Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Man ska inte överdriva riskerna för fång så att hästars liv blir onödigt onaturligt. De har ju ändå betat året runt i några miljoner år. Skogshagar bör dessutom höra till den tryggaste betesmiljön. Ingen har väl varit framme med gödselspridaren där. Gödslade betesmarker med kort växande gräs tycks utgöra en större fara. Mina egna hästar betar fullt i sina naturbetesmarker så länge betet räcker, vilket i år ser ut att bli långt in i november, ngn annan mat får de inte och inte får dem gå in på stall heller. HH

Jag inser naturligtvis att du har rätt.
I min värld är det dessutom självklart att hästar ska gå på bete. Jag har alltid varit övertygad om att det är viktigt att de får möjlighet att göra det. Min fånghäst går på gräs stora delar av året. Men rädslan för att hon ska bli sjuk igen finns ju alltid. Jag kan därför inte låta bli att försöka gissa mig till vilken hage osv som är den bästa. Även om jag inser att det är omöjligt att veta.

Senast ändrad:

Man ska inte överdriva riskerna för fång så att hästars liv blir onödigt onaturligt. De har ju ändå betat året runt i några miljoner år. Skogshagar bör dessutom höra till den tryggaste betesmiljön. Ingen har väl varit framme med gödselspridaren där. Gödslade betesmarker med kort växande gräs tycks utgöra en större fara. Mina egna hästar betar fullt i sina naturbetesmarker så länge betet räcker, vilket i år ser ut att bli långt in i november, ngn annan mat får de inte och inte får dem gå in på stall heller. HH

Kan det vara så att vi skyddar våra hästar så infernaliskt att dom blir känsligare. Bara en tanke som slog mig. Min går med munkorg och in på natten.Sedan ger inte jag mycket kraftfoder det får räcka med bra hö Mer tänker inte jag bry mig. Klarar inte han det har han inget liv.

nej det tror jag inte alls.. dom flesta hästar som får fång har ju gått på gräs utan problem i flera år innan dom blir sjuka. tror inte heller att någon håller sin häst i grushage eller med munkorg om den aldrig haft fång!

tror inte heller att någon håller sin häst i grushage eller med munkorg om den aldrig haft fång!

Det är möjligt men i så fall finns det många fångponnyer runt omkring där jag bor. Jag tycker att alltför många går i minihagar året om.
För flera år sedan var vi och såg på ett russ till våra barn. Det var ett sto som var ca 8 år. Hon stod på en stor ridanläggning i södra skåne. Hon hade aldrig gått i en gräshage. Ägarna var rädda att hon skulle få fång. Jag har för mig att de var rädda att hon skulle ha ärvt det. Vi tänkte på våra stora gräshagar och vågade inte köpa ponnyn.
Men det var kanske ett undantag. Jag vet inte alls. Annars kan man kanske tänka sig att om man släpper en sådan häst på bete så är den kanske extra känslig.

nej minihagar finns det gott om, men det beror ju mer på brist på mark än att folk är rädda för fång?

nej minihagar finns det gott om, men det beror ju mer på brist på mark än att folk är rädda för fång?

Det är mkt möjligt att det är så.
Med risk att reta upp ngn så kan jag inte förstå hur man kan ha hästar utan att ha tillgång till tillräckligt med mark. Men nu är jag nog utanför fångtråden.
Eller kanske inte, jag kan tänka mig att en av orsakerna till fång är just bristfällig eller snarare felaktig hästhantering. Jag är övertygad om att min ponny fick fång för att hon var överviktig vilket berodde på att jag inte visste tillräckligt mkt om utfodring. Nu vet jag mer.

* kl *

Har inte varit inne på buke på ett tag och inte följt de sista sidorna i fångtråden, så ni får väl gnälla på mig om frågan varit uppe nyligen!

Hur gör ni med frosten??
Min häst går på lösdrift, han ratar fortfarande höet, finns alldeles för mycket annat godare att äta!

Jag har en klump imagen varje dag jag åker ut till stallet om det varit frostnatt.

Ska jag behöva gå och oroa mig hela vintern?

Skulle jag ta in honom och inte släppa ut honom förrns frosten är borta skulle han få stå inne till 11-tiden, så det är inget alternativ.

Hur resonerar ni ang, frosten??

Jag släpper inte ut dem förrän vid 9 o ger då hö- skitgott sdnt.

Innan det har de fått mkt hösilage. De brukar inte äta frostat gräs, men ville nu inte att de ska behöva äta det pga hunger:angel:

Vet inte hur jag skulle gå tillväga på lösdrift:confused:- låsa in dem i ligghallen.:devil: munkorg ev.

Kommer dock gardera mig med att ge microbalans.

alltid munkorg på fram tills 13-14 tiden om det har varit under 5 grader på natten. och inne på natten givetvis!

har du din häst ute på natten så är det redan kört sas, ingen ide att ta in den på morgonen då. eller du kanske menar att han ska gå in på natten?

det är nog inte särskilt lämpligt för en fånghäst att gå på lösdrift med gräs i vinterhalvåret... du kan inte ha munkorg hela natten heller ju, då får den ju ingen mat!

Kl

Är lite trött av oro över fång..
Vi har ca fem hektar som vi skulle kunna släppa dom på. Men det är odlad vall med en massa klöver och gödslat och har slagits till köttdjur tidigare.
Har haft dom ute två första somrarna på 1/3 av ytan ungefär, men fått fångsymptom trots att de ofta fått gå in under soligaste tiden då insekterna härjat som värst.
(en granne som har sina på liknande vall har fått flera hästar avlivade pga fång, och problem med akut korsförlamning. De går på enorma ytor och betar aldrig ner så det blir stubbigt. De har skyhöga energivärden i sitt torrhö (från samma ytor) och har måstat ransonera och fodra med halm t.o.m till avelsstoet för att de ska "överleva" höet.

Nu då problemet blivit så tydligt vågar jag inte chansa och ha dom på bete alls, då en är tävlingshäst som ska springa under sommaren. (mindre bra med fångrisk då..)
Kanske det är vårt "fjällklimat" som ställer till det? Kalla somrar..

Så, nu går dom i lösdrift med skog och en jordplätt. Skittråkigt.
men, de kan reagera även på det jättebraiga torrhöet också.
Blir galen på att tänka på det där höet och gräset som så uppenbart sabbar hästarna.

Börjar se mönstret att då vi köpt hö det regnat i som sett trist och gult ut, då har hästarna blixtrat till och fungerat superbra! Inga problem alls i ridning och superfina, bara utvecklats utan bakslag. men på bra hö ligger de o tangerar gränsen hela tiden trots noggranna rutiner, och samma höleverantör hela tiden.

Blir knäpp snart!:cry::cry:

alltid munkorg på fram tills 13-14 tiden om det har varit under 5 grader på natten. och inne på natten givetvis!

har du din häst ute på natten så är det redan kört sas, ingen ide att ta in den på morgonen då. eller du kanske menar att han ska gå in på natten?

det är nog inte särskilt lämpligt för en fånghäst att gå på lösdrift med gräs i vinterhalvåret... du kan inte ha munkorg hela natten heller ju, då får den ju ingen mat!

Min har gått på lösdrift alla år efter hans fång, och inga återfall. Har t.om blivit rekommenderad detta av veterinär...

Men detta är första året han har så mycket kvar att äta i hagen vid första frosten.

Men har gått i hage med mycket gammalt gräs hela vintrarna förut.

Förutom det året han fick fång, då gick han i en hage utan ett enda grässtrå och fri ensilage...

*KL*

Jag behöver lite råd ifrån er med erfarenhet. Mitt hblsto fick fång i maj och jag har varit supernoga med allt kring henne. Hon har rört sig bra sedan första dagen med butta, hennes måttliga rotation bak har blivit mkt bättre vid omröntgen osv. Hon har gått i gummiflishage sedan hon började kunna gå ut och vi har vant henne sakta vid gräs med munkorg. Då det varit mkt gräs överallt har hennes vanliga hage varit mindre, lite större än en sjukhage bara.

Det har varit lite oroligt då jag fått byta hö osv men hon är nu uppe i 2,5 timmars bete/dag med munkorg, efter lunchtid då ev frost gått ur. Hon äter annars hö+halm, lite aspbarkspellets, melassfri lusern o mineraler samt jäst.

Hur gör jag nu när hösten o vintern kommer? Dör gräset efter några nätter med minusgrader? Jag räknar med att jag får vänja in henne på "dött" gräs också men vågar jag tillslut ha henne i vanlig vintergräshage utan munkorg? Vi har inte högt gräs i vinterhagen men det är dock gräs överallt.

Hur tycker ni jag ska göra?

Du är inte ensam om att bli knäpp på för bra hö.
Jag ger mina hälften hö, hälften halm och fodrar hellre individuellt med kvarnbyfoders melassfria lucern.
"Fångest" är ett krävande tillstånd för djurägaren...

det är ju tur att det har gått bra, men faktum är att gräset är mkt farligt på vintern. jag skulle aldrig i världen våga ha en fånghäst ute på natten när det var frost, det är en för stor risk. läs på www.lillhagna.se om fruktan.

Ingen som kan ge några råd inför senhöst och vintern?

BelastningsFÅNG?!

Hej, ja skriver en ny tråd eftersom att det inte fanns något om det i "fångtråden".
Hovslagaren konstaterade idag att min häst har/haft belastningsfång.
Hovväggen som ska vara ca 2-3mm var 2cm..
Hon har gått för fullt, har inte märkt något alls, tävlade t om. igår.. End. 1 stopp pga mig själv..
Hon får inte få ett återfall för då är det kört.. :S
Hur skulle jag märkt det innan?
Föregående hovslagare har sagt att det varit bra hovar, som är på väg att
bli mkt bättre än vad föregående ägare gjort med hästens fötter.. :S
Vad ska jag göra?
Nu ska hon få stå i 3 veckor.. Och är i full kondition, men tappar muskler jättelätt.. Tagit ett år för mig att bygga upp dom igen :S
Jag åker iväg på praktik i 2 veckor nu på söndag, och kommer inte se henne på hela tiden.. Åker sedan direkt hem, så det blir ännu en vecka innan ja ser henne..
Befarar det värsta när jag kommer tillbaka..:(
HJÄLP

det är ju tur att det har gått bra, men faktum är att gräset är mkt farligt på vintern. jag skulle aldrig i världen våga ha en fånghäst ute på natten när det var frost, det är en för stor risk. läs på www.lillhagna.se om fruktan.

Jag har läst en del om fruktan tidigare. (även detta)

Min häst hatar att stå inne, han äter upp hela stallet. Så den dagen han inte klarar att gå ute, tar jag bort honom, för han skulle dö av tristess av att gå i en jordhög eller stå inne större delen av dygnet i en box.

Har haft honom i 15 år, så jag känner honom ganska väl.

Menar du att du har din häst i en hage utan något gräs öht under hela vintern, efterson gräset är ju fruset hela dagarna då.

frosten i sig är inte så farlig, det farligaste är frost i kombination med sol. det finns gräs i mina vinterhagar, dock kortvuxet så det är en begränsad mängd han får i sig. vid extremt hög risk har han dessutom betesbegränsare. vilket inte är kul, men hur kul är det att ha fång?? fruktansvärd smärta och boxvila..

du får givetvis låta din häst gå på gräs dygnet runt hela vintern om du vill. men det är den absolut farligaste årstiden för en häst som haft fång. betydligt tryggare att beta på sommaren, även om många inte tänker på det.

finns ju andra alternativ än att inte låta hästen gå ute, tex att avgränsa hagen på natten så han bara äter hö då, och sen öppna upp utpå förmiddagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter