Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Att vara en buskille behöver inte uttrycka sig genom massa rörelse och galenskap, i nuläget tar han det mycket lugnt men är ändå en buskille. Tack för foder tipsen!

Puh! Nu känns livet lite lättare igen! Åkte till kliniken med tanten, halvt om halvt inställd på att vi skulle vara tvungna att ta bort henne.. Visade sig dock att "fånganfallet" denna gång bara var en hovböld!! :D Bad om röntgen för säkerhets skull och den visade samma sak, inget nytt fånganfall! Hoven är dränerad & på 7-10 dar ska hon förhoppningsvis kunna börja sättas igång igen! :banana: Tror ingen hästägare i historien blivit så glad för en hovböld :)
Mattes älskling ska bli frisk igen! :love:

Hej,

Jag har en fråga som jag egentligen inte tror är fång, men min vet. tror det.

Mitt varmblod har haft problem med perioder då hon har snubblat och varit vinglig i steget bak.
De har gått över av sig själv men denna gång fick hon ett anfall av akut fång.
Hon fick ett steg som en gammal gubbe som behöver rollator. Steget var så kort så hon stapplade fram. Ändå ville hon gärna följa när man gick med henne och hon hade inget emot om man lyfte någon av hovarna.
Ingen puls, värme eller feber. Hon reagerade på visitationen på hovarna efter många försök.
Och hon var lika stel i alla fyra ben.

I alla fall så blev hon bättre efter en kur metacam. Hon blev likadan som innan "anfallet". DVS att hon fortfarande släpar hovarna bak. Lyfter inte riktigt i tån. Hon kan backa, gå åt sidorna trava och allt men hon "släpar efter".
som om kordinationen är rubbad.
Hon får inte med sig baken liksom....
Symptomen är likadana med som utan medicin så det borde inte vara smärtrelaterat.

Kan någon hjälpa mig förstå mig på min prinsessas problem?

Hej,

Tack för svaret!
Ja visst är det så... hon är förmodligen en wobbler...
Men jag bor i norra sverige, tror knappast de kan något om detta uppe hos oss.
Men jag ska höra mig för.

Vet någon var man kan läsa mar om detta? Har sökt men det mesta var på engelska.

// Mia

Hej alla!
Här var det inressant att läsa allas kunskaper om fång!

Jag har en fråga:

Vår ponny har senaste veckan - tio dagarna varit snubblig. Så pass att hon går ner på knä och välter nästan varpå ryttaren naturligtvis störtdyker över huvudet på ponnyn. Även i svagare nedförslut kan hon snubbla..
Hon går på bete som är ganska grönt eftersom det börjat växa efter regnandet som äntligen kom.. Hon har varit liiite varm i benen. Kan detta vara fångkänning? Hon har inte den klassiska fångställningen, feber eller dyl. Någon klok människa som kan hjälpa?

Ja, det kan vara fång. det bästa är att ta ut en vet eller en duktig hovslagare om man misstänker fång. Det kan komma smygande med stapplig snubblig gång, men det säkraste tecknet är att man ser att dom vänder med all vikt på bakbenen. Lycka till!

Ja, det kan vara fång. det bästa är att ta ut en vet eller en duktig hovslagare om man misstänker fång. Det kan komma smygande med stapplig snubblig gång, men det säkraste tecknet är att man ser att dom vänder med all vikt på bakbenen. Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar!!
Vet har varit där idag och hovslagare i veckan.

KL

Fråga, kan man ge lusernpellets med melass i, blötlägga och skölja av precis som man kan göra med betfor? Vet att det finns melassfria lusernpellets men har en säck med KR*FFTs lusern hemma, känns onödigt att inte använda upp det om det går att skölja bort melassen/sockret...

Kiselgur, är det någon mening att ge det för att främja hovar och hårrem? Tänkte minska ner alla "onödiga" tillskott, har inte märkt någon jättetydlig skillnad men jag vet å andra sidan inte hur det hade sett ut om jag inte använt det.

Nu har jag läst så gott jag orkade genom hela tråden, snacka om att fång är intressant trots att det är rätt läskigt!

Det kan nog vara olika vad gäller hur fången visar sig... vi hade en travare i stallet som fick fång, men han blev verkligen jättehalt och kunde knappt gå på hårt underlag osv osv. Min Haflinger har också fått en släng av det i sommar. Det enda jag såg på henne var att hon var stel i nacken. Hon var som en träplanka i nacken. Skulle ta in henne för hovslagaren skulle komma och tyckte hon såg konstig ut just i nacken när hon kom till mig. Hon sprang som vanligt så det var inget konstigt. Men när jag kände på nacken var den stenhård. Som tur är var ju hovslagaren där, men han såg ingenting i hovarna.

Men är det så att man inte kan se om de haft fång just i hovarna förrän efter en viss tid?

Hon var lite svullen i ena frambenet när vi kände igenom henne, annars ingenting. Hade inte problem med att gå eller springa, varken på mjukt eller hård underlag, vände utan problem i stallgången osv.. Fick rekommendation av hovslagaren att ha henne inne på nätterna i alla fall en vecka o så självklart på smalare bete. Redan dagen efter att hon hade stått inne på natten så var hon helt normal i både benen och i nacken. Jag tog aldrig ut någon veterinär och hon har inte visat något mer efter det. Hon fick stå inne på nätterna med den andre hästen som hade fått fång. och nu går hon på smalare, skogsbete men hon går ute dygnet runt igen.

Men hon var väldigt fet när hon fick det. Och hon är bara 3 år! Min fråga är hur håller man sin unghäst i bra hull utan att ge för lite mat och samtidigt inte arbeta hästen för hårt?? Är det någon som kan ge lite tips?

Om hästarna får hovbensrotation, syns det tydligt på deras sätt eller kan exempelvis min ha fått det?

/Barnardo

KL
Fick ett samtal igår- av en som letade efter fjolårshö till sin akut sjuka fånghäst.

när jag började att svamla att man inte bör byta foder o att det oftast kommer ifrån magen- la han på:rofl:

Jag gav ju fjolårshö- MEN för att inte behöva byta foder o heller inte ge snorfärskt:angel: i början på juni- juli:grin:

Okej, men Kvarnbys lusern då? Den vet jag finns på en lokal hästaffär iaf.

du får väl läsa på säcken vad den innehåller.:)
sen kan det ju hända att din häst kan äta den du har även om det är melass i den, beror på hur mkt du tänkte ge och hur sockerkänslig den är.

min häst får utöver sina lucernpellets även ett knappt kilo greenpower lucernhack och den är ju tillsatt 10% melass. vill eg ha den med olja men går ej att få tag på. verkar dock gå bra med denna.

Senast ändrad:

Det har du rätt i, men tänkte slippa köra dom 2,5 milen om någon här redan visste det? :p

Står det uttryckligen melass i innehållsförteckningen eller är det något annat "ämne" man ska kolla efter? Har ju aldrig behövt kolla innan... ;)

ja det brukar det göra! helst ska det stå 100% lusern, ev med tillsats av olja.

kanske du ka googla dig fram till det?

hur funkar det om man röntgar en häst som haft fång ? Ska hästen ha skor på sej just då ?
Om vi säger att tex. det har skett en hovbenssänkning vad ska man göra då som behandling? om det är någon som har lite erfarenhet av just detta...

Jag kunde hitta att Kvarnbyfoders lusern var melassfritt, det står visst på deras hemsida, men ska kolla på innehållsförteckningen ändå. För säkerhetsskull.

Du måste åka in och röntga för att kunna veta hur hoven ser ut innuti.
Sen är det hovslagaren som han hjälpa hästen genom verkning/skoning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar