Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Här många löv gröna av de som ramlar ner.
Men det är antagligen inte farligt, bara jag som undrar.

Bra att det fungerar med dina hagar.

kl**
Finns säkert svar på mina frågor i tråden, OM och ni inte orkar svara igen får ni gärna leda mig till vilken sida det finns på!

Jag har ett russto på 10 år som är kraftigt överviktig!
Hon har enligt uppfödaren som jag köpte ponnyn av för en månad sen, gått på fri tillgång på ensilage och på bete utan problem!
Jag har nu haft henne i en månad.

Nu i helgen flyttade jag hästarna på stall, hagen är liten så det finns inget gräs alls där, utan de blir stödfodrade.
Den lilla damen äter utav de andra hästarnas mat då hon tycker att hon får för liten! Men vi behöver tänka på vikten..

Grejen är att igår när jag tog in henne ifrån hagen va hon lite småstel i benen på betonggolvet.
Hon va lite varm i hovarna men inget mer..
JAg ställde in henne och hon rör sig utan vidare i boxen, men jag är ändå orolig för att hon fått lindrig fång?
Finns det ngt jag kan fastställa det med?

Den foderstat hon har fått, bortsett ifrån att hon ätit de andra hästarnas mat är ca 6-7 kg hö på en dag. Det är bra värden (kan inte komma på vilket men det märks på de andra två). plus 2 dl uppsvällt betfor och har innan fått fyra små äpplen om dagen.

Har nu valt att ta bort äpplena men vet inte om det gör varken eller.

Lång o antagligen onödigt inlägg, men tror ni att det kan vara fång?
Tänkte ut o gå med henne i gräset idag o se hur hon rör sig...

kl**
Finns säkert svar på mina frågor i tråden, OM och ni inte orkar svara igen får ni gärna leda mig till vilken sida det finns på!

Jag har ett russto på 10 år som är kraftigt överviktig!
Hon har enligt uppfödaren som jag köpte ponnyn av för en månad sen, gått på fri tillgång på ensilage och på bete utan problem!
Jag har nu haft henne i en månad.

Nu i helgen flyttade jag hästarna på stall, hagen är liten så det finns inget gräs alls där, utan de blir stödfodrade.menar du absolut inget gräs, eller kortbetat? Hårt nedbetat gräs innehåller mycket fruktan
Den lilla damen äter utav de andra hästarnas mat då hon tycker att hon får för liten! Men vi behöver tänka på vikten..

Grejen är att igår när jag tog in henne ifrån hagen va hon lite småstel i benen på betonggolvet.Ett säkert fångtecken är att de får svårt att vända snävt
Hon va lite varm i hovarna men inget mer..Puls?
JAg ställde in henne och hon rör sig utan vidare i boxen, men jag är ändå orolig för att hon fått lindrig fång?Ställ henne på mjukt underlag, hon ska inte röra sig innan du vet om det är fång
Finns det ngt jag kan fastställa det med? Rådfråga veterinär som kan komma ut och undersöka

Den foderstat hon har fått, bortsett ifrån att hon ätit de andra hästarnas mat är ca 6-7 kg hö på en dag. Det är bra värden (kan inte komma på vilket men det märks på de andra två). plus 2 dl uppsvällt betfor och har innan fått fyra små äpplen om dagen.
Inga äpplen och sköj ur all melass ur betforn

Har nu valt att ta bort äpplena men vet inte om det gör varken eller.

Lång o antagligen onödigt inlägg, men tror ni att det kan vara fång?Ja
Tänkte ut o gå med henne i gräset idag o se hur hon rör sig... Ring vet istället

*tiotecken*

hejsan.
Hon har ingen puls i hovarna och är inte stel idag.
Ska höra med veterinären sen.
Tack iaf!

Glömde lägga till att det inte är ngt gräs alls, lite tistlar o nässlor men inget gräs.

Senast ändrad av en moderator:

Undrar lite över fång och hoppas att nån har svar...

En hage med mkt klöver, övervuxen som bara stått över sommaren. Nu går 2 hästar sen en månad tillbaka.
Vi har frost på nätterna och ganska mkt sol på dagarna, gräset växer fortfarande.

Hästarna går ute dygnet runt, rids som mest 1 gång i veckan.

Nordsvensken svettas jättemycket när hon rids, flåsar och ska ha svullna lymfkörtlar.. Har också ganska ömma hovar när hon rids på grus..

Låter det som om detta kan vara fång??

Har avrådit ägarna att ställa hästarna i den hagen, men ingen som lyssnat.

ja det kan vara ett milt fånganfall. klöver i sig är inte farligt, däremot är frosten och solen väldigt farligt!

Dom har bara haft häst sen i sommar och ställde då dom i en skogshage med övervuxna ängar sen flera år och sen över till hagen med klöver. jag kan inte mkt om fång men tycker att det känns som att utmana ödet att ha i såna hagar.
Jag har sagt att vi nu börjat ta in på nätterna pga frosten, men dom verkar inte bry sig utan tycker nog att dom sparar hö och strö...

Men kanske jag som har fel...:confused:

har inte hunnit sätta mig in i allt som skrivits (45 sidor!!) men ville bara göra ett litet kort inlägg. Jag var med och utförde en pilotstudie på ämnet (dvs. fång) tillsammans med Göran Åkerström, dåvarande vet. och föreståndare på Hovslagarskolan, i samband med studien och genomgång av aktuell forskning av betydelse o s v så kom det ju fram en massa viktiga kunskaper... bl a så är en av d största bidragande orsakerna till insjuknande i foderfång under höst och vår just nattkyla och frost.

Själv skulle jag inte tordas ha min häst ute nätter o tidiga mornar när d fortfarande kan peta i sig gräset... inte värt risken...

ja det kan vara ett milt fånganfall. klöver i sig är inte farligt, däremot är frosten och solen väldigt farligt!

En liten reflektion bara. Nu är det säkert mer än klöver i vallen som det handlar om. Men frusen klöver borde inte helt tvunget vara lika farligt som fruset gräs. Klöver lagrar sockret som stärkelse i stället för fruktan. Även om mängden stärkelse också ökar när det blir kallt (antar att den gör det i klöver) så ställer det kanske inte till med riktigt lika mkt i tarmarna som fruktan gör.

Men jag kanske tänker fel det är mkt möjligt, bara en av mina knasiga funderingar.

"klöverhagen" går dom i nu, men hur e det med skogshagen dom gick i månaden innan som har 2 övervuxna ängar...kan det vara fångfara..?

Har inte funderat så mkt på det förräns hon berättade att hästen svettas och flåsar fast det inte är varmt ute och efter några minuters skritt..samt att den har ömma hovar fast den gick på samma väg i början på sommaren utan problem..

Kan ju inte göra nåt åt hur hon gör, men vill gärna veta mer hur jag undviker att mina får det.

du kan visa henne denna tråden? och berätta hur farligt fång faktisk är. det innebär enorm smärta för hästen..

Tror inte att hon bryr sig.. Hon borde veta vad fång är eftersom hon ridit sen hon var sex år vilket skulle innebära 37 år ca..

Jag har inte ridit så länge men haft hästar hemma i över 3 år, vilket faktiskt är annorlunda än att gå på ridskola eller vara medryttare.Man måste ju veta en massa saker om hagar, foder och sånt man kanske inte tänker på annars.

Hon har i stort sett bara sadlat och ridit , sen sadlat av och åkt hem, men lyssnar inte på några råd jag ger ang hagar eller nåt annat.
Dom kan ha inne sina hästar i 2 dygn i sträck utan anledning på sommaren för att sen låta dom gå ute dygnet runt nu när det börjar bli kallt på nätterna.
Jag tycker själv att det är bra att hästarna får gå ute mycket, men vill inte riskera fång mm nu när frosten kommer.

Jag orkar inte tjata som en "besserwisser" heller , jag e inget proffs själv, men jag lär mej gärna nya saker om det kan förbättra hästarnas liv.

Jag har inte sett den på nära håll på länge då den inte blir riden speciellt ofta.
Om du tänker på att pälsen kanske e tjock och att den e varm så var den inte tjock i somras och då svettades den mkt oxå och flåsade efter 2 min skritt.
Jag tror att den är runt 12 år.

Om det är kallt på natten, när är det då säkert för hästen att äta ute igen? När gräset tinat? När det är över 5 grader ute? att lägga ut hö i hagen till min häst är inget allternativ då hon endå väljer gräset.

beror på hur kallt det varit, hur varmt det är på dagen och om det är sol eller har varit sol dagen innan. inte så lätt. :crazy:

min får gå med munkorg till tidigast 13 om det är kalla nätter och varma soliga dagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?