Sv: Fång tråd
Jag undrar om vi pratar om samma sak. En fånghäst för mig är inte en häst som är akut sjuk i fång. Det är en häst som har haft fång ngn gång i sitt liv. Om man har en sådan häst måste man se till att få rätt på tarmfloran. Annars är ju risken stor att den blir sjuk igen.
Naturligtvis håller jag med dig om att bara för att en del hästar mår bra så kan individen råka illa ut. Men då kan man också vända på det och mena att bara för att dina hästar mår dåligt av ensilage så behöver inte alla andra göra det. Det är därför jag tycker att sådana påståenden som att min häst har ätit ensilage, havre, korn, vitlök mm i alla år och alsrig mått dåligt av det är ganska meningslösa egentligen. Om det är ngt man bör lita mer på så är det den forskning som finns. Där man har studerat det på ett helt annat sätt. Sedan finns det naturligtvis många faktorer då också som gör att resultaten ej är helt tillförlitliga.[/QUOTE]
Det tror jag också. Det finns en undersökning från SLU som säkert ligger som länk i denna tråden. Den heter ungefär Lättlösliga kolhydrater i .... Där har ngn undersökt kolhydrater i förtorkad grönmassa, foder (hö och ensilage) och tarm. Den undersökningen visar att det inte är ngn skillnad mellan de olika fodren när det gäller kolhydrater i tarmvätskan. Intressant att veta är kanske att ensilaget innehöll minst andel fruktan eftersom en del av fruktanet bryts ner vid ensileringen.
Det är möjligt att jag saknar sunt förnuft men jag tycker att det borde bli minst lika illa för småbalshö som pressas på en vall. Eller du menar att det packas med några strån från varje ställe på en vall? Jag kan tycka att skillnaden borde bli större med tex surare hö i en bal och torrare i en annan. Visst är det en konst att göra bra ensilage men man får ju naturligtvis förutsätta att det handlar om foder av bra kvalite. Det gjorde i alla fall jag.Sunt förnuft säger att hösilage kan va en risk för en överkänslig häst.
Hur får du exakt samma foderkvalitet i olika hösilagebalar?
Även om du pressar balar från samma vall så blir det variation i balarna beroende på jäsning osv,vallen kan va surare i en del av gärdet osv,vallen kan bli liggande för lång tid innan pressning/ plastning osv.
Plasten kan skadas vid lagring osv..
Att göra bra hösilage är en konst !och alla balar blir inte alltid perfekta.
Som vanliga hästägare har vi sällan koll på hur grovfodret hanteras i alla led
Om du har en häst med mkt störd tarmflora och nedsatt immunförsvar och utsätter den för olika foderbyten så behövs ingen forskning på att det kan va en stor risk för den enskilda INDIVIDEN .
Att de flesta hästar mår bra gör inte att det är riskfritt för en enskild individ med problem att äta hösilage.
Jag undrar om vi pratar om samma sak. En fånghäst för mig är inte en häst som är akut sjuk i fång. Det är en häst som har haft fång ngn gång i sitt liv. Om man har en sådan häst måste man se till att få rätt på tarmfloran. Annars är ju risken stor att den blir sjuk igen.
Naturligtvis håller jag med dig om att bara för att en del hästar mår bra så kan individen råka illa ut. Men då kan man också vända på det och mena att bara för att dina hästar mår dåligt av ensilage så behöver inte alla andra göra det. Det är därför jag tycker att sådana påståenden som att min häst har ätit ensilage, havre, korn, vitlök mm i alla år och alsrig mått dåligt av det är ganska meningslösa egentligen. Om det är ngt man bör lita mer på så är det den forskning som finns. Där man har studerat det på ett helt annat sätt. Sedan finns det naturligtvis många faktorer då också som gör att resultaten ej är helt tillförlitliga.[/QUOTE]
Jag vet inte men man kan ju fundera på om inte hästen mår bäst med så lite påverkan som möjligt på systemet.
Har hästen fång pga Cushing så är det ju ännu mer känsligt pga det störda hormonspelet osv,en cushinghäst är mkt känslig,jag har själv haft en.
Det tror jag också. Det finns en undersökning från SLU som säkert ligger som länk i denna tråden. Den heter ungefär Lättlösliga kolhydrater i .... Där har ngn undersökt kolhydrater i förtorkad grönmassa, foder (hö och ensilage) och tarm. Den undersökningen visar att det inte är ngn skillnad mellan de olika fodren när det gäller kolhydrater i tarmvätskan. Intressant att veta är kanske att ensilaget innehöll minst andel fruktan eftersom en del av fruktanet bryts ner vid ensileringen.