Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Ingen som vill diskutera med dig om fång?

Ditt första inlägg idag undrar jag också lite över. Jag tycker nog fortfarande att detta med hovbenet är lite för knepigt för att jag ska våga svara ngt. Men i alla fall så förstår jag det som att de allvarligaste hovförändringarna blir när det mesta (alla?) lameller har lossnat.
(Det står om det i fångrapporten som HH länkade till tidigare i tråden).

Jag har läst det du länkar till den är intressant även om jag inte riktigt förstår slutsatsen (skriver om det längre ner).Jag har också läst en annan artikel om insulinresistens som är intressant. Den har varit länkad här några gånger och vi diskuterade den i våras. Jag undrar hur pass vanligt det är med insulinresistenta hästar. Jag har fått för mig att min häst i alla fall har anlag för att bli det. Hon lägger gärna på sig fett på nacken och andra ställen på kroppen men inte ovanför svansen. Men helt klart är det viktigt att hästen inte är för tjock.

Jag minns att när jag läste artikeln som du länkar till första gången så förstod jag inte det jag har klippt in här:

"Ferenc Toth, DVM, PhD and colleagues evaluated whether resting insulin sensitivity could affect the degree of insulin resistance caused by endotoxins.
.....................

Toth explained that together, these results suggest that insulin resistant horses that develop endotoxemia might experience marked alterations in insulin sensitivity"

jag förstår det inte riktigt nu heller. Jag trodde att hästen utvecklade IR om den är tjock och fick för mkt socker. Men på ngt sätt förstärks detta av endotoxiner?
I den andra artikeln som jag har läst gjorde man ett försök där man gav insulin till friska hästar. De fick då fång. Men det verkar inte vara riktigt samma sak som i detta fallet.

Ursäkta axel. Nu vimsar jag nog bara till det.

Senast ändrad:

Kl
en del av er här är så duktiga på ämnet att man baxnar:bow:

Nu till min fråga.
Skillnaden på sänkning o rotation- är det att sänkningen beror på att lamellerna släpper runt om hela hoven?
Om det är så förstår jag att det är mer allvarligt.

Ha, ha tack för det! Något av värde har den j-la skit sjukdomen för med sig i alla fall:idea:

För mig har det mest tillfört fångest:crazy:, även om jag har lärt mig en del.

Huuua ja:cry: Fångest. Varför sa dom inget om det på psykologutbildningen? Det är ju en förfärlig typ av fritt flytande, villkorslös ångest som slår till, och man är fångad:crazy:
Tack för ordet, ska genast införa det i min hästägarordlista tillsammans med "senskräck".

Jag håller med dig och Axel. Hemskt är det verkligen!
Min fånghäst har varit lite stel i bakbenen ett par dagar. Det märks knappt. Jag tror egentligen inte alls att det har ngt med fång att göra. Hon kan ju ha sträckt sig eller blivit kall av allt regn eller annat. Men det räcker för att jag ska känna på hovarna och leta efter puls och oroa mig i största allmänhet flera gånger om dagen.

Senskräck var ett nytt begrepp. Det lider jag inte av - än så länge. Det räcker så bra med fångest för min del.

Det är nåt ämne i mineralerna som motverkar fång. Så länge han gick på sitt gammla ställe, (där var det lite gräs året runt) fick han mineraler. Inget fång. Lånade ut honom ett tag, fickinga mineraler o fick fång. Fånget gick tillbaka två dar efter han fick mineralerna miner från kraft.

Intressant det här med mineralerna. Min fång/cushing ponny äter hur mycket mineraler som helst på sommaren. Hon har fri tillgång till det i form av mineralbalja. Jag få köpa ny ca varannan vecka. Tog upp detta med vet som trodde att det berodde på hennes sjukdom.

Det är nåt ämne i mineralerna som motverkar fång. Så länge han gick på sitt gammla ställe, (där var det lite gräs året runt) fick han mineraler. Inget fång. Lånade ut honom ett tag, fickinga mineraler o fick fång. Fånget gick tillbaka två dar efter han fick mineralerna miner från kraft.

Hur vet du att det var just att han inte fick mineraler som gjorde att han fick fång?

Vid akut fång vill man minska blodgenomströmningen till hovarna. Det är därför det visat sig bra att ställa hovarna i iskallt vatten. Då drar kärlen ihop sig och det kommer mindre fångutlösande ämnen till hoven. Ämnen som ökar blodcirkulationen är i det läget inte så lyckat.
som svar på
Jag gav Hagtorn till min vid fång. Iom boxvilan-för cirkulationen.
Kom på ikväll att det inte var vid det akuta stadiet som jag gav det, utan först efter3-4 v. tillsammans med Djävulsklorot

Den hade ju 5 v.boxvila(strömsholmsmodellen) o 2 v. innan - akuta stadiet. Den var då återställd från sin måttliga rotation på 1:a ÅB

Min fång/cushing häst fick föl för nio år sen som jag behöll.Avkomman har aldrig varit överviktig eller haft fång symtom. Nu sista veckan så har hon fått spänd nacke och fettansamlingar på ryggen. Ömmar lite på hårt underlag. Kan hovbenet bli instabilt även vid fångkänning? Känns som att jag ska motionera henne så länge som fången inte visat sig mer på hovarna.
Hur pass hög är ärftligheten på fång/cushing?
Min vet var lite osäker på ärftligheten på cushing. Hon sa att det var inte omöjligt att anlagen låg där men hon skulle forska vidare på det.

Min fång/cushing häst fick föl för nio år sen som jag behöll.Avkomman har aldrig varit överviktig eller haft fång symtom. Nu sista veckan så har hon fått spänd nacke och fettansamlingar på ryggen. Ömmar lite på hårt underlag. Kan hovbenet bli instabilt även vid fångkänning? Känns som att jag ska motionera henne så länge som fången inte visat sig mer på hovarna.
Hur pass hög är ärftligheten på fång/cushing?

Inte för att jag kan jättemkt om fång men jag har läst en del. Cushing är jag inte insatt i alls.

När det gäller ärftligheten på fång så tror jag inte att man vet hur pass ärftligt det är, bara att man tror att det kan vara ärftligt. Nu kan ju fång bero på många olika faktorer. Det är kanske inte säkert att alla dessa är ärftliga (?).

Jag har fått för mig att detta med hur mkt man märker på hästen kan vara väldigt olika mellan olika fånganfall. Jag hade nog inte varit övertygad om att hovbenet ej ändrar läge vid en "fångkänning". Det du beskriver kan vara tidiga tecken på fång. Men det behöver inte vara det. Om det är det så ska man nog inte rida.

Denna sommar tycker jag i och för sig att det har varit mkt hårda underlag speciellt på grusvägarna. Men även de mjuka skogsstigarna var ett tag stenhårda. Det beror nog på var man bor.

detta blev inte ngt bra svar. Men tyvärr tycks det vara så att ha en fånghäst. Man kan egentligen aldrig veta.....

jag håller med, är väk hillevie som hade en häst som hade rotationer men inte ens visat hälta! så man kan inte vara säker.
fångesten är stor inför höst/vinter. hörde från en hovis som var väldigt intresserad av fång och rehab av fångisar att risken för fång minskar betraktligt om man släpper ut hästen efter kl 12 höst/vinter. detta var något hon observerat själv såvitt jag förstod.

Jag har tänkt på detta med att det är stor risk på våren och hösten. Det skulle kunna ha med temperaturen att göra dvs kalla nätter och tillräckligt varma dagar. Det är väl det enda som är gemensamt för både vår och höst? Gräset är ju i olika växtfaser ( eller vad det heter) så det borde inte kunna påverka just detta. När det har varit varmt ett par timmar på förmiddagen så har förhoppningsvis fruktanhalten sjunkit ngt.

Sedan undrar jag över en annan sak. Jag har för mig att hästar kan få fång i endast ett eller ett par ben, oftast frambenen. Varför är det så? Båda frambenen kan jag förstå eftersom tyngden är störst på dem. Men fång i ett av frambenen eller i bak, hur går det till? Min häst hade mkt lindrig fång men ändå mest i bakbenen och betydligt mindre fram.

jag håller med, är väk hillevie som hade en häst som hade rotationer men inte ens visat hälta! så man kan inte vara säker.
fångesten är stor inför höst/vinter. hörde från en hovis som var väldigt intresserad av fång och rehab av fångisar att risken för fång minskar betraktligt om man släpper ut hästen efter kl 12 höst/vinter. detta var något hon observerat själv såvitt jag förstod.

Har det alltid varit dom teorierna förr hörde man aldrig om fång på hösten vintern. Som jag förstått det så år det frostbitet gräs som är farligt. Gräset skyddar sig. Då blir det farliga ämnen i det. Om så är fallet då skulle gräset vara farligt hela vintern alltid frost i gräset när det är kallgrader. Det som fick mig att fundera om det inte finns andra orsaker till ökad fång inför vintern. Detta är bara egna teorier men blir det inte lite av samma sak på hösten som på våren när vi byter foder från gräs till hö hösilage. Som troligen är bra krafigare än gräset på hösten.

Jag tycker att hästarna själv reglerar när frosten kommer.
mina äter hö i hagen först då.

Har det alltid varit dom teorierna förr hörde man aldrig om fång på hösten vintern. Som jag förstått det så år det frostbitet gräs som är farligt. Gräset skyddar sig. Då blir det farliga ämnen i det. Om så är fallet då skulle gräset vara farligt hela vintern alltid frost i gräset när det är kallgrader. Det som fick mig att fundera om det inte finns andra orsaker till ökad fång inför vintern. Detta är bara egna teorier men blir det inte lite av samma sak på hösten som på våren när vi byter foder från gräs till hö hösilage. Som troligen är bra krafigare än gräset på hösten.

Det är möjligt att det beror på övergången till ensilage/hö.
Men det beror också på att fruktanhalten i gräset är speciellt hög på vår och höst. Jag uttryckte mig nog lite oklart i mitt tidigare inlägg.
Jag har inte tänkt ut det själv utan har läst det bla i nedanstående artikel.

Pasture Nonstructural Carbohydrates and Equine Laminitis1–3,
Annette C. Longland*,4 and Bridgett M. Byrd{dagger}

"Susceptible horses should be prevented from grazing pastures at times of high light intensity and low temperatures, or other conditions that favor slow growth but high levels of carbon assimilation. Such conditions are often found in the spring and autumn, and particular care should be exercised at these times of the year."

För den som vill läsa hela artikeln

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2099S

det tror jag inte. min häst tycker inte om hö så han äter nog inte mer på vintern än sommaren. på vintern så har ju gräset dött. problemen kommer med mildväder, då kan det börja växa igen.

ang fång i endast ett ben så brukar väl det vara belastningsfång isf? oftast är ju alla fyra påverkade, det märks bara mer på frambenen eftersom den har mer vikt där. en annan sak som verkar hända är att om hästen har något "svagt" ben så blir fånget värst där.

Det är möjligt att det beror på övergången till ensilage/hö.
Men det beror också på att fruktanhalten i gräset är speciellt hög på vår och höst. Jag uttryckte mig nog lite oklart i mitt tidigare inlägg.
Jag har inte tänkt ut det själv utan har läst det bla i nedanstående artikel.

Pasture Nonstructural Carbohydrates and Equine Laminitis1–3,
Annette C. Longland*,4 and Bridgett M. Byrd{dagger}

"Susceptible horses should be prevented from grazing pastures at times of high light intensity and low temperatures, or other conditions that favor slow growth but high levels of carbon assimilation. Such conditions are often found in the spring and autumn, and particular care should be exercised at these times of the year."

För den som vill läsa hela artikeln

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2099S

Jag tycker inte du var oklar. Det var bara ega ideer från mig om det inte kan vara ett samband.Sedan att frosten är farligt säger jag inget om men det kanske finns andra orsaker med. Tanken jag har är att man hör mera om fång på vintern nu för tiden.(frost har ju alltid funnits) Det är möjligt att det alltid varit lika men blivit mer uppmärksammat nu. Nu vill jag inte dömma hösilage (ett bra foder) Men kan vara ganska kraftigt Pluss överdrivet mycke kraftfoder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII