Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Knapplån

Är det någon risk med att ge en fång/diabetes/insulinresistent häst glucosamin?

Jag tycker inte du var oklar. Det var bara ega ideer från mig om det inte kan vara ett samband.Sedan att frosten är farligt säger jag inget om men det kanske finns andra orsaker med. Tanken jag har är att man hör mera om fång på vintern nu för tiden.(frost har ju alltid funnits) Det är möjligt att det alltid varit lika men blivit mer uppmärksammat nu. Nu vill jag inte dömma hösilage (ett bra foder) Men kan vara ganska kraftigt Pluss överdrivet mycke kraftfoder.

jag tror det har med klimatet att göra. det finns ingen riktig vinter, därför kommer gräset helt i ofas, det växer i ryck o napp och fruktanhalten blir skyhög.

jag tror det har med klimatet att göra. det finns ingen riktig vinter, därför kommer gräset helt i ofas, det växer i ryck o napp och fruktanhalten blir skyhög.

Det finns nog många olika anledningar till att fler får fång på vintern om det nu är så? Jag tror kanske att utfodringen spelar roll också, mindre grovfoder, för mkt mat osv.

Men jag tror också att det kan bero på att vintrarna är varmare nu. De senaste vintrarna har ju gräset varit grönt väldigt länge. Jag antar att det då sker en fotosyntes så att det bildas socker som sedan lagras som fruktan eftersom det inte är tillräckligt varmt för att gräset ska växa.

Knapplån

Lägger ett inlägg här och ser om jag får svar.

Mitt arabsto har antagligen fått fång och har nu blivit behandlad i snart 4 dagar,
hur länge bör man vänta för att kunna se resultat?
Hon är ganska illa derann i ena fram och påverkad i de andra tre, rör sig mer än ogärna och är väldigt låg.
Står nu på boxvila och får smärtstillande men inget händer eller ser ut att hända.
Äter enbart hö vilket jag fått direktiv av från Vet.

Har inte läst något i tråden själv nu, men tänkte se om jag kunde få direktsvar ang. detta..

Ge den helst "Butta"
Mkt strö o hönät.

Kyl benen.
Den bör få paraffinoja när det är riktigt akut o sen probiotika.

KL

Om det är så att en häst haft ett lättare fång anfall visar röntgen det då?

Greppar alla strån då mitt dräktiga sto är halt ute i hagen .
Hovslagaren var här igår och verkade henne och nu är hon ljummen på hovarna och jag känner puls ...

Funderar på att ringa till skara och kolla om de kan röntga henne?

Förresten kan de röntga ett dräktigt sto???:confused:

KL

Om det är så att en häst haft ett lättare fång anfall visar röntgen det då?

Greppar alla strån då mitt dräktiga sto är halt ute i hagen .
Hovslagaren var här igår och verkade henne och nu är hon ljummen på hovarna och jag känner puls ...

Sådär var det för min ponny också, hovslagaren var här och dagarna efter blev hon småhalt som sedan blev värre och värre. Veterinär kände puls i alla fyra och ljummen var hon i båda fram. Sedan har ena benet svullnat upp och blivit ännu värre, han misstänker fång och hon behandlas just nu.

Röntgen tyckte vår Vet. att vi skulle vänta med då vi ändå behandlar.
Ska idag dock röntga hennes svullna ben då hon inte svarar på behandlingen.

Jag har några ponnyer som nästan alla haft fång genom åren. Jag har nu "peppar" "peppar" inte haft fång på sju år. Min metod blev att de går (vår sommar höst) i en stor hage men med lite gräs och fick mycket hö morgon och kväll. Fick kritik av en arg. "vän" som sa att hon har gått på föreläsning och jag gör helt fel. Jag har också läst om fruktos eller hur det stavas och lite om den "senaste forskningen" men har valt att hålla kvar vid mitt "vinnande fångfria koncept" Hon sa då att man inte ska hålla på med hästar om man inte är berädd att lära sig nya saker och att jag skulle släppa på mitt bete som har enbart långt gräs. Jag sa då att det är det jag gjort genom åren och det är då de fått fång. Hon sa då att så är det inte enligt forskningen! Jag undrade också då om det inte beror på vilket sorts gräs de går på och längden, hur det tolkas?Hon sa då bara ju kortare (som mitt) ju större fång chans...verkligen inte sorten! Jag har hittat info.på nätet om att gräs sorten visst har betydelse! ... Men är det någon som vet mer om "senaste forskningen" eller vet var man kan få mer information, som ni och jag vet varierar faktan kring fång...

... Men är det någon som vet mer om "senaste forskningen" eller vet var man kan få mer information, som ni och jag vet varierar faktan kring fång...

Det är inte lätt detta med fång. Det beror nog dels på att forskarna egentligen inte har löst gåtan än och dels på att det är mycket olika hur pass väl insatt man är i den senaste forskningen. När det sedan gäller olika beten så är det i stort sett omöjligt att veta vad som är bättre eller sämre för fånghästar.
Det som är farligt i gräset är socker och fruktan. Halterna av dessa kan ändra sig ganska snabbt. De beror bla på om det är soligt eller ej, varmt eller kallt, regnigt eller torrt, vilken växtfas gräset är inne i, vilken sorts gräs det är, hur mkt gräs det finns i hagen osv. Sedan tror jag också att det till en del beror på hästen. En tjock häst tex kan drabbas av insulinresistens (inte bara tjocka hästar) men då kan de bli ännu känsligare för bete. Vissa av de IR hästarna kan ej gå på bete alls.

Jag vet inte hur mkt och vad som finns om detta på svenska. På engelska finns det en hel del bla en fångrapport (inlägg 493 i denna tråd), skriven av en känd fångforskare och en artikel om bete (inlägg 698) i samma tråd. Båda är mkt bra men kanske inte helt lätta att läsa om man inte är van vid sådana texter. Sedan finns det många bra trådar här på forumet.

Senast ändrad:

Vad är farligt med sockret?

Bra fråga som jag också vill ha svar på.

I Nutrient requirements of Horses av NRC står det i avsnittet om fång
"The ingestion of pasture grasses rich in water-soluble carbohydrates (glucose, fructose, sucrose and fructan) may precipitate laminitis."

Jag kan inte få det till annat än att sockerarter och fruktan är det som är farligt i gräset. Fruktan ställer ju till med elände i grovtarmen med sockerarterna vet jag inte.
Annat än om hästen är IR. Då har jag förstått det som att det bildas massor av insulin och att man tror att det i sig själv kan framkalla fång. Det står om det i fångrapporten i fångtråden kap 6.2.

Vi har inte gett henne butta utan något annat jag självklart inte minns vad det heter nu. Anledningen sa Vet. var att det lika gärna kunde ha varit något annat och då ska detta vi ger nu vara bra om det nu var så.. Jag vet faktiskt inte, har absolut noll kunskap om detta..

Hade föresten Vet. ute idag och ponnyn var som förbytt.
Hade ingen ökad puls eller svullnad i de benet som krånglat, samt så gick hon som vanligt.
Blev ingen röntgen eftersom hon var bra och pigg, ska nu plocka av de 3 skorna som sitter kvar då hon har en lite ökad puls i andra fram.

Fick direktiv att hon ska motioneras en del nu så hon kommer igång (är dålig sedan tidigare i bak med pålagringar och blir väldigt stel om hon får stå stilla för länge). Sen kan hon till nästa vecka börja gå ute igen, det vi ska akta oss för att att låta henne gå på "ogräs" mark och försöka hitta en hage med rent gräs. (Det var den frågan vi ställde oss till varför hon antagligen fick fång, då de går på väldigt magert bete, svaret han sa var att hon säkert ätit nyutslaget "ogräs" eller andra växter och det är därifrån det utvecklats.)

Senast ändrad:

Jag skulle tro att du klarar dig från fången för att du fortsätter ge mycket hö 2 ggr om dagen. Höet ger kontinuitet för magen. Vet att de som gör som du gör verkar slippa fång på sina hästar. :)

Bra fråga som jag också vill ha svar på.

I Nutrient requirements of Horses av NRC står det i avsnittet om fång
"The ingestion of pasture grasses rich in water-soluble carbohydrates (glucose, fructose, sucrose and fructan) may precipitate laminitis."

Jag kan inte få det till annat än att sockerarter och fruktan är det som är farligt i gräset. Fruktan ställer ju till med elände i grovtarmen med sockerarterna vet jag inte.
Annat än om hästen är IR. Då har jag förstått det som att det bildas massor av insulin och att man tror att det i sig själv kan framkalla fång. Det står om det i fångrapporten i fångtråden kap 6.2.

Det enda jag vet är att om man har en häst med Cushing vill man ha ett hö med så lite NSC (Non Structural Carbs) som möjligt. NSC definieras som socker, stärkelse och/eller fruktan enligt:
http://www.rivervalleyveterinary.com/documents/equine_cushing.pdf

Hittade en länk som verkar rätt bra med:
http://www.triplecrownfeed.com/news-carbohydrates.php

Är boken "Nutrient requirements of Horses" bra? Vad är det för fångrapport (tror jag missat det)?

Senast ändrad:

Jag kan inget om Cushing, men kan man säga att det har med överviktsdiabetes att göra:confused:

Kan smala individer få det?

ja vissa cushingshästar är mkt smala och går ej upp i vikt trots bra foder. så det kan vara båda och!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar