Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: BelastningsFÅNG?!

Vad menar du med att hovväggen är 2 cm?? Vart då?? :confused:

Du kanske menar lamellranden? Den vita linjen i hoven.

Sv: Fång tråd

Tyvärr funkar inte det, då det är fler hästar i lösdriften och alla måste ju få ha tillgång till ligghallen på natten.

Nu är det ju inte bekräftat att min häst verkligen hade fång, men jag har ju försökt att vara extra försiktig med foder och bete efter han var dålig.

Jag tar de åtgärder jag kan för att förebygga fång utan att inkräkta på hans "hästliv".

Som sagt den dagen han inte kan vara häst, tar jag bort honom.

Lamellranden är det, den är svart ;)
Den var 2cm..

Jag förstår hur du menar. Detta är inte lätt. Jag bor i skåne och det har inte varit frost en enda natt än så länge utan bara precis ngn gång på morgonen. Jag tror också att min häst hade deppat ihop totalt om hon inte fick gå på "bete". Jag vet inte vad jag ska göra om jag inte kan låta henne göra det. jag tar en dag i sänder och vill inte tänka längre än så.
Hon går tillsammans med vår andra ponny. Han tar nog inte skada av samma behandling även om han aldrig har haft fångsymptom under de 16 år vi har haft honom. De går i en stor naturhage med inte jättemkt gräs. Om det blir minusgrader kommer jag att begränsa tiden i hagen och antagligen ta in dem sent på kvällen. Jag ger dem just nu en del lusern eftersom jag tror att det är bra för dem. jag tar in dem två ggr om dagen och kollar läget.
Jag tror att man måste gå ngn slags balansgång. Jag tror inte (som jag har skrivit tidigare) att hästen mår bättre av att vara helt beskyddad från allt. Jag tror fortfarande på hästar ute i stora hagar.
Helt utanför forumet eller i alla fall denna del av det
Jag tycker att vi här i Sverige gärna tror att vi kan skydda oss från allt genom att förbjuda och begränsa. Jag tänker här på våra barn som inte får leka på lekplatser osv för att de kan ramla och slå sig osv. Vi gör om våra hem så att det inte ska vara farligt i stället för att tala om för dem att de tex inte får sticka fingrar i väggkontakter osv. Med risk att reta upp ngn så tror jag inte att man kan skydda sig mot allt.

Om ngn undrar så oroar jag mig för min häst hela tiden. Jag har verkligen insett vad begreppet fångest betyder.

knapplån
Jag tror inte att det går att ens gissa sig till vad man ska göra med sin fånghäst den här tiden på året. Men det är vad jag har kommit fram till.

Senast ändrad:

Ja, fångesten har man tyvärr året om.

Men jag känner precis som du säger att man kan inte skydda dom mot allt.
Jag ger också mina lusern samt jäst och mineraler.

Mina går i en jättestor naturbeteshage, vilket jag känner att det ändå är det bästa alternativet för just min häst.

Jag har haft honom i små hagar utan några grässtrån, då möttes jag varje dag av en häst utan någon livsgnista.

Som han lever nu mår han bäst i både kropp och själ, och det är vad jag prioriterar.

Då jag vet hästar som fått fång trots att ägarna följt alla konstens regler, så känns det som att man ändå måste följa det som passar individen bäst, och inte ta ifrån hästen sitt hästliv.

Hur kunde du/hovslagaren avgöra att det var belastningsfång och inte "vanlig" fång?

Jag har ställt frågan här inne otaliga gånger angående hur man ser skillnad på belastningsfång och "vanlig" fång, men aldrig fått något svar. Så det är därför jag frågar.

Jag förstår hur du menar. Detta är inte lätt. Jag bor i skåne och det har inte varit frost en enda natt än så länge utan bara precis ngn gång på morgonen. Jag tror också att min häst hade deppat ihop totalt om hon inte fick gå på "bete". Jag vet inte vad jag ska göra om jag inte kan låta henne göra det. jag tar en dag i sänder och vill inte tänka längre än så.
Hon går tillsammans med vår andra ponny. Han tar nog inte skada av samma behandling även om han aldrig har haft fångsymptom under de 16 år vi har haft honom. De går i en stor naturhage med inte jättemkt gräs. Om det blir minusgrader kommer jag att begränsa tiden i hagen och antagligen ta in dem sent på kvällen. Jag ger dem just nu en del lusern eftersom jag tror att det är bra för dem. jag tar in dem två ggr om dagen och kollar läget.
Jag tror att man måste gå ngn slags balansgång. Jag tror inte (som jag har skrivit tidigare) att hästen mår bättre av att vara helt beskyddad från allt. Jag tror fortfarande på hästar ute i stora hagar.
Helt utanför forumet eller i alla fall denna del av det
Jag tycker att vi här i Sverige gärna tror att vi kan skydda oss från allt genom att förbjuda och begränsa. Jag tänker här på våra barn som inte får leka på lekplatser osv för att de kan ramla och slå sig osv. Vi gör om våra hem så att det inte ska vara farligt i stället för att tala om för dem att de tex inte får sticka fingrar i väggkontakter osv. Med risk att reta upp ngn så tror jag inte att man kan skydda sig mot allt.

Om ngn undrar så oroar jag mig för min häst hela tiden. Jag har verkligen insett vad begreppet fångest betyder.

knapplån
Jag tror inte att det går att ens gissa sig till vad man ska göra med sin fånghäst den här tiden på året. Men det är vad jag har kommit fram till.

Bra skrivet.
Jag känner precis som du att man måste se till att hästen har ett bra liv. Jag ser på min ponny just nu att hon mår väldigt bra. Bantad och fin kan hon nu gå utan munkorg tillsammans med sin mamma och hennes 4 månaders föl.
Hon galopperar iväg som vanligt direkt när jag släpper henne i hagen på morgonen. Leker med sin lillasyster och man ser att hon är glad.
Detta väger upp hela den här hemska sommaren då hon varit så dålig och jag trott att jag skulle få ta bort henne flera gånger.
Jag vet att det inte går att ha 100 % kontroll över fången och tar en dag i taget. Hoppas att vintern ska gå bra så jag kan sätta i gång henne i vår.
Det enda man kan göra är att vara försiktig. I bland räcker inte det.

fast vara häst behöver inte betyda lösdrift året om.^^ finns ju en mellanting liksom. var det inte du som skrev om att du hade så enormt mkt gräs kvar i dina hagar också...? en vildhäst har inte det, särskilt inte under vintern.

men vad menar du med att du inte vet om den hade fång? var det så lindrigt att det kunde förväxlas med nåt annat?? även om symptomen kan variera så syns det ju om inte annat i hoven efteråt... antigen i form av blod och sträckt lamellrand eller på röntgen. din häst kanske inte alls har haft fång? :crazy:

jag tycker verkligen inte att en fånghäst ska leva resten av sitt liv en liten grusruta! vilket jag säkert skrivit hundra ggr i denna tråden nu..... men man behöver ju inte gå till den andra ytterligheten heller....

Senast ändrad:

Vi har inte enormt mycket gräs, men dom går i en jättestor naturbeteshage, så det är en del att äta.
Men är det inte så att kort nedbetat gräs är farligare för en fånghäst??

Angående fången, syntes det aldrig något på hovarna efter. Ingen sträckt lamellrand.
När min häst hade fång var det aldrig tal om röntgen och när jag läst in mig så pass mycket att jag förstod att röntgen var viktigt var det försent att göra det, då det gått över ett år.

Vi har nog alla olika åsikter/värderingar om vad vi tycker är ett bra hästliv och visst kan många hästar må bra att stå inne stora delar av dygnet samt att vara relativt sysslolösa i hagen, men inte min.

Detta livet är vad just min häst trivs bäst med och han har gått så flera år efter sin "fång" utan återfall.

Tycker absolut inte att jag drar det till det yttersta, men ja, jag kan hålla med om att jag inte överbeskyddar.

Senast ändrad av en moderator:

Har du lust att vidareutveckla....
Vet inte om jag är trög eller om klockan bara är för lite. :D

Jag förstår det som att h*n menar att det inte märks på en häst när den får belastningsfång. Den får inte det akuta sjukdomstillståndet som andra fånghästar får. Jag vet inte om det är så med belastningsfång.

Men jag har fått för mig att det kan gälla alla fånghästar oavsett orsak (har för mig att jag har läst att det kan vara så för de som är IR men det är jag inte helt säker på)
Jag märkte inte ngt på min egen tex. Hon hade visserligen vilomånad och det var lerigt som bara den i hagarna strax före det syntes i hovarna. Hon kan ju ha rört sig ngt konstigt utan att det märktes.

Ok, tack för svaret!

Jag har ju länge spånat om det kan ha varit belastningsfång min hade. Min häst stod också under vila, men det var väldigt hårt i marken och det började med att han var lite stapplig (då ville veterinären avvakta) och ökade till total ovilja att röra sig.

Veterinären var osäker, då han inte visade så mycket på visitertången, men andra tecken tydde på fång som ex, ovilja att vända och röra sig. Ingen feber. Lite värme i hovarna samt att hon klämde lite på kronranden.

Dock trodde vet, att utlösande faktor var för ymnigt ätande/alldeles för tjock i kombination med att det varit så hårt i marken (extremt hård hage utan gräs) en längre tid.

Men hennes utlåtande tar jag med en nypa salt.

då är ju frågan om din häst verkligen hade fång, det kanske är därför det gått bra att ha honom som du har haft...... är din häst barfota? dom kan ju bli mkt ömma vid barfrost! även skodda hästar kan bli ömma i en hårdfrusen och knölig hage.
på min har det synts blod i hoven även vid mkt mkt lätt fånganfall.

ja på sommaren är det mer fruktan i kort gräs. men på vintern är fruktanhalten ofta extremt hög i allt gräs, dvs det blir inte längre någon skillnad mellan kort och långt. och eftersom hästen får i sig mer gräs om det är långt så blir det mer fruktankonsumtion på långt gräs.:)

Ja, han är/var barfota. Det året han fick sin"fång" hade han bara varit avskodd ca: 2 månader, så han hade inte vant in sig riktigt än att vara barfota när det frös på. Och hagen var väldigt knölig då det var en frusen lerhög efter höstens hällregn som hade varit innan det frös på.

Tack för förklaringen av kort/långt gräs på vintern! Det visste jag inte.

Ok, tack för svaret!

Jag har ju länge spånat om det kan ha varit belastningsfång min hade. Min häst stod också under vila, men det var väldigt hårt i marken och det började med att han var lite stapplig (då ville veterinären avvakta) och ökade till total ovilja att röra sig.

Veterinären var osäker, då han inte visade så mycket på visitertången, men andra tecken tydde på fång som ex, ovilja att vända och röra sig. Ingen feber. Lite värme i hovarna samt att hon klämde lite på kronranden.

Dock trodde vet, att utlösande faktor var för ymnigt ätande/alldeles för tjock i kombination med att det varit så hårt i marken (extremt hård hage utan gräs) en längre tid.

Men hennes utlåtande tar jag med en nypa salt.

Detta med fång är inte lätt. Jag tycker att det jobbiga blir att man bara kan tro olika saker utan att egentligen veta.
Men om jag då ska fortsätta att tro ngt så tror jag att belastningsfång är ganska ovanligt. Om man med det menar att det börjar i hovarna utan ngn annan faktor som triggar igång det. De flesta hästarna får ju trots allt fång av att de har gått på bete och ofta varit för tjocka. Om jag har förstått det rätt så hade din häst en del av de vanliga fångsymptomen men sedan syntes det inte ngt i lamellranden? Jag tror att hästar kan få ett lindrigt akut fånganfall som sedan kroppen lyckas att stoppa så att det inte blir ngn nedbrytning av lamellerna. Eller i alla fall så att de bara förstörs lite grand (så att det kanske inte syns).

Vanlig fång så försöker hästen avlasta fötterna genom att luta sig lite bakåt, så att hoven blir "avlång".

Belastningsfång är när hoven blir "konkav".
(Visar på bilden)

41634_1223718458.jpg

Han tog bort det som "stack ut" så att hoven är "rak", blev jättekorta, men han sa att det inte gick att göra ngt åt saken annars..

Är du säker på att det stämmer?
Jag är inte jättebra på detta med hovar och det var ett tag sedan jag läste om fång men tycker ändå att det verkar konstigt.
Jag har förstått det som att anledningen till att hoven blir konkav så som du har ritat är att den nya utväxten växer i en annan vinkel. När fånganfallet är över och hoven ska växa ut igen så växer hovväggen ner efter hovbenets nya, förhoppningsvis rätta, läge och därav denna form på hoven. Det gäller väl alla fånghästar. Så som du beskriver det så skulle belastningsfång vara på ett annat sätt. Är det så?

Det rättar inte till sig själv.
Hovslagaren måste fixa det, om man har tur så växer den inte ut konkavt igen.
Det här är det värsta som har hänt mig i hela mitt liv, att ta beslutet.
Hon får verkligen inte få ett återfall.. :cry::cry:
Jag behöver hjälp nu!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset