Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Min går i samma hage som tidigare dvs en hage med inte alltför mkt bete. Men det är nog tillräckligt för att hon inte ska gå där när det blir ännu kallare. Hon går ute hela dygnet. Men planen är att ponnyerna ska stå inne på nätterna när det går ner mot noll. Annars kan inte jag sova. Jag tar in dem ett par timmar varje morgon och kväll och ger dem lusern, halm. betfor och bakjäst.

undrar ju hur mkt gräs det är i hagen.;)

min har ju varit inne på natten hela sommaren också, och får massa lusern etc. jag hade tänkt att flytta dom till en annan hage för den dom går i nu är så nerbetad.. men så läste jag på lillhagna.se om fruktan och temperatur. :crazy: och om jag förstår den tabellen rätt så är det farligt så snart temp går under 15 plus! och ännu farligare om det är ca 5 plus på natten och sen blir soligt på dagen.. jag som i mitt enfald trodde att det var hyfsat säkert så länge det inte var nära nollan på natten och sol på dagen.... där stod även att det är extremt farligt hela dygnet när det är frost, betyder det att det är livsfarligt att äta gräs hela vintern?? jag trodde gräset "dog"...

iaf, jag har dom här hagarna att välja mellan till fångis och hans kompis... gick inte att få med allt men dom är ungefär lika över det hela.
här står dom nu, som ni ser ganska nerbetat och vissa deler väldigt nerbetad:
DSCN1663.jpg

hage 2 har fördelen att det är många träd och alltså mkt skugga, det borde innebär mindre fotosyntes.
DSCN1667.jpg

hage 3 ser ut såhär:
DSCN1665.jpg

nu till frågan: vilken hage skulle ni välja och varför??

Jag tror att det är omöjligt att svara på det men gör det ändå eftersom jag har liknande funderingar själv. Det måste nog bero på massor av olika faktorer: Jag tänker på vilka växter som finns där osv. Om det finns lite gräs så är kanske risken att hästen äter ngt annat som är mindre nyttigt. Min häst gör säkert så. Hon letar alltid efter mat. Vilket är bäst det allra kortaste gräset som kanske innehåller mer fruktan men som de inte får i sig så stora mängder av. Eller det halvlånga med mindre fruktanhalt men som de äter mer av? Mina ponnyer går i en hage som nog mest liknar den du har med minst gräs. Men hagen är stor så den ser inte så ut överallt. I alla fall så har jag märkt att de har gått ner lite de senaste veckrona trots att jag har ökat lusernet. Nu är jag inte bekymrad över det. jag vet inte hur mkt de har med fångrisken att göra heller. Det gör det möjligen ännu svårare att gissa ngt.

Jag har också sett lillhagnas tabell. Men jag tycker nog att det verkar vara helt omöjligt att följa den.

Det är bara grönt gräs som kan producera socker och bilda fruktan. Här i skåne kan man undra om det sker hela vintern. Men jag undrar hur det är längre norrut. (egna funderingar)

ursäkta ngt vimsigt inlägg

nej det är ju jättesvårt. men tror ändå det är bra att ha någon att fundera med.:)

det är gräs och älgört som växer i hagarna. älgörten äter dom litegran av, ej mycket. jag tror inte dom äter oätliga växter eftersom dom får såpass mkt mat av mig, däremot gnager dom på grässtubbarna, vilket ju inte är bra det heller.. området på första bilden som är mest avbetat har sett så ut ett bra tag, tydligen var det smaskigare gräs där så dom har ätit upp allt det först.

jag funderar på att flytta dom till hagen med träden. det gräs som finns där är lagom långt men inte så tät.

är det någon ide att dom går varannan dag där tro? dvs samlar kroppen på ev gifter så att en dag går bra men inte två, eller går det så snabbt att om något händer så är det kört direkt?

har även funderat på att dom kan gå halva dagen, men jag tror eg inte det gör så mkt skillnad - dom står ändå inte och äter hela tiden utan vilar, spanar och kliar en hel del också.

nej det är ju jättesvårt. men tror ändå det är bra att ha någon att fundera med.:)

det är gräs och älgört som växer i hagarna. älgörten äter dom litegran av, ej mycket. jag tror inte dom äter oätliga växter eftersom dom får såpass mkt mat av mig, däremot gnager dom på grässtubbarna, vilket ju inte är bra det heller

är det någon ide att dom går varannan dag där tro? dvs samlar kroppen på ev gifter så att en dag går bra men inte två, eller går det så snabbt att om något händer så är det kört direkt?

har även funderat på att dom kan gå halva dagen, men jag tror eg inte det gör så mkt skillnad - dom står ändå inte och äter hela tiden utan vilar, spanar och kliar en hel del också.

Visst är det bra att ha ngn att diskutera med. (Det är ju inte första gången vi diskuterar det heller.)

Min häst äter en del växter som inte är så nyttiga Johannesört tex. Det är bara hon som gör det och det spelar inte ngn roll om hon har mat eller ej. Men hon är kanske lite speciell. Alla gör nog inte så.

Jag tror inte att det är bra att låta dem gå där varannan dag. det verkar lite som foderbyten men är ej säker. Om det är fruktan du är rädd för så tror jag inte att man ska tänka det som att det lagras i kroppen om de går där längre tid och sedan försvinner när de vilar från det. Jag har nog mer förstått det som att om halten är hög i gräset så får de snabbt i sig så mkt så att grovtarmens balans rubbas och fången triggas igång. Sedan har jag nästan fått den uppfattninge att det ändå kan gå tillbaka om det trots allt inte blir alltför mkt fruktan. (Undrar om det går att förstå vad jag menar)
Då tror jag mer på halva dagar. Men vet ej.

Senast ändrad:

Ni som haft/har fånghästar..

Har era hästar haft sk dubbelsleånde steg då? Det är när hästen sätter i tån först och sedan trakterna, hörs om man går med den på hårt underlag mest..

Min hovslagare säger att nästan alla hästar med fång gör så. Därför undrar jag. Vår ponny gick så nämligen när hovslagaren kollade den häromdagen.

Hur lång tid tog det innan det försvann? Snubblade hon mkt när hon gick så?

nää tvärtom är det väl??? att dom sätter i trakten först?? det är ju tån som gör ont.... min hade det, mkt tydligt.

Jo, trakterna först satte Trulsa iaf, sorry, läste fel, var lite trött igår..

I vilket fall så har det försvunnit först nyligen & hon har haft det sen januari.. så ca 8 månader tog det för henne..

knapplån

Det är "intressant" att ha en fånghäst. Det finns alltid ngt nytt att fundera över eller oroa sig för.
Min fångponny är mkt förtjust i alla löv som faller från träden. Jag tror inte att det är farligt för henne att äta lite av dem. Men med alla träd i hagen så kan hon ju sätta i sig en hel del. Det är flera olika sorters träd.
Jag har för mig att det är så att näringen som finns i bladen går in i grenarna/stammen på trädet men är inte alls säker.
Är jag bara tramsig som ens tänker tanken att det skulle kunna vara olämpligt för henne att äta en massa löv?

Ja du är tramsig nu:D

Har däremot hästar som går i hagar med stora fruktträd o massor av fallfrukt:crazy:

Ok det var bra att läsa.
Vi har ngt äppleträd kvar i hagen men det är inte så många äpplen på det. Annars är nog inte äpplen sådär jättenyttigt (för en fånghäst). och nu är jag inte tramsig.

äpplen är inte alls bra, en liten äppelbit går ju bra men inte mer.

men löven tycker jag inte du ska oroa dig för, dom är ju gula och"döda" nu. så länge bladen inte kommer från giftiga träd så är det ingen fara.

ang min hagfråga så har jag byggt en gång mellan hage 1 och 3 så dom kan gå på båda. men han har haft munkorg halva dagen nu senaste dagarna pga vädret. kalla nätter och strålande sol på dagen ger mkt stor fångrisk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar