Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Det rättar inte till sig själv.
Hovslagaren måste fixa det, om man har tur så växer den inte ut konkavt igen.
Det här är det värsta som har hänt mig i hela mitt liv, att ta beslutet.
Hon får verkligen inte få ett återfall.. :cry::cry:
Jag behöver hjälp nu!!

Jag vet att det inte rättar till sig av sig själv. Jag skrev nog lite otydligt. Men jag tror fortfarande att du har fel om hovväggarna men det spelar ju egentligen inte ngn roll för din häst.

Vad säger veterinären? Om lamellranden är breddad 2 cm så måste det väl vara ett tag sedan hästen hade själva fånganfallet. Det tar ju ett tag innan det syns i hovarna. Jag antar att hästen inte är halt? Jag hade åkt och röntgat så jag visste hur det ser ut inuti. Då får du ju hjälp av dem på kliniken.
Vad är det för beslut du ska ta just nu? Jag är nog inte med riktigt på vad det handlar om.

fång är fång, vad som händer i hoven är det samma. din hovslagare verkar inte särskilt duktig om han menar att vanlig fång ej ger ändring i "växtvinkeln"! då har han inte sett många fånghästar. :crazy:

ändringen uppstår pga hovbenet roterat. 2 cm bred lamellrand är mkt, det är vad min hade sist och då var han riktigt dålig. hur mkt lamellranden har breddats ger ett hum om hur mkt hovbenet har roterat.

låter ju som din häst kan ha varit ömfotad helt enkelt. :) kan vara svårt att skilja på det och fång, men en fånghäst brukar vara mer almänpåverkad.

Vanlig fång så försöker hästen avlasta fötterna genom att luta sig lite bakåt, så att hoven blir "avlång".

Belastningsfång är när hoven blir "konkav".
(Visar på bilden)

41634_1223718458.jpg

Han tog bort det som "stack ut" så att hoven är "rak", blev jättekorta, men han sa att det inte gick att göra ngt åt saken annars..

Den förklaringen tror jag inte ett dugg på.

Vad jag har förstått så är belastningsfång väldigt ovanligt. Jag googlade dock för att försöka få lite klarhet och hittade detta

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/fang.html
Ove Wattle
"Klassisk fång drabbar hela hästen, men det är viktigt med hovarna och det är där vi får bestående men.
Man skiljer på belastningsfång och klassisk fång. En häst kan utveckla belastningsfång på ett ben, att den vilar på ett bakben och får belastningsfång på det andra. "

http://www.naturligahovar.se/fang.html
(kanske inte lika "säker" källa?!)

"Vad är då fång, egentligen?
Det finns olika sorters fång. Dels finns belastningsfång, det är inte något annat än en kombination mellan felaktigt verkad hov och en abnormal belastning som exempelvis i samband med skada i något annat ben.

Sedan brukar man prata om två olika sorters förgiftningsfång, foderfång och förlossningsfång.

Foderfång är det alla är så rädda för och som blir vanligare år för år. Det var det som Mindy hade och som de allra flesta fånganfallen beror på. Kort sagt är foderfång en slags magförgiftning. Hästen äter eller har ätigt något högst olämpligt och får problem i magen som resulterar i problem i hovarna.

Förlossningsfång kan uppkomma om det blir komplikationer och inflammation i samband med fölningen. Då sprids också toxiner i kroppen som ställer till det i hovarna. "

Vanlig fång så försöker hästen avlasta fötterna genom att luta sig lite bakåt, så att hoven blir "avlång".

Belastningsfång är när hoven blir "konkav".
(Visar på bilden)

41634_1223718458.jpg

Detta har du missuppfattat! Belastningsfång har inget med hovväggens lutning att göra. Belastningsfång kallar man det då hästen får fång på ett ben som den hela tiden belastar utan möjlighet till avlastning och därigenom genomblödning i den hoven. Det bästa exemplet är vid blockhälta på ett ben och hästen utan att röra sig står och ihållande belastar motsatt ben. Detta är alltså inte en vanlig form av fång.

Detta har du missuppfattat! Belastningsfång har inget med hovväggens lutning att göra. Belastningsfång kallar man det då hästen får fång på ett ben som den hela tiden belastar utan möjlighet till avlastning och därigenom genomblödning i den hoven. Det bästa exemplet är vid blockhälta på ett ben och hästen utan att röra sig står och ihållande belastar motsatt ben. Detta är alltså inte en vanlig form av fång.

Jag har aldrig riktigt förstått vad belastningsfång är för ngt. jag har nästan förstått det som att det bara handlar om att lamellerna bryts ner (pga lokal inflammation (?) egen fundering är inte så bra på medicin). Men jag menar att det inte startar någon annanstans i kroppen som man tror att annan fång gör.
Stämmer det eller är jag helt fel på det?

Det tror jag är korrekt uppfattat. Kanske man slarvigt skulle kunna säga att belastningsfång är ett symptom på att hästen får ont i hoven p.g.a. en överbelastning på sagda hov, oftast beroende på skada i någon annan kroppsdel medan "vanlig" fång är ett symptom på en slags förgiftning i hästens kropp (beroende på foder eller rester efter förlossning).
Samma symptom men beroende på helt skilda saker.

Det tror jag är korrekt uppfattat. Kanske man slarvigt skulle kunna säga att belastningsfång är ett symptom på att hästen får ont i hoven p.g.a. en överbelastning på sagda hov, oftast beroende på skada i någon annan kroppsdel medan "vanlig" fång är ett symptom på en slags förgiftning i hästens kropp (beroende på foder eller rester efter förlossning).
Samma symptom men beroende på helt skilda saker.

Jag undrar nog egentligen hur det går till vid belastningsfång. Dvs om lamellerna kan brytas ner "bara" av en ökad belastning. Finns det ngn teori om hur dennna typ av fång startar? Det finns det ju om vanlig fång även om man inte är säker på sambandet. Eller snarare varför det kallas för fång det också?
Helknasig fråga antagligen, ursäkta.

Blir vansinnigt trött där egenutnämnda experter blir professorer inom- nu Fång:mad: grundat på erfarenheten av EN enda häst.

Den där Mindy fick upprepade återfall- vilket är hästägarens fel.

Att rekommendera utevistelse- utan att ta hänsyn till vilken grad hästen är drabbad- gör mig galen:mad:

KL

Citat ur artikeln i Ridsport-
Det är bättre med hö än hösilage. Visserligen innehåller hö mer socker än hösilage men ändå så tål de hö bättre.
Visst verkar det vara så.:bow:
Varför har antalet fånginsjuknande hästar ökat sen silaget började användas( om det nu har det:confused:)

Kan kanske bero på att man nu har lättare att föra statistik:confused:

Citat ur artikeln i Ridsport-
Visst verkar det vara så.:bow:
Varför har antalet fånginsjuknande hästar ökat sen silaget började användas( om det nu har det:confused:)

Kan kanske bero på att man nu har lättare att föra statistik:confused:

Detta har vi nog diskuterat tidigare i denna tråd.

Jag har inte läst artikeln i ridsport. Varför skulle det vara bättre med hö?
(jag är inte övertygad om att det är så.)

Jag har en ponny som i februari år 2007 fick akutfång för första gången 18 år ung...
Jag trodde jag skulle bli tvungen att ta bort henne...
Hon va då dräktig och skulle föla i maj/juniskiftet.
Detta upptäcktes på fredagkväll och på lördag morgon kom veterinären och en duktig hovslagare.
Dessa två jobbade hela fm med att bedöva min stackars ponny för att kunna ta av henne skorna och sedan verka ner båda fram och gipsa.
Hon fick bedövning i hoven..och blev lindrigt sederad pga dräktigheten..
Jag fick sprutor med smärtsillande att ge henne och på måndagen så åkte vi till kliniken och röntgade..och hovbenet hade knappt ändrats alls..vilken tur..
Hon fick dock fortsätta med fritt med hösilage då hon är ganska svårfödd,men utan kraftfoder.

Hon födde ett friskt hingstföl och kunde efter rådfrågning med flera vet ombetäckas förra sommaren.
Den sommaren så stod hon inne mycke med sitt föl för jag va så nojig..

Hela förra vintern så hade hon fri tillgång på hösilage i hagen och åt kraftfoder..

I år har hon och hennes nya föl (och 2 ponnyn till) fått gå kvar i hennes
stora vinterhage (2ha)med massa gräs och en storbal hö och
hon har fått 2 kg kraft groov125 och 2 kg korn varje dag.
Ger även biotin,olja och mineraler.

Nu har dom haft 2 hösilagebalar och jag är livrädd att vara utan en sån..
tänk om hon börjar leta annan mat och hittar örter,blommor och gräs som dom ratar då det finns massa hösilage att äta..
Har en jättebra hovslagare som skor om varje månad då hennes hovar växer väldigt fort fortfarande..och har butta hemma i fall att..
hennes lamellrand som när det va som värst va 0.5-1 cm är nu 1 år senare helt vanlig igen

Men en gång fång häst alltid fång häst

Hela förra vintern så hade hon fri tillgång på hösilage i hagen och åt kraftfoder..

I år har hon och hennes nya föl (och 2 ponnyn till) fått gå kvar i hennes
stora vinterhage (2ha)med massa gräs och en storbal hö och
hon har fått 2 kg kraft groov125 och 2 kg korn varje dag.
Ger även biotin,olja och mineraler.

Nu har dom haft 2 hösilagebalar och jag är livrädd att vara utan en sån..
tänk om hon börjar leta annan mat och hittar örter,blommor och gräs som dom ratar då det finns massa hösilage att äta..
Har en jättebra hovslagare som skor om varje månad då hennes hovar växer väldigt fort fortfarande..och har butta hemma i fall att..
hennes lamellrand som när det va som värst va 0.5-1 cm är nu 1 år senare helt vanlig igen

Men en gång fång häst alltid fång häst

Jag skulle vara mer orolig för det spannmål hon får än för att hon skulle äta något annat i hagen. Min ponny har inte fått ngt kraftfoder alls sedan den dagen hon fick fång för snart två år sedan. Jag kommer inte att ge henne ngt heller, speciellt inte ngt som innehåller stärkelse. Stärkelse som rinner över till grovtarmen är ju en av de faktorer som man antar kan framkalla fång.

Det är ju nog tyvärr så som du själv skriver att har de haft fång en gång så är risken antagligen stor att de får det en gång till.

Säger samma som Forest Autumn, skulle inte våga ha den mängden kraftfoder.

Min har bara fått lusern, vitaminer och mineraler sedan hans fång.
Iofs promenad/skogsmulle rids han bara, men skulle nog ändå vara försiktig, nu vet jag inte riktigt hur det är med korn, men 2kg tillsammans med 2 kg groov låter mycket.

för att det blir som ett foderbyte varje gång man öppnar en ny bal kan jag tänka mig?

Det finns ett examensarbete från SLU där det har gjorts en jämförelse mellan olika vallfoder och vad som händer i grovtarmen. Den heter "Lättlösliga kolhydrater i vallfoder och i hästens grovtarm". den är länkad i flera trådar här på buke. Där kommer de fram till att det inte är ngn större skillnad.
Därför undrar jag vad artikeln i Ridsport baseras på. Misstänksam som jag alltid är så vill jag veta var det kommer ifrån.

Hej!

Såg i Ditt inlägg att Dina hästar fick gå kvar i vinterhagen nu i somras. Det verkar som fler och fler som har fånghästar gör så istället för att släppa i ny beteshage på sommaren. Jag förstår verkligen varför man gör så men samtidigt undrar jag hur det blir med parasittrycket? Om man har en vinterhage på 2 hektar är det ju ett heltidsjobb att mocka den, hur gör Ni med Era hagar?

MVH/Carina

FYRA kg kraftfoder till en liten ponny??? :eek: :eek: en fångponny dessutom!? är du skvatt galen? :crazy:

inte ens min stora dressyrhäst som är fullt frisk och tränas 6 dagar i veckan får så mkt kraftoder! han får drygt en fjärdedel....

.
Därför undrar jag vad artikeln i Ridsport baseras på. Misstänksam som jag alltid är så vill jag veta var det kommer ifrån.

Det är watle som skriver det. Nu spekulerar bara jag en av orsakerna kan nog vara att hösilage kan bli dåligt fort. Sedan när min åt det så glupskade han i sig mer än när han får hö. Är väll som godis för oss människor

Det är watle som skriver det. Nu spekulerar bara jag en av orsakerna kan nog vara att hösilage kan bli dåligt fort. Sedan när min åt det så glupskade han i sig mer än när han får hö. Är väll som godis för oss människor

OK jag vet vem han är. Jag är medveten om att han naturligtvis är mycket väl insatt i detta med fång. Men han måste väl ändå grunda sitt uttalande på ngt. Jag undrar varför han menar att det är så. det hade varit intressant att veta.

Jag tror också att en av anledningarna i så fall skulle vara att kunskaperna om ensilage/hösilage inte är tillräckliga bland alla hästägare.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar