Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Jag har faktiskt tänkt på det.
Men jag har inte riktigt slutat leta än, tänkte jag skulle lusläsa min gamla växtfysiologibok när jag får tid.

*KL*

Jag tittade lite på Animal Planet i morse och ett program de kallar djurräddningen el liknande. De gjorde ett reportage från ett rehabcenter för hästar. Där visade de bl a upp shettisar som gick i en riktigt stor grön gräshage och som matades med morötter av besökare. De berättade att ponnierna led av "laminitis" dvs fång. För att de skulle må bra och kunna gå o beta på gräs så gavs de medicin. Under repotaget fick hästarna någon medicin i hink direkt i hagen som de gladeligen åt.

Vad kan det vara? Jag blev väldigt förvånad över att ponnierna kunde gå på så pass mkt gräs och få godis av dagliga besökare. Det borde väl knappast vara smärtstillande och antiinflammatoriskt de fick som medicin...Att de kan ha fång och gå på så stora gräsytor borde ju göra att smärtstillande knappt borde hjälpa. Dessutom var det ju ett hästhem och det vore väl märkligt att ge hästarna smärtstillande för att kunna ha dem ute så, ur etisk synpunkt.

Har ni hört något liknande innan?

*kl*

Sitter o läser lite om fång och kom in på
kronisk sådan. Vad är det egentligen?
Behandling?

*kl*

Sitter o läser lite om fång och kom in på
kronisk sådan. Vad är det egentligen?
Behandling?

Vad jag har förstått så betyder det inte riktigt det som man tror dvs det är inte ett tillstånd/sjukdom som aldrig går över. Jag har nog tolkat det som att det är ett "mått" på hur pass allvarligt fånganfallet är hur pass mkt hovarna ändras. Om man sedan verkar hovarna rätt, lägger på skor osv så kommer hoven att växa rätt igen. Hästen blir återställd.

Sedan ska man nog se det som att en häst som en gång har fått fång har lättare för att få det igen. En gång fånghäst alltid fånghäst. Man måste alltså alltid se till att minska riskerna för återfall. Men det har nog inte ngt med begreppet kronisk fång att göra.

Så har jag förstått det.

KL

Min shettis fick finadyne utskrivet igår, troligen fång igen. Känns inget kul att kommer på vintern, ingen lovande framtid om de inte ens kan äta hö, vilket är det enda han får förutom mineraler nu.

Håller på att läsa igenom tråden igen och har hakat upp mig lite på de skilda åsikterna om en fånghäst ska få gå i hage eller ha strikt boxvila. Jag har min ute om dagarna och box på natten som vanligt. Inbillar mig att det är bättre om han har möjlighet att röra sig som "vanligt" så gott han kan. Kan det vara så att snön har en svalkande effekt på hovarna också? Risken för snöstyltor är det som gör mig osäker till beslutet att ha honom i hagen.

Jag är definitivt inte expert på detta på ngt sätt. Men jag har läst en hel del om fång. Jag är säker på att de ska vila i stillhet på mjukt underlag så länge de har ett pågående fånganfall och att de inte ska röra på sig förrän de har slutat med smärtstillande mediciner och man ser om de har ont. Fång innebär att hovbenet inuti hoven lossnar från själva hovkapseln dvs den delen av hoven som syns utanpå. Jag är övertygad om att det gör fruktansvärt ont. dessutom tror jag att man kan begränsa skadorna/förändringarna inuti hoven om den inte utsätts för ngn påfrestning. Men det är vad jag tror även om jag är helt övertygad själv.
Om du vill kyla med snö vilket säkert är en jättebra ide så hade i alla fall jag gjort det inne i en box på ngt sätt. Om man har en fånghäst får man vara ganska flexibel och hela tiden hitta på nya lösningar.
Min häst hade fång i januari för två år sedan. Hon mår idag bra. Hon går i stort sett alltid i sin stora hage med en del gräs men inte just nu. Men hon gick där hela sommaren.

så kronisk fång kan alltså bli bättre/bra? Lite missvisande med kronisk
:p

Jag har förstått det så kanske ngn annan som inte gör det?
Med det undantaget att de kanske aldrig blir riktigt bra, det beror naturligtvis antagligen på varför de fick fång. Min ponny har uppenbarligen en mage som lätt reagerar på allt möjligt. Det kommer hon nog alltid att ha vilket säkert betyder att det alltid finns en liten, förhoppningsvis minimal, risk att hon blir dålig igen.

Jag skulle aldrig låta en fånghäst röra sig i hagen i det akuta stadiet (dvs så länge den går på smärtstillande och/eller verkar ha ont). Det finns ju otrolit många åsikter om detta, och nu säger jag bara min ;) Hoven är väldigt instabil om lamellerna börjat släppa (det forest autumn beskrev i förra inlägget) och jag kan aldrig tro att det skulle vara hälsosamt för hästen att röra sig.

Min shettis fick finadyne utskrivet igår, troligen fång igen. Känns inget kul att kommer på vintern, ingen lovande framtid om de inte ens kan äta hö, vilket är det enda han får förutom mineraler nu.

Låter konstigt att magen reagerar på helt vanligt hö- har ni problem med mögel och lagringen av höet? Det finns inget annat i hagen han sätter i sig?

Mitt fullblod modell smal fick i juli fång
Min travare modell perfekt hull fick igår fång :(

Kan ni fatta? Fång i december? Veterinären var ute och detta är ofattbart..han är mycket illa däran, dock något bättre i kväll.
Om han är stabil nog blir det röntgen på torsdag.

Jag hade gärna velat veta vad för foder ni anser är lämpligt efter fång dvs när man kan fodra kraftfoder igen. Hur stora är hästarna, mängd mat?

Just nu är jag i stallet 8 ggr/dag, spolar för jämnan, mockar 3 ggr/dag, fritt på 2:a skörds hö, tempa.

KL

Håller på att läsa igenom tråden igen och har hakat upp mig lite på de skilda åsikterna om en fånghäst ska få gå i hage eller ha strikt boxvila. Jag har min ute om dagarna och box på natten som vanligt. Inbillar mig att det är bättre om han har möjlighet att röra sig som "vanligt" så gott han kan. Kan det vara så att snön har en svalkande effekt på hovarna också? Risken för snöstyltor är det som gör mig osäker till beslutet att ha honom i hagen.

Hur gammal är den? Kollad för Cushing eller IR? Hull?

Kan ni fatta? Fång i december? Veterinären var ute och detta är ofattbart..han är mycket illa däran, dock något bättre i kväll.

Jag hade gärna velat veta vad för foder ni anser är lämpligt efter fång dvs när man kan fodra kraftfoder igen. Hur stora är hästarna, mängd mat?

Just nu är jag i stallet 8 ggr/dag, spolar för jämnan, mockar 3 ggr/dag, fritt på 2:a skörds hö, tempa.

Hej!

Usch vad tråkigt för Dig och din häst:cry:

Ja, det är verkligen som Du skriver ofattbart. I december, travare i lagom hull och så slår fången till. Nu för tiden finns det tydligen ingen "säker tid" längre.

I slutet på juli i år, inom ett par dagar, fick våra båda hästar fång. Deras allmäntillstånd var dåligt pga långvarig infektion och vet. tror att det var därför de fick fång, men ingen vet ju egentligen helt säkert varför.

Våra hästar får fri tillgång på hö (äter c:a 10-12 kg/dygn var), örter som är bra för immunförsvar, mage- och tarm, Tokosel en gång i veckan och lite krubbskrammel bestående av Krafft blå müsli (max 4 dl per häst och dygn).

Håller tummarna för att Din häst snabbt blir bättre och att Ni får en God Jul utan fång:)

MVH/Carina

Ge inte fri tillgång på hö. Har du värdena på höet räkna ut exakt hur stort energibehov hästen behöver under boxvilan och lägg dig lite under till att börja med. Blötlägg gärna höet 30 min för att urlaka socker. Det gör att du kan ge större mängd.
Inget kraftfoder.
Allt detta för att kunna stabilisera ämnesomsättningen.
Avvakta gärna med röntgen till hästen är stabilare.

Kan ni fatta? Fång i december?

Inte helt ovanligt numera, även min fick fång i december :cry:. Nu vet jag inte vad din häst åt, men jag undrar om inte ofräsht hösilage är anledningen till att så många hästar drabbas av fång vintertid. Har ju blivit väldigt vanligt att man fodrar med hösilage, och okunskapen är stor hur man skiljer ofräsh hösilage från bra hösilage.. Hästarnas magar pajjar ihop. Hänvisar till denna tråden:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934349

Låter konstigt att magen reagerar på helt vanligt hö- har ni problem med mögel och lagringen av höet? Det finns inget annat i hagen han sätter i sig?

Nej, höet håller god kvalitet, dock är det troligen för starkt enligt vet. och hovslagare. Ska byta till ett "sämre" hö så får i se om det kommer fungera bättre.

Nu efter några dagar på finadyne går han ju betydligt bättre, så fick han kortare tår idag. Men det är ett skit med denna sjukdom. Och vanligare och vanligare verkar den ju bli.

Har funderat på det där med hagen, men det enda han kan få i sig är tex. bark och granris då de står i skogshage. Kanske kan vara det med?

Senast ändrad:

Han är 10 år. Ej kollad för cushing eller IR. Lätt överiktig (enl. mig och vet), men inte fet, dock kan han gå ner mer.

Hua min häst har fått fång 15/12

Ja ha då har man en fång häst....

Har aldrig tidigare haft det. Så detta var något nytt. Då man inte vet så mycket om det . Har man "bara trott hästar kan få det på betet":confused:

Men ack nej.Har i dag mitten på December, varit nere på trav kliniken i Halmstad. Och fått diagnosen fång på min 17 åriga fullblodsvalack...

Men inga rotationer i hoven. Utan boxvila och Butta i 2 veckor.....:crazy:Sedan återbesök. Givetvis PG beslag när hovslagaren kommer på onsdag..

Känns inte kul. Men jag befarade "det värsta" gör alltid det när jag måste åka till veterinären.

Tur att dessa underbara människor finns.

FINNS DET NÅGON MERA ÄN JAG SOM HAR EN FÅNG HÄST STÅENDE JUST NU...

VI KANSKE KAN STÖTTA VARANDRA..:idea:

Det kan kanske vara så att det är ett hö som innehåller extra mkt fruktan?
det kan ju vara slaget vid "fel" tidpunkt. Det är kanske ide att lägga det i blöt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd