Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Sorry, har pratat med min man igen som var med vid skoningen (kl var 23, så jag låg och sov :p). Hon hade ingen blödning, utan det var lamellranden som var förändrad. Solklar fångkänning antar jag, men visst borde det ha varit ganska länge sedan? Om det hunnit växa ned..

ja det lär vara ett tag sen om det syns nu. men är den bredare än den var förra skoningen? breddad lamellrand kan dom ha helt tills ny hov vuxit ut. tänkte på om det kunde vara det "gammla" fånget som orsakat den.

Förra verkningen var lamellranden normal då nya hovar hunnit växa ut, men inte denna gången på höger framhov. Så hon verkar ha haft en nytt anfall som vi inte märkt av :confused:. Red för tränare senast i fredags, och hästen känns och ser hur fräsh ut som helst!

Hur har era veterinärer undersökt era fånghästar när ni tror att det har varit fång på g?
Jag har nämligen haft veterinär ute men jag e väldigt skeptisk till de få grunder som hon dömde diagnosen på så ville bara höra hur era veterinärer gjort.

Det veterinären jag hade ute tittade hur hästen rörde sig (vilket för tillfället var inte alls), kände med visitertång, kollade tempen och letade värme i hovarna samt klämde på kronranden.

Det veterinären jag hade ute tittade hur hästen rörde sig (vilket för tillfället var inte alls), kände med visitertång, kollade tempen och letade värme i hovarna samt klämde på kronranden.

Okej, för den veterinären jag hade ute hon dömde fång på att hans hjärta slog 48slag/min (det tydde på smärta) sen kollade hon puls i benen hon kände tydligen puls men inte jag, sen fick han diagnosen fång. Kan man märka de på så få saker? Hon tittade inte ens på hur han gick, å i övrigt visade han inga fångsymptom.

Ja, det låter som lite knapphändig information för att kunne bedöma att det verkligen är fång.

Vad har Du sett för symptom, innan du tillkallade veterinären?

Kan det vara så att hon såg flera tecken, men hon kanske missade att påtala det till dig?

Ja, det låter som lite knapphändig information för att kunne bedöma att det verkligen är fång.

Vad har Du sett för symptom, innan du tillkallade veterinären?

Kan det vara så att hon såg flera tecken, men hon kanske missade att påtala det till dig?

Jag ringde vet för att han gick oehört stelt. Trodde att det kunde bero på att jag kunde ridit honom för hårt dagen innan. Å hon ville kolla på honom. Så jag ringde bara för hans stelhet å blev orolig att de hänt någonting.

Ja jag vet inte, hon gjorde inte så mycket mer, hon kollade med visitertång i hovarna men jag vet inte om man kan se fång med den? eller funkar den bara på hovbölder?...

Hon antog kankse med att de var fång för att jag en vecka tidigare hade börjat ge honom lucern (dock i liten mängd), har dock hört att de inte ska vara proteiner som orsakar fång utan kolhydrater, men igentligen vet ju ingen vad som utlöser fång.

KL

Hur vet man när gräset dött? Bor i norr och det är cirka en decimeter snö men hur vet jag att gräset under inte är farligt längre:confused:. Vill släppa dom i vinterhagen!

ja.. fast om det är mkt snö över det så kan det väl inte ske någon fotosyntes (är den som producerar fruktan) eftersom gräset inte får solljus.

ja.. fast om det är mkt snö över det så kan det väl inte ske någon fotosyntes (är den som producerar fruktan) eftersom gräset inte får solljus.

Jag tror att en del av solljuset kommer igenom snön men är inte säker, kanske inte? Men däremot så antar jag att det borde bli för kallt för fotosyntesen vid ett visst antal minusgrader? Jag letade efter detta för ett tag sedan i böcker och på nätet men hittade inte ngt om det. Det finns kanske ngn som vet?

Jag tror att en del av solljuset kommer igenom snön men är inte säker, kanske inte? Men däremot så antar jag att det borde bli för kallt för fotosyntesen vid ett visst antal minusgrader?

Jag har också letat, utan framgång!
Hoppas någon vet något om detta, då det vore väldigt bra/intressant att höra.

Det enda jag hittade var om skogen, och där står det så här : På grund av vårt kärva vinterklimat med minusgrader och marktjäle sker i stort sett ingen fotosyntes under vinterhalvåret

Senast ändrad av en moderator:

senaste rådet från vår vet till "tjejerna" som vi är försiktiga med...var :
Ihållande minusgrader ca en vecka sedan kan dom slippa fånggrimmorna.
......vi hoppas detta stämmer bra, så dom får slippa grimmorna över vintern.

om temperaturen är under 5 minus på natten så ska det vara hög risk hela tiden. vet ej om det finns någon nedre gräns men rent logisk så borde det ju vara så?

möjligt att lite solljus kommer igenom, beror säkert på hur mkt snö det är och hur tät den är? här har vi nästan aldrig mer än 5-10 cm, oftast inget alls.

. vet ej om det finns någon nedre gräns men rent logisk så borde det ju vara så?

Jag har kommit fram till att det finns en nedre gräns för aktiviteten hos de enzymer som medverkar i fotosyntesen, läste det på en sida idag men lyckades trycka bort den. Men det stod bara att den optimala temp var mellan 15 och 35 grader. och inte någonting om när det är för kallt.
(Jag är inte jättebra på att söka på nätet) Men det hade varit intressant att veta.
Min fånghäst går ute i sin stora vinterhage sex-sju timmar om dagen. Det finns en del gräs där men nu äår det snö överallt. Förutom ensilage och fri tillgång till halm (som hon inte äter) så får hon lusernpellets och lusernhack (hacket till natten), betfor och bakjäst. Allt för tarmarna ska hålla sig lugna. Inte vet jag om det kommer att fungera det återstår att se. Nu ska det ju bli varmare igen. Jag har bestämt mig för att gå ngn sorts balansgång. Hon kan ju inte vara inne hela tiden.

Skulle rekommendera http://www.safergrass.org/ som är en organisation som arbetar för att sprida information om fång - hur den uppstå, vad man kan göra och så vidare. Hänvisar också till aktuell forskning.

lycka till!

Jag har läst en del av den senaste fångforskningen (en hel del) men inte hittat just detta med minimigräns för fotosyntesen. Jag har bara snabbkollat länkarna. Det är möjligt att det står i ngn av dem. Jag hittade inte det men får väl leta mer senare.
Det är nog viktigt att få temperaturen och inte bara vilken månad/årstid det handlar om. Det är ju inte samma i alla länder.

ja min går också i sin vanliga hage. sätter dock på munkorgen om det är sol. jag hoppas att det ska räcka..

man kanske kunde fråga nån biologikunnig om fotosyntesens nedre gräns? typ nån proffessor? :idea:

min pålle har fått två fånganfall i år, första i februari, då åkte vi till mälarkliniken. vid röntgen kostaterades att han hade lite hovbensrotation i höger fram, och även fång på vänster fram. dom gipsade och sa boxvila en månad och återbesök med röngen då. hö ca 4 kg/dag och halm.
efter återbesöket fick han gå ut i ett par timmar om dagen och öka succesivt en månad och efter utsläpp i hagen promenader, börja på 10 min osv.

andra anfallet fick han i maj, tog ut distriktan då, han fick butta och boxvila igen i två, sen minihage ute, i början av augusti fick han gå i större hage, åt gräs utan tillstånd (smitare :))
vi byte stall och hö i början av juni och sedan dess har han mått bra. vad jag har fått höra, och själv misstänker, så va det ensilage och kraftfoder som gjorde pållen sjuk.

Och trots allt det kostat i tid och pengar och tårar så är jag så glad att vi fortsatte kämpa och nu är han piggare och gladare ( och smalare :D) än någonsin, äter hö och har under hösten och sensommarn ätit gräs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025