Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

min är heller inte tjock, han är snarare lite åt det tunna hållet. så det är nog ingen automatik i att tjocka hästar får fång. endast om dom är tjocka pga IR kanske.

min är heller inte tjock, han är snarare lite åt det tunna hållet. så det är nog ingen automatik i att tjocka hästar får fång. endast om dom är tjocka pga IR kanske.

Min häst var fet när hon fick fång. Jag har nog förstått det som att risken att få fång ökar om hästen är fet och att man tror att det i alla fall delvis beror på att de då har lättare för att utveckla IR. Men alla tjocka hästar får nog inte fång.

*knapplån*

Jag har en fundering kring detta med fruktan och hö. Min ponny fick fång när det frös på natten mot förra söndagen och sedan blev strålande sol på dagen men fortfarande minusgrader = klart och tydligt att fången beror på fruktanet i gräset.
Men funderar nu kring vad för hö jag egentligen bör ge honom, om jag vill ha ner fruktaninnehållet i höet så mycket som möjligt.
Jag har förstått att fruktan är en lagringsmolekyl, ett sätt för gräset att lagra energi när det är lite snålt med den "utifrån" (?), och detta innebär så långt jag kan dra slutsatser (och förstått utifrån det jag läst) att ett hö som kommer från en gödslad vall är BÄTTRE, för då är energin i andra former än fruktan (inte i lagringsmolekyler)? Stämmer detta resonemang?

Jag hade en lång diskussion med min far om detta igår, och han hävdade att just lagringsmolekylerna skulle vara BÄTTRE för fånghästar, eftersom det är en mer svåråtkomlig energi (och jämförde med typ fullkorn vs "vitt" ris etc)... Och därför har jag tagit hem hö från honom, som är grövre och senare skördat och mindre gödslat.
Men utifrån den kunskap jag får nu när jag läser om fruktan, så känns det som att det här höet som är mindre gödslat snarare blir farligare än det finare, tidigare skördade som är gödslat rätt ordentligt? (jag begränsar mängden hö de får, alltså de står inte på fri tillgång)

det behöver det ju inte vara, finns inget som säger att ett ogödslat hö har haft för lite näringsämnen när det växt. däremot så kan man ju rent teoretisk anta att så är fallet.

det du kan göra är att låta höet ligga i vatten innan utfodring eftersom fruktan är vattenlösligt. dock, dom flesta hästar har inga problem med att äta hö.

ja, men frågan är om hästen var eller hade anlag för IR innan den blev överviktig? vet man säkert att övervikten utlöste IR och inte tvärtom?

ja, men frågan är om hästen var eller hade anlag för IR innan den blev överviktig? vet man säkert att övervikten utlöste IR och inte tvärtom?

Jag har nog förstått det som att fettvävnad kan utlösa IR. Jag har läst om hur fettvävnad (antingen för mkt eller för lite om jag minns rätt) kan ställa till med en hel del i kroppen. Jag tror inte att IR kan orsaka övervikt. men är inte säker. Sedan kan det säkert vara så att de har mer eller mindre anlag för IR.

Senast ändrad:

okej, ungefär som hur väldigt feta männsikor får typ2 diabetes då.

det jag har läst om IR har jag förstått det så att hästar som har det har väldigt lätt för att gå upp i vikt, pga störningen. stod en artikel om det i horse&rider för ett tag sen bla. men det kanske inte stämmer?

det jag har läst om IR har jag förstått det så att hästar som har det har väldigt lätt för att gå upp i vikt, pga störningen. stod en artikel om det i horse&rider för ett tag sen bla. men det kanske inte stämmer?

Jag förstod det nog som att det liknar diabetes 2.
Jag vet inte om jag har fattat det som att det kan vara omvänt så som du skriver. Det är mkt möjligt. Jag kan tänka på det ett tag lite senare har egentligen inte tid just nu.

Jag har nog inte riktigt förstått det på samma sätt.
Jag har förstått det som att en tjock häst lättare blir insulinresistent och att det beror på att fettvävnaden sänder ut ämnen som minskar insulinkänsligheten.
Det finns en artikel i en webtidning som tar upp detta
"Several key molecules involved in the development of insulin resistance have come to the forefront in recent years and have led researchers to investigate adipose tissue as a major player in the regulation of insulin sensitivity."

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=6785

Sedan tycker jag att det verkar konstigt att en IR häst lättare går upp i vikt. Insulinet hjälper ju till så att sockret kommer in bla i fettcellerna så att det kan omvandlas till fett (lite enkelt förklarat). Om hästen är IR borde inte detta kunna ske - eller tänker jag fel?

Om det nu står ngt annat i en tidning så vill jag naturligtvis inte påstå att det är fel. Det kan mkt väl vara som jag har missuppfattat det jag har läst.

Senast ändrad:

Vi har precis fått hem vår nya ponny. Hon har en sommar haft lite fångtendenser, men inget allvarligare. De har inte haft henne på bete sedan dess, men hon har gått i naturhage, dvs med lite magert bete.
Ny skogshage hemma hos oss innebär ju lite mer gräs. Inget insått, men ändå.
Dessutom har det lagt sig 5 cm snö över hela härligheten.

Kan jag låta henne vara ute hela dagen? Något annat jag ska tänka på?
Tilläggas ska att jag inte tidigare haft erfarenhet av fånghäst och kanske blir lite överkänslig,.......

Nu blir jag nojjig. Min fånghäst har varit bra senaste 8 månaderna och har börjat sättas igång. Igår hittade hovslagaren en blödning i en av framhovarna :confused:. Så uppenbarligen har hon haft ett litet fånganfall/fångkänning. Jag har inte märkt något alls. Min syster klagade för tre veckor sedan att hon kändes oren under en ridtur, men när jag red två dagar senare var hon helt fräsh. Kan fånganfall vara så korta?? Vi har även bytt från hö till vinterns hösilage för ca 1.5 månad sedan, men magen har varit bra och ingen puls. Om hästen varken haltar eller har puls, hur ska man då märka när fånganfallen kommer :confused:.

Hur funkar det med blödning och verkning osv.. Om man hittar blod mellan lamellerna, borde inte den blödningen vart när den delen av hoven växte ut, dvs några månader tidigare. Eller kan blodet rinna ner mellan lamellerna?

och vad är en stengalla?

Sorry, har pratat med min man igen som var med vid skoningen (kl var 23, så jag låg och sov :p). Hon hade ingen blödning, utan det var lamellranden som var förändrad. Solklar fångkänning antar jag, men visst borde det ha varit ganska länge sedan? Om det hunnit växa ned..

Hur funkar det med blödning och verkning osv.. Om man hittar blod mellan lamellerna, borde inte den blödningen vart när den delen av hoven växte ut, dvs några månader tidigare. Eller kan blodet rinna ner mellan lamellerna?

och vad är en stengalla?

Jag har förstått det som att lamellranden kan skadas var som helst på hovväggen, inte att det måste börja uppe vid kronranden. Och att det kan bli olika stora delar av hovväggen som släpper från benet beroende på hur pass allvarligt det är. Men det är kanske fel att tänka så?

kl

Kanten som blir "på" kronranden när hovbenet har roterat,hur länge kan det ta innan kanten "söker" sig neråt?

Hur har era veterinärer undersökt era fånghästar när ni tror att det har varit fång på g?
Jag har nämligen haft veterinär ute men jag e väldigt skeptisk till de få grunder som hon dömde diagnosen på så ville bara höra hur era veterinärer gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