Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte du var oklar. Det var bara ega ideer från mig om det inte kan vara ett samband.Sedan att frosten är farligt säger jag inget om men det kanske finns andra orsaker med. Tanken jag har är att man hör mera om fång på vintern nu för tiden.(frost har ju alltid funnits) Det är möjligt att det alltid varit lika men blivit mer uppmärksammat nu. Nu vill jag inte dömma hösilage (ett bra foder) Men kan vara ganska kraftigt Pluss överdrivet mycke kraftfoder.
jag tror det har med klimatet att göra. det finns ingen riktig vinter, därför kommer gräset helt i ofas, det växer i ryck o napp och fruktanhalten blir skyhög.
KL
Om det är så att en häst haft ett lättare fång anfall visar röntgen det då?
Greppar alla strån då mitt dräktiga sto är halt ute i hagen .
Hovslagaren var här igår och verkade henne och nu är hon ljummen på hovarna och jag känner puls ...
Knapplån
Är det någon risk med att ge en fång/diabetes/insulinresistent häst glucosamin?
... Men är det någon som vet mer om "senaste forskningen" eller vet var man kan få mer information, som ni och jag vet varierar faktan kring fång...
Det som är farligt i gräset är socker och fruktan.
Vad är farligt med sockret?
Bra fråga som jag också vill ha svar på.
I Nutrient requirements of Horses av NRC står det i avsnittet om fång
"The ingestion of pasture grasses rich in water-soluble carbohydrates (glucose, fructose, sucrose and fructan) may precipitate laminitis."
Jag kan inte få det till annat än att sockerarter och fruktan är det som är farligt i gräset. Fruktan ställer ju till med elände i grovtarmen med sockerarterna vet jag inte.
Annat än om hästen är IR. Då har jag förstått det som att det bildas massor av insulin och att man tror att det i sig själv kan framkalla fång. Det står om det i fångrapporten i fångtråden kap 6.2.