Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Tycker nog att du ska prova igen att ha den inne.

Tycker inte att det låter som den ska gå många steg alls.

Såg i ett av inläggen att man kan operera fånghästar. Vad är det för operation?

"hemma" veterinären kan väl inte ta cushing prov? Måste väl till klinik för att göra det.

Tyvärr är det så som du beskriver det att ha en fånghäst. Massor av olika besked från alla håll. Precis vad man behöver när hästen är sjuk!
Jag vet inte om jag uppfattade allt rätt men varför ge henne kraftfoder ganska snart efter ett fånganfall? Betfor är bra för fånghästar (om de inte är känsliga för socker för då bör man hälla av vattnet). Men havre? Jag förstår att du gjorde det eftersom det var OK men tycker att det verkar konstigt. Man bör vara försiktig med stärkelse till fånghästar. Jag vet att en del ger det till sina. Jag gör det inte till min och jag hade nog i alla fall inte gett det så tidigt. Sedan ska man nog vara försiktig med betet i början. Det finns många bra tips här om hur man tar hand om sin fånghäst.

Såg i ett av inläggen att man kan operera fånghästar. Vad är det för operation?

Undrar också? Men det kanske är "strömsholmmetoden" dom menar, att man hugger upp hovväggen. Kliniken gjorde det på våran häst, fast speciellt kostsamt var det inte. Däremot lång rehabilitering.

Har börjat rida henne nu och hon är fräshare än någonsin. Vi som tänkte avliva henne för 1.5 år sedan, men bestämde oss för att kämpa (hästen är bara 8 år) :p.

oftas så blossar fånget upp när hästen skos om eller verkas. inte så att dom får fång av det, men om det är på gång så triggas det i gång av att något ändras i hoven.

så jag tror din häst hade fångkänningar redan från början.

du behöver inte skära upp hela hoven, men be din hovis korta tån rejält! och skulle bygga en minihage med sågspån om hon inte kan stå inne, det är viktigt att hon håller sig lugn. och inte äter gräs när det är akut! hur ger du buttan? på min häst blev det markant bättre effekt när han fick hela dagsdosen samtidigt. jag hade delat upp den för jag tyckte det verkade bättre, men enligt vet så skulle man ge allt samtidigt. och han hade rätt, funkade mkt bättre då.

det kan även vara så att hon har bölder som kommer upp nu som följd av fånget. hur varm är hoven? är den glovarm så kan det vara böldar istället för fång.

Oj, vad mycket det blev, ska försöka svara på allt här...

Krambanan: Jag har själv funderat på Cushing iom att hon är i "rätt" ålder för det, men hon har ingen av dom andra symptomen, mycket päls, fettdepåer mm., bara fången.. fast det är klart, skadar aldrig att kolla...

Axel: Det går inte att ha henne inne, dels för att hon äter trä, men också för att hon blir väldigt orolig av att vara ensam & står & krafsar och vandrar i boxen.. Hon står mer stilla ute i hagen men då är det ju en kort bit att gå morgon & kväll istället..

ForestAutumn: Hon har inte fått varken havre, betfor eller kli efter att hon blivit sjuk, det var vad hon fick före, linfrö började jag ge dagen innan hon blev sjuk nu andra gången, men eftersom dom rekommenderade det på kliniken har jag svårt att tänka mig att det skulle ha varit den utlösande faktorn.. Hursomhelst så verkar det som att det finns lika många råd som det finns veterinärer... frågan är bara vem man ska lyssna på.... :/

Centaur: Aha, det visste jag inte, då var det säkert det som hände.. Ska till kliniken på måndag, dom ska slipa upp hovväggen på båda fram ända in till kötthoven, för att lätta på trycket om jag förstod det rätt.. I vilket fall så sa dom att dom allra flesta hästar dom gör det på blir återställda, så det känns positivt. :)
Jag gav också buttan uppdelat på 2 givor från början men nu får hon allt på eftermiddagen istället. Jag trodde faktiskt att det var bättre att ge 2 ggr/dag, anledningen att hon bara får en gång är att hon blivit helt omöjlig att medicinera för dom andra i stallet så jag måste ge henne själv och då får det bli när jag kommer från jobbet.. Men då kanske det var lika bra :) Hovarna är inte alls varma, oftast, nån dag kan jag tycka att ena hoven är liiite varmare än den andra, men det kan lika gärna vara min inbillning... :/

Hursomhelst så var tanten mycket piggare i morse, gnäggade när jag kom, pussades & försökte tigga godis så förhoppningsvis blir det inga mer problem innan vi har kommit iväg :) Tack så mycket till alla som svarar, tar gärna emot fler goda råd nu inför rehabiliteringsperioden... Funderar lite på örter också, hon hade en tid återkommande, kraftiga koliker, minst en gång/månad & då letade jag mycket alternativmedeciner på nätet eftersom det enda vet. kunde erbjuda var kramplösande när anfallen redan var i gång.. Hittade då hippok9 som säljer örter till djur & människor & blev av dom rekommenderad Magbalsam, hon fick en kur och har inte haft kolik sen dess så jag undrar om det skulle vara värt att ge något örttillskott som är bra för magen? Någon som har erfarenhet av detta?

Det är en ponny. Nu fattade jag själv vilken sort det var. Sitter de verkligen på och kan de äta hö med den?
Jag tror kanske att jag istället gör en egen hage till matvraket så hon inte kan ta unghästens mat. Det är det hon blivit fet av under förra vintern. Hon kan inte ha fri tillgång för det innebär att hon äter upp det mesta.
Lite från ämnet: hade hovslagare i dag, fyra månader efter hennes lindriga fånganfall (ca 1° rot på vf) och han tyckte att det såg bra ut och lamellförbindelsen är stark. Så nu är det bara att banta, be till gud att vi slipper fler sandkoliker och något fångåterfall, samt vänta på våren då en ny hov vuxit ut och vi kan sätta igång och träna igen.
Tur att man har en häst till att rida, annars hade det varit riktigt trist.
Med en häst som man ju förhoppningsvis har i många år, så är 10 månaders vila inte så farligt.

Minns ni att jag skrev det här i går?

I dag på morgonen när jag skulle ta ut henne stod det klart att hon har puls och svårt att vända:(
Ställde henne på sand och hoppades att hon bara var öm efter verkningen. Nu i kväll så är hon "väldigt" sulöm, har lite puls och är lite varm i hovarna.
Jag har gett 5 dl parafinolja i urvattnad betfor, butta och konstant kylning av benen i ett par timmar.
Är hon inte bättre i morgon fm så kommer vet.

Vet inte om varken jag eller hästen pallar en vända till med boxvila och allvarliga kolikanfall (sist fick hon 10 liter dropp, fjorton dagar sen).
Hästen blir fruktansvärt deprimerad av boxvila.

Jag hade nog lite för bråttom när jag läste det tidigare.

Men en annan sak. Varför måste hon vara ensam när hon är inne? Jag hade min förra häst inne under lååång tid (ej pga av fång). Men de andra fick turas om att vara inne hos henne.

Dom dom äger dom andra hästarna vill inte ha dom inne, så det är ingen lösning för min del iallafall. Kliniken våran tyckte också att det gick bra att ha henne i sjukhage sålänge hon inte rörde sig så mycket, och som sagt, det sparas in lite pengar på att inte behöva byta plankor i boxväggarna var & varannan dag :angel:

De andra kanske kan behöva din hjälp ngn annan gång.
skulle helt klart föredra att hästen åt upp stallet- om inte annat så lägger man in grenar.

Jag blir galen! Måste få gnälla av mig lite och lufta mina tankar.

Kanske är hon bara öm efter verkningen i alla fall. I dag ingen puls kalla hovar vänder bra. Har inte fått butta sen i går tidigt på kvällen.
Jag kör på med en halvliter parafin till och låter henne stå i sin lilla sandhage. Är mest rädd för kolik nu. Rör hon inte på sig så kommer den som ett brev på posten. Har föresten kollat maskstatus och den är noll. Hon är bantad, och man börjar känna revbenen. Det går i alla fall åt rätt håll.
Fy, vad det är jobbigt att kastas mellan hopp och hopplöshet:(

De senaste månaderna har det varit något med henne varje vecka som gjort att avlivningsalternativet inte känts långt borta. Vet rådde mig att släppa henne med de andra med munkorg, annars dör hon i ett av sina kolikanfall till slut. Uppenbarligen funkar inte det då hon tagit av sig munkorgen vid ett tillfälle under en kort stund och detta är resultatet av den lilla stunden för ett par veckor sedan (om det är ett fångåterfall som triggats av verkningen?).
Eller kan "även" en fånghäst få lov att bli öm vid verkning utan att det är symptom på fång.

Jag känner att om hon är en av de hästar som inte ens kan lukta på ett grässtrå utan att få fång, så tar jag bort henne. Det är inget liv för en häst. Jag har ett ogödslat bete, med mest gammalt gräs, så det är inte något kraftigt gräs hon fått i sig.
Även om hon klarar vintern, så kommer en vår då allt kan börja om.
Hon verkar vara extremt känslig.
Hur hade ni resonerat?

Förstår att du är ängslig:crazy:

Visst kan det ha med verkningen att göra- utan att det är fång.

Har den puls?
Skulle ge magmedel, ta av skorna( om så nu var fallet?), fortsätta att kyla o släppa den på mjuk mark.

Skulle sen be hovis att vara extra försiktig o sätta på en sula o se.

Tycker att linfrökaka är bättre än betfor- mer protein o bra för magen.

Buttan gör ju fortfarande sitt- svårt att säga nu.

Tack för ditt svar.

Hästen är oskodd, tvärtåad. Jag har en mycket kunnig och välutbildad hovslagare som jag har stort förtroende för. Han var väldigt optimistisk när han verkade henne i förrgår.
Ingen puls i dag. Pigg och vänder bra på stallgången, ingen temp. Ska göra liggunderlagssulor som hon får ha när hon flyttar sig de 15 metrarna från stallet till sin sandhage. Hon får probiotika varje dag sedan i maj. Fin i magen. Jag har aldrg provat linfrökaka. Var köper man det?

Ja, jag ger det väll ett par dagar, hon verkar inte ha ont alls. Kan ju bero på buttan, får kolla i kväll. Vet tycker jag ska ha is i magen så länge det går åt rätt håll.
Fångest, fångest, äckliga sjukdom. Jag önskar verkligen ingen att drabbas av det här.

Jag har sparat de där komfortsulorna som jag fick på för resan hem från Strömsholm. har dock inte behövt dem sen. Bra idé.

tycker att du verkar kunnig o observant så det går nog bra det här:bow:

Vanliga foderbutiker brukar ha linfrökakan.

fortsätt att uppdatera oss:laugh:

PS.Fångesten går nog aldrig över- maniskt betéende:D DS.

Var ute och släppte ut hästarna nu. Ingen puls kall i hovarna. Sista buttan fick hon för 20 timmar sedan. Satte på sulor av liggunderlag med frogs med hjälp av wetwrap och gaffatejp. Helstängd munkorg på så varken sand eller grässtrån kan slinka in.
Hon hoppade kråka ut till ridbanan (det gör hon alltid, hemska att leda, folk tror att det är en hingst jag har).
Släppte henne på ridbanan för att förebygga kolik och se hur hon rör sig. Hon började med att själv klä av sig de äckliga sulorna. sen rullade hon sig och precis som vanligt så stegrar hon sig upp ur rullningen. Capriol, och sen ett varv i räsergalopp med höga hopp och bockningar. Från det ner i en 9 mässig trav som fick mig att bli tåröggd:cry:
Konstiga, konstiga lilla häst. Nu känns det hoppfullt igen. Naturligtvis ökad puls efter akrobatiken, men hovarna är kalla och fina och hon ser så levande och glad ut så tankarna på avlivning känns långt borta igen. Tänk vad konstigt det kan bli.
Jag har haft henne sen hon var ett år, nu är hon sex och jag har aldrig haft en så bta häst någonsin. Hon är som en liten ferrari att rida. Passar mig som hand i handske. Nu kan jag åka till jobbet och tjäna lite pengar i lugn och ro, så jag kan betala alla vet räkningar som hon genererat sista månaden. Turligt nog inom 125 dagar, så F-bolaget ersätter på samma självrisk.
Jag känner mig helt slut.
Hoppas att det dröjer ett tag nu innan nästa "panik-fångest-anfall".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V