Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Sunt förnuft säger att hösilage kan va en risk för en överkänslig häst.
Hur får du exakt samma foderkvalitet i olika hösilagebalar?
Även om du pressar balar från samma vall så blir det variation i balarna beroende på jäsning osv,vallen kan va surare i en del av gärdet osv,vallen kan bli liggande för lång tid innan pressning/ plastning osv.
Plasten kan skadas vid lagring osv..
Att göra bra hösilage är en konst !och alla balar blir inte alltid perfekta.
Som vanliga hästägare har vi sällan koll på hur grovfodret hanteras i alla led
Det är möjligt att jag saknar sunt förnuft men jag tycker att det borde bli minst lika illa för småbalshö som pressas på en vall. Eller du menar att det packas med några strån från varje ställe på en vall? Jag kan tycka att skillnaden borde bli större med tex surare hö i en bal och torrare i en annan. Visst är det en konst att göra bra ensilage men man får ju naturligtvis förutsätta att det handlar om foder av bra kvalite. Det gjorde i alla fall jag.

Om du har en häst med mkt störd tarmflora och nedsatt immunförsvar och utsätter den för olika foderbyten så behövs ingen forskning på att det kan va en stor risk för den enskilda INDIVIDEN .
Att de flesta hästar mår bra gör inte att det är riskfritt för en enskild individ med problem att äta hösilage.

Jag undrar om vi pratar om samma sak. En fånghäst för mig är inte en häst som är akut sjuk i fång. Det är en häst som har haft fång ngn gång i sitt liv. Om man har en sådan häst måste man se till att få rätt på tarmfloran. Annars är ju risken stor att den blir sjuk igen.
Naturligtvis håller jag med dig om att bara för att en del hästar mår bra så kan individen råka illa ut. Men då kan man också vända på det och mena att bara för att dina hästar mår dåligt av ensilage så behöver inte alla andra göra det. Det är därför jag tycker att sådana påståenden som att min häst har ätit ensilage, havre, korn, vitlök mm i alla år och alsrig mått dåligt av det är ganska meningslösa egentligen. Om det är ngt man bör lita mer på så är det den forskning som finns. Där man har studerat det på ett helt annat sätt. Sedan finns det naturligtvis många faktorer då också som gör att resultaten ej är helt tillförlitliga.[/QUOTE]

Jag vet inte men man kan ju fundera på om inte hästen mår bäst med så lite påverkan som möjligt på systemet.
Har hästen fång pga Cushing så är det ju ännu mer känsligt pga det störda hormonspelet osv,en cushinghäst är mkt känslig,jag har själv haft en.:crazy:

Det tror jag också. Det finns en undersökning från SLU som säkert ligger som länk i denna tråden. Den heter ungefär Lättlösliga kolhydrater i .... Där har ngn undersökt kolhydrater i förtorkad grönmassa, foder (hö och ensilage) och tarm. Den undersökningen visar att det inte är ngn skillnad mellan de olika fodren när det gäller kolhydrater i tarmvätskan. Intressant att veta är kanske att ensilaget innehöll minst andel fruktan eftersom en del av fruktanet bryts ner vid ensileringen.

kl

har köpt en betesbegränsare från globus. provade den på hästen och blev lite fundersam - hålet sitter ju inte under munnen men typ mitt på mulen?? ska det vara så? :confused:

har inte provat att låta honom gräsa med den på men det verkar ju nästintill omöjligt att få tag på gräs öht?

Hej!

En fråga till Er här på "Fång-tråden".

Om hästen inte fått någon förändring av läget på hovbenet efter fången och är helt symptomfri och utan smärta - hur länge tycker Ni att man skall vänta innan man börjar rida så smått igen?

Är benets upphängningen i hoven försvagad ändå, och i så fall hur vet man när det håller för ridning?

Usch, det känns som man aldrig riktigt vet om man gör rätt förrens efteråt:confused:

MVH/Carina

Din fråga skulle jag ställa till ngn verkligt kunnig vet. eller hovis alt. ringa Strömsholm.

Vad sa de efter röntgen?
Frågade du ej om rehab. plan?

kl

har köpt en betesbegränsare från globus. provade den på hästen och blev lite fundersam - hålet sitter ju inte under munnen men typ mitt på mulen?? ska det vara så? :confused:

har inte provat att låta honom gräsa med den på men det verkar ju nästintill omöjligt att få tag på gräs öht?

Det ska du inte oroa dig för. Det tar ett par timmar så vet de hur man betar. Så har det varit för mina. Till och med min fånghäst, som har olika iläggsskivor tiill sin. Den "snålaste" skivan är det fyra borrade småhål i. Hon kan hålla sig väldigt sysselsatt med att gneta in strån i den.

Min horseguardmunkorg tog det en vecka för min glupske val. att få pejl på.:crazy: blev först helt apatisk- jag blev riktigt orolig.

Hade den på lite förra sommaren iom han inte fick äta ngt gräs alls.

har nu köpt en bättre variant att ha om den får äta lite mer. en i textil o betydligt "mänskligare":D . Den var billig o hade några tåtar som förhindrade glupsk betning. Är ej invigd. Källqvist tror jag.:confused:

Hej!

En fråga till Er här på "Fång-tråden".

Om hästen inte fått någon förändring av läget på hovbenet efter fången och är helt symptomfri och utan smärta - hur länge tycker Ni att man skall vänta innan man börjar rida så smått igen?

Är benets upphängningen i hoven försvagad ändå, och i så fall hur vet man när det håller för ridning?

Usch, det känns som man aldrig riktigt vet om man gör rätt förrens efteråt:confused:

MVH/Carina

Lindrig fång 6 mån kraftig 12 mån brukar vara en riktlinje när man läser om fång. Dom som kan (ska) svara på detta är vet hovis.

kl

Jag har guarden som jag tycker funkar bäst. Det tog inte så lång tid att lära sig att äta med den. Ge det lite tid så kommer dom underfund med den.Nu äter han allt med den hö äpplen. Äpplena klyver han sönder med munkorgen ser lite lustigt ut.

Jag har guarden som jag tycker funkar bäst. Det tog inte så lång tid att lära sig att äta med den. Ge det lite tid så kommer dom underfund med den.Nu äter han allt med den hö äpplen. Äpplena klyver han sönder med munkorgen ser lite lustigt ut.

Hur ser den ut? Har du bild på den? Var får man tag i den?
Behöver ha ngt till vintern som går att äta hö med.

Har du en stor häst som inte ska svälta är den ingen hit.
De kan även få skav på näsan. Kort gräs funkar.

Det är en ponny. Nu fattade jag själv vilken sort det var. Sitter de verkligen på och kan de äta hö med den?
Jag tror kanske att jag istället gör en egen hage till matvraket så hon inte kan ta unghästens mat. Det är det hon blivit fet av under förra vintern. Hon kan inte ha fri tillgång för det innebär att hon äter upp det mesta.
Lite från ämnet: hade hovslagare i dag, fyra månader efter hennes lindriga fånganfall (ca 1° rot på vf) och han tyckte att det såg bra ut och lamellförbindelsen är stark. Så nu är det bara att banta, be till gud att vi slipper fler sandkoliker och något fångåterfall, samt vänta på våren då en ny hov vuxit ut och vi kan sätta igång och träna igen.
Tur att man har en häst till att rida, annars hade det varit riktigt trist.
Med en häst som man ju förhoppningsvis har i många år, så är 10 månaders vila inte så farligt.

KL

Idag har min fångis varit på kliniken för röntgen och koll då hon ju går knackigt trots att det är 3½ månad sedan fånganfallet.

Röntgen, böjprov och bedövning av leder visade tillsist att hästen lider av kotledsinflammationer på båda frambenen. Veterinär trodde det kunde vara pga fången och ömheten som funnits i fötterna.

Bilderna på hovarna visade en rotation som veterinären ville beteckna som mycket lindrig och en mycket liten sänkning på ffa ena frambenet som hon såg som ett "bildfel". Bakhovarna såg fina ut.

Så nu behandlas hon för kotledsinflammationerna istället och det är väl bara att inse att fortsättning följer... Det blir tillbaka till liten hage, hö och medicinering alltså.

Någon som haft samma problem tidigare? Inflammationer som kommer sekundärt till fången? Erfarenheter av behandling av en sådan häst?

Min får skav under mulen har den gamla modellen. Den nya ser bättre ut med flärpen rakt ut. Sedan brukar skavet försvinna efter ett tag. Svälter med greangurden vet jag inte om jag håller med om. Sedan tror jag det är olika från häst till häst hur smarta dom är att äta med den. Visst har dom lättare med kort gräs. Oavsett vilken munnkorg man välger så måste man vara noga med att se att hästen får tillräkligt med äta.

Det är en ponny. Nu fattade jag själv vilken sort det var. Sitter de verkligen på och kan de äta hö med den?
Jag tror kanske att jag istället gör en egen hage till matvraket så hon inte kan ta unghästens mat. Det är det hon blivit fet av under förra vintern. Hon kan inte ha fri tillgång för det innebär att hon äter upp det mesta.
Lite från ämnet: hade hovslagare i dag, fyra månader efter hennes lindriga fånganfall (ca 1° rot på vf) och han tyckte att det såg bra ut och lamellförbindelsen är stark. Så nu är det bara att banta, be till gud att vi slipper fler sandkoliker och något fångåterfall, samt vänta på våren då en ny hov vuxit ut och vi kan sätta igång och träna igen.
Tur att man har en häst till att rida, annars hade det varit riktigt trist.
Med en häst som man ju förhoppningsvis har i många år, så är 10 månaders vila inte så farligt.

Fästena som fölger med är inget och ha Ta istället läderremmar och knyt fast den på grimman. Ta håltången och gör hål i nosremmen på grimman då sitter den bättre. Det medföljer fyra remmar själv har jag dubblat det pluss tagit bort plastflärpen som medföljer (att förklara i skrift är inte min starka sida:banana:)

Håller med dig. Min går inte med korgen hela vintern utan det är endast vid övergången till hö. Sedan får han inne varge morgon även på sommaren. (ca 1kg)

Jag känner att jag måste få skriva av mig lite när det gäller fång.

Edit: Det blev visst inte så lite, mycket som snurrar i skallen nu...

Har en 21-årig fjordingkorsning som blev halt i början av januari, veterinären konstaterade fång & efter det har karusellen snurrat på..
Vet inte egentligen vad det var som orsakade fången, hon har aldrig haft det förut. Men hon gick på boll (fri tillgång) till 2 veckor innan det bröt ut så förmodligen var det den som gjorde det, kan inte tänka mig någon annan förklaring, mitt i vintern kan hon knappast ha fått i sig något annat olämpligt.

Från början fick hon Finadyne som inte hade någon effekt alls på henne, efter inrådan av min instruktör fick vi byta till Fenylbutazon istället & det fungerade mycket bättre. I februari var vi till kliniken första gången & röntgen visade en sänkning av hovbenen på båda framhovarna. Deras rekommendationer var då att hon skulle fortsätta med buttan, helst ta av framskorna men eftersom hennes hovar spricker väldigt lätt fick det bli tvärtåskoning istället, först med vanliga skor bak&fram & sedan med skor med sidotåkappor för att minska trycket mot tån. Dom ville också ha henne på boxvila men det går inte med lilla damen (hon gnager sig ut genom väggarna-bokstavligen..) så det fick bli sjukhage istället, som jag sedan sakta ökade storleken på i takt med att hon blev piggare. Nu kommer första emotsägelsen - kliniken vill att hon ska stå på vila tills hon är helt ohalt, min instruktör (som också är hovslagare) ville däremot att jag skulle sätta igång henne så fort som möjligt.. Den här gången lydde jag till en början klinikens råd men började smyga igång henne med korta promenader när hon själv visade att hon ville gå, jag vet inte vad som är rätt där? Gjorde som ett mellanting..

Återbesöket i maj visade att hovbenssänkningen gått tillbaks & det var dags att börja sätta igång henne. Frågade då på kliniken om bete (magert skogsbete) & dom trodde inte det skulle vara några problem om hon bara vandes in ordentligt så det blev att slå gräs & bygga upp hagar lite här & var där gräset börjat titta fram här hemma. Promenerade/skrittade henne först ca 10 minuter/dag för att sedan gå upp till 30 min/dag innan hon fick åka på bete efter midsommar.

Hon gick nästan 7 veckor på bete problemfritt, hade daglig tillsyn av vana hästmänniskor & dom hade inte sett några problem. Hämtade hem henne, första veckan fick hon bara gå i sin grushage & sedan ringde jag till kliniken igen för att fråga lite om igångsättning, foder m.m.
Dom tyckte att jag skulle sätta igång henne direkt med skritt & trav eftersom hon förmodligen rört sig ganska mycket på betet. Skulle kolla henne först så hon var fräsch men när jag sprang med henne visade hon hälta på ett framben, vi kunde dock inte avgöra om det var fången som kommit tillbaka, om hon bara var stel eller om hon kanske stukat sig i hagen så vi bestämde oss för att avvakta en vecka & bara skritta & se hur hon verkade. Hon blev gradvis bättre hela veckan & på fredagen visade hon bara en mycket liten markering, skönt tyckte vi, då var det nog bara en stukning iallafall.
Kliniken tyckte också att jag kunde börja vänja in henne på kraftfoder ganska omgående, hon hade tidigare fått kli, havre & betfor men jag hade hört mycket bra om linfrö för hästar med känsliga magar så jag rådfrågade kliniken om det och dom tyckte att det var en bra idé. Så på fredag, lördag & söndag fick hon 0,5 dl linfrö per dag.

På söndagen kom hovis & skodde om & på måndag morgon var hästen HALT! Ringde hovis som kom ut med tången & tryckte på sömmarna, hon reagerade på en söm så den drog han ut & sen rörde hon sig bättre igen även om hon fortfarande verkade lite öm, men det tyckte vi inte var så konstigt när hon haft ett sömtryck. Kom tillbaks på eftermiddagen & hästen var ÄNNU haltare, ringde hovis igen i full panik & mycket riktigt så reagerade hon på en annan söm så han tog helt sonika av skorna fram & än en gång såg hon mycket bättre ut. På kvällen var hon i princip blockhalt.. Då tyckte jag också att hon börjat visa lite markering på det andra frambenet. Ringde ut veterinären som med hovtången konstaterade att hon ömmade i hoven, fång eller hovböld sa hon men eftersom tanten tidigare haft fång så satte vi in behandling direkt. Butazon, GastroGard, Stimulex & Protenix. Veterinären förordade vila men tyckte inte att hon behövde stå i sjukhage om hon inte sprang i hagen så hon fick stå kvar med dom andra. Hon ville inte heller att vi skulle slå på framskorna, jag var lite orolig eftersom hon brukar spricka väldigt lätt, hon har aldrig kunnat gå oskodd förut, men efter samråd med hovis som lovade åka förbi varje dag för att kolla henne fick dom fortsätta vara av.

Sen var jag tvungen att åka iväg hela veckan för att jobba, kom hem på fredag & tycker inte att hästen blivit bättre, trots buttan, hon stod och flyttade vikten mellan frambenen, hon hade också ont av att gå på hårt underlag. Hon gick bra på gräs, lite stappligt på grus, men på betongen inne i stallet var det värre... Ringde kliniken, men det var fredag eftermiddag & våran "vanliga" veterinär där hade gått hem. Pratade lite med en annan veterinär där som ifrågasatte varför hon inte hade skorna på & varför hon inte gick i sjukhage?? Hon sa att dom alltid brukar rekommendera sjukhage vid fång eftersom hoven är så porös att varje steg kan ändra hovbenets läge ytterligare. Då kändes det faktiskt hopplöst, hur kan veterinärer ha så helt olika uppfattning om en sjukdom?? Det borde väl finnas något rekommenderat behandlingssätt? Våran distriktsvet trodde också att det kunde vara linfröet (som kliniken tyckte var bra) som orsakat fånganfallet..

Byggde iallafall en sjukhage & blev ombedd att ringa tillbaks på måndag morgon då våran vanliga vet skulle vara på plats, ringde följaktligen henne igår och berättade läget, sa också att jag inte tycker att hon blir bättre av medicinerna. Veterinären sa då att när det gått så lång tid sen första anfallet & hon uppenbarligen har så ont igen så vill dom operera, men hon sa också att med tanke på hästens ålder & att det är ganska kostsamt med en operation (och säkert lång rehabilitering också?) så kanske det är bäst att ta bort henne. Så länge det bara är en kostnadsfråga kommer jag då inte att avliva henne så jag fick en tid nästa måndag. Men nu verkar hon ha blivit sämre igen.. Igår hade hon legat ner i hagen, hon står och skiftar vikten mellan frambenen nästan hela tiden & ikväll ringde min stallägare & sa att hon haft svårt att gå även på mjukt underlag när hon skulle in från hagen så nu vet jag inte längre... Till saken hör att vi har 25 mil till kliniken så det är ju inte bara att köra förbi & kolla.. Har hon väldigt ont så vill jag ju kanske inte transportera henne så långt heller, och blir hon så här mycket sämre på bara några dagar, hur kommer hon isåfall att vara på måndag? Samtidigt vill jag inte ge upp henne om det finns en chans att hon kan bli frisk igen.. Jag har haft henne i 18 år & hon betyder enormt mycket för mig..

Jag ska iallafall ringa kliniken imorgon bitti och höra vad dom tror, förbannat också att det inte finns någon lite närmare!!

Det blev ett långt inlägg det här, men jag har så mycket som snurrar i huvudet nu & jag kan ändå inte sova... Är det någon som har några reflektioner, varit med om något liknande? Är tacksam för alla svar...

Senast ändrad:

Den bör inte gå alls. Det är mest hur den vänder som det bedöms på.
Ställ den på djupt mjukt underlag i stillhet.
om den går på butta o har ont ändå- så klarar den nog av boxvila- vilket jag tror är nödvändigt.

Tror inte på linfröt som boven. Är den tjock?
Var det inte efter regnet o den kraftiga återväxten som återfallet kom?

Tycker synd om dig när alla har ngt olika idéer.

Lider med dig:crazy:

Hon kan inte stå inne, förra gången hade hon nästan gnagat sig in till grannboxen på bara några dagar.. lämnar man henne nog länge så rasar stallet ihop..

Hon var lite rund efter betet, men inte alls som hon brukar vara, tycker konstigt nog att hon blivit tjockare efter att hon kommit hem & nu står hon i grushage & får 7 kilo hö om dan..

Ja, man litar ju på veterinärerna när man inte vet själv så det är otroligt frustrerande när dom säger emot varandra..

Jag önskar bara att hon kunde säga själv hur hon vill ha det, om hon vill fortsätta kämpa eller om hon har gett upp..

Lite snabbt bara (återkommer senare):

När du ändå är på kliniken be dom att kolla Cushing. Eller dom du inte åker till klinik be din hemma-vet att kolla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30