner äta mer.

Ja hjälp jag inser att du nog bara blir ännu mer förvirrad men kände mig tvungen att svara ändå.

Här är länken till den senaste artikeln jag har läst.(Den är lite mer lättläst än den jag länkade till sist. Hoppas att den går att öppna. Jag kan inte länk direkt tilltexten för min dator gör ngt konstigt med den)

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/136/7/2099S

Man måste välja full textute i högra kanten för att se artikeln (ej självklart för mig men kanske för andra).

Senast ändrad:

tack för länken.

jo så tänker jag också, dom måste få mer i sig när gräset är långt. tänkte låta dom gå där på eftermiddagen till att börja med (då ska ju fruktanhalten sjunka) och sen öka tiden gradvis.

tack för länken.

jo så tänker jag också, dom måste få mer i sig när gräset är långt. tänkte låta dom gå där på eftermiddagen till att börja med (då ska ju fruktanhalten sjunka) och sen öka tiden gradvis.

Om jag nu vågar snurra till det ännu mer för dig så är det så på sommaren att fruktanhalten är lägst på morgonen innan solen är uppe och fotosyntesen har börjat. Sedan stiger den under dagen för att vara som högst på sena eftermiddagen (afternoon?). Sedan sjunker den igen. Det står om det i artikeln.
Detta vad jag förstår under förutsättning att det är sommartemperatur 8vilket vi har här. Om det är vinter gäller motsatsen. Det är bla det som gör det så¨otroligt förvillande.

jo jag läste ju det nu. och att övervuxet gräs, som många säger ska vara bra, inte alls är det utan axen är rena nsc-bomberna...
intressant det dom skriver om att fångisar kanske väljer att äta gräs med mer nsc. minns att min brukade nappa åt sig axen på timotejstrån med stor förtjusning.

då får jag börja på morgonen istället. andra hagen har träd runt hela så det finns mkt skugga, det ska vara bra läste jag.

Senast ändrad:

Hej!
Jag har en D-ponny som är ganska så svårfödd, men inte så att han blir mager.
Han har betat 30 minuter om dagen i tre veckor nu, och nu sista veckan har han betat 9 timmar om dagen i en mindre hage.

Idag flyttade vi honom till det stora sommarbetet, med massvis av gräs.
Hur stor risk är det för fång? Gräset är aldrig gödslat, men såklart ändå frodigt.
Hade tänkt ha honom i deras vinterhage några timmar om dagen, där det inte finns gräs, men jag vet ännu inte om det funkar, om han blir helt galen..

Så hur tycker ni att jag ska göra? GreenGuard vill jag inte använda.

KL
Jag har en arabvalack som fick lindrig fång på betet i fjol. Jag fattade inte då att det var fång. Han var ömfotad på asfalt och hård grusväg men helt ok på mjukt underlag.
Det sågs ju senare på hovarna att han hade haft fång.
Nu undrar jag om hans framhovar. Visar lite bilder.
Det var 5 veckor sedan han skoddes och han har gått en 5-mils distans. Sedan så brukar han inte ha vanliga skor utan sidokapps skor fram för att hjälpa till att slita på "ankfötterna". Ska skos med det igen om 1½ vecka.
Fram;
framhovar.jpg

Undersida fram;
hovunder.jpg

Bakhovar;
bakhovar.jpg

Jag undrar varför hans framhovar skjuts fram så mycket? Har det med fången att göra?
// Linda

Det ser inte roligt ut.
När en häst haft fång så försöker den återställa hoven och växer fortare än vanligt. Ger ofta understuckna trakter och lång tå. Det kan då lätt leda till utseendet på din häst. När man tittar både från sidan och under hoven så ser man att den är helt ur balans med överrullningsdelen alldeles för långt fram.
Du får nog verka oftare ett tag och be hovslagaren korta tån rejält ett tag till hoven är återställd.
En häst som haft fång brukar man eftersträva snabbare överrullning dvs kort tå.
Första året efter fång behöver man verka hästen extra ofta.

I lördags släppte jag min ponny på bete!
Hon har haft fång ett par-tre gånger (senast julen '06 då hon höll på att dö) och har gått i grusfålla hela våren pga en skada - alltså noll van vid gräs. Har handbetat henne 3-4 minuter/dag i en vecka innan betessläpp och nu går hon i en hage som är mest lera och några strån här och där så det finns liiiiiiiiiiite att knapra på men det kommer att vara helt slut om typ någon dag (speciellt om det fortsätter att vara så här varmt och torrt). Lösdrift så hon kan gå in på natten.
Hon ÄLSKAR sitt nya hem (vad som helst är väl bättre än en minigrushage) och vill inte komma med när man ska hämta in henne :p
Det känns så underbart att se henne så glad igen!
MEN! Fasan att komma ut en morgon och se att hon fått återfall finns ju alltid där.... det blir man väl aldrig fri från antar jag :(.
Vi kommer att utöka hagen allt eftersom så hon vänjer in sig på att kunna gå på pyttelite gräs under resten av sommaren men tar det väldigt vackert och långsamt. Stödfodrar med full ranson hö som hon glatt äter upp.
Känns ändå bra att kunna se en GLAD häst igen och mitt samvete mår sååå mkt bättre! Jag har inte hjärta att låta henne gå kvar ensam i grusfållan hela sommaren...
Håller tummar och tår för att detta kommer funka!

ser inte så bra ut.. men hur är framhovarna när han är nyskodd? skos han med kort tå?

om han gör det så skulle du nog behöva sko oftare, eller ha honom barfota så du kan raspa tån lite en gång i veckan?

Jag skulle misstänka att han har hovbensrotation och därför fara upp och röntga honom för att sedan kunna verka på bästa sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar