Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan du rida din Cushing-häst normalt? Är det dyrt att testa sin häst för Cushing?
Sen, jag tror det mkt är brist på betesmark också, som ligger bakom just det där fenomenet?
knapplån
Min fånghäst går i en stor hage med en del gräs. Jag hoppas att hon kan fortsätta att gå i denna hage. Hur gör ni andra med fånghästar?
Min går på bete med dom andra. enda skilnaden är att han har munkorg och går in på natten något som han tycker är ok vintern är det mer problem att få in honom Sedan ser jag till att han inte går upp för mycket i vikt. Visst har man nojja för puls o varma hovar (tycker alltid att det är något fel) Nu har han klarat sig två år utan att jag specialbehandlar honom Tränas som vilken frisk häst som helst om inte hårdare nu efter fånget
jag tycker det är fel att ha hästar så.
inte för att det är så viktig näring i gräset, men för att det är så otroligt viktigt för psyket att få gå och beta!! nästan alla hästar är ju helt galna i gräs, att beröva dom det är elakt.
särskilt eftersom en fångis sällan rids särskilt hårt/mkt. hagvistelsen är oftast den motion och stimulans den får.
om man inte har lämplig hage så får man göra en. eller ha på greenguard. eller begränsa tiden. man får ju faktisk tänka på¨hästens livskvalite, inte bara dens livslängd.
jag har min på gräs, året om. ingen kraftig vall såklart men naturbeten där det finns gott om saftigt grönt. försöker kontrollera intaget och har honom i skogshage med bara lite gräs halva dagen nu som det finns mkt gräs.
jag är medveten om att det är en risk, skulle såklart kännas mkt säkrare att ha honom i grushage. och det går inte en dag utan att jag är orolig för att han ska bli sjuk igen. men han älskar verkligen gräs och den glädjen tänker jag inte ta ifrån honom.
den dagen min häst inte kan gå på gräs så kommer han få vandra vidare.
Så jag kan faktiskt förstå de som efter rejält fånganfall tycker att 'nu är det slut på gräs'. Även om det för t ex mig sitter långt inne att ta till så drastisk lösning. Men jag klandrar inte de som gör det. (Däremot vill jag INTE se det som förebyggande)