Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Aha. Sorry. Är inte insatt i den historien.
:o
Det tar ju tid för att hoven ska kunna bära som innan.
Hade den ngn rotation? Hmm. Får kanske kolla tillbaka i historiken:angel:

Har kollat nu.
Skulle vara noga med att hovis inte verkar mer än absolut nödvändigt.
En fånghäst vill man inte ge smärta sådär utan vidare.

Även om tån hålls kort vill man ju få lite höjd- så att väggarna skyddar sulan i tån..

Senast ändrad:

Ge bara stråfoder,halm och lite betfor o mineraler. Mineraler är viktigt för hornet! Ge något för magen, mag-tarm, protexin eller liknande. Det är en lång väntan det här med fång, det tar minst ett år innan en ny frisk hov har vuxit ut. Jag var också på s-holm hos Micke( hovsl) min häst blev helt återställd.:banana: Lycka till

Tror att hovslagaren var noga med att inte ta för mycket. Vi pratade om det vid verkningen.
Här är en bild på hur eländig hon var vid ett allvarligt kolikanfall för två veckor sedan.
2813285807_a577cefff6_b.jpg

Hej alla med FÅNGEST! Har samma problem som många andra med vet. hovisar å annat som säger olika å framförallt emot varandra efrersom det är nog jobbigt ändå vill man ju att alla ska dra åt samma håll, men inte då. Min har endast funkat på metacam, första gången för fem år sedan provades allt men det funkade inte förrän han fick metacam som vet.inte "visste" fanns till häst, han har aldrig varit hit efter detta, skickar alltid någon annnan. Den gången hade han ont så jag köpte Boa boots till honom det bara älskade han.Har i år fått känning igen men inte speciell mycket har stått på metacam 8 dagar å nu utan 5 så nu åker skorna på å korta promenader snart.:idea: Tycker att även läkarna borde få upplysning om FÅNGEST man vet ju aldrig när det kan behövas:rofl:

Ha,ha. Kanske något som man borde kunna bli sjukskriven för:idea:
Total utmattning med stark fångest.
Min sulömma häst hade lite puls och värme i går. Var lite "tassigare" i går. Men i dag är det borta och hon beter sig som vanligt igen.
Just i detta ögonblick (kan ändra sig snabbt), så håller jag fast vid teorin att hon blev öm efter verkningen. Att det samtidigt blev blött ute har nog hjälpt till. Står inne på spån över natten så hovarna ska torka och bli så hårda som möjligt.
Jag är inne på att skaffa boots, fast min hovis är inte för det. Vilken sort är bäst? För och nackdelar med de olika sorterna?
Men, vem vet. Det kan ju vara ett nytt fånganfall triggat av verkningen. Hon kanske inte tål de strån hon fått i sig genom det minimala hålet på betesbegränsaren? Fast om det var ett nytt fånganfall så skulle hon inte vara pulsfr, kall om hovarna och dra repor på ridbanan:confused:
Det lär väll visa sig. Jag har redan bestämt att om hon tillhör den gruppen fånghästar som aldrig kan beta ett enda strå utan att få fångåterfall, så tar jag bort henne.
Det är inget liv. Hon får vara hur bra att rida som hellst. Det priset ska hon inte behöva betala. Och jag skulle inte orka med att ständigt oroa mig för gräs. Bor ju i skåne och någon skogshage kan jag inte åstadkomma med mindre än att jag flyttar.

jag har boa boots med comfortsulor till min, dom är kanonbra! :bow:

men du måste nästan ha sulorna i, annars blir det ju hårt ändå sas...

sen måste jag återigen tipsa om keratex hoof hardner, en fantastisk bra produkt för mjuka och ömma hovar! blev enorm skillnad på min oskodda häst. även jättebra för skodda hästar med känsliga sulor.

Ja sjukskrivning skulle nog behövas i det akuta fångstadiet:D Varför tycker inte hovslagaren att boots är okej? Jag har provat lite olika boots har haft turen att kunna låna, vilka som är bäst är olika beroende på hovform å annat. Jag har just nu cavallo dom är superlätta att sätta på å sitter bra, jag har ochså sulor i som någon annan skrev. Booa botsen är helt okej men på vintern var dom på min svåra att få på när vinterpälsen kom. Han har små hovar men grov uppe vid kronranden.

Kom på att min pålle när han hade fång första gången blev öm efter första verkningen så jag trodde han fått fång igen:( Men det var då jag köpte skorna, den vet jag rådfrågade då sa att det var ganska vanligt. Säger samma sak, inga hästar som åtminstone kan gå och gnaga gräs. Han är född i frihet.

:idea: Tack för tipset Centaur.
Ska även försöka prova cavallo bootsen, de ser bra ut.
Har ni lagt till något i storlek på bootsen för att få plats med comfortsula?
Var hittar man Comfortsula?

Tavro, skönt att höra att en fånghäst faktiskt kan bli öm utan att det är ett nytt fånganfall. Min är fortfarande öm, men har ingen puls och/eller värme.

Hovbalans säljer cavallo,där får man mycket hjälp. Jag kan även ta ut sulan men använder då "skavskydd" istället, där tycker jag boas är bäst. Men nu när han i stunder haft dom i hagen har jag haft ullstrumpor som var utnötta å klippt av funkar toppen då ull suger åt sig fukt iviss mängd utan att bli blöta.:idea:

För en vecka sedan fick min häst ett mkt lindrigt fånganfall, troligen upptäckte jag det i precis rätt tid då det var mkt diffust. Nu går han på butta och är en riktig buskille igen och jag hoppas innerligt att allt ska bli ok igen.

Det som jag dock funderar över är fodervalet sedan när han sätts igång. Han har tidigare fått bland annat havre men som jag har förstått det är det inte bra att ge havre till fånghästar. Han är en häst som är mer av den segare naturen och jag undrar då vilket foder som kanske kan passa bra att ge för att få honom mer alert. Någon som har några förslag?

Du ska nog inte låta den busa om den äter butta! Boxvila med spån eller sand är det bästa i den akuta fasen. Sen får du röntga om nån månad för att se om det skett någon hovbensrotation eller sänkning. Utan röntgen kan man inte säga något om "lindrigt" fånganfall. Forskning som redovisats i artiklar som länkats i den här tråden pekar på att de yttre symptomen, tex smärta, inte är synonymt med hur allvarligt skadad hoven är. Konvalecens minst sex månader, eller tills ny hov vuxit ut.

Nu i det akuta skedet ska du nog hålla dig till stråfoder (gärna urvattnat hö, för att få bort enkla sockerarter) och urvattnad betfor (samma anledning).

Havre innehåller mycket stärkelse. Olja sägs vara ett bra energitillskott för fånghästar. Olja och melassfri lucern kanske kan fungera.
Glöm inte att ge något stabiliserande för magen, det är ju där fången börjar.
Allt du behöver veta står i den här tråden, flera gånger om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10