Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Jag håller med dig. Detta med fång är urjobbigt. Det är jättebra om man har hittat ngt som fungerar. Jag hoppas att jag också har gjort det.

bästa kanske vore gödslad vall med greenguard..?

Kanske det, jag kommer inte riktigt ihåg vad jag har läst om gödslade beten. Det enda jag minns är att just bristen på näring också kan stressa gräset precis som du nog redan har skrivit.
Nu är det nog inte ngt alternativ för mig. Vi har två stora hästar som gär på en vall (som inte gödslas så ofta i och för sig). Sedan har vi två ponnyer som går på naturbete. Den andra ponnyn (har ej haft fång men han har aldrig fått gå på vallen hela sommaren) är expert på att krypa ur alla grimmor och täcken han får på sig. Jag skulle inte våga låta honom gå med greenguard.

KL
Är det någon som vet om de finns nåt samband mellan fång och maskangrepp??

Det enda jag hört/läst är att man inte ska avmaska precis i samband med bete på känsliga hästar.

ingen som har åsikter om klöver? hur farlig är den jmf med gräs? främst vitklöver jag är intresserad av då jag har en del i en hage och hästarna tycker den är jättegod.

ingen som har åsikter om klöver? hur farlig är den jmf med gräs? främst vitklöver jag är intresserad av då jag har en del i en hage och hästarna tycker den är jättegod.

Jag gör som jag brukar göra när jag vill veta ngt och inte orkar söka på internet men ändå vill ha ett svar som jag kan lita på. Det framgår nog inte om det är vitklöver eller rödklöver. Men som det står i tråden se upp med alsikeklövern.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=776790&highlight=kl%F6ver+f%E5ng

jag fick upp ganska många träffar på klöver, fång och HH. detta är en av dem.

Okej. Tack.

Ingen som vet om en häst kan få fång i samband med mask??
Jag vet att jag har konstiga frågor men tycker att just fång är ett intressant ämne.

Kan tillägga att min ponny fick fång i januari iår och enligt röntgen så är hon helt återställd redan trots att hon hade kraftig fång med både rotation och sänkning i bägge fram, till o med så illa att de bara va några ynka millimetrar kvar innan hovbenet hade penetrerat sulan.
Varken kliniken eller distriktaren gav oss nå mycket hopp.
Hon stod på boxvila i 14 dagar med smärtstillande och fick sedan gå ut i en hage som hade mjukt underlag tsm med en nordis, hon klarar inte av att vara ensam för då rymmer hon.
Fick klarttecken att börja skritta henne för vagn redan efter 2 månader och då hade hon vart haltfri i ca 4 veckor.
Numera går hon tsm med dom andra hästarna och springer runt i hagen som en toka om jag inte har kört/ridit henne på 2 dagar.

Sv: Ev Fång? Tips o teorier!

Min väninnas ponny har blivit halt på frambenen, det ena mer än det andra. Hon hade successivt vants vid gräs och ätit flera veckor. Nu när hon blev halt så hade min kompis bytt hage, men det var inte mycket mer gräs där än i gamla hagen. Hovis kom, sade att han inte trodde på fång. Vet. tillkallades, trodde på fång men inte säker.. Hästen har ingen feber men avlastar frambenen, dock inte den klassiska "fång-ställningen" med tyngden på bakbenen.
Nu till min fråga; ni med fånghästar, hur märktes det om det inte var jättetydligt? Kan de nånsin gå på ett ens magert bete eller hur gör man?

Har den puls? Hur vänder den? Hur ser hovarna ut? Torra?

Ingen puls som känns i hovarna tyckte jag hon sa, vänder inte speciellt annorlunda mot för hur hon går, alltså mycket motvilligt så hon har nog inte provat så mycket.. Hovarna är normaltorra, inte jättetorra men inte fuktiga heller.

Hur ser man på vändningen då?

Jaha - då var det bara att luta sig tillbaka och hålla tummarna då...
Min pålla har i natt kommit över till en annan hage med massor av frodigt gräs... :eek: Hon är absolut ingen hoppare (har aldrig hänt) och staketet är helt men likt förbannat var hon i den andra hagen i morse.
FAN! Vi som varit såååå försiktiga med att låta henne vänja in sig lååååångsamt på sin steppöken och bara utökat hagen pyttelite varje eller varannan dag och så kommer det här :cry:
Hur fort brukar ett anfall visa sig? Nån som vet? Var känner man pulsen om det blir så? Hon är alltid varm i hovarna så det kan jag inte gå efter.
Jag har redan jätteont i magen över detta och bara väntar på att det ska ringa och jag får veta att hon har ont.
Shit vad ledsen jag blir...

Senast ändrad:

Våran fånghäst (som står i konvalecenthage) var också på rymmen härom dagen, hade slarvat och inte haft på strömmen. När jag tittade ut genom köksfönstret såg jag en prickig rumpa som käkade gräs för brinnande livet :eek:.

Håll koll på pulsen i benen (man känner på baksidan av kotan längst ned) och om hon verkar ömma när hon vänder sig etc. Jag kollar pulsen varje morgon och kväll, det får man nog göra resten av livet, året runt..

Hoppas det inte blir något!
Håller verkigen tummarna för er!

Det du kan göra är att direkt ringa veterinär och be denne komma och slanga i hästen paraffinolja. Detta snabbar på passagen av gräset samt förebygger att toxiner tas upp lika lätt via tarmväggen. Detta ska ske snabbt (så snart det går) Det är det enda sättet att förebygga ett akut fånganfall. Jag skulle absolut kosta på detta vetrinärbesök då hästen är en fånghäst och risken med den stor.

J
Hur fort brukar ett anfall visa sig? Nån som vet? Var känner man pulsen om det blir så? Hon är alltid varm i hovarna så det kan jag inte gå efter.

Jag har läst att det tar mellan 24-60 timmar från det att hästen utsätts för ngt som framkallar det tills det märks i hovarna. Jag har förstått det som att man ska kunna känna en tydlig stark puls ovanför hovarna. Men är osäker på om det alltid är så. Jag tror också att det kanske kan dämpa anfallet om man kyler hovarna.

Värme i hovarna är nog svårt speciellt här hos oss idag.

KL

Min dam, som fick fång i förra veckan, blev fixad av hovslagaren igår. Hon fick specialskor fram för att underlätta överrullningen och så kortade han ju ner tårna runt om. Det positiva var att han tyckte att hästen betedde sig precis som vanligt och han kunde från utsidan endast se en mycket liten reaktion i hoven på henne, betydligt mindre än vad han väntat sigoch mycket mindre än vad han ser på sina andra fånghästar...

Jag hoppas och vill tro att detta innebär att vi lyckades häva fånganfallet snabbt och att skadan därför blivit ganska liten. Hon är idag (sista dagen på butta) mer eller mindre ohalt, rör sig lite stelt men annars okej. Är pigg, glad och framåt och förstår inte alls varför hon måste stå i sin lilla sjukhage i paddocken...
Hon får 6 kg hö och 3 kg halm om dagen, mindre vill jag inte ge trots att veterinären ville ha henne på lite "diet"...

Planeringen nu är att hon blir stående i sin lilla sjukhage även nästa vecka, sen förstorar vi den litegrann och så får hon komma ut och skritta några minuter om dagen.
Preliminärt så tänker jag mig att hon får vila från träning (bara gå promenader så småningom) fram till augusti sen får vi se hur det verkar... Hoppas kunna släppa henne i en mindre skogshage efter midsommar, så kan hon få äta lite grönt i form av sly i alla fall....

Hur tycker ni att det låter? Är jag för snabb eller för optimistisk?

Hästen var ju rätt dålig i förra veckan, men inte så illa som jag förstått att många av era hästar varit. Det verkar som att vi lyckades häva anfallet ganska snabbt i alla fall...
Vill ju göra det som är bäst för hästen, såklart, men inte låta henne stå och bli knäpp mentalt av tristess i onödan....

Har fått lära mig att det tar ungefär 3 månader för en häst innan man kan sitta upp och skritta den efter fång (oavsett "anfallsgrad"). Måttstocken ska vara att när hästen utan att ömma eller tycker det på något sätt är besvärligt, kan gå ut på timmeslånga promenader på alla former av underlag är det OK att börja skritta den med ryttare. (Under det akuta skedet ska hästen naturligtvis stå i en box med mjukt underlag och smärtstillande. Men när vet. tycker det är OK att börja promenera med hästen.) Att släppa den på grönt även om det är sly skulle jag undvika så snart efter ett fånganfall. Processen är igång och även om de synliga symptomen försvinner så är ju hästen extremt känslig. Sedan är det ju inte bara gräs, utan även annat som hästen pillar i sig som kan orsaka fång.

Sedan var det någon som frågade om ekar ej var bra för hästar. Nej, ekollon är giftiga för hästar. Tyvärr så tycker de detta är gott. Det startar en jäsprocess med en form av "mögelsvamp" i ekollonet när det har fallit till backen. När hästen äter dessa bildas toxiner i hästens blod och den kan få en akut förgiftning som i värsta fall är dödande. På Irland där ekar är vanligt i hagarna är det oxå vanligt att hästar avlider pga av ekollon-ätande.

Hej!
Är så jobbigt annars att trippa på tårna och undra om ens häst ska få fång detta året eller inte. Nu är jag säkrad.

Så länge hästen går på gräs är det svårt att vara säker. Och inte ens om hästen inte går på gräs kan man vara säker. Fång är lurigt. :( Men visst, man kan minska risken för återfall.

Ingen puls som känns i hovarna tyckte jag hon sa, vänder inte speciellt annorlunda mot för hur hon går, alltså mycket motvilligt så hon har nog inte provat så mycket.. Hovarna är normaltorra, inte jättetorra men inte fuktiga heller.

Hur ser man på vändningen då?

Fånghästar brukar ha svårt att vända runt. Och min brukar nästan sätta sig på bakbenen för att avlasta frambenen när hon vänder och har fång.

Min fångponny trodde jag hade ett återfall häromdagen trots att hon inte ens går på gräs. Men det var nog bara dom torra hovarna som spökade. Efter bara en omgång med fötterna i hinkar med vatten och sen insmörjning rörde hon sig redan bättre. Kommer köra på med operation "fukta hovar" ett tag till så får jag se. Jag håller tummarna för att det bara var det. Annars kommer jag nämligen ta bort henne. :(

Ägaren säger att hon inte har problem med att vända, jag ska dit och titta på henne jag oxå om en stund.. Även min kompis säger att om det är fång och hon inte kommer kunna leva ett "riktigt" hästliv så kommer hon att få gå hädan, 6 år gammal.. Men de ska inte plågas..:crazy:

kl en snabb fråga bara... hästens puls ska väl ändå kännas nere vid kotan och hur ska man då kunna känna om det är något på gång? ska det bli snabbare puls eller kraftigare? jag känner varje dag och ibland känns den inte mycket och ibland känns den mer och så håller det på. min har ändå med invänjningstiden gått på gräs i flerar månader men jag är ju lite paranoid över fång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 465
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar