Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

min går i gräshage året runt.
nej, jag tycker inte det är ett värdigt liv att stå i en liten grushage hela livet - särskilt eftersom många fångisar antigen är pensionärer eller rekonvalecenter. min häst älskar gräs och den dagen han ej kan få äta gräs mer kommer han få vandra vidare.

nej, jag tycker inte det är ett värdigt liv att stå i en liten grushage hela livet - särskilt eftersom många fångisar antigen är pensionärer eller rekonvalecenter. min häst älskar gräs och den dagen han ej kan få äta gräs mer kommer han få vandra vidare.

Så tänker jag också, min pålle ska inte behöva spendera sina sista dagar i en grushage, han är värd mer än så :love:

min häst älskar gräs och den dagen han ej kan få äta gräs mer kommer han få vandra vidare.

Min häst är likadan. Det bästa hon vet är att gå i sin hage och smaka på allt som finns där. Innan jag köpte henne gick hon nog bara på odlade vallar. Hon är fortfarande efter fem år fascinerad över allt som finns att äta.

Jag är livrädd för att den dagen ska komma när hon inte kan gå på bete. Om detta kommer att hända hoppas jag verkligen att jag klarar av att avsluta det, Det är inte ett liv för henne att bara gå i grushage.

hej
Att man väljer att låta dom gå på gräs innebär inte att man inte tar fånget på alvar. Fång ska förebyggas hela året inte när gräset kommer. Många hästar göds upp på vintern en bra grogrund för fång när gräset kommer. Jag lärde mig den hårda vägen. Nu går han med munkorg från slutet av apr. till sep. Jag är övertygad att den har räddat honom och att han går in på nätterna.
Freddan

Det beror ju på hur kalla nätterna är. Om det är varma nätter är det vad jag förstått helt OK att de går i hagen. I natt ska det bli kallt, fem grader.

*KL*

Jag vet att det varierar från häst till häst men jag blir ändå så glad över att läsa att ni kan ha era fånghästar på gräs. Det ger mig lite hopp om att mitt halvblodssto också kommer att kunna gå på lite längre fram.

*kl*

Nu är jag tillfälligt förvirrad så hoppas nån kan hjälpa mig:D
Vad är det för skillnad på Cushings/högt blodsocker/insulinresistens?
Jag har läst så mkt om allting så nu har jag blandat ihop allt...

Cushing = tumör i hjärnan som producerar för mkt ACTH.
Insulinresistens = kan ha andra orsaker t ex övervikt
Högt blodsocker = Mkt socker i blodet t ex pga insulinresistens

Tror jag skrev rätt nu..dags att sova så är lite snurrig jag med. ;)

Hej
munnkorg varför tas inte det upp mer. Den räddar liv. Sedan undrar jag hur många hästar är det som är feta. Nu kommer säkert många säga att min häst är inte fet. Det jag menar är att hästar ska vara magra och se ut som vinthundar.

Uppdragen i buken och mager skulle inte jag vilja ha min häst. :crazy:

Hej
Har ni någonsin sett en överviktig elit idrottare. (finns undantag). Det jag menar är att en vältränad häst har muskler inte fett. Lite uppdragen ska dom vara. Problemet vi hästägare gör är att vi tror vi är snälla mot våra hästar när vi trycker i dem för mycket mat. Framför allt på vintern får många mat som om dom skulle vara elit hästar det och lite träning blir en bra grogrund för fång och andra skador. Alla vi med fånghästar måste vara medvetna om att det krävs en oerhörd diceplin av oss hela året. (det finns inga söta runda hästar)
Fredddan

KL

Förra torsdagen tog jag ut veterinär, min häst hade under några dagar varit stel i korsryggen och var ovillig att gå. Fång hade slagit mig men han har gått på gräs hela året och gick fortfarande i samma hage. Ingen värme eller puls.
Vet trodde att han hade en stäckning och vi fick Metacam och boxvila/sjukhage i 7 dagar. Hon kände även igenom alla hovarna med visitertång utan "resultat". Efter 2 dagar var han mycket bättre, och gjorde flertalet rymmingar, vilket inte borde vara lätt med en sån stäckning.
Pratade med en equiteraput som tyckte att boxvila vid en stäckning kunde förlänga läckningstiden. Kom fram till att han skulle få gå med sin lugna snälla kompisar i den vanlig hagen på dagen och stå inne på natten efter det att medicineringen var över.

Så i torsdags, alltså en vecka senare, kommer hovsla ut och verkar och sätter på nya dojjor fram. När han är klar har hästen problem att stödja på höger fram. Tänkte att det var för att han var nyskodd, och i skritten/ var han som vanligt, dvs ohalt. Så han fick gå i hagen tills kvällen.

Igår när jag kommer dit på eftermiddagen, kände jag på mig att något var fel, så jag plocker in honom och han har puls vid kotan (brukar ej kunna känna den) på höger fram samt feber 38,2. Även svårigheter att svänga igen..
Ringer vet som ordinerar nerkylning av benen, samt att tempa hela kvällen så att den inte stiger ytterligare. Ring om det blir sämre.
Han fortsatte ha 38,2 och verkade ha mindre ont.
Imorse hade han 37,8, så han får stå i sjukhage. Hade ingen puls i något ben som var kännbart, och sval om hovarna. Men man såg att han har ont när han går, så vet är på G för att få Butta för säkerhetsskull.

Tror ni att han har gått med fångkänningarna för länge och att det finns risk för rotation? Har så dåligt samvete att jag inte fatta tidigare...

Men hästar har faktiskt lite olika kroppsform.

Min häst är 16 år och hans "hängmage" går inte att få bort, inte ens när han vad så pass smal att revbenen syntes! (nej, han hade inte proteinbrist eller mask).

Han är vältränad med fina muskler, men magen går inte bort helt enkelt.

Vad jag förstått tar det mellan 12-48 timmar för ett fånganfall att bryta ut, så jag tror inte dom kan gå med fångkänningar så pass länge, men törs inte svara helt säkert.

Kanske isåfall att din häst haft ett mildare fånganfall redan och detta är sviterna efter den akuta fasen??

jo det kan dom. särskilt hästar som haft fång tidigare i livet kan få en sorts subakut fång där symptomen är relativt lindriga och man kan lätt missta det för stelhet eller ömhet i hovarna. detta kan dom ha länge, utan att det blir varken sämre eller bättre (om inte man gör ändringar på situationen).

skoning (eller snarare verkningen!) är en typisk sak som fånghästar reagerar på. dom är mkt känsliga för ändringar i hovvinkeln och om dom plötsligt får mindre att stå på sas. därför är det egt bäst för en fånghäst att vara barfota ev med boots, så man kan raspa hoven ofta men lite.

så nog kan det vara fång hästen har.. jag skulle utgå från det och behandla därefter, för att vara på den säkra sidan.

Han fick diagnosen "lindrig fång".
Han stödjer på alla benen, men veterinären trodde att han var så stel i ryggen pga att han gått och lagt över vikten på bakpartiet.
Men jag tycker att det är skitkonstigt för jag har verkligen kollat igenom alla benen noga, och han har varken varit varm, svullen eller visat ömhet (innan hovis) inför det första veterinärbesöket.
Hon klämde rejält med tången och han visa inget.. :confused:

Kan hovslagaren frambringat fånganfallet?

Harry har nu fått butta, och vi gör en ny utvärdering på tisdag. Håll tummarna på att han reagerar positivt på behandligen.

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju vara sömstick. Du skrev ju att problemet uppstod efter skoningen.
Eller för hård verkning.
Dra av skorna.

Han fick diagnosen "lindrig fång".
Han stödjer på alla benen, men veterinären trodde att han var så stel i ryggen pga att han gått och lagt över vikten på bakpartiet.
Men jag tycker att det är skitkonstigt för jag har verkligen kollat igenom alla benen noga, och han har varken varit varm, svullen eller visat ömhet (innan hovis) inför det första veterinärbesöket.
Hon klämde rejält med tången och han visa inget.. :confused:

Kan hovslagaren frambringat fånganfallet?

Hur ställde veterinären diagnosen?
Min häst hade fång utan att jag upptäckte det. Jag har förstått det som att alla hästar inte har så tydliga symptom. De får ett lidrigt fånganfall och så går det sedan tillbaka av sig själv. (Det gör det ju i vilket fall som helst men jag menar utan att det syns).

Jag tror inte att hovslagaren kan ha framkallat ett fånganfall. Det kan kanske händ om hästen verkas fel och sedan belastas under en längre tid. Men han kanske gjorde ngn förändring så att det märktes tydligare? (Dessa rader på slutet är bara helt egna spekulationer, egentligen vet jag inte).

veterinären tittade på skitt och trav och hur han vände.
Kände på puls och kronrand.
Som sagt, det var ett lindrig anfall som förhoppningsvis går över med rätt medicinering.
Han står ju som vanligt, inte den där speciella fångställningen.
Vid första vet besöket fick han metacam i 4 dagar, det blev han bättre av, men så blev han ju sämre igen när medicinen upphörde och han fortsatte att gå på gräs..
Därför är jag rädd att han har gått med det för länge, och att rotationen är ett faktum..

hur kunde din vet veta att din häst hade fång?

En liten tröst är ju att vet sa att hon har sett mycket mycket värre. detta var en 1 på en skala mellan 1 -3.

Jag har haft samma hovslagare i 11 år och han är väldigt duktig.
Och harry har aldrig varit halt tidigare.. men det är klart har han haft en liten förändring och en söm hamnar lite fel så är det klart att det känns..
Fråga vet om skorna, "som för övrigt är gummiskor från öllov med naturlig svikt" så tyckte hon att vi i detta skede kunde låta dom vara kvar på.

Någon som vet några örter som man kan komplettera behandlingen med?

Senast ändrad av en moderator:

som jag skrev så framkaller inte skoning fång men om hästen redan har fång så blir det betydligt sämre efteråt!

och det är klart att han blir bättre på metacam, det dövar ju smärtan.. det betyder INTE att han eg är bättre, bara att han inte känner av smärtan.

ofta är alla fyra benen drabbade, vilket förklarar varför hästen inte visar sk fångställning. om det är fång eller ej kan du inte veta säkert innan du röntgat eller när det syns blödningar och sträckta lameller i hoven - dvs inte förrän efter nån mnd.

Hej
Har ni någonsin sett en överviktig elit idrottare. (finns undantag). Det jag menar är att en vältränad häst har muskler inte fett. Lite uppdragen ska dom vara. Problemet vi hästägare gör är att vi tror vi är snälla mot våra hästar när vi trycker i dem för mycket mat. Framför allt på vintern får många mat som om dom skulle vara elit hästar det och lite träning blir en bra grogrund för fång och andra skador. Alla vi med fånghästar måste vara medvetna om att det krävs en oerhörd diceplin av oss hela året. (det finns inga söta runda hästar)
Fredddan

Jag håller med om att dom ska vara i normalhull inte feta. Men en uppdragen häst vill jag inte ha. Uppdragen buk får dom ju av vätskebrist och jag vill ge mina mycket grovfoder och då blir buken stor (obs! stor buk är inte samma sak som fet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 463
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025