Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Det var efter skoningen det hela bröt ut, men småhalt har hon varit längre.
Hovslagaren ska ut idag och titta på henne.

Det enda jag vet är att om man har en häst med Cushing vill man ha ett hö med så lite NSC (Non Structural Carbs) som möjligt. NSC definieras som socker, stärkelse och/eller fruktan enligt:
http://www.rivervalleyveterinary.com/documents/equine_cushing.pdf

Hittade en länk som verkar rätt bra med:
http://www.triplecrownfeed.com/news-carbohydrates.php

Är boken "Nutrient requirements of Horses" bra? Vad är det för fångrapport (r jag missat det)?

Delvis knapplån
Cushing är jag inte insatt i. Det är väl en ganska komplicerad sjukdom? Men det med lite NSC för just dem hänger väl ihop med att de ofta är insulinresistenta? I den andra länken står det om det jag skrev. Dvs att både socker, fruktan och stärkelse (finns ju inte mkt i gräs) kan orsaka fång. Det står också att sockret kan fortsätta till grovtarmen och fermenteras av bakterierna till mjölksyra så att pH sjunker. Det bildas sedan toxiner som triggar igång fånganfall.Alltså på samma sätt som fruktan och stärkelse.
Men eftersom socker tas upp snabbt i kroppen kan jag tycka att det måste vara stora mängder det borde röra sig om för att de inte ska hinna tas upp före grovtarmen.
Den senaste meningen endast lite funderingar från mig.

till krambanan
Jag tycker att boken är mkt bra. Den är ganska lättläst (beror ju på vad man är van vid i och för sig). Den tar upp ganska många olika saker med hänvisning till den senaste forskningen. Den är också uppbyggd så att det är lätt att slå upp ngt i den. Jag har läst hela boken men tror att det står att den är tänkt även att kunna användas för att slå upp det man vill veta. Rapporten är den som HH länkade till i inlägg 493 i denna tråd (blandade ihop trådarna innan). Den är också mkt bra om man vill sätat sig in i den senaste fångforskningen.

Senast ändrad:

KL

Mitt sto fick ganska lindrigt fånganfall i maj. Behandlades och var symtomfri snabbt men fortsatte gå i paddocken länge för att sedan successivt släppas på magert bete. Nu går hon tillsammans med andra hästen i en välbetad, ogödslad "naturhage" dygnet runt och har så gjort sedan en månad tillbaka. Inga tecken på att fången kommer tillbaka.

Med veterinärs och hovslagares godkännande kan jag nu så sakta börja skritta igång henne igen. Hon är ohalt och rör sig helt obehindrat i hagen och på annat mjukt underlag. Även på jämnt, hårt underlag går hon ok men på grusvägar och i skogen blir hon lite tveksam.
Jag gissar på att hon fortfarande är öm i sulorna efter fånganfallet. Är det rekommenderat att be hovis sätta på sulor under en period när hästen ska börja ridas igen...? Är det fler som har erfarenhet av hästar som är ömma i fötterna men ohalta efter fång?

Hästen i fråga har vilat helt i drygt 3 månader och igångsättningen sker förstås försiktigt med målsättningen att hon ska gå för fullt igen till jul....

sulor är inte bra, brukar göra hästens egna ännu tunnare..

det finns ju säkerligen blod/blåmärken kvar i din hästs hov som gör att hon ömmar. jag skulle helt enkelt vänta med att rida henne på såna underlag.

men en sak som är jättebra, är keratex hoof hardner. min fångis är barfota sen flera år tillbaka. han har dock alltid behövt ha på sig boots när han ska gå på hårt eller stenigt underlag. som stallgång eller hård grusväg. efter en veckas behandling med hoof hardner så går han betydligt bättre på hårt underlag, och det känns verkligen att hovarna är hårdare och inte så mjuka. det är sällan att produkter verkligen fungerar så bra som utlovas, men den här gör verkligen det. :bow:

Hovis tror han har verkat bort det blodet/blåmärket som var när hon skoddes förra gången, men han kan ju förstås inte veta säkert vad som ligger under....

Hästen i fråga går skodd fram och har så gjort "alltid" eftersom hon är för ömfotad även i vanliga fall för att gå barfota. Nu verkar det dock som att hon är mycket ömmare än vanligt, tråkigt nog...
Hon har mycket bra hovkvalitet och hovarna går i princip aldrig sönder ens vid tappskor eller så...
Men det låter som ett riktigt bra preparat det där Hoof Hardner om det kan göra så märkbar skillnad på din häst. Vad är det? Nåt som penslas eller som äts? Hur får man tag på det?

det är en genomskinlig vätska som penslas på under hovarna. det gör hoven hårdare och inte lika känslig för underlaget. finns lite här och var, testa att googla. :)

om det bara är 3 mnd sen hon var sjuk så kan det nog finnas mer blåmärken kvar. svårt att säga. har ni röngat förresten? om hovbenet ligger nära sulan så kan det vara en orsak till att det gör ont att trampa på stenar o rötter.

Exakt sådär är min ponny oxå. På mjukt underlag går det jättebra,men på grus/hårdare underlag går han jätteförsiktigt.
Fick fång i maj han oxå.

Hej har en undran hur era fånghästar varit i magen vid fång, har det alltid synts på avföringen?

Min cushing/fång-häst har blött och tungt bajs.Hon har aldrig riktiga "bollar".

Man kan alltså inte avgöra om det är "foderutlöst" eller belastningsfång på magens kondition. Jag undrar eftersom vet säger olika som vanligt, man blir alldeles förvirrad.:o

Man kan alltså inte avgöra om det är "foderutlöst" eller belastningsfång på magens kondition. Jag undrar eftersom vet säger olika som vanligt, man blir alldeles förvirrad.:o

Jag tror att belastningsfång är ganska ovanligt. Dessutom bör man säkert vara noga med magen i fortsättningen även om det är belastning som har utlöst fånganfallet. Så tänker i alla fall jag med min fånghäst.

Tack för tipset! Ska kolla efter detta!

Nej, vi röntgade inte. Nu i efterhand ångrar jag mig men både veterinär (2 st) och hovslagare tyckte det var onödigt eftersom fången hävdes så snabbt. Veterinärerna pratade om att röntga vid kvarstående hälta och halt är hon ju inte, bara öm....

Bör man låta henne vila fortsättningsvis också....? Vill ju inte att hon ska gå omkring och ha ont...

Är du igång och rider din ponny eller vilar han fortfarande?
Om du rider, hur mycket och hur länge har du gjort det? På vilket underlag....?

Blir så nojjig att jag sätter igång min för tidigt trots allt...

Han vilar,får fortfarande butta...väntar på att jag ska få medicinen mot hans cushing oxå.

Finns det någon med tips om hur du klarat dig undan fång med en redan fångkänslig häst? Bete? Hage? Foder? Kan man ge en fånghäst kraftfoder på vintern och vad ger du då? Någon sa till mig att det värsta man kan göra är att ställa en fånghäst i en sand paddock på hö och vatten?... vilket många rekommenderat tidigare... ?

Finns det någon med tips om hur du klarat dig undan fång med en redan fångkänslig häst? Bete? Hage? Foder? Kan man ge en fånghäst kraftfoder på vintern och vad ger du då? Någon sa till mig att det värsta man kan göra är att ställa en fånghäst i en sand paddock på hö och vatten?... vilket många rekommenderat tidigare... ?

Det finns maasor skrivet om detta i gamla trådar och säkert i denna också men lite kort:
Min häst har haft fång men jag tror inte (vågar knappt skriva det) att hon är jättekänslig. Hon får lusernpellets året runt, betfor under vinterhalvåret, hö/ensilage, halm. Hon får också ett kvarts paket vanlig bakjäst om dagen när jag tror att det behövs dvs ganska ofta (eftersom jag alltid är orolig). Hon går i en stor vinterhage med naturbete året om. På våren och hösten begränsar jag betet till några timmar per dygn och ger annat grovfoder också.
Lusern och betfor är bra foder för fånghästar. Lusern innehåller mkt proteiner och är lättsmält och bra för tarmarna. Betfor innehåller fibrer som är bra för tarmarna. Bakjäst påverkar mikrobalansen i grovtarmen på ett positivt sätt.

Jag ger inte kraftfoder som innehåller stärkelse ( som ex spannmål) till min fånghäst). Hon klarar sig på det foder hon får. Om jag behövde öka energin hade jag gett mer betfor och en del olja. Mer protein än lusernet genom proteinkoncentrat.

Jag vet inte vad det är för fel att ha en fånghäst i en sandhage annat än att det är tråkigt för hästen. Jag tror visserligen att det är bra för hästar att äta gräs. Det innehåller antagligen många nyttiga ämnen som de kanske inte får i sig lika mkt av annars. Dessutom vill de ju beta. Men jag är medveten om att alla fånghästar inte kan gå på bete. Men det är ju inte samma sak som att det är det värsta man kan göra.

Om hästen är insulinresistent vilket en del fånghästar är så måste man vara försiktig med sockret. Jag häller alltid av vattnet till betforen för säkerhets skull. Jag ger också lusernpellets utan melass. En IR ska nog definitivt inte äta spannmål.

Senast ändrad:

att det inte är bra att stå i en liten sandhage kan bero på att hästar som lever så rör sig ytterst lite. har hästen gräs i hagen så ströver den omkring större deler av dagen. långsam rörelse är bra för fångisar. dels för cirkulationen till hovarna och dels för viktens skuld.

tänkte på en sak nu som det börjar bli höst. vad är den nedre kristiska temp för gräset? dvs när är det för kallt för att växa? 0 grader? 5 grader?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar