Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Hur menar du med att långsam rörelse är bra för fångisar?
o vad menar du med fångisar?

hästar som har haft fång såklart. långsam rörelse är bra för alla hästar. det håller kroppen i gång! ingen häst är gjord för att stå stilla i en liten sandhage....

Det beror ju på. vets rekommendation gäller om den är under tillfrisknande.
I mitt fall tog jag order av M. Westberg.

men nu läser du inte.:p

jag pratar om en häst som HAR HAFT fång, men nu är "frisk". det var det som var frågan i inlägget jag svarade på.

Det är knappt man vågar svara i ngn tråd längre. Med tanke på diskussionen i en annan tråd om här på hästvård om att vara ansvarig för det man skriver.
Men i alla fall
Jag förstod det också som att du menade en häst som har haft fång ngn gång i sitt liv. Det är klart att den ska röra på sig. Jag tror att det är jätteviktigt. Men det kan man ju fixa även om man har den i en grushage. Stooor grushage! Nej men motion. Sedan så finns det massor av hästar som nog bara går på bete ngn månad och sedan står i minihagar resten av tiden.
Jag tror inte riktigt på det. Mina hästar med eller utan tidigare fång går alla i stora hagar. Fånghästen rider jag nästan varje dag. När hon vilar går jag med henne i stället.

När det gäller farliga temperaturer så hittar jag inte det nu. jag har läst lite olika åtta grader, fem grader och noll grader. Det är antagligen olika för olika gräs. Men när temperaturen börjar närma sig fem grader så drar jag in på betet. När det är under noll är det betesförbud om det finns grönt gräs i hagen. Men det är så jag gör med min fånghäst. Det betyder inte att det är det enda rätta.

Det är knappt man vågar svara i ngn tråd längre. Med tanke på diskussionen i en annan tråd om här på hästvård om att vara ansvarig för det man skriver.Men i alla fall
Jag förstod det också som att du menade en häst som har haft fång ngn gång i sitt liv. Det är klart att den ska röra på sig. Jag tror att det är jätteviktigt. Men det kan man ju fixa även om man har den i en grushage. Stooor grushage! Nej men motion. Sedan så finns det massor av hästar som nog bara går på bete ngn månad och sedan står i minihagar resten av tiden.
Jag tror inte riktigt på det. Mina hästar med eller utan tidigare fång går alla i stora hagar. Fånghästen rider jag nästan varje dag. När hon vilar går jag med henne i stället.

När det gäller farliga temperaturer så hittar jag inte det nu. jag har läst lite olika åtta grader, fem grader och noll grader. Det är antagligen olika för olika gräs. Men när temperaturen börjar närma sig fem grader så drar jag in på betet. När det är under noll är det betesförbud om det finns grönt gräs i hagen. Men det är så jag gör med min fånghäst. Det betyder inte att det är det enda rätta.
Ja jag är ju en sdn där"expert" med mkt åsikter o många inlägg:angel:
o ska antagligen hålla klaffen. Svarar ofta för att jag tycker att andra är ännu mer ute med cykeln än jag:rofl:

buke kan bli en sån är frågespalt istället- med riktiga experter.

Jag anser att det är än viktigare för en fånghäst att röra sig mkt- sen den är frisk- för att hålla sig slank o vid allmän god vigör.

Det som är skitviktigt- för mig- är hovvården o hålla stenkoll på magen o numera vara skitförsiktig vid foderbyte, hagbyte o ev. ofrivillig vila.

måste få be att tillägga att jag uppskattar dina inlägg- allihop:bow::banana:

Senast ändrad:

Ja jag är ju en sdn där"expert" med mkt åsikter o många inlägg:angel:
o ska antagligen hålla klaffen. Svarar ofta för att jag tycker att andra är ännu mer ute med cykeln än jag:rofl:

buke kan bli en sån är frågespalt istället- med riktiga experter.

Jag anser att det är än viktigare för en fånghäst att röra sig mkt- sen den är frisk- för att hålla sig slank o vid allmän god vigör.

Det som är skitviktigt- för mig- är hovvården o hålla stenkoll på magen o numera vara skitförsiktig vid foderbyte, hagbyte o ev. ofrivillig vila.

måste få be att tillägga att jag uppskattar dina inlägg- allihop:bow::banana:

Jag har exakt samma åsikter som dig. Visst tröttnar man ibland och tänker att om alla andra kan så varför inte? Håller helt emd dig om fånghästar.
Även det sista du skriver om du vänder på det så läser jag gärna dina.

Visst hade det varit bra med en frågespalt i stället. Men det finns kanske på andra ställen? Det hade kanske varit lite tråkigt i längden. Jag gillar diskussioner om allt möjligt. Hovar är knepigast- det går runt i huvudet på mig om jag försöker tänka ut hur de är uppbyggda.

(kl) Törs man ge en fångis soja som proteintillskott? Vet att lusern är det bästa, men det funkar dåligt i foderstaten (för mycket energi).

Har han ätit butta sen i maj...? :eek: Jösses... Min åt butta en vecka och sen var det bra med det.... Undra hur det kan vara sån skillnad....

(kl) Törs man ge en fångis soja som proteintillskott? Vet att lusern är det bästa, men det funkar dåligt i foderstaten (för mycket energi).

Jag byter ut en del av grovfodret mot lusern. Men det hjälper kanske inte? Lusern är nog dessutom bra för fånghästarnas magar.
När det gäller soja till fånghästar så har jag förstått det som att man kan ge det. Det är stärkelse man ska vara försiktig med och soja innehåller inte så mkt stärkelse. Däremot så är det ju ett proetinkoncentrat så man ska nog vänja in det försiktigt.

Här är en tråd där det bla står om soja till fånghästar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=767809&highlight=soja+f%E5ng

Läs gärna den.

en vecka? Vilken tur du har! Måste ha varit ett väldigt lindrigt anfall.
Min hade iof oxå bara ett lindrigt anfall,trodde det skulle gå över rätt fort,men ack så fel man man hade..:(

Men om din blev bra så fort undrar varför h*n fortfarande är så öm då?

Delvis KL

Vid min hästs första ÅB efter 5 v.( den hade haft måttlig rotation fram) så vände den UA o travade sedan tillbaka i gången( van vid Vet. bes:rofl:)
Den var även där UA.
Däremot skulle jag inte bli förvånad om den ömmade på grus- på parkeringen- en av anledningarna till att den överhuvudtaget är skodd vid användning.

Nu skulle den inte börja att skritta, utan bara gå i hage o kunde därför gå kvar barfota tills det var dags.

Hästen är väldigt öm i vanliga fall och har gått skodd på fram sen hon var liten. Hon är inte "allmänt" öm längre då hon rör sig precis som hon ska i hagen, inklusive klättrar i backar, galopperar och har sig... Inte heller i den mjuka paddocken är hon öm utan det är bara när underlaget blir knaggligt som hon blir försiktig och lite tveksam...

Jag får väl vänta ut henne och se om hon blir bättre.

Hon hade "typisk fång" när veterinären var ute och ställde diagnos i maj men vi lyckades nog häva förloppet snabbt för hon var väldigt snabbt sig själv igen men har förstås ändå vilat hela sommaren.

Dock hade hon aldrig klarat att äta butta så länge... Hur går det för magen på din häst...?

Tycker att det är oroväckande många Vet. o hovisar som INTE rek. röntgen. Hur kan man då ge råd:confused:

Har sett många som har fått upprepade återfall- belastningsfång.

*kl*

Är det någon som provat Eggersmans Re Vital Cubes?

Men om hon funkar så bra så ska det nog inte vara någon fara att sätta igång henne!

Magen har mått bra hela tiden. Min vet säger att Butta är "snällt" mot magen och att det inte ska vara någon fara!

Ja, jag vet inte... Som sagt, jag ångrar mig nu och känner att det hade varit skönt att veta hur illa det var. Men när hon var dålig var det ingen som tyckte det var någon större mening med att röntga... Varesig hovis eller vet. De rekommenderade röntgen om hon fick kvarstående hälta efter buttabehandling och några veckors vila och det hade hon inte. Öm - javisst, men inte regelrätt halt. Att hon dessutom inte gladeligen går på trailern gjorde att det i det läget dessutom kändes rätt skönt att slippa bråka med henne om det också....

Pratade med hovis så sent som sist han var ute (en vecka sen) om röntgen igen, nu känns det jobbigt med ovissheten när man funderar på att försiktigt sätta igång henne igen, men nu tyckte han verkligen att det var att kasta pengarna i sjön....
Jag vet inte alls, jag...

Ibland undrar jag om det är mest jag som är "hönsmamma" och letar fel.... :angel: Man blir ju nästan som besatt av att bekräfta för sig själv att hästen inte har ont nånstans och då blir det nog lätt så att man får för sig saker...

Stallkamrater har tittat när hon rör sig, en stallkompis har ridit henne. De säger alla att hon rör sig försiktigt men hon haltar inte. Ingen tänker särskilt på hur hon rör sig, det ingår i det normala rörelsemönstret tycker de, trots att hon i mina ögon rör sig annorlunda än "vanligt" (=innan fången).....

Men, varför åker du inte och röntgar din häst? Alla som läst den här tråden måste ju förstå hur viktigt det är. Det är en mycket liten kostnad som kan ge dig svar på saker som du annars bara kan spekulera om. T.e.x varför din häst rör sig försiktigt:idea:

Är den barfota nu?
Är den det i normala fall oxå?

Om inte- så kanske du kan sko den o se.
Att den rör sig annorlunda- försiktigt beror ju på ngt eller hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar