Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Varför inte ge mera hö? Han verkar ju även behöva mer protein eftersom du ger lusern. Om du ökar höet kanske du inte behöver ge kraftfoder alls (beroende på höets värden förstås :). I annat fall är olja bra att ge fångisar om man vill ha mer energi.

KL:

Min ponny har fått en riktigt "hård" nacke, inte stel och pigg och glad i övrigt, men nackkammen är svullen och stenhård.

En granne berättade att hennes häst som hade haft fång hade också dessa symptom, några fler som haft detta i samband med fång, eller vad kan det vara?

Ja, det kan vara en liten varningssignal, om hästen är överviktig skulle jag försöka att få ner den i vikt samt att hålla koll på värme i hovarna och andra fångsymptom.

Om jag inte har helt fel kopplar man även ihop fettansamling i nacken med cushings.

*k*
Vad kan man ge som krubbskrammel till en fånghäst? Jag ska snart börja jobba, vilket betyder att min man ska ta in hästarna på kvällen. Då jag vill att hästarna ska komma när man visslar då han inte kan lämna barnen inne ensamna för länge behöver jag nått som vi kan ge dem på kvällen så att dom vill komma. Nått mer än bara morötter? Hon är även lite i underhull. Sen får dom ju även hösilage, men jag vill ha nått jag kan ge i krubban.

Vill även ha tips på kraftfoder som man kan ge till fånghästar, alltså sånna utan melass osv.. Nu räknar man ju med att de ska klara sig ganska bra på bara hö, men ibland kan man ju behöva lägga till nått mer och vad rekommenderar ni då???

Om hästen är i lite underhull, skulle jag ge lusern. Det ska inte vara någon fara för fånghästar.

Utöver hösilaget får hon lite luserhack (har precis börjat introducera det).

Det kanske räcker med det + mineraler.

Min fånghäst har bara ätit hö, lusern och mineraler i över 3 år. Dock rids han inte så hårt utan är mest "skogsmulle".

Jag ger aspbarkspellets till min fånghäst som krubbskrammel och tycker det fungerar bra. Något annat kanske vore melassfria betfibrer typ Kwick-beet.

Jag ger aspbarkspellets till min fånghäst som krubbskrammel och tycker det fungerar bra. Något annat kanske vore melassfria betfibrer typ Kwick-beet.

De där bet-fibrerna har jag funderat på.. men ska de blötläggas som betfor eller är det pellets eller vad? (har inte sett dem)

Ja, de ska blötläggas men det behöver inte ligga i blöt lika länge. Det finns en sort till, Speedi-beet.

De här med frostigt gräs och fång...
När försvinner de "farliga" med frostigt gräs? Är det när gräset slutat växa det inte är lika farligt längre?
Som idag när de är fruset hela dagen och man skulle nog kunna säga att gräset slutat växa helt här (sen vet man ju inte, om de skulle bli en riktigt varm dag så..) är de OK att släppa ut sin fång häst endå?

Undrar detsamma! Här har vi -10 grader nu, men inget snö, så det finns massa gammal frostigt gräs att beta av. Vill så gärna släppa pållan i skogshagen igen :cry:.

*k*
Vad kan man ge som krubbskrammel till en fånghäst? Jag ska snart börja jobba, vilket betyder att min man ska ta in hästarna på kvällen. Då jag vill att hästarna ska komma när man visslar då han inte kan lämna barnen inne ensamna för länge behöver jag nått som vi kan ge dem på kvällen så att dom vill komma. Nått mer än bara morötter?

He he, vi kör också med krubbskrammel för att det ska gå fort då vi har ett barn som väntar :p. Egentligen behöver våra hästar inget kraftfoder, har så pass bra hö. Vi ger lite havrefri müssli från Granngården. Har nu sett att Eggersman saluför ett stärkelsefritt müssli specellt för fånghästar, så jag köper nog det märket nästa gång.

Behöver man få upp proteinmängden är lusernpellets/hack ett tryggt val för fångisar. Jag har gett min fångis soja också (passade foderstaten bättre), reagerade inte på det.

För att få upp energimängden ska olja vara ett bra val till en fångis..

De här med frostigt gräs och fång...
När försvinner de "farliga" med frostigt gräs? Är det när gräset slutat växa det inte är lika farligt längre?
Som idag när de är fruset hela dagen och man skulle nog kunna säga att gräset slutat växa helt här (sen vet man ju inte, om de skulle bli en riktigt varm dag så..) är de OK att släppa ut sin fång häst endå?

undrar detsamma......
är det verkligen frost som orsakar fång?

och stressat gräs på sommaren som hålls nerbetat bildas det fruktos i det med?

men så säger man väl att protein är inte farigt för fång hästar så som man trodde förr?
är det inte bäst med nerbetad hage där det som kommer upp är mkt näringsrikt.
istället för uppväxt hage där de bara får äta gammalt gräs med massa energi i som gör att de blir feta istället?????

De är väl fruktosen i gräset i samband med frost som är farligt för hästen. Men nån gång under hösten måste det ju vända för under vintern är gräset inte fullt med fruktos trots frost eller? är det bara att hästarna sen har vänjt in sig på gräset som gör att det inte är lika farligt längre? Eller är det nån gång under hösten fruktos halten vänder och går ner igen (i samband med att gräset gulnat?) och i sånna fall när händer detta?

/Kicki - med fångest

KL:

Min ponny har fått en riktigt "hård" nacke, inte stel och pigg och glad i övrigt, men nackkammen är svullen och stenhård.

En granne berättade att hennes häst som hade haft fång hade också dessa symptom, några fler som haft detta i samband med fång, eller vad kan det vara?

Ja, det finns ett samband med sk fettnacke (fångnacke) och fång. Även fettansamling på rumpan, över svansroten mot korset kan vara en varningssignal. Håll koll på ponnyns vikt, rid den regelbundet, inget kraftfoder på kvällen när den ska stå hela natten och se så att inte hovarna känns varma och magen är i olag (lös i magen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA