KL
Min dam, som fick fång i förra veckan, blev fixad av hovslagaren igår. Hon fick specialskor fram för att underlätta överrullningen och så kortade han ju ner tårna runt om. Det positiva var att han tyckte att hästen betedde sig precis som vanligt och han kunde från utsidan endast se en mycket liten reaktion i hoven på henne, betydligt mindre än vad han väntat sigoch mycket mindre än vad han ser på sina andra fånghästar...
Jag hoppas och vill tro att detta innebär att vi lyckades häva fånganfallet snabbt och att skadan därför blivit ganska liten. Hon är idag (sista dagen på butta) mer eller mindre ohalt, rör sig lite stelt men annars okej. Är pigg, glad och framåt och förstår inte alls varför hon måste stå i sin lilla sjukhage i paddocken...
Hon får 6 kg hö och 3 kg halm om dagen, mindre vill jag inte ge trots att veterinären ville ha henne på lite "diet"...
Planeringen nu är att hon blir stående i sin lilla sjukhage även nästa vecka, sen förstorar vi den litegrann och så får hon komma ut och skritta några minuter om dagen.
Preliminärt så tänker jag mig att hon får vila från träning (bara gå promenader så småningom) fram till augusti sen får vi se hur det verkar... Hoppas kunna släppa henne i en mindre skogshage efter midsommar, så kan hon få äta lite grönt i form av sly i alla fall....
Hur tycker ni att det låter? Är jag för snabb eller för optimistisk?
Hästen var ju rätt dålig i förra veckan, men inte så illa som jag förstått att många av era hästar varit. Det verkar som att vi lyckades häva anfallet ganska snabbt i alla fall...
Vill ju göra det som är bäst för hästen, såklart, men inte låta henne stå och bli knäpp mentalt av tristess i onödan....