Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

*Knapplån*

Min kompis häst är en c ponny men i hennes hage har hon inte så himla mkt gräs för de e torkat hon snubblar och är varm i hovarna och ser halt ut... Har hon fång ?

*Knapplån*

Min kompis häst är en c ponny men i hennes hage har hon inte så himla mkt gräs för de e torkat hon snubblar och är varm i hovarna och ser halt ut... Har hon fång ?

Det kan den veterinär som absolut borde ringas ut snarast svara på!

Går inte att säga på den beskrivningen, men kan det vara. Eller ngt annat. Veterinärbesök SNARAST är dock påkallat, så vet man förhoppningsvis vad det är sen.

puttar lite..

vet någon när man kan börja motionera hästen efter det att fången bröt ut tills den går normalt igen och busar i hagen för glada livet ?

Det bästa är väll om en ny hov vuxit ut. Vet inte hur lång tid det kan ta, men minst åtta månader har jag fått höra av vet.
Tror man får ta det gradvis. från början är det bäst med sandbädd i box eller sjukhage. Den kan gradvis långsamt utökas- Det är ju inte bra om hästen springer, gör snäva vängar eller häftiga stopp om hovbenet inte har gott fäste i hoven via lamellerna.Det är ju för att stabilisera hovbenet vid ev rotation, sänkning som man vill ha dem stilla på sand. Vid rotation vill man ju att hoven ska kunna gräva ner sig i underlaget, eller att trakten ska höjas så att hovbenet inte dras bakåt av senorna, det är ju då man får en rotation. Se gärna den eminenta videoföreläsningen som någon länkade till tidigare. Då förstår man bättre vad som händer i hoven och kan själv räkna ut vad som händer om den belastas när den är instabil pg av förstörda lameller.
Om man inte har rotation eller sänkning kan jag inte svara på hur försiktig man ska vara. Men fästet i hoven borde ju vara dåligt så att risken för rotation/sänkning kvarstår tills nya friska lamller rkapats.

Min hovslagare sa att man får vänta ett år efter fånganfallet innan hästen är igång. Som det skrevs tidigare så ska fångranden har vuxit bort.
Är inte hästen röngad så vet man väl inte om det blivit någon rotation?

*Kl*

Vi var och röntgade våran ponny för två veckor sen (6v efter hon insjuknade i fång) och hovarna såg jättefina ut. Hon står fortfarande i sjukhage 5x5 m men vi har efter rekomendation från Atg kliniken och Strömsholm tagit promenader med henne nu i tre veckor. Började med 5 min och går nu 15-20 min (går två dgr, vilar en). Hennes fånganfall var tydligen av den lindriga sorten...hon fick butta och symptomen var nästan borta redan dagen efter. Hon åt buttan i 10 dgr och stod inne 13, rörde sig helt utan problem även när buttan gått ur kroppen.

Funderade på om man snart kunde börja tömköra lite som variation till promenaderna...vad tycker ni som varit med om detta förut? Vet inte heller hur länge vi ska ha henne kvar i sjukhage? Gräs har vi i alla hagar mer eller mindre men vi har köpt en gräsreducerare som hon kommer att ha på sig.

När kan man börja fundera på att sitta upp och skritta? Hur ska igångsättningen se ut? Tar tacksamt emot synpunkter från er med erfarenhet och som har kunskaper om fång!

Vill tillägga att vi absolut inte har bråttom utan det viktigaste är att det blir bra...

*Kl*

Funderade på om man snart kunde börja tömköra lite som variation till promenaderna...vad tycker ni som varit med om detta förut? .

Jag kan inte se att det skulle vara ngn större skillnad på belastningen av hovarna om man tömkör eller promenerar. Viktigast är nog att rörelsen inte tvingas fram. Flera korta pass är nog säkrare än ett långt. Var uppmärksam på hästens signaler! Det gäller för resten av hästens liv. Den största risken för att få fång är ett tidigare fånganfall.

Min sköthäst hade lindrigt fång förra sommaren. Vi lyckades få de att gå tillbaka med hjälp av medicin och att han fick stå i grushage mer eller mindre hela sommaren (stackarn).
Nu har hovarna växt ut mycket sen dess, men han har nästan som "hål", mellan skon och hoven på ett ställe på framhoven. Det är en skada från fånget förra året. Hovslagaren sa att det var ingen fara, men man inser hur farligt fång är och hur länge det påverkar en häst! I år får han gå på ett mycket magrare bete och "peppar peppar ta i trä" så har han mått mycket bättre det här året och inget fång inom syne. Han äter också probimin vilket är jättebra förebyggande för fånghästar.

Min hovslagare sa att man får vänta ett år efter fånganfallet innan hästen är igång. Som det skrevs tidigare så ska fångranden har vuxit bort.
Är inte hästen röngad så vet man väl inte om det blivit någon rotation?
På Strömsholm sa man att stora hästar måste vänta dubbla tiden mot ponnies pga tyngden- om den har fått komplikationer.
Hellre vänta lite längre än att riskera återfall.

de ska bantas oxå!

Visst ja!
Saltstenen ska tas bort.

Senast ändrad:

Man brukar ta bort saltstenen under den akuta fasen, men finns det något vetenskapligt belägg för att det har någon påverkan?

Glöm inte sätta tillbaka saltstenen så fort den akuta fasen är över. Salt är livsnödvändigt. :)

Det där är faktiskt högst individuellt, och får bedömmas från fall till fall.
Prognosen för när hästen kan startas igen går inte att kategorisera, det individuella fallet får avgöra.
Det handlar ju primärt om hur mycket skada som uppstått inne i hoven.

Jag har sett ett flertal hästar som fått kraftiga och smärtsamma fånganfall, där lägesförändring varit i proncip noll, medan hästar med till synes lindriga anfall haft stor lägesrförändring av hovbenet.

Hur stor lägesförändringen av hovbenet är, avgör tillsammans med hovens tillväxttakt, hur lång rehabiliteringen blir för att återgå till normal hov.

/Mike

Vi har också kört med "strömsholmmodellen" på närmsta klinik, och våran häst har repat sig otroligt snabbt. Men när en annan hästägare i krokarna fick se detta så sa hon att strömsholmmodellen numera klassas som djurplågeri och att man slutat med metoden?? Hon var väldigt upprörd och ville att jag skulle anmäla.. :confused: Själv fattar jag inte hur det kan vara djurplågeri- våran häst som haltat omkring i månader blev haltfri på några dagar tack vare denna metod, och är snart helt återställd (ska sättas igång i höst).

Ingen som har någon åsikt? Stämmer det att man slutat med metoden?

det stämmer att man gått bort från att skära sönder hovväggen ja. pga smärta och risk för infektion om jag inte minns fel.

knapplån

till den som är intresserad

Här kommer en länk till en videoföreläsning om
Equine Metabolic Syndrome som enkelt förklarat handlar om hästar med insulinresistens och fång.
Man måste vara inloggad för att kunna se videon. The horse är en gratis webtidning.

http://www.thehorse.com/Videos.aspx

knapplån

till den som är intresserad

Här kommer en länk till en videoföreläsning om
Equine Metabolic Syndrome som enkelt förklarat handlar om hästar med insulinresistens och fång.
Man måste vara inloggad för att kunna se videon. The horse är en gratis webtidning.

http://www.thehorse.com/Videos.aspx

Det blev inte riktigt rätt. Man måste välja

Horse Courses och sedan filmen Metabolic Disorders

Ursprungligen postat av Druvan
Vi har också kört med "strömsholmmodellen" på närmsta klinik, och våran häst har repat sig otroligt snabbt. Men när en annan hästägare i krokarna fick se detta så sa hon att strömsholmmodellen numera klassas som djurplågeri och att man slutat med metoden?? Hon var väldigt upprörd och ville att jag skulle anmäla.. Själv fattar jag inte hur det kan vara djurplågeri- våran häst som haltat omkring i månader blev haltfri på några dagar tack vare denna metod, och är snart helt återställd (ska sättas igång i höst)[
QUOTE]Ingen som har någon åsikt?
Menade hon resektion?

Det gör man bara om det är nödvändigt.

Tror inte alls på det eftersom Strömsholm troligen har den bästa statistiken på tillfrisknade hästar:bow: o en av S.´s bästa hovisar:bow:

Senast ändrad:

Strömsholm utförde ett tag hovväggsresektion i samtliga fångfall.

Dessutom vill jag gärna se statistiken du lutar dig mot då det är ont om studier?

Finns en, just på strömsholmsmetoden, och så finns det ett par andra, men där jämförelser blir svår då de är så olika upplagda. 'Fullt återställd'-frekvensen i en studie är t ex 77%, i en annan 25%. Annan studie så 100% av resektionsfallen, och 2% av icke resektionsfallen (ej svensk studie), men med mycket dåligt underlag.

Så, har jag missat någon studie så är jag supernyfiken.

Vad gäller studien med Strömsholmspatienter som genomgått resektion, så fanns det en hel del intressant där faktiskt, som förvånade (men ges möjliga förklaringar till i kommentaren i den)

T ex så de i överhull blev oftare helt friska än de i normalhull, det förvånade mig lite. Att stora hästar i betydligt högre grad än ponnyer blev återställda likaså. Dock ges ett antal förklaringar, som skulle vara fullt rimliga, och innebär att utfallet blir missvisande. Men ändock förvånande.

När var det?

Den planen man har nu verkar ju funka väl.
Att stora hästar i betydligt högre grad än ponnyer blev återställda likaså. Dock ges ett antal förklaringar, som skulle vara fullt rimliga, och innebär att utfallet blir missvisande. Men ändock förvånande.
Det var ju för att ponnies oftast sköts av barn- som sällan har samma kunskap, tålamod o ekonomi som vuxna- storhästägare.

Vet inte när, men vänta ska jag se om jag kan hitta det. Och annars står det i samma källa som du redan läst, ang ponnyer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar