Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Hej!
Hade ute hovslagare i förra veckan för att hästarna skulle skos. Han var strulig och då fick hon syn på att han hade puls. Hon säger att det är fång. Suck! Han visade inga tecken på det dagen innan och nol tecken nu efter att han blitt verkad me. Jag förstår inte riktigt de. Hon sa att det märktes väldigt tidigt men ändå. Om en häst har fång så borde man väl märka ngt även fast hästen blitt verkad? Eller gör man inte de? Detta känns väldigt surt då jag lyckats få upp kondition och muskler riktigt bra på denna häst nu och så måste han stå i minst en månad. Jag hade ju tänkt komma ut och tävla lite i sommar men det går ju inte nu... :(

Till alla; återigen då det inte verkar fastna.
Fång tar tid att läka!!
Man rekommenderar 3-6 månaders vila/rehab vid fång utan rotation.
9-12 månaders vila/rehab vid hovbensrotation.
Chanserna är dock goda till att hästen ska bli fullt återställd.

En månad räcker nog inte. Läs vad Raggsock skrev tidigare.

*KL*

Hur länge stod era hästar på boxvila när de fick fång?

Hade ute hovslagare i förra veckan för att hästarna skulle skos. Han var strulig och då fick hon syn på att han hade puls. Hon säger att det är fång. Suck! Han visade inga tecken på det dagen innan och nol tecken nu efter att han blitt verkad me. Jag förstår inte riktigt de. Hon sa att det märktes väldigt tidigt men ändå. Om en häst har fång så borde man väl märka ngt även fast hästen blitt verkad? Eller gör man inte de? (

Detta undrar jag också över. När kan man se en förändring i hovarna? Vad är det då man kan se? Jag vet på ett ungefär vad som händer inuti hoven man vad kan en hovslagare se när hästen verkas? Hur ställer en veterinär diagnosen fång?

Ska ner och röntga våran ponny på ATG kliniken den 27/6, det är då drygt 6 veckor efter att hon insjuknade i fång. Jag har läst "allt" som går att läsa om fång då jag inte visste så mycket innan. Har läst mycket om diskussionen runt insulinresistens... Då våran ponny är 13 år och smått överviktig tänkte vi att det är lika bra att kolla det när vi ändå är på klinik. Idag ringde vi ner för att fråga vad det kostar och för att säga att vi vill att dem tar ett sånt prov...Den första reaktionen är att dem har inte en aning om vad vi menar...får då prata med en veterinär som inte heller fattar vad vi pratar om. Svaret är att "ett sånt prov kan man inte ta varken genom ett blodprov eller något annat...bara om hästen verkligen har fel värde...annars går det inte" :confused: Men hur ska man veta om hästen har fel värde om man inte kollar? Nästa kommentar är "Vad är det för ras för dem som drabbas är nästan bara shettisar" Detta får mig att undra om man ens vågar åka dit för att röntga...
Om man ska kolla detta med insulin, visst är det bara genom ett enkelt blodprov, eller har jag missuppfattat det jag läst helt och hållet?

Detta undrar jag också över. När kan man se en förändring i hovarna? Vad är det då man kan se? Jag vet på ett ungefär vad som händer inuti hoven man vad kan en hovslagare se när hästen verkas? Hur ställer en veterinär diagnosen fång?

Jag tror att man kan se spår av blod i hovarna vid verkning, men om en man kan se något i hoven i ett tidigt skede innan fången "brytit ut helt" är jag inte säker på, men har aldrig hört det iaf!

vet. ställer sin diagnos på att lägga ihop symptomen, när min pålle hade fång var inte ens vet. säker utan sa bara att det lutade åt fång.

Jag tror att man kan se spår av blod i hovarna vid verkning, men om en man kan se något i hoven i ett tidigt skede innan fången "brytit ut helt" är jag inte säker på, men har aldrig hört det iaf!

Det syntes sådana spår på min häst.
Men jag har fått för mig att det inte syns i lamellranden förrän i efterhand. Jag undrar om det kan vara så att detta syns redan om hästen "håller på" att få fång vilket jag uppfattade det som i detta fallet? Jag menar om man misstänker att ett fånganfall kan vara på väg och då genast kan se detta genom verkning.
Antagligen en heldum fråga som jag hoppas att jag inte har ställt innan men är det i "hela" hoven dessa förändringar sker eller är det ex bara högst upp?

Det syntes sådana spår på min häst.
Men jag har fått för mig att det inte syns i lamellranden förrän i efterhand.?

Det tror inte jag att det gör heller.

Din andra fråga är absolut inte dum och jag vill gärna också veta svaret! :)

Lägger till min förra fråga från tidigare i tråden: Hur vet man vad normal puls är och vad som är tecken på fång? Har känt på alla hästar i stallet och alla har haft ganska mycket puls nu i värmen.

