Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Det är absolut inte pengarna det handlar om, inte alls...! Jag betalar gladeligen...! Det har bara varit så att när jag frågat veterinärer och hovslagare så har ingen tyckt att det varit någon större mening med att röntga. Alla har tyckt att det är slöseri med både tid och pengar samt att när jag frågat nu det sista sa hovis att "nu är det verkligen ingen mening med att röntga".
Hade veterinär och hovis från början rekommenderat röntgen hade hästen naturligtvis röntgats omgående.

Hästen är skodd med Classic Roller-skor fram och har så varit sedan några dagar efter fånganfallets början. Hon gick skodd med vanliga skor innan. Barfota är inget alternativ för henne även om jag vet att vissa rekommenderar det på fånghästar, hon är alldeles för öm för att kunna gå barfota även i vanliga fall...

Tack för råd!
Ringer kliniken i morgon bitti på telefontiden för ytterligare konsultation med vet så får vi se vad de säger!

Det är absolut inte pengarna det handlar om, inte alls...! Jag betalar gladeligen...! Det har bara varit så att när jag frågat veterinärer och hovslagare så har ingen tyckt att det varit någon större mening med att röntga. Alla har tyckt att det är slöseri med både tid och pengar samt att när jag frågat nu det sista sa hovis att "nu är det verkligen ingen mening med att röntga".
Hade veterinär och hovis från början rekommenderat röntgen hade hästen naturligtvis röntgats omgående.

Åk och röntga. Så slipper du tro och gissa. Jag åkte och röntgade min fångponny först några veckor efter fången sen ett och ett halvt år senare för att hon blev öm igen. Kostar inte många pengar och då visste jag hur det låg till och slapp oroa mig.

Röntgen är dessutom bra för hovis att ha vid verkning och skoning.

Jag har med fått höra av båda hovis och veterinärer att man inte behöver röntga. :confused:

Mitt 9-åriga sto har haft spänd nacke i ca 3 veckor. Hon har fått lite fettansamlingar över ryggen. Inte så pigg vid ridning. Kan det vara fångkänning? Kan det bero på något annat när dom får spänd nacke?

knapplån

Ger ni era fånghästar något för magen?

I början gav jag speciella örtblandningar, men just nu äter hon vanlig foderjäst från Granngården (4 dl per dag). Det var först då jag upplevde att vi fick magen och fången helt under kontroll.. Har ätit jästen i ett halvår, kommer nog aldrig våga sluta ge den :angel:. Finns även någonting som heter Mag-Tarm Balans hos Granngården och som är jättedyrt, men efter lite efterforskningar såg jag att det har nästan samma innehåll som i vanlig billig foderjäst..

Då är det bäst att ta bort hästen från bete, kyla benen och ge parafinolja tillsammans med betfor, jäst kanske du redan ger. Bättre att förekomma än att förekommas.
Jag är helt paranoid och hade samma symptom på min för ett par dagar sedan. Även puls i hovarna. Hon går med munkorg med insats-skiva i som gör att hon får in något enstaka strå om hon har tur.
Nu, tre dagar senare känns hon ok och har fått vara med de andra i hagen med helstängd munkorg ett par timmar.
Det gäller att vara paranoid och alert när man har en fånghäst:crazy:
Kan vara den kraftiga grästillväxten nu efter regnen som gör det.
Det gäller att ha koll på prognoserna och man kan inte göra lika varje dag.

Då är det bäst att ta bort hästen från bete, kyla benen och ge parafinolja tillsammans med betfor

Varför paraffinolja tillsammans med betfor? Jag trodde att oljan bara skulle skjuta maten rakt igenom plus att den tydligen lägger sig som en skyddande hinna över tarmslemhinnan. Kan man ge dem oljan? Jag trodde att man var tvungen att ta hem veterinären som häller den i dem mhja en slang.

Jag har en ponny som fick återfall i fång i våras. Hovbenssänkning och rotation. Fich butason, stråltryckare och stod i djup grushage. Kylde hovana i 30 min morg kväll. Efter två dagar var hon ohalt. Hon var inte tjock innan men nu är hon riktigt smal nästan mager. Hon får 5 kg hö 800g safe and sound(doddson Horrel?). Hon är pigg och rör sig fint. Hon började ridas efter 4 veckor och den senaste månaden hoppar hon och rids ut som vanligt. Hon är alltså i full gång. Vet säger att man får gå på hur hon rör sig pigghet m.m. Inte på rgt bilderna. Enligt dom skulle hon troligtvis inte kunna gå som promedanhäst ens. Men vi har haft tur. Hon har troligtvis chusing, svullen över ögonen och tjock päls. Medicinen för den sjukdomen sa vet kosta ca 30/dag. Har någon erfarehet utav medc för denna sjukdom och fick hästen ett normalt liv? Hon går i en grushage för att unvika allt gräs. Hon klarar nog inte ett anfall till så det gäller att vara försiktig.Jag har börjat ge henne magnesium för att förebygga fång och hon får hö. De andra hästara får hösilage och det hade varit mycket lättare om hon ochså hade kunnat äta det. Det är himla svårt att få tag på bra hö häromkring Men en del hästar tål visst ensilage sämre enl vet. Någon som har erfarenhet??
Hästen är en guldklimp rid och hanteringsmässigt så vi vill ha henne länge till!!

Varför paraffinolja tillsammans med betfor? Jag trodde att oljan bara skulle skjuta maten rakt igenom plus att den tydligen lägger sig som en skyddande hinna över tarmslemhinnan. Kan man ge dem oljan? Jag trodde att man var tvungen att ta hem veterinären som häller den i dem mhja en slang.

För att få i hästen oljan- frivilligt -i förebyggande innan Vet. behagar komma.
Jag är oxå beredd med en literflaska med paraffin hemma.

För att få i hästen oljan- frivilligt -i förebyggande innan Vet. behagar komma.
Jag är oxå beredd med en literflaska med paraffin hemma.

Jag förstår det i och för sig. Men är det inte ganska mkt man måste få i hästen i om det ska vara meningsfullt? Jag har ingen aning utan undrar bara.

Ja fast allt man kan få i den så tidigt som möjligt lär ju vara bäst.

Jag kommer inte ihåg, men tror att jag gav det även förra sommaren vid den misstänkta förgiftningen:confused:- hoppas att jag gjorde så:angel:

Just för att få det som är i tarmen att passera ut så snabbt som möjligt och hindra upptag. Jag kan få i min en halv liter med betfor.
Går även att spruta in i munnen. Hon äter allt:d Jag gillar parafinoljan då min lätt får kolik, då det motverkar även detta.
I mitt fall så behövde jag inte ringa vet, då det la sig igen.
Kylningen av benen är viktig. Jag använder kyldamasker. Ska köpa ett par till så man har ett par att ha i frysen medan man kyler med det andra paret.

Jag skulle INTE ge en fånghäst hösilage!
Balarna kan variera enormt i hygienisk kvalitet osv,varje nyöppnad bal blir som ett foderbyte om du har otur.
En känslig häst tål inte detta,köp ett parti hö som räcker hela vintern istället även om det är besvärligare,det kan va det som håller din häst frisk.

Min erfarenhet är att hösilage inte är bra för fånghästar,inte för friska hästar heller alltid,många hästar som går på hösilage är halvlösa i magen,om folk kompletterade hösilageet med torrt hö eller halm för att hålla deras magar mer välmående så skulle fler hästar må bättre i magen..
En häst är vad den äter och blir vad den skiter.;)

Jag skulle INTE ge en fånghäst hösilage!
Balarna kan variera enormt i hygienisk kvalitet osv,varje nyöppnad bal blir som ett foderbyte om du har otur.
En känslig häst tål inte detta,köp ett parti hö som räcker hela vintern istället även om det är besvärligare,det kan va det som håller din häst frisk.

Min erfarenhet är att hösilage inte är bra för fånghästar,inte för friska hästar heller alltid,många hästar som går på hösilage är halvlösa i magen,om folk kompletterade hösilageet med torrt hö eller halm för att hålla deras magar mer välmående så skulle fler hästar må bättre i magen..
En häst är vad den äter och blir vad den skiter.;)

Jag ger mina hästar, med eller utan tidigare fång, ensilage (gillar ej ordet hösilage). Ingen av dem har mått dåligt av det.

Detta med ensilage till fånghästar har diskuterats här flera gånger. Det finns vad jag vet inte ngn undersökning som visar att det skulle vara skadligt. Om du har läst ngn tar jag gärna del av den.

Jag ger mina hästar, med eller utan tidigare fång, ensilage (gillar ej ordet hösilage). Ingen av dem har mått dåligt av det.

Detta med ensilage till fånghästar har diskuterats här flera gånger. Det finns vad jag vet inte ngn undersökning som visar att det skulle vara skadligt. Om du har läst ngn tar jag gärna del av den.

Sunt förnuft säger att hösilage kan va en risk för en överkänslig häst.
Hur får du exakt samma foderkvalitet i olika hösilagebalar?
Även om du pressar balar från samma vall så blir det variation i balarna beroende på jäsning osv,vallen kan va surare i en del av gärdet osv,vallen kan bli liggande för lång tid innan pressning/ plastning osv.
Plasten kan skadas vid lagring osv..
Att göra bra hösilage är en konst !och alla balar blir inte alltid perfekta.
Som vanliga hästägare har vi sällan koll på hur grovfodret hanteras i alla led.

Om du har en häst med mkt störd tarmflora och nedsatt immunförsvar och utsätter den för olika foderbyten så behövs ingen forskning på att det kan va en stor risk för den enskilda INDIVIDEN .
Att de flesta hästar mår bra gör inte att det är riskfritt för en enskild individ med problem att äta hösilage.

Jag är väl gammeldags men jag håller mig till hö,då min praktiska erfarenhet sett att de ger färre magstörningar på häst.
Självklart om man använder hö så måste den förvaras rätt för att inte bli lagerskadad(mögla)för då utgör höet också en risk.
Jag envisas med att kalla hösilage för hösilage,ensilage är surare .;)

Sen kan man fundera på om man nu utfodrar med hösilage så borde man ju vaccinera sina hästar mot Botulism om man är ansvarsfull.

Hur påverkar en vaccination en fånghäst?

Jag vet inte men man kan ju fundera på om inte hästen mår bäst med så lite påverkan som möjligt på systemet.
Har hästen fång pga Cushing så är det ju ännu mer känsligt pga det störda hormonspelet osv,en cushinghäst är mkt känslig,jag har själv haft en.:crazy:

men det är väl främst bytet som blir från bal till bal som är farligt, inte hösilage i sig. iaf är det så jag har uppfattat det.:)

är btw en inbiten hö-människa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar