Sv: Fång tråd
Oj, vad mycket det blev, ska försöka svara på allt här...
Krambanan: Jag har själv funderat på Cushing iom att hon är i "rätt" ålder för det, men hon har ingen av dom andra symptomen, mycket päls, fettdepåer mm., bara fången.. fast det är klart, skadar aldrig att kolla...
Axel: Det går inte att ha henne inne, dels för att hon äter trä, men också för att hon blir väldigt orolig av att vara ensam & står & krafsar och vandrar i boxen.. Hon står mer stilla ute i hagen men då är det ju en kort bit att gå morgon & kväll istället..
ForestAutumn: Hon har inte fått varken havre, betfor eller kli efter att hon blivit sjuk, det var vad hon fick före, linfrö började jag ge dagen innan hon blev sjuk nu andra gången, men eftersom dom rekommenderade det på kliniken har jag svårt att tänka mig att det skulle ha varit den utlösande faktorn.. Hursomhelst så verkar det som att det finns lika många råd som det finns veterinärer... frågan är bara vem man ska lyssna på.... :/
Centaur: Aha, det visste jag inte, då var det säkert det som hände.. Ska till kliniken på måndag, dom ska slipa upp hovväggen på båda fram ända in till kötthoven, för att lätta på trycket om jag förstod det rätt.. I vilket fall så sa dom att dom allra flesta hästar dom gör det på blir återställda, så det känns positivt.
Jag gav också buttan uppdelat på 2 givor från början men nu får hon allt på eftermiddagen istället. Jag trodde faktiskt att det var bättre att ge 2 ggr/dag, anledningen att hon bara får en gång är att hon blivit helt omöjlig att medicinera för dom andra i stallet så jag måste ge henne själv och då får det bli när jag kommer från jobbet.. Men då kanske det var lika bra
Hovarna är inte alls varma, oftast, nån dag kan jag tycka att ena hoven är liiite varmare än den andra, men det kan lika gärna vara min inbillning... :/
Hursomhelst så var tanten mycket piggare i morse, gnäggade när jag kom, pussades & försökte tigga godis så förhoppningsvis blir det inga mer problem innan vi har kommit iväg
Tack så mycket till alla som svarar, tar gärna emot fler goda råd nu inför rehabiliteringsperioden... Funderar lite på örter också, hon hade en tid återkommande, kraftiga koliker, minst en gång/månad & då letade jag mycket alternativmedeciner på nätet eftersom det enda vet. kunde erbjuda var kramplösande när anfallen redan var i gång.. Hittade då hippok9 som säljer örter till djur & människor & blev av dom rekommenderad Magbalsam, hon fick en kur och har inte haft kolik sen dess så jag undrar om det skulle vara värt att ge något örttillskott som är bra för magen? Någon som har erfarenhet av detta?