Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

men så säger man väl att protein är inte farigt för fång hästar så som man trodde förr?
är det inte bäst med nerbetad hage där det som kommer upp är mkt näringsrikt.
istället för uppväxt hage där de bara får äta gammalt gräs med massa energi i som gör att de blir feta istället?????

Vad jag fattad det som så är de oftas fruktosen de får fång av och inte proteinet, men de kan ju säkert variera från fall till fall. Fång är ju som en allergisk reaktion och kommer av nått de fått för mycket av. De är väl lite mer invecklat än så, men en liknelse i alla fall.

Ang fruktosen i gräs så kan jag tänka mig att kort nerbetat gräs är mer "stressat" och innehäller massa fruktos för att orka växa, medans långt gammalt gräs som inte behöver "jobba lika hårt" har mindre fruktos trots att massan är större.

Men sen har jag en fråga till...
Vad händer med fruktosen när gräset blir hö? i och med att hö oftas inte är lika farligt för fång hästar, men är ofta slaget på tidiga sommaren borde det ju innehålla en hel del fruktos, men försvinner det när gäset slogs?

De är väl fruktosen i gräset i samband med frost som är farligt för hästen. Men nån gång under hösten måste det ju vända för under vintern är gräset inte fullt med fruktos trots frost eller? är det bara att hästarna sen har vänjt in sig på gräset som gör att det inte är lika farligt längre? Eller är det nån gång under hösten fruktos halten vänder och går ner igen (i samband med att gräset gulnat?) och i sånna fall när händer detta?

/Kicki - med fångest

Fruktosen ökar i gräset som skydd för att gräset inte ska frysa. Vad jag fattade på kursen så när gräset har frusit ordentligt så är gräset dött och slutar och växa och då är det inte lika mycket fruktos i det längre.

Fruktoshalten ökar på nätterna när temperaturen går ner även på somrarna, så har man en känslig häst så är det kanske inte så bra att ha den ute på nätterna utan på dagarna när fruktoshalten är som lägst.

Man brukar skilja på olika typer av fång, betes/kraftfoderförätningsfång, förlossingsfång, överbelastningsfång och kortikosteroidinducerad dång. Orsakerna tilluppkomsten av fång kan bland annat vara följande:

*För stort intag av lättillgängliga kolhydrater som orsakar en störning av tarmfloran.

*Intag av toxiska ämnen, exempelvis vissa växter/svampar

*Livmoderinflammation (metrit) i samband med kvarbliven efterbörd

*Mag-tarmstörningar (gastro-enterit)

*Cushings diesease

*Överbelastning och mekaniska/traumatiska skador

Uppkomst och utveckling av fång

Det finns flera teorier om varför fång uppstår och här följer ett exempel:
Vid en störning i tarmfloran ökar de mjölksyraproducerande bakterierna i antal och pH-värdet i tarmen sjunker. Det låga pH- värdet orsakar ett sönderfall (lysis) av de gramnegativa bakteriernas cellväggar och därmed fås en frisättning av endotoxiner ("bakteriegift"), som skadar tarmepitelet. Fosfolipider i de skadade cellväggarna utgör precursor till arakidonsyra som i sin tur är precusor till prostaglandin. Prostaglandin är mycket potenta infllammationsmeditorer som verkar lokalt på bildningsplatsen.

I detta fall orsaker inflammationen en skada på tarmväggen. Endotoxiner och mjölksyra kan passera den skadade tarmväggen och komma ut i den allmänna blodcirkulationen. De kan där orsaka en generell kärlreaktion och ge upphov till störningar i produktionen av ett ämnen som behövs för bibehållandet av en normal hovlamellstruktur. En sänkt hållbarhet i lamellagret som binder samman hovkapseln med kötthoven innebär en risk för hovbensrotation/hovbenssänkning.

Vid primär mekanisk och överbelastningsfång har vävnad med normal hållbarhet överansträngts.

Åtgärder:

Boxvila, med sandbädd eller tjock torvbädd. Ger bra stöd åt sulan och hästen kan borra ner tån och på så vis avlasta hovarna.

MINSKA FODERINTAGET, fodra endast med små mängder sent skördat gräshö eller halm av god hygienisk kvalitet. UTESLUT ALLT KRAFTFODER. Var försiktig med foderbyten. Utfodra från krubba eller hönät så att hästen slipper böja sig ner för att äta.

Ta av ev skor och kapa tån med rasp eller verktång

Kyl benen, skenan och hovar

Behandla om möjligt orsaken, metrit, mag-tarmstörningar mm

Ta bort saltstenen (minskar plasmavolymen)

Undvik transport av hästen i edet akuta skedet, det kan medföra ökad belastning på hovarna.

Skoning med speciella hovbeslag, efter det att de kliniska symptomen i akuta fasen avklingat. Hur hästen verkas och vilket beslag måste anpassas till den enskilda hästens behov.

Källa: Fång hos häst, Schering- Plough Animal health. Folder hämtad hos veterinär.

knapplån

Fruktos och glukos är enkla sockerarter som växten producerar mhja solljuset i en process som kallas fotosyntes. Dessa omvandlas sedan till energi och växten kan växa.
Om det är kallt kan den inte växa utan lagrar då detta socker som fruktan. Fruktan är en kolhydrat som hästens enzymsystem inte kan bryta ner till skillnad från socker och stärkelse. Fruktanet fortsätter därför till grovtarmen där det jäses av mikroorganismerna ung på samma sätt som fibrerna. Om det kommer ner mkt fruktan i tarmen kan det bli en våldsam jäsning. Då produceras det mängder med syror och så blir det så som mul har skrivit dvs för surt, bakteriedöd, giftiga ämnen och då risk för fång.
Jag har förstått det som att så länge gräset är grönt, solen lyser och det är tillräckligt varmt för fotosyntes men ändå ganska kallt så finns riksken med höga fruktanhalter. Men jag har inte en aning om vilka temperaturgränser det handlar om. Jag antar nästan att det kan vara olika för olika gräs.

Det korta gräset är nog inne i den växtfas där det måste producera massor av socker för att kunna växa och överleva. Om det då blir kallt bildas det mer fruktan i det än i ett längre dvs äldre gräs. Där går nog mkt åt till att bilda blommor och frön och mer fibrer.

När det gäller anledningen till att Cushing hästar har högre fångrisk så har jag förstått det som att det beror på att de har liknande problem som de hästar som man säger har equine metabolic syndrom EMS dvs insulinresistens IR. För dessa hästar är det extra farligt att äta även socker dvs fruktos, glukos, vanligt socker osv.

*kl*

Men som nu då när det kommmit snö på det hela? Och i går var det frost hela dagen....är gräset lika farligt då? Ingen sol alls varken i dag eller går...

*kl*

Fruktan=fruktos - deär samma sak anntar jag eller?

Så i pricip borde fruktan halten gå ner när gräset slutat växa, vilket jag tror det har gjort helt här.

Så hur är det med fruktan halten i hö. Händer det nått när gräset blir hö eller är första skörd hö lika farligt som att släppa ut hästen på bete på våren?

Vad jag fattade på min veterinär, så dom hästar med Cushings, tillverkar cortison själva och kan utlösa fång genom en för hög cortisonhalt. Hur just det kemiskt kan bilda fång vet jag inte.

Man måste ju vara noga med cortison på en fånghäst, det är en utlösande faktor.

En vild spekulation kan ju vara att en Cushing häst har en tumör i hjärnan som kan trigga cortisontillverkningen. Eller om tumören gör att hästen blir känsligare för cortisonet.

Det kan vara därför man säger att man ska ta ett sent taget hö till en fånghäst, att fruktanet ligger kvar i höet. Men jag antar att man inte ska ta hö som är jättesent heller, då fruktanet ligger högt.

En välgödd vall med gräs som växer snabbt, kanske inte är det optimala heller. Utan ett hö som är taget på sensommaren då gräset blommat och det inte är så kallt på kvällarna. Likaså ett hö som är taget när det är ganska torrt ute och som inte växer till så fort kan vara ok.

Jag kan gissa att mitt hö som jag tog i år kan var bra. Det är taget i början av juli, det hade blommat precis och det var varmt på dagarna och nätterna.

Vi spekulerade lite om fång på kursen.. Kan det vara så att den ökade mängden av fånghästar kan bero på hur vi tar vårt foder? Förr var det ponnyer och kallblod som fick fång. Vi krämar på en massa gödning på gärdena för att få det att växa fortare, för en större skörd. Tillsammans med det så ger vi allt mera kraftfoder till våra hästar som inte gör så mycket. Kanske att man skulle analysera fruktanhalterna i våra höanalyser och titta mera på det än på ex energi, proteinhalter?

Några tankar om det?

*mul spekulerar*

Intressant. Jag tror säkert att "övergödningen" av beten/vallmarker kan ha en bidragande orsak.
Jag har aldrig gjort nån analys.:o men kan man få fruktan halten kollad om man vill?

*kl*

Fruktan=fruktos - deär samma sak anntar jag eller?

Så i pricip borde fruktan halten gå ner när gräset slutat växa, vilket jag tror det har gjort helt här.

Så hur är det med fruktan halten i hö. Händer det nått när gräset blir hö eller är första skörd hö lika farligt som att släppa ut hästen på bete på våren?

Fruktos är en liten sockermolekyl som tas upp direkt i kroppen ungefär som druvsocker. Fruktan är uppbyggt av många fruktosmolekyler. Det är alltså inte samma sak och definitivt inte när det landar i hästens mage.
Man måste skilja på när växten omvandlar solljuset till socker då bildas det ex fruktos (enkelt förklarat). Om det sedan är för kallt för att gräset ska växa omvandlas denna fruktos till fruktan. Det betyder varmt väder lite fruktan kallt väder mkt fruktan. Men detta är också en stark förenkling av verkligheten. Fruktanhalten i gräset beror på flera andra faktorer också så det är i stort sett omöjligt att förutsäga hur pass hög halten är i ett visst bete vid en viss tidpunkt.

När höet torkar på fältet bryts en del av fruktanet ner. Fruktanhalten i gräs är relativt låg någonstans i mitten av sommaren (om man inte har kilppt ner gräset). Därför bör det vara bättre med ett senare hö (står nog i ngt inlägg redan). Men än en gång så är det svårt att säga. Detta går att analysera men jag vet inte om man kan få det gjort på eget hö eller om man bara gör det på andra lab än de som gör analyser på foder.

Intressant. Jag tror säkert att "övergödningen" av beten/vallmarker kan ha en bidragande orsak.
Jag har aldrig gjort nån analys.:o men kan man få fruktan halten kollad om man vill?

Jag har faktiskt aldrig gjort analys heller, men vet att mitt hö alltid fattas på selen och kalk, vi har sådana jordar här. I år har jag två olika "egna" gärden, men mycket varierande jordmån. Sen får jag köpa till det som fattas och det är från ett antal olika gärden.. Min höbonde har 250ha åkerjord, så jag skulle få analysera ihjäl mig för att veta, det skiljer sig mycket beroende på när och vart det är taget. Mina går på så gott som fri tillgång hö (ger dom två gånger om dagen, men denna vinter kan jag nog ge dom tre gånger om dagen. Dom får så pass mycket att dom alltid har, men ändå äter upp det) och sedan allt eftersom vintern går så börjar jag med kraftfoder, beroende på häst om den ska föla och när isf. Mina gör inte annars så mycket så dom behöver inte mer än mineraler om dom äter det, kalk och selen.

Jag tror inte att fruktan halten går att mäta i analys. Tyvärr. Såg att det gick..

Vad jag fattade på min veterinär, så dom hästar med Cushings, tillverkar cortison själva och kan utlösa fång genom en för hög cortisonhalt. Hur just det kemiskt kan bilda fång vet jag inte.

Man måste ju vara noga med cortison på en fånghäst, det är en utlösande faktor.

En vild spekulation kan ju vara att en Cushing häst har en tumör i hjärnan som kan trigga cortisontillverkningen. Eller om tumören gör att hästen blir känsligare för cortisonet.

jag har nog förstått det som att detta att de har höga kortison eller kortisol (?) värden är en av anledningarna till att de lättare får fång. Kortison i sig tror man ju kan ge fång,( antagligen för att det är inblandat i glukosmetabolismen och då insulinresistens, egen fundering). Men jag har nog också förstått det som att det lika ofta beror på att den är insulinresistent redan "från början" (om det nu är intressant, det ena eller det andra.)

jag har nog förstått det som att detta att de har höga kortison eller kortisol (?) värden är en av anledningarna till att de lättare får fång. Kortison i sig tror man ju kan ge fång,( antagligen för att det är inblandat i glukosmetabolismen och då insulinresistens, egen fundering). Men jag har nog också förstått det som att det lika ofta beror på att den är insulinresistent redan "från början" (om det nu är intressant, det ena eller det andra.)

Ok, då är vi ju ganska ense om det! Jag fattade det som att dom har höga cortison halter iom tumören och att det utlöser fånganfallen. En cushinghäst som inte får fånganfall lider egentligen inte mycket av det, förutom den speciella pälsen. Men börjar den få fånganfall så finns det tyvärr inte mycket att göra än att ta bort hästen. Det går inte att göra mycket åt fånganfallen eftersom hästen själv utlöser dom.

Det jag inte hajjar med en Cushinghäst är varför dom får denna päls..

Insulinresistens från början hade jag faktiskt inte tänkt på. Intressant!!

Ok, då är vi ju ganska ense om det! Jag fattade det som att dom har höga cortison halter iom tumören och att det utlöser fånganfallen. En cushinghäst som inte får fånganfall lider egentligen inte mycket av det, förutom den speciella pälsen. Men börjar den få fånganfall så finns det tyvärr inte mycket att göra än att ta bort hästen. Det går inte att göra mycket åt fånganfallen eftersom hästen själv utlöser dom.

Det jag inte hajjar med en Cushinghäst är varför dom får denna päls..

Insulinresistens från början hade jag faktiskt inte tänkt på. Intressant!!

så enkelt är det inte.... visst kan man göra något! det finns mediciner och örter som kan hjälpa hästen. sen får man ge foder som innehåller så lite socker som möjligt. det är inte hästen som utlöser fånganfallen.... utan cushings gör så att kroppens "socker-hantering" inte fungerar som den ska, kort sagt. ger man då för mkt socker så triggar man i gång ett fånganfall.

sen är det kortisoL inte kortisoN hästen har höga halter av...

pälsen beror på att cushings skapar kaos i hormonerna, och det är som känt dessa som styr över hårväxt. människor med hormonfel får också problem med ökad behåring eller håravfall.

här är en bra artikel:
http://www.horsechannel.com/horse-health/equine-cushings-disease-24321.aspx

Jag har "snabbläst" din länk och har kommit fram till att det jag skrev tidigare om Cushinghästar som får fång inte alls stämmer enligt den artikeln. Enligt den är det kortisol som orsakar fång och jag fattade det nog som att dessa hästar inte är insulinresistenta. Jag är inte så insatt i Cushing och jag tror att det egentligen bara handlar om olika definitioner av då antagligen olika sjukdomstillstång. Men då båda kopplade till glukosmetabolismen vilket är aningen komplicerat i sig. Men jag orkar inte läsa det så noga just nu så jag tar gärna tillbaka det jag skrev tidigare. Det stämmer kanske inte riktigt.

ja, som jag uppfattat det så är kortisolet med och stör så att resultatet blir att hästen verkar vara IR också. men den behöver inte vara det, utan det är kortisolet som ställer till det. så som du säger blir det lite två sidor av samma sak. båda gör så hästen blir känslig för socker.
det är nog svårt att riktigt förstå om man inte är veterinär. :p

men en häst som har cushings är snarare tunn än fet, tvärtom vad en ir häst är. jag tror att min gammling har cushings, han har inte alla symptom men ett flertal. har honom på munkpeppar, c-vit, magnesium och jäst, vilket är det som rekommenderas utöver/istället för pergolide. han är jättepigg nu men är ju bra att veta om att det finns medicin också.

kickis; det är vanligt, om hästen tillåts bli gammal så utvecklar väldigt många cushings. det man (jag också) förr ansåg vara tecken på åldrande är i själva verket cushings.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
915
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar