Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår hur du menar. Detta är inte lätt. Jag bor i skåne och det har inte varit frost en enda natt än så länge utan bara precis ngn gång på morgonen. Jag tror också att min häst hade deppat ihop totalt om hon inte fick gå på "bete". Jag vet inte vad jag ska göra om jag inte kan låta henne göra det. jag tar en dag i sänder och vill inte tänka längre än så.
Hon går tillsammans med vår andra ponny. Han tar nog inte skada av samma behandling även om han aldrig har haft fångsymptom under de 16 år vi har haft honom. De går i en stor naturhage med inte jättemkt gräs. Om det blir minusgrader kommer jag att begränsa tiden i hagen och antagligen ta in dem sent på kvällen. Jag ger dem just nu en del lusern eftersom jag tror att det är bra för dem. jag tar in dem två ggr om dagen och kollar läget.
Jag tror att man måste gå ngn slags balansgång. Jag tror inte (som jag har skrivit tidigare) att hästen mår bättre av att vara helt beskyddad från allt. Jag tror fortfarande på hästar ute i stora hagar.
Helt utanför forumet eller i alla fall denna del av det
Jag tycker att vi här i Sverige gärna tror att vi kan skydda oss från allt genom att förbjuda och begränsa. Jag tänker här på våra barn som inte får leka på lekplatser osv för att de kan ramla och slå sig osv. Vi gör om våra hem så att det inte ska vara farligt i stället för att tala om för dem att de tex inte får sticka fingrar i väggkontakter osv. Med risk att reta upp ngn så tror jag inte att man kan skydda sig mot allt.
Om ngn undrar så oroar jag mig för min häst hela tiden. Jag har verkligen insett vad begreppet fångest betyder.
knapplån
Jag tror inte att det går att ens gissa sig till vad man ska göra med sin fånghäst den här tiden på året. Men det är vad jag har kommit fram till.
Därför det blir ingen allmänpåverkan på organsimen vid belastningsfång.
Har du lust att vidareutveckla....
Vet inte om jag är trög eller om klockan bara är för lite.
Ok, tack för svaret!
Jag har ju länge spånat om det kan ha varit belastningsfång min hade. Min häst stod också under vila, men det var väldigt hårt i marken och det började med att han var lite stapplig (då ville veterinären avvakta) och ökade till total ovilja att röra sig.
Veterinären var osäker, då han inte visade så mycket på visitertången, men andra tecken tydde på fång som ex, ovilja att vända och röra sig. Ingen feber. Lite värme i hovarna samt att hon klämde lite på kronranden.
Dock trodde vet, att utlösande faktor var för ymnigt ätande/alldeles för tjock i kombination med att det varit så hårt i marken (extremt hård hage utan gräs) en längre tid.
Men hennes utlåtande tar jag med en nypa salt.