Sv: Fång tråd
Nu har jag läst så gott jag orkade genom hela tråden, snacka om att fång är intressant trots att det är rätt läskigt!
Det kan nog vara olika vad gäller hur fången visar sig... vi hade en travare i stallet som fick fång, men han blev verkligen jättehalt och kunde knappt gå på hårt underlag osv osv. Min Haflinger har också fått en släng av det i sommar. Det enda jag såg på henne var att hon var stel i nacken. Hon var som en träplanka i nacken. Skulle ta in henne för hovslagaren skulle komma och tyckte hon såg konstig ut just i nacken när hon kom till mig. Hon sprang som vanligt så det var inget konstigt. Men när jag kände på nacken var den stenhård. Som tur är var ju hovslagaren där, men han såg ingenting i hovarna.
Men är det så att man inte kan se om de haft fång just i hovarna förrän efter en viss tid?
Hon var lite svullen i ena frambenet när vi kände igenom henne, annars ingenting. Hade inte problem med att gå eller springa, varken på mjukt eller hård underlag, vände utan problem i stallgången osv.. Fick rekommendation av hovslagaren att ha henne inne på nätterna i alla fall en vecka o så självklart på smalare bete. Redan dagen efter att hon hade stått inne på natten så var hon helt normal i både benen och i nacken. Jag tog aldrig ut någon veterinär och hon har inte visat något mer efter det. Hon fick stå inne på nätterna med den andre hästen som hade fått fång. och nu går hon på smalare, skogsbete men hon går ute dygnet runt igen.
Men hon var väldigt fet när hon fick det. Och hon är bara 3 år! Min fråga är hur håller man sin unghäst i bra hull utan att ge för lite mat och samtidigt inte arbeta hästen för hårt?? Är det någon som kan ge lite tips?
Om hästarna får hovbensrotation, syns det tydligt på deras sätt eller kan exempelvis min ha fått det?
/Barnardo