Senast ändrad av en moderator:

några mnd enligt min hovis. det man ser är blod och att lamellranden sträckt sig. även gasluckor/hålrum. jag kollade när hon verkade och det var inte svårt att se! hoven jag hade upplevt som sämst hade mer blod och lite mer sträckning än den andra.

det måste växa ner en bit, man ser det inte under ett aktivt fånganfall. om inte det är en sinker och hovbenet kommer ut förstås. :crazy:

jag har en fråga ang puls: exakt var anser ni att man ska känna?? nästan alla (friska) hästar har ju kännbar puls på insidan av skenbenen och ofta även på sidan av kotan utan att ha fång..

jag har en fråga ang puls: exakt var anser ni att man ska känna?? nästan alla (friska) hästar har ju kännbar puls på insidan av skenbenen och ofta även på sidan av kotan utan att ha fång..

Precis, och hur mycket ska den kännas?

några mnd enligt min hovis. det man ser är blod och att lamellranden sträckt sig. även gasluckor/hålrum. jag kollade när hon verkade och det var inte svårt att se! hoven jag hade upplevt som sämst hade mer blod och lite mer sträckning än den andra.

det måste växa ner en bit, man ser det inte under ett aktivt fånganfall. om inte det är en sinker och hovbenet kommer ut förstås. :crazy:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med mnd (är nog lite trött just nu)? Sedan undrar jag om denna förändring bara är i som en ring (halvring) ett band runt hoven på kanske ngn cm bred eller om det blir uppifrån kronranden och ner till sulan? Jag vet inte om jag kan förklara hur jag menar. Är det liksom hela hoven eller bara som ett tvärsnitt av den?

När det gäller pulsen har jag förstått det som att den ska vara tydligt förstärkt dvs slå mkt kraftigare kanske så att man kan "se" den. Insidan av kotan har jag trott - eller kanske i hoven men då är det nog ganska illa? (Detta är i stort sett bara gissningar)

finns väl ingen puls I hoven? :crazy: mnd=månader ;)

jag är inte riktigt säker på hur du menar men försöker svara...
nej det blir ju inte från kronrand till sula. isf skulle det vara lika mkt blod varje gång man verkade i ett helt år och det är det inte.. så det verkar som blödningen finns en bit ner i hoven, kommer fram efter någon mnd, och sen växer ut så att säga. det är min rent praktiska erfarenhet från när jag studerat hovis i arbete. varför det blir blödning just där kan jag inte svara på, förmodligen har det med vart lamellerna lossnar att göra..?

Tack för svaret. Det var det jag undrade. Jag antar nästan att det då kan dröja olika lång tid innan blödningen "kommer fram" dvs har växt ner, beroende på var den uppstår. Hur länge syns den sedan dvs hur stor del är skadad? Hur lång tid innan den växer bort? Det kanske också är olika.

Jag har alltid trott puls i kotan men läste ett svar för ett tag sedan att de även kan ha puls i hoven om det är ngt fel.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=818147&highlight=puls+hovv%E4gg

Senast ändrad:

kan nog variera ja. på min har det oftast varit två verkningar, och mina hästar skos/verkas var 5.e vecka. beror ju på hur mkt hoven växer, och hur mkt hovis skär bort. tog mkt på min första gången nu i vintras för att få bort mest möjligt. jag frågade om det verkligen var bra, tänkte att han måste bli ömfotad. men hon ansåg att det måste bort, ingen ide att spara det då det kunde ge böldar och tryck i hoven. bra det finns boots!

jag blev inte så mkt klokare av den tråden...:p väldigt olika åsikter. i själva hoven kände jag inte ens puls vid stor mkt smärtsam böld, dock var det väldigt varmt! sen har alla mina hästar ytliga ådror och det är lätt att känna pulsen vid kotan, trots att dom är helt friska.

vad menas egt med digital puls? hur kraftigt ska det egt dunka? hur snabbt? nån måste väl ha ett säkert svar?

jag blev inte så mkt klokare av den tråden...:p väldigt olika åsikter. i själva hoven kände jag inte ens puls vid stor mkt smärtsam böld, dock var det väldigt varmt! sen har alla mina hästar ytliga ådror och det är lätt att känna pulsen vid kotan, trots att dom är helt friska.

vad menas egt med digital puls? hur kraftigt ska det egt dunka? hur snabbt? nån måste väl ha ett säkert svar?

Att jag ska lyckas bli klok på detta med pulsen har jag gett upp. Även om jag tycker att det framgår i den andra tråden att hästar kan ha puls även i hovväggen. Mina har aldrig haft vare sig det eller ngn annan tydlig puls. Däremot har de en svag puls ibland i kotan tur är kanske det annars hade de kanske inte varit levande.
Men jag hoppas också på svar från någon annan.

*KL*

Min sällskapsponny (4 årigt russ) har fått fång för första gången för snart tre veckor sedan. Enligt veterinären hade han kraftig fång på båda fram och måttlig på båda bak. Nu märks det inget alls på honom, han är varken halt eller stel. Jag kan tillägga att eftersom ponnyn bröt benet när han var föl (annan ägare) så är han inte inriden och jag vet inte om han skulle hålla för att bli riden i framtiden. Nu är det så att jag har noll erfarenhet av fång och har därför några funderingar.... (skulle kanske fråga vet, men jag testar här först)

*Jag har läst att man ska ta bort saltstenen för hästen när den får fång. Hur länge? Är det bara under det akuta skedet?

*Mineraler? Är det något som är förbjudet. Även han måste väl behöva sådant? Kan jag fortsätta ge honom B-vitaminer vid fällning och pällssättning?

*Betfor har jag förstått att jag inte ska ge honom. Gäller det resten av livet, eller tror ni jag kan ge honom lite framåt vintern igen? Eftersom han varken rids eller körs har han tidigare endast fått ca 4 dl (torr) betfor bara för att han också ska få något när den stora hästen får sin mat.

*Havre?

*Sen var det det där med att känna på pulsen... Exakt vart ska man känna den? Känns den alltid? Någon skrev här tidigare att man skulle känna längst ner på kotan, stämmer det? Samt att det verkligen pulserar om de har fång. Känner man en liten puls om de inte har fång, eller känner man ingenting då?

Hoppas någon orkar svara på mina funderingar.

*KL*

*Jag har läst att man ska ta bort saltstenen för hästen när den får fång. Hur länge? Är det bara under det akuta skedet?

*Mineraler? Är det något som är förbjudet. Även han måste väl behöva sådant? Kan jag fortsätta ge honom B-vitaminer vid fällning och pällssättning?

*Betfor har jag förstått att jag inte ska ge honom. Gäller det resten av livet, eller tror ni jag kan ge honom lite framåt vintern igen? Eftersom han varken rids eller körs har han tidigare endast fått ca 4 dl (torr) betfor bara för att han också ska få något när den stora hästen får sin mat.

*Havre?

Salt - nu i det akuta skedet bör saltstenen kanske tas bort om din häst äter mycket salt. Troligtvis hinner dock allt salt tas upp i tunntarmen men eftersom det inte går att säga med säkerhet att inget salt kommer hamna i grovtarmen (som är den som är i obalans vid fång) kanske du ska begränsa tillgången för tillfället. Saltet kan ytterligare fräta vidare på tarmslemhinnan i grovtarmen som redan är skadad, om det kommer i för stora mängder.

Mineraler - ingen fara med mineraler (Ca, Mg, F mfl). B-vitamin är dock ingen mineral och eftersom fång är en tarmstörning kanske inte mikroberna bildar tillräckligt med B-vitamin för tillfället, varför du skulle kunna ge det nu. Under pälsfällning är det extra protein du ska ge eftersom päls består av svavelhaltiga aminosyror.

Havre - Ge absolut ingen spannmål på ett bra tag! Spannmål innehåller stärkelse som kan skapa precis samma fångtillstånd som bete i för stora mängder. Under sommaren bör du för din häst helt undvika spannmål.

Betfor - Nu när hästen har fång är det inge vidare att ge stora mängder betfor eftersom det innehåller 20% enkla sockerarter (80 % fibrer). Till vintern, eller för den delen när fångrisken är helt avblåst under sommaren kan du ge mindre mängder (ngra dl) eftersom nästan allt socker då kommer hinna tas upp i tunntarmen.

Nu när hästen har fång - utfodra endast med hö som du sköljt först för att få bort de enkla sockerarterna. Du kan också låta hästen ha tillgång till halm och om den börjar falla ur sig kan du försiktigt intreoducera lusern som är proteinrikt eller olja för att höja energinivån i foderstaten. Absolut inget gräs och som sagt ingen spannmål, musli, eller annat kraftfoder som kan innehålla spannmål.l

Lycka till och hoppas din häst blir bättre!

det finns betfor utan melass och sen kan man hälla av vattnet, då försvinner så gott som all melass. betfor är bra för magen och kan ges till fånghästar.

min fångis får betfor, lusern, olja, vetekli och eggersman revital cubes (pellets för fånghästar).

Hej!
Hade ute hovslagare i förra veckan för att hästarna skulle skos. Han var strulig och då fick hon syn på att han hade puls. Hon säger att det är fång. Suck! Han visade inga tecken på det dagen innan och nol tecken nu efter att han blitt verkad me

Hovböld? :idea:
Planerar du tävla i somar så antar jag att din häst är i full kondition. Fång är vanligare på hästar som inte rids regelbundet och ändå får full kraftfodergiva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 463
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar