Sv: Fång tråd
Jag funderar på om min grannes hästar kan ha fång?
I mitten av sommaren ställde dom hästarna i en jättestor hage som inte varit använd till nåt på minst 2år, alltså väldigt vildvuxen med skog och ängar. Efter nån månad flyttade dom över i hagen bredvid vår som de tidigare slagit med maskin då den var övervuxen sen förra året. Den hade alltså vuxit upp igen efter slagningen.
Hästarna stod där dygnet runt i en månad även när frostnätterna hade börjat komma. Jag frågade om dom inte var oroliga för fång men dom verkade inte bry sig.
I minst 2 månader har den ena hästen som är ca 10 år haft svullna lymfkörtlar och svettas efter 2 minuters skritt och har ömma hovar fram.( detta enligt ägaren själv) Hon sa att hon skulle ta ut vetr, men inget hände. Detta har hållt i sig sen dess.
När hon skulle rida senast sa hon att hästen nu blir grinig när hon ska sadla och är väldigt tjurig under ridning.
Idag ringde hennes sambo min gubbe då den gamla ponnyn ( 28 år) inte ville ställa sig upp i boxen. Till slut fick han upp henne. Jag såg bara på håll att hon såg väldigt stel ut och lyfte knappt hovarna när hon gick. Hon står nu i hagen och rör sig inte speciellt mkt, står och sänker och höjer huvudet.
Deras hästar står oftast på samma fläck hela dan, om jag jämför med mina 4 som går runt i hagen och äter det lilla gräs som finns kvar.
Ställer man en sån häst ute nu? Borde den inte stå inne? Det är ganska fuktigt och rått ute..
Han hade ringt vetr som sagt att hästen är så gammal att den kanske ska avlivas, men han hade inte sagt nåt om den yngre hästens problem
Hovslagaren har inte vad jag vet varit hos deras hästar sen i augusti, för hon tyckte att han var dålig då hästen tappade en sko inom en vecka. Har inte sett nån sen dess och vi delar, inte stall, men byggnad.
Känner mig frustrerad då jag ser hästarna varje dag och inget händer. Tror inte att dom missköter mockning och foder, men vet att dom gärna överdriver mängden kraftfoder då hon är rädd att dom ska bli smala.
Denna kvinna har tydligen ridit i 35 år, men detta är första egna hästen och tror inte att hon vet så mkt om skötsel då jag blev tvungen att avmaska den när den var ny och skulle gå med mina hästar då hon hela tiden glömde att skaffa sprutan.
Tror inte att dom ringer vetr då nu ponnyn rest på sig och enl grannen skulle dom i värsta fall ta ut slaktaren och avliva..
Men varför inte ta ut vetr nu när båda verkar dåliga och få veta vad det är ??
Om hon blir tvungen att ta bort ponnyn så har hon inget sällskap till den andre hästen, den som har svullna lymfkörtlar och svettas, och kommer då troligtvis att fråga om hon kan gå med våra....
I såfall kommer jag att kräva att hon tar ut vetr först så den inte har nåt som smittar mina ... Låter detta som ett vettigt krav?
Oj vd långt det blev...