kl**
Finns säkert svar på mina frågor i tråden, OM och ni inte orkar svara igen får ni gärna leda mig till vilken sida det finns på!
Jag har ett russto på 10 år som är kraftigt överviktig!
Hon har enligt uppfödaren som jag köpte ponnyn av för en månad sen, gått på fri tillgång på ensilage och på bete utan problem!
Jag har nu haft henne i en månad.
Nu i helgen flyttade jag hästarna på stall, hagen är liten så det finns inget gräs alls där, utan de blir stödfodrade.menar du absolut inget gräs, eller kortbetat? Hårt nedbetat gräs innehåller mycket fruktan
Den lilla damen äter utav de andra hästarnas mat då hon tycker att hon får för liten! Men vi behöver tänka på vikten..
Grejen är att igår när jag tog in henne ifrån hagen va hon lite småstel i benen på betonggolvet.Ett säkert fångtecken är att de får svårt att vända snävt
Hon va lite varm i hovarna men inget mer..Puls?
JAg ställde in henne och hon rör sig utan vidare i boxen, men jag är ändå orolig för att hon fått lindrig fång?Ställ henne på mjukt underlag, hon ska inte röra sig innan du vet om det är fång
Finns det ngt jag kan fastställa det med? Rådfråga veterinär som kan komma ut och undersöka
Den foderstat hon har fått, bortsett ifrån att hon ätit de andra hästarnas mat är ca 6-7 kg hö på en dag. Det är bra värden (kan inte komma på vilket men det märks på de andra två). plus 2 dl uppsvällt betfor och har innan fått fyra små äpplen om dagen.
Inga äpplen och sköj ur all melass ur betforn
Har nu valt att ta bort äpplena men vet inte om det gör varken eller.
Lång o antagligen onödigt inlägg, men tror ni att det kan vara fång?Ja
Tänkte ut o gå med henne i gräset idag o se hur hon rör sig... Ring vet istället