Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Nja, artikeln i länken är nog inte riktigt uppdaterad. Det finns inga belägg för att cortisol i sig själv skulle orsaka fång. Snarare medför det att insulin också överproduceras, det uppstår en insulinreistens och hovarna svälter. Det är samma mekanism som när fång uppstår av cortisonmedicinering. Pollitt är en forskare som skrivit om detta, HH

jo fast står väl inte att cortisol direkt ger fång? däremot att det försämrar immunförsvaret. det står att cushingshästar är benägna att få fång men inte varför.

I ärlighetens namn gick jag på det som du och Forest Autumn refererade till i artikeln och lusläste den inte! Och du har rätt artikeln påstår inte att cortisol i sig orsakar fång. HH

I ärlighetens namn gick jag på det som du och Forest Autumn refererade till i artikeln och lusläste den inte! Och du har rätt artikeln påstår inte att cortisol i sig orsakar fång. HH

Jag har redan insett att ibland ska man vara tyst eller i alla fall låta bli att trycka på tangenterna. Bra att du finns så det blir rätt.
Jag har aldrig riktigt förstått detta med cushings dessutom blandar jag lätt ihop de engelska orden för de olika körtlarna. Jag inser att det inte står direkt att kortisol orsakar fång. Men samtidigt förstår jag det som att de menar att dessa hästar inte är insulinresistenta eftersom de oftast inte är feta?

Men ärligt talat så blev jag nog ännu mer förvirrad nu.

Nja, artikeln i länken är nog inte riktigt uppdaterad. Det finns inga belägg för att cortisol i sig själv skulle orsaka fång. Snarare medför det att insulin också överproduceras, det uppstår en insulinreistens och hovarna svälter. Det är samma mekanism som när fång uppstår av cortisonmedicinering. Pollitt är en forskare som skrivit om detta, HH

Jag är med på att kortison kan leda till insulinresistens så som du skriver. Men samtidigt har jag för mig att jag har läst att i alla fall vissa celler i hovarna är oberoende av insulin? Deras transportproteiner behöver inte aktiveras av insulin. Hur kan de då svälta? (What causes equine laminitis? Pollitt mfl 2007 en artikel som har varit länkad här några gånger).Men jag har säkert missförstått artikeln.

Jag skulle antagligen låtit bli att svara även denna gång men eftersom jag alltid gärna vill veta hur ngt fungerar så kan jag inte låta bli även om detta antagligen blev snurrigt.

KL! Orkar inte läsa allt, men hur ska jag göra på bästa sätt med min fångis? Vi har precis i dagarna bestämt oss för att flytta, har varit till det nya stället och satt upp hagar i dag, men det är ju gammalt gräs i hagen nu, antar att det inte är att rekomendera för en fångis, hur blir det om man kör med betesputsen nu? Vi har ju lite snö/rimm kanske passar bättre i gräset och det har ju börjat frysa i marken. Tips mottages tacksamt

Detta undrar jag med....

Sen undrar jag även hur det är med fruktanhalten i gräset nu, när det har varit frusit på nätterna 4-5 dagar och bara precis över noll på dagarna, fasat soligt och fint. Hur ska man tänka på vintern och hösten när det är kallt ute?

Jo... Det vet jag, men är det så även hela vintern? Jag menar man kan ju oftast räkna med att när det är någon faktor som hindrar gräset att växa (ex för kalt, för torrt, för hårt betat), då är det hög fruktanhalt, men är det verkligen så hela vintern då? Någon gång måste det väl sluta växa - eller???

Står det o "stampar" o väntar på att kunna sätta i gång hela vintern?

Hoppas ni förstår min fråga!

Om det är frost/kallt (under 5 gr) och mulet är det ganska lugnt då, antar jag???

Tycker det är en djungel med gräset och fruktanhalten. Och gödningen också. Dom säger att man ska se till att gräset inte har brist på näringsämnen (i mina öron låter det som att man ska gödsla då), men samtidigt är det inte bra med för kraftigt gräs:confused::confused:

Jag söker om medlemskap i "fångest-klubben":idea:

mulet är bäst ja..
om gräset dör helt, dvs om det är väldigt kallt en lång period så kanske det inte är farligt längre. men här hos mig är det inte så, eftersom det är långa perioder med mildväder så är mkt av gräset grönt året om. så jag utgår från högrisk hela vintern. för min häst är det på med munkorg åtminstone halva dagen när det är frost och sol.

ang gräslängden så tror jag att riktigt långt gulnat gräs eller ett riktigt nerbetad, så att dom får i sig en väldigt liten mängd, är det bästa. att slå det långa gräset låter inte som någon ide. tidsbegränsad tillgång på det långa är nog det allra bästa.

Jag funderar på om min grannes hästar kan ha fång?

I mitten av sommaren ställde dom hästarna i en jättestor hage som inte varit använd till nåt på minst 2år, alltså väldigt vildvuxen med skog och ängar. Efter nån månad flyttade dom över i hagen bredvid vår som de tidigare slagit med maskin då den var övervuxen sen förra året. Den hade alltså vuxit upp igen efter slagningen.
Hästarna stod där dygnet runt i en månad även när frostnätterna hade börjat komma. Jag frågade om dom inte var oroliga för fång men dom verkade inte bry sig.
I minst 2 månader har den ena hästen som är ca 10 år haft svullna lymfkörtlar och svettas efter 2 minuters skritt och har ömma hovar fram.( detta enligt ägaren själv) Hon sa att hon skulle ta ut vetr, men inget hände. Detta har hållt i sig sen dess.
När hon skulle rida senast sa hon att hästen nu blir grinig när hon ska sadla och är väldigt tjurig under ridning.
Idag ringde hennes sambo min gubbe då den gamla ponnyn ( 28 år) inte ville ställa sig upp i boxen. Till slut fick han upp henne. Jag såg bara på håll att hon såg väldigt stel ut och lyfte knappt hovarna när hon gick. Hon står nu i hagen och rör sig inte speciellt mkt, står och sänker och höjer huvudet.

Deras hästar står oftast på samma fläck hela dan, om jag jämför med mina 4 som går runt i hagen och äter det lilla gräs som finns kvar.

Ställer man en sån häst ute nu? Borde den inte stå inne? Det är ganska fuktigt och rått ute..

Han hade ringt vetr som sagt att hästen är så gammal att den kanske ska avlivas, men han hade inte sagt nåt om den yngre hästens problem:confused:

Hovslagaren har inte vad jag vet varit hos deras hästar sen i augusti, för hon tyckte att han var dålig då hästen tappade en sko inom en vecka. Har inte sett nån sen dess och vi delar, inte stall, men byggnad.

Känner mig frustrerad då jag ser hästarna varje dag och inget händer. Tror inte att dom missköter mockning och foder, men vet att dom gärna överdriver mängden kraftfoder då hon är rädd att dom ska bli smala.

Denna kvinna har tydligen ridit i 35 år, men detta är första egna hästen och tror inte att hon vet så mkt om skötsel då jag blev tvungen att avmaska den när den var ny och skulle gå med mina hästar då hon hela tiden glömde att skaffa sprutan.

Tror inte att dom ringer vetr då nu ponnyn rest på sig och enl grannen skulle dom i värsta fall ta ut slaktaren och avliva..
Men varför inte ta ut vetr nu när båda verkar dåliga och få veta vad det är ??

Om hon blir tvungen att ta bort ponnyn så har hon inget sällskap till den andre hästen, den som har svullna lymfkörtlar och svettas, och kommer då troligtvis att fråga om hon kan gå med våra....
I såfall kommer jag att kräva att hon tar ut vetr först så den inte har nåt som smittar mina ... Låter detta som ett vettigt krav?

Oj vd långt det blev...:D

kan vara fång men kan ju även vara något annat.... hur som helst är det tydligt att dom är sjuka, tjata på henne att hon tar ut veterinären!

Till alla....kan inte vi göra en sorts undersökning själva på denna helt vansinniga sjukdom.....försöker göra en mall...men har inte så stor erfarenhet av fång men "forskar" så gott jag kan - vi försöker - vi är många....kanske hittar vi en röd tråd ?????!!!!!!!!
Har tänkt så det knakar...blev mycket-men varför utesluta någonting...blev visserligen rätt långt !!! ...ska roa mig med att försöka fylla i själv
också=utmaning!
Testa & fyll i svaret till mig...det blir väl för mycket på tråden kan jag tänka....jag e´ ny här tipsa så alla ser om man kan göra detta annorlunda, lägg gärna till något om det behövs...skriv gärna om ni tycker att något mer borde vara med så alla ser - nå´t jag missat eller felformulerat eller svårförståligt.
Skulle vara kul om icke-drabbade också fyller i som jämförelse !!
Hur har den drabbade hästen det i sin miljö ? ...el icke drabbad?

Jan/Feb/Mars/April/Maj/Juni/Juli/Aug/sept/okt/nov/dec
Utsläppstid:
Intagstid:
Ute dygnet runt/bete:
Ute-lösdrift:
Kg Frukosthö:
Kraft ja/nej:
Kg Lunchhö:
Kraft ja/nej:
Kg Middagshö:
Kraft ja/nej:
Kg Kvällshö:
Kraft ja/nej:
Övrig matgiva?:
Kraftfoder sorter/märke/mängd:
Kraftfoder olika sorter vid olika fodertillfällen:
Övrigt:
Hö olika sorter vid olika fodertillfällen:
Hö/blötläggning/hur länge/varför:
Hösilage eller Ensilage eller Hö:
Blandning av olika Grovfoder:
Grovfodrets grässorter:
Grovfoder/sort/om analyserat/analysvärden:
Övrigt:
Hagens yta/häst/år:
Hagens yta/häst-sommar & grässort-gödslat el. ej:
Hagens yta/häst-vinter & grässort-gödslat el. ej:
Samma hage året runt-om ja grässorter-gödslat el. ej:
Sommarhage / Vinterhage f o m-t o m: Rasthage f o m-t o m:
Sorts gödsel/när på året/efter markprov el efter erfarenhet el rekom.:
Annan haghantering som eldning, vila, växelbete, delar av hage som öppnas bitvis som påvänjning/när på året/varför:
Övrigt:
Vikt: Mankhöjd: Hull: Ras:
Kön: Ålder: Färg-Ljus el mörk hud:
Användning/Kondition ex. sällskap-låg / skogsr.låg-medel el. hög / skogsr-till hobbyträning-låg-medel-hög / träning-hobby-låg-medel till hög / träning-tävling-medel till hög /träning-Elit eller liknande formulering du tycker kan passa in bättre:
Ridning dagar/vecka:
Ridning tid/pass:
Ridningsform:
Vila/vecka:
Viloperioder/år/när/varför:
Övrigt:
Veckor mellan skoning: Veckor mellan verkning(barfota):
Skor vinter utan sommar: Skor fram ej bak:
Höga trakter: Låga trakter: smala hovar: breda hovar:
Långa hovar: Korta hovar: Övrigt Hovar:
Övrigt:
Skadehistoria detta år: -Tidigare år:
Sjukdomshistoria detta år: -Tidigare år:
Fång första gången/tid på året/väderförhållandena ca en månad innan:
Fång fler gånger/antal/tid på året/väderförh. ca en mån. innan:
Symtom:
Diagnos & grad:
Fångrehabilitering-ex. skor av,mjukt/hårt underlag,boxvila/rasthage,röra på sig eller ej, medicinering-vad/mängd/hur länge:
Effekt på rehab.:
Övrigt:
Vaccineringar,hästinfluensan,stelkramp,botulism el annat/enl. rek. el. annat:
Övrig mediciner-vad/när/varför/mängd/hur länge:
mag/tarm "återställare"-märke(även ex.fil)/mängd/ hur länge-samtidigt som medicin eller före/under/efter:
Övrigt:
Örttillskott vad/när/varför/mängd/hur länge/märke-färdig blandn.:
Saltsten eller mineralsten året runt hur många/år: del av år:
Salt i fodret året runt-mängd/dag: delav år:
Vitaminer-mängd/märke: helt/år: del av år:
Mineraler-mängd märke: helt/år: del av år:
Övrigt:
Varmstall eller Kallstall:
Boxmiljö/strö/kvadratmeter/bädd eller ej:
Vattenkopp eller hink: Värmeslinga el.likn. på vattenledn.-vinter:
Naturlig vattenkälla ex. regnvatten el. annat:
Grovfoder i markhöjd el. nästan med höhäck el. hönät-hals el. boghöjd:
Kraftfoder i krubba-i höjd med bogar el. högre el.lägre el. marknivå:
Övrigt:
Täcke ute/när på året/vid visst väder el. hela tiden/tjocklek/annan anledning:
Täcke inne..se ovan..(annan anledn.= ex. rek. av vet. el. annan/varför):
Tillgång till vindskydd ute:
Övrigt :

mulet är bäst ja..
om gräset dör helt, dvs om det är väldigt kallt en lång period så kanske det inte är farligt längre. men här hos mig är det inte så, eftersom det är långa perioder med mildväder så är mkt av gräset grönt året om. så jag utgår från högrisk hela vintern. för min häst är det på med munkorg åtminstone halva dagen när det är frost och sol.

ang gräslängden så tror jag att riktigt långt gulnat gräs eller ett riktigt nerbetad, så att dom får i sig en väldigt liten mängd, är det bästa. att slå det långa gräset låter inte som någon ide. tidsbegränsad tillgång på det långa är nog det allra bästa.

Tack för dina svar! Så du menar att i södra Sverige är det i princip högrisk hela vintern, eftersom att det sällan är tillräckligt kallt så länge att gräset dör, dvs så länge det är grönt är det farligt? I så fall borde ju nästan gräset vara farligare på hösten/vintern än på våren/hösten. Eller tänker jag hel fel nu? Det varkar ju konstigt ändå, för man hör ju inte om så många som får fång pga gräset under vintern:confused:

Åh vad jag tycker det är svårt att hitta någon logik i detta med gräset. Säg det är mulet, gör det någon skillnad hur varmt det är då eller är det till stor del ljuset som gör det farligt?

Fruset har man hört är farligt, men är det det också när det är mulet eller bara när det är solsken?

Hur är det nätter och morgon? Hur fort kan fruktanhalten stiga/sjunka?

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

läs detta, där står det ganska utförligt förklarat hur fruktanhalten är beroende på väder. :)

och ja, gräset är farligare nu än på sommaren. sept/okt och feb/mars får många hästar fång. men det
är nog ändå fler som får det på sommaren, pga många står i grushagar på vintern och i dom hagar där det finns gräs så är det oftast inte mkt kvar. så även om fruktanhalten är skyhög så får inte hästen i sig lika stor mängd gräs.

Såg du ovan....."mitt lilla test"
Kolla länkhttp://www.lillhagna.info/_pages/fakta_om_fruktan.htm
om du inte gjort det tidigare. Virrigt det här med som du säger....det är ju ingen riktig vinter här & i länken använder de 15 grader.....större delen av året alltså....vad jag vet växer gräset vid plus 8 & då borde väl fruktanet användas lite....även om det inte förbrukas totalt......

I mitt test ovan så kanske det är väsentligt att lägga in del i landet också - Vilket län:

I min hemstad i södra Norrland visste jag knappt vad fång var men här hör man att någon drabbas lite här & var......& (kallt,sol.....varmt)maj, (varmt,sol/torka,regn....Aug, varmt,regn/sol...frost..)Okt verkar vanligast............fruktan halten i växterna är högst på höst.....
Tror som det sägs att "bägaren rinner över" med fruktanet & fler komponenter är orsaken t ex.....
Medicinering eller redan störd mag/tarm flora.....virus i kroppen??....nedsatt immunförsvar....& mängd naturligtvis som kanske är mest betydande på våren.................
"Hjälp" kan inte sluta grubbla // Mi

(kl) Skulle ni våga ge en fånghäst fri tillgång på detta hösilage: torrsubstans ca 50 %, MJ 3.6, protein 22. Hon har haft ett kraftigt fånganfall förra vintern och inga återfall efter det, rids/tränas nästan varje dag och är inte överviktig längre.. Känns inte riktigt ok att ransonera maten när man har lösdrift i norra Norrbotten :crazy:. Är väldigt oroligt i flocken dessutom sedan jag "tog bort maten" (slagsmål, vaktar ligghallen m.m.). Alternativet är att stalla upp dom.

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

läs detta, där står det ganska utförligt förklarat hur fruktanhalten är beroende på väder. :)

och ja, gräset är farligare nu än på sommaren. sept/okt och feb/mars får många hästar fång. men det
är nog ändå fler som får det på sommaren, pga många står i grushagar på vintern och i dom hagar där det finns gräs så är det oftast inte mkt kvar. så även om fruktanhalten är skyhög så får inte hästen i sig lika stor mängd gräs.

Tack! Jag har läst på lillhagna och även foderguiden från KVL, men tycker fortfarande det är rörigt. Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser och har ingen man kan fråga heller när det gäller gräset. Men det är väl så med kunskap - ju mer man vet desto mer förstår man hur lite man vet!;) Det finns som sagt ingen logik i det. Ingen röd tråd man kan följa.... Det känns som man aldrig riktigt kan veta.

Jag vet att det är många nu som får fång, men jag menade på vintern. Fast det kanske är som du säger att då är det få som går i hagar med gräs...

Men hur gör ni nu då? Vilken sorts hage samt hur länge går era hästar på denna tiden av året?

...är dålig på analyser...& har ingen hösilage erfarehet..... men tittade påhttp://www.exclusivehorsefeed.com
Värderna verkar väldigt låga då hästen ändå måste äta mer i mängd jämfört med Hö....
Kolla upp detta med någon erfaren....du kanske måste lägga till något annat ????!!!
Lycka till // Mi

Plus fri tillgång........!!!!???? - är det fint i övrigt????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?