Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

ja det stämmer. ge enligt rekommendation på burken!

skulle absolut inte blötlägga hösilage så länge. :crazy: att vitaminerna försvinner är en sak, värre är det att den hygieniska kvaliten måste bli dålig när det ligger så länge i vatten.

Kan du rida din Cushing-häst normalt? Är det dyrt att testa sin häst för Cushing?

Hon rids inte just nu. Men hon ska sättas igång snart. Mest berott på tidsbrist att hon inte blivit igångsatt redan efter förra fånganfallet (2 år sen).

Det är inte jättedyrt men veterinären måste komma ut 2 ggr med 12 timmars mellanrum så det kostar ju en del. Men det är det värt!

"KL"

Hur länge ska hästen stå efter behandlad fång?
Kan tillägga att veterinären var tveksam i sin diagnos och satte henne på behandling i fjortondagar.
Mitt sto äter idag sista dagen med fenylbuttason.

Har inte varit halt eller ömfotad under hela tiden?

Kan börja med och gå i en liten sjukhage efter behandlingen.Be din hovslagare att kolla hovarna. Dom brukar vara bättre på fång än vet. Har din häst fång ska den inte ridas hårt på flera månader. Även om inte hästen är hovöm så är hovbenet instabilt.

knapplån

Det finns ett videoföredrag (eller vad man ska kalla det för) som handlar om fång. Man måste vara inloggad på tidningen för att kunna se den. Det är en gratis webtidning The Horse. Videon är på engelska. Det är alltså inte en film utan en genomgång om fång.

http://www.thehorse.com/Videos.aspx

Välj Webinars och gå ner till Understanding Laminitis

Filmen är drygt en timme lång. Den börjar med en genomgång av hovens anatomi med ett antal mikroskop bilder där de berättar vad som händer vid fång. Jag tycker att det är intressant. Men för den som inte är lika fascinerad av det så är tipset att inte ge upp utan fortsätt att se den.

*KL*

Fan också.. Undrar om inte ungponnyn har en fångvarning/fångkänning, om inte så har han iaf lagt en fin grund för att få en. Patetiskt långsamt invand på bete, först via det som kom i hagen, sen från vinterhage till bete med extrem långsamhet. Gått större delen av dygnet i nedbetad hage, sen ca 8 h på beteshage (klöver, tyvärr) med munkorg. Står inne några h/dygn och äter då nåt kilo silage. Får bakteriebalans som förebyggande.

Igår började jag jobba, och efter lite funderande beslöt jag mig för att låta de gå 10 h (dvs +2 mot innan) på betet. Med munkorg givetvis.

Det var uppenbarligen ett osmart drag, då herrn nu är var, båda framhovarna, pulsar och har en störd mage (inte diarre, men löst, han har lättstörd mage ska tilläggas).

Han rör sig obehindrat, belastar normalt och körde både trav och galopp (på hård, inte helt jämn mark) på väg in från hagen imorse. Har tunna, känsliga sulor så hade han minsta känning där skulle det synas.

Men bra är det ju inte, även om det inte är en regelrätt fångkänning så är det som sagt en utmärkt grund för det. Frågan nu är vad som är bäst: Låta honom gå ut i nedbetade hagen och gå ute (men inte ha honom på betet), eller ha honom inne (halmbädd) något dygn och fodra med silage?

knapplån

Det är möjligt att jag har helt fel.

Men det finns massor av hästar där jag bor. Flera av dem tycks gå hela sommaren i hagar där man kan räkna antalet grässtrån (lite överdrivet). En del av dessa är i riskzonen för fång dvs de har haft fång eller ägaren tror att de kommer att få fång. Jag känner inte alla ägare så jag vet inte om det gäller alla hästar.

Men är det inte till att gå till överdrift? Jag är uppvuxen med att det är jätteviktigt för en häst att äta gräs på sommaren. Jag vet att förhållandena inom hästhållningen har ändrats sedan jag var ung. Men är det ändå inte så att det fortfarande är lika viktigt att hästarna får äta gräs. Vilket foder är så bra så att vi kan ersätta ett bete med det? En häst som har haft fång eller kanske kommer att få har väl minst lika stort behov som andra hästar att få de proteiner och mineraler och annat som den behöver för att vävnaderna i hovarna ska vara så starka som möjligt?

Min fånghäst går i en stor hage med en del gräs. Jag hoppas att hon kan fortsätta att gå i denna hage. Hur gör ni andra med fånghästar?

Jag vet att det finns fånghästar som inte kan gå på gräs alls. Det är inte de jag tänker på här.

Hur är hullet på hästarna? Jag ser inga problem med 'svälthagar', med tillskottsfodring med grovfoder vid behov. Hellre det än en fet häst.

Målet/idealet är ju alltid gräs, men har du lättfödda små saker med god aptit, spec om de inte kan motioneras mer än de gör, så kan det vara riktigt knepigt hitta ett 'ordentligt' bete som inte blir för bra. Ska jag jmf här så har jag hösilage med 6 MJ/kg, och en ponny med behov på ca 50 MJ.

50 MJ blir inte många kilo gräs det. Det är hart när omöjligt hitta ett 'vettigt bete' som han inte blir fet av. Nu går han i nedbetad hage och begränsad tid i annan hage med munkorg, dessvärre är han fet ändå, och som sagt reagerade negativt på + 2 h till på 'brabetet'.

Hade jag bara honom skulle jag utan tvekan ställa honom i en hage med 'tre strån i kors' och fodra med silage istället. (Bara skräpbete fungerar inte, det är en växande ungponny som behöver sitt protein). Jag skulle VILJA ha honom på bete, men det är bara inse att det inte går.

Så, om det går - häst i lagom hull på bete. Om det inte går hellre häst i lagom hull på väldigt lite/inget bete, och hö/hösilageutfodring hellre än fet häst på bete. OAVSETT ev tidigare historia av fång alltså.

Jag menar inte att hästarna ska bli tjocka absolut inte för det är naturligtvis inte heller bra. Jag bara reagerar när jag ser att minst tjugo hästar inom en radie av 2km står i sådana hagar. Det är ungefär hälften av alla hästar här finns, lite snabbt räknat.

Jag har två ponnyer, den gamle är lite i överhull men OK. Min egen är OK men hon motioneras varje dag.

jag undrar mest om vi inte gör dem en björntjänst om vi överbeskyddar dem för mkt? Men det är bara som jag undrar. Det är möjligt att jag har fel. Jag är fullt medveten om riskerna med fång.

Nej, jag menade mer att om de hästarna är i bra hull, så kanske det är just fr de inte får beta? Så jag menade.

Sen, jag tror det mkt är brist på betesmark också, som ligger bakom just det där fenomenet?

Sen, jag tror det mkt är brist på betesmark också, som ligger bakom just det där fenomenet?

Jag tror nog att det många gånger handlar om antingen helt brist på bete eller också brist på ett lämpligt bete. Mina ponnyer hade inte kunnat gå i vår andra hage, en gräsvall. Då hade de rullat fram. Jag vet det för de gick där förr. Den äldste ponnyn gick själv fram till midsommar och släpptes sedan på vallen. Det gick hyfsat bra. Min egen ponny som var unghäst i början när jag hade henne gick på vallen med de stora hästarna. Det gick inte lika bra. Om jag måste ha henne där om några år för att hon inte ska behöva gå ensam så får hon ha betesreducerare.

jag tycker det är fel att ha hästar så.

inte för att det är så viktig näring i gräset, men för att det är så otroligt viktigt för psyket att få gå och beta!! nästan alla hästar är ju helt galna i gräs, att beröva dom det är elakt.

särskilt eftersom en fångis sällan rids särskilt hårt/mkt. hagvistelsen är oftast den motion och stimulans den får.

om man inte har lämplig hage så får man göra en. eller ha på greenguard. eller begränsa tiden. man får ju faktisk tänka på¨hästens livskvalite, inte bara dens livslängd.

jag har min på gräs, året om. ingen kraftig vall såklart men naturbeten där det finns gott om saftigt grönt. försöker kontrollera intaget och har honom i skogshage med bara lite gräs halva dagen nu som det finns mkt gräs.
jag är medveten om att det är en risk, skulle såklart kännas mkt säkrare att ha honom i grushage. och det går inte en dag utan att jag är orolig för att han ska bli sjuk igen. men han älskar verkligen gräs och den glädjen tänker jag inte ta ifrån honom.
den dagen min häst inte kan gå på gräs så kommer han få vandra vidare.

knapplån

Min fånghäst går i en stor hage med en del gräs. Jag hoppas att hon kan fortsätta att gå i denna hage. Hur gör ni andra med fånghästar?

Min går på bete med dom andra. enda skilnaden är att han har munkorg och går in på natten något som han tycker är ok vintern är det mer problem att få in honom Sedan ser jag till att han inte går upp för mycket i vikt. Visst har man nojja för puls o varma hovar (tycker alltid att det är något fel) Nu har han klarat sig två år utan att jag specialbehandlar honom Tränas som vilken frisk häst som helst om inte hårdare nu efter fånget

jag tycker det är fel att ha hästar så.

inte för att det är så viktig näring i gräset, men för att det är så otroligt viktigt för psyket att få gå och beta!! nästan alla hästar är ju helt galna i gräs, att beröva dom det är elakt.

särskilt eftersom en fångis sällan rids särskilt hårt/mkt. hagvistelsen är oftast den motion och stimulans den får.

om man inte har lämplig hage så får man göra en. eller ha på greenguard. eller begränsa tiden. man får ju faktisk tänka på¨hästens livskvalite, inte bara dens livslängd.

jag har min på gräs, året om. ingen kraftig vall såklart men naturbeten där det finns gott om saftigt grönt. försöker kontrollera intaget och har honom i skogshage med bara lite gräs halva dagen nu som det finns mkt gräs.
jag är medveten om att det är en risk, skulle såklart kännas mkt säkrare att ha honom i grushage. och det går inte en dag utan att jag är orolig för att han ska bli sjuk igen. men han älskar verkligen gräs och den glädjen tänker jag inte ta ifrån honom.
den dagen min häst inte kan gå på gräs så kommer han få vandra vidare.

Ofta kan man ju låta de där som inte fixar bete (munkorg och magert bete löser det ju tyvärr inte för alla, även om det underlättare) beta tidig vår och sen höst iaf. Så de inte blir helt utan just 'betet'. Blir lite som för stadshästarna som får åka på sommarkolla X veckor på sommaren (eller tja, alla stadshästar får ju inte det, men..)

Dvs man kan ju försöka göra så mycket som möjligt. Min erf av att ha hästar på 'inget gräs' är ganska liten, det var fångisen, hon gick på i princip stampat jordgolv med lite gröna strån här och var nästan en hel sommar, och fick hö. Spred höet för att lite efterlikna födosöksbeteendet. Hursom, trots att det var i princip inget gräs, så gick hon faktiskt och pillade och 'betedde' sig som på bete. Slängde ut morotsbitar här och var i hagen med och så. Så man kan ju om man nu har en sådan häst som 'måste' stå på stampat jordgolv göra vad man kan.

Men helt enig med dig i grunden om att bete är MENTALT otroligt viktigt för hästar. Men detgår att få till dygnet runt/större delen av dygnet ute, strövande si hagen, nappandes grässtrån här och var och sökandes föda. Så det behöver inte vara pest rakt igenom,men 'som bete' får man det ju aldrig just utan gräset, tyvärr. Det är och förbli skillnad på att ha obegränsat med mat att äta när man vill (för även om det är jättekort och nedbetat så finns det att knapra i sig hela tiden, det tar inte slut) och att ha några strån, utspritt hö och X gömde morotsbitar att äta t ex.

min häst skulle aldrig i livet besvära sig med att gå omkring för att äta hö. hö är nåt han äter till nöds och då ska du iaf ligga i en snygg hög.:p gräs däremot, det kan man gå hur långt som helst för.

så det är nog inte riktigt samma sak tyvärr...

läste på en fång-sida att det var ett missförstånd att neka hästarna gräs. så länge man var försiktig så var det inte farligt.

Hehe, känner igen fenomenet från fblherrn här. Hö, jaja det går väl. Gräs = äta, äta, äta ;)

Vissa fånghästar klarar ju inte minsta lilla gräs, men de flesta gör det. Haken med att ha dem på gräs är att gräs är otroligt svårkontrollerat. Det går bra, det går bra, det går åt skogen. För det var skyhöga fruktanhalter fastän man inte förväntade sig det, eller för att hästen började äta sådant den tidigare ratat, eller för man utökade hagen lite för den inte skulle börja äta sådant den tidigare ratat, och det blev nytt/annat sorts gräs.

Det är ju det som är det knepiga med 'svälthagar' med, eller hagar som är väldigt nedbetade, risken att de (i brist på annat) börjar äta sådant som de om det fanns bättre tillgång till gräs, och som de egentligen borde undvika. Så får du en magtarmstörning och ja..

Så jag kan faktiskt förstå de som efter rejält fånganfall tycker att 'nu är det slut på gräs'. Även om det för t ex mig sitter långt inne att ta till så drastisk lösning. Men jag klandrar inte de som gör det. (Däremot vill jag INTE se det som förebyggande)

Så jag kan faktiskt förstå de som efter rejält fånganfall tycker att 'nu är det slut på gräs'. Även om det för t ex mig sitter långt inne att ta till så drastisk lösning. Men jag klandrar inte de som gör det. (Däremot vill jag INTE se det som förebyggande)

Det verkar som vi tycker ungefär likadant alla som diskuterar just detta.
Jag vet att det finns fånghästar som i stort sett inte kan äta gräs alls (men jag undrar om det är så många). Om den dagen kommer att min häst inte kan äta ett grässtrå så hoppas jag att jag är stark nog att inse att då är det dags att ge upp. Hon njuter riktigt av att gå och äta gräs, vill gärna smaka på allt (kanske inte riktigt bra) men det märks så tydligt på henne jämfört med de andra hästarna. Däremot så vräker hon inte i sig utan hon stannar ofta under trädet vid grinden och vilar. Jag tror också att det är viktigt för dem att få gå och beta. Dessutom rör de sig hela tiden. Nu går mina hästar året om i en sådan hage. Utom när det är extra farligt.

Men jag tror också att gräset är viktigt för dem rent näringsmässigt. Eller i alla fall att alla dessa positiva faktorer gör att hästen mår bra och det är nog minst lika viktigt i förebyggande syfte. Det är naturligtvis lätt att tycka så här när man har en fånghäst som kan gå en del på gräs. Jag vet att det verkar omöjligt att bedöma riskerna med bete eller åtminstonde nästan omöjligt. Tänk vad bra det hade varit om man hade kunnat det!

Näringsmässigt så är det ju egentligen inte bättre/sämre än grovfoder. För svårfödda är ju ofta ett bra bete oslagbart, sådana värden går inte få på grovfoder. För en lättfödd däremot blir det ju ofta väl bra.

Men i övrigt så gräset innehåller inget unikt, vitaminhalten är högre än i torkat grovfoder, men det mesta at vitaminboosten sommartid är ju från solen.

Så det är mer treapeutiskt/mentalt, än näringsmässigt. Men den mentaala delen ska ju inte underskattas. Har nån gång sett en studie, dock minns jag inte hur stor och/eller kontrollerad den var, men iaf, den enskilda studien visade att hästar som släpps på bete X tid för att läka ut skada, och hästar som släpps på lösdrift vintertid för att läka ut samma typ av skada, så det fungerade bättre på bete, antagligen för det var mer lugm, kontinuerlig rörelse på betesgång.

Finns mer än en uppfödare (av travhästar etc) på våra nordligare breddgrader som skickar ner unghästar neråt i Europa för att kunna ha dem på 'vinterbete' med.

jag har funderingar på att uppfinna någon manick som kan sitta på grimman/vid munnen och mäta fruktanhalten. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar