Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Om jag var i din situation så hade jag inte släppt ut hästen idag. Jag hade låtit henne stå i en box med en tjock bädd och sett till att hon hade haft ngt att tugga på så att magen är lugn. Sedan hade jag väntat på veterinären.
Jag har egentligen inte ngn aning om det är fång eller inte men vad jag har förstått så kan det bli på alla möjliga konstiga sätt även om de flesta fånghästar tycks röra sig på ett visst sätt när det väl har brutit ut.

Men om det nu skulle vara fång så är det viktigt att hon står mjukt och stilla så att hovarna tar så lite skada som möjligt. Man kan också kyla hovarna i kallt vatten för att dämpa det.
Hoppas att det går bra med hästen.

Min travare fick fång sommaren 2005 och uppvisade samma symtom som din häst. Han vinglade, verkade allmänt loj och varma hovar. Veterinären ansåg omedelbart att det var fång och hästen blev bättre när han kom från betet och efter finadyne-kur. Så vingligheten kan mkt väl vara fångtecken.

Men nu har du väl ringt vet, har de varit ute?

På tal om det kan jag uppdatera mig lite. Min shettis fick ju fång för ett tag sen och det har gått upp och ner.
För tillfället står han i en halmad, provisorisk sjukhage. Hade honom inne ett tag när det var som värst, men då han har dåliga luftvägar så får han numera stå i hagen (efter ett himla trassel att få ner stolp).

Har köpt in annat hö som han får nu, samt att jag börjat ge honom bakjäst. Jästen har fungerat ypperligt. Han brukar ha lätt at bli hård i magen och speciellt om han bara ståt still som han gjort nu, men det verkar som att jästen har hållt igång magen bra.

Han går något bättre, men helt bra är det givetvis inte än.

Det som känns lovande är ändå att han är pigg och glad fortfarande. Han är liksom "med" hela tiden, så jag håller tummarna för att det ska gå bra den här gången också.

På tal om det kan jag uppdatera mig lite. Min shettis fick ju fång för ett tag sen och det har gått upp och ner.
För tillfället står han i en halmad, provisorisk sjukhage. Hade honom inne ett tag när det var som värst, men då han har dåliga luftvägar så får han numera stå i hagen (efter ett himla trassel att få ner stolp).

Har köpt in annat hö som han får nu, samt att jag börjat ge honom bakjäst. Jästen har fungerat ypperligt. Han brukar ha lätt at bli hård i magen och speciellt om han bara ståt still som han gjort nu, men det verkar som att jästen har hållt igång magen bra.

Han går något bättre, men helt bra är det givetvis inte än.

Det som känns lovande är ändå att han är pigg och glad fortfarande. Han är liksom "med" hela tiden, så jag håller tummarna för att det ska gå bra den här gången också.

Alltså vanlig jäst som finns på Ica? hur mycket ger du av det?
Hur mycket hö ger du din shettis?
Min shettis har haft fång, köpte honom ganska nydligen, men fick inget riktigt svar på varför han fått de och hur mycket mat de gett honom osv.
Så är lite intresserad av vad andra ger sina fång shettisar.

pratade med vetten idag och de var solklart fång. :( så hon går på en buttakur nu så får vi se om hon svarar på den.

men hon tyckte hon skulle gå ut ändå. det är inte nåt akut fånganfall utan väldigt lindrig. så hon är inte speciellt halt i skritten så hon tyckte det var bättre att släppa ut henne i en liten hage med en halvmeter snö så hon kylde hovarna hela dagarna istället för att stå inne.

så nu är de bort med alla matoch svält i en vecka typ. har bytt kraftfodret mot lusern och betfor och hon skall gå kvar på hösilaget men på typ 8 kg istället för fritt (lär säkert sätta i sig 25kg per dygn på de fria). funderar på att ge henne bakjäst i två veckor med och sedan när hon kommer ut och börja ridas även olja.

en sak jag undrat över är varför man inte bör ge morötter till fånghästar?? funkar äpplen istället?

usch jag hatar att fått en sjuk häst me den sjukdom jag inte har nån aning om då det är sååå mycket att lära sig coh tänka på. :(

Vilken otur!
Du kommer att lära dig, det finns inte så mkt annat att göra. det finns massor skrivet om det här på forumet.
Det är antagligen bra att hästen är ute i snö, kyla är bra för hovarna.
Jag antar att du inte menar att du ska svälta den för det är inte bra. Däremot är det naturligtvis bra att banta den om den är för tjock.
Bakjäst är bra för magen så det hade nog jag börjat med på en gång. Morötter är kanske inte jättefarligt för en fånghäst. Det beror nog på varför den fick fång. Äpplen kan nog vara lite värre. Jag hade nog inte gett ngt av det till hästen i nuläget.Både äpplen och morötter innehåller stärkelse om jag inte minns fel. Det står i en tråd här någonstans. Det är inte synd om den för att den blir utan.

vetten sa att hon skulle svältas några dagar nu för att inte trycka på med ännu mera foder. sen ska hon gå på balancerad kost gjord för att banta henne. men hon är inte jättetjock. lite rund bara. kanske rör sig om 15-20kg efter att hon blev ensam i hagen och full tillgång till höt.

nej då skippar jag både morötter och äpplen.

Nu är jag inte veterinär och har inte heller sett din häst. Men med en häst som har akut fång har det ofta hänt ngt med tarmfloran. Det är då viktigt att se till att den blir normal igen. Men jag antar att tanken är att hon ska få en del mat i alla fall och inte svälta helt? Jag är nog inte med riktigt på vad du menar.

nu när hon ska "svälta" får hon ca 6kg hö totalt och några dl betfor (torrt mätt) och 0.5 liter lusern morgon och kväll. hon skulle svältas i ca en vecka sedan tas upp på normal foderstat för henne.

men jag vet inte. jag följer bara veterinärerns råd och jag litar på henne då hon är den bästa veterinär alla i min krets någonsin använt sig av. hon åker 130 mil enkel väg för att behandla våra hästar. :)

har du erfaenhet av fånghästar? hur hade du gjort? jag vill ju bara min häst bästa och följer veterinärs rekomendationer. om nån säger att de är fel så lyssnar jag. för jag kan inte ett jota om fång. :)

OK men då får hon ju mat jag missförstod dig nog. Det är klart att du ska lita på din veterinär.
det jobbiga med fång är att man får så många olika svar vilket delvis antagligen beror på att det fortfarande, trots en hel del forskning kring detta , inte finns några riktiga svar på hur ett fånganfall framkallas.
Det finns många på detta forum som kan en hel del om fång.

sen en fundering till.

jag frågade vetten om jag skulle göra nåt åt hovarna. man brukar ju tvärtåa kraftigt och lägga på sulor fram. men hon tyckte inte att jag skulle hålla på att trixa en massa utan låta de vara som det är.

vad tror ni?? ska jag bara skita i att göra nåt då det antagligen var ett ganska lindrigt fall? eller ska jag ta de säkra före de osäkra och tvärtåa?? hovslagaren kommer ut den 5 januari - ska han vidta några åtgärder eller sko som vanligt?

Alltså vanlig jäst som finns på Ica? hur mycket ger du av det?
Hur mycket hö ger du din shettis?
Min shettis har haft fång, köpte honom ganska nydligen, men fick inget riktigt svar på varför han fått de och hur mycket mat de gett honom osv.
Så är lite intresserad av vad andra ger sina fång shettisar.

Ja, vanlig bakjäst. Har köpt den blå sorten (men det ska ej spela ngn roll) Har ej gett honom det tidigare, men provat efter jag läst om det här på buke. Ger 1/4 paket om dagen. Utsmulat över lite betfor och mineraler.

Just nu får han ca. 3 kg hö. Inte mkt alls, men han har fri tillgång på halm.

Har din shettis fång nu, eller har han haft det tidigare bara? Hur ser hans hovar ut?

knapplån

Jag har inte orkat skriva detta tidigare men börjar känna mig ganska (dvs mkt orolig).
Min ponny fick fång strax före jul. Jag fick först meta cam men det hjälpte inte så jag fick byta till butta. Hon blev genast bättre efter första dosen. Men sedan har det avstannat. Hon har fortfarande ganska svårt att röra sig, var lite piggare i morse men det går upp och ner. När jag läser i trådarna här så verkar det som om de flesta blir smärtfria ganska snabbt. Varför blir inte min lilla häst det? :cry:

Hon står inne på mjuk bädd, vatten och foder högt osv.........

det första fånganfallet hade hon för två år sedan. Men då var det mkt, mkt lindrigare.

Om ngn undrar så har jag regelbunden kontakt med veterinärerna här. Jag ska ringa till dem på fredag om hon fortfarande mår dåligt. Jag har också fått en kliniktid nästa vecka för att röntga.
men jag bara undrar hur det "brukar" vara.

Jag är i precis samma situation som du Forest Autumn, min cushinghäst hade fång för två år sen och har nu ett mycket svårare fånganfall än då, trots fenylbutazon och mjuk bädd m.m. har hon ont. I dag är går hon ännu sämre...
Men inte kan du åka in och röntga din häst så länge som hon inte är smärtfri?
Hoppas det vänder åt rätt håll för båda våra hästar!
Vet du orsaken till vad som utlöste fången?

Det hoppas jag också!
Förra gången min häst fick fång visste jag i stort inget annat än att det berodde på för mkt proteiner i gräset. Nu vet jag betydligt mer. Tyvärr tror veterinärerna här hemma i byn fortfarande att det beror på för mkt proteiner. jag blev riktigt osams med en av dem i början av veckan.
Ibland undrar jag om det är bra att veta. Jag kan inte tänka på annat än vad som händer inuti hennes hovar just nu. Men har ändå bestämt mig för att det är bra att ha koll på läget - eller ja vi får se hur många personer i min närhet jag blir riktigt förbannad på..jag förstår inte hur svårt det är att uppdatera sina kunskaper.
Jag har annars alltid stor respekt för veterinärernas kunskaper men just nu är jag, fortfarande arg, jag tänker inte låta min häst leva på ingenting bara för att hon har fång.

Jag har tre teorier om vad det kan bero på.
Belastningsfång eftersom det började med att hon var halt några dagr innan.
Tveksam ensilagebal med ojämn ts och smörblommor inuti, en av våra andra hästars mage reagerade på balen. Skillnaden i ts och smörblommorna märktes inte förränn efter ett tag. men hon fick inte mkt av balen så jag har nästan strukit den teorin.
Fruset gräs. Jag har varit jätteförsiktig och det var minusgarder men slog sedan om flera dagar innan fången konstaterades men hältan började samtidigt som kylan. Jag tror nog ändå mest på detta.

Jag frågade speciellt om jag verkligen skulle komma om hon fortfarande har ont. veterinären tyckte att jag skulle göra det. Kliniken ligger max 2 mil härifrån men jag känner att detta kommer att bli jättejobbigt för henne.

Egentligen har jag nog förstått det som att man inte kan dra några säkra slutsatser av hur pass ont hästen verkar ha.
Dessutom har jag precis hittat en artikel som handlar om smärta vid fånganfall. enligt den så är det olika hur hästar reagerar och i vissa fall är det så att nervcellerna har ändrats så att de uppfattar smärta på ett annat sätt och därför inte svarar på NSAID preperat. Men jag har inte hunnit läsa den färdigt det var en del som jag inte förstod.

Det är klart att jag vill hoppas att detta kommer att bli bra.

Senast ändrad:

Okej.
Nej han har inte fång nu, köpte honom i sommras av en tjej och hon sa att han hade fång sommaren innan.

Men när jag köpte honom såg hovarna hemska ut, min hovlsgare sa att de var det värsta han någonsin sett, men nu när hovslagaren har kommit regelbundet och fixat hovarna är dem bra igen.:)

Stackars dig.

Jag har inte heller skrivit om det i tråden tidigare men mitt sto som fick fång i maj fick ett nytt anfall för några veckor sedan. Jag har gjort allt "enligt boken" och varit jätteförsiktig. Grushage, några timmar i vanlig hage men då med munkorg, sakta vant in henne, enbart hö och melassfri lusernpellets och melassfria mineraler. Hon har haft kvar sina sjukbeslag hela tiden och hon har tagit det lugnt med enbart skrittpromenader. Röntgad, återbesök osv. Allt såg väldigt lindrigt ut.

Det här anfallet blev mkt kraftigare och började på bara en framhov. Hon var inte varm på morgonen o hade ingen puls. Hon var helt OK vid 14-tiden när jag bytte hage men några timmar senare nästan blockhalt på ena fram. Jag behandlade henne som fånghäst direkt trots att det kunde vara ngt annat som hovböld osv. Butta morgonen efter då vet. sondade henne i fall att. Magen var bra hela tiden fram till sondningen och hon har ätit probiotika hela tiden. Hon var bara varm i ena hoven annars kall o pulsfri.

Hon svarade inte jättebra på buttan utan blev sämre. Strax efter, mindre än en vecka efter anfallet, körde jag ner henne akut till klinik där de stallade in henne och gav smärtstillande intravenöst. De gav även i benen. Röntgen visade ev sänkning men ingen rotation. Dock hade hon ju ont. Hon svarade bra på injektionerna och klarade även övergången till metacam via munnen. Nu är hon hemma igen men jag är såklart orolig. Det här anfallet blev mkt kraftigare än det förra och jag förstår inte varför det kom.

Nu har vi gjort tre tester för diabetes. Cushingsprovet var negativt men hon låg högt på de andra två. Det kan alltså vara en insulinresistens som utlöst diabetes. Vi måste ta nya prover om några veckor igen.

Jag hoppas verkligen att din häst blir bra. Fång är väldigt otäckt och för mig känns det som att man kan vara hur noga som helst och ändå drabbas igen...

Tråkigt att din häst är sjuk!!
Detta är hemskt, Jag håller med dig om att trots att man tycker att man har koll på läget så drabbas man ändå! För mig gäller det att klara detta läget just nu. På ngt sätt så vet jag att jag måste tänka vidare men tar en sak i taget.

Tur att mina barn är stora för ngt julfirande har det inte blivit precis, inte för att jag bryr mig. I måndags var äldste sonen hemma på besök. Jag skulle precis fråga honom vad han hade gjort på nyårsafton när jag började undra om det hade varit nyår än! Jag lyckades komma fram till att det hade det nog inte,

Det var nästan samma på min häst. Nästan blockhalt på ena fram.Jag var säker på hovböld, veterinären trodde annars på vrickning i snön. Hon hade inte heller ngn puls (vid hovarna), speciellt varma hovar eller feber.

Men om det visar sig att din häst är IR som har blivit diabetes så har du kanske ngt att gå på sedan jag tror att det finns mediciner till det. Konstigt i och för sig eftersom du har varit försiktig med sockret.

Vi får hoppas på det bästa - att de blir bra igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar