Fång tråd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 539
  • Visningar Visningar 148 499
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

jag tycker att din vet verkar lite tveksam... :o
för det första så är 6 kg hö väldigt lite mat om du har annat än en shettis. en fånghäst behöver verkligen hålla i gång magen och det gör den inte med 6 kg hö. det dubbla låter mer vettigt.

tån bör kortas och tväras, särskilt om dom nu är lite långa! det är jätteviktigt. jag skulle tagit av skorna, fixat tårna och inte sko på igen tills hästen är såpass bra att den ska börja motionera igen.

vad tråkigt. :(
det är nog olika hur bra dom svarar på smärtlindring. sen tycker inte jag att målet är att dom ska bli helt smärtfria, för då belastar dom hovarna mer än bra är. utan målet är att hålla smärtan på en acceptabel nivå.

om det är nån tröst så blev inte min smärtfri med en gång hellre. det tog tid.

känns som detta är en fruktansvärt dålig period, ena hästen har ödem under hela magen och skapet, andra hade kolik i förrgår natt, och min katt dog i lördags efter en tids sjukdom. :cry:
vet flera om har det väldigt svårt nu, båda människor och djur. :crazy:

Jag är med på att de inte ska må hur bra som helst :crazy:
frågan är kanske bara vad som är acceptabelt. Just nu verkar det OK men hinner säkert ändra sig.
Jag kan mkt väl föreställa mig att det tar tid innan det slutar göra ont så lite tröst är det - kanske.

otur att du också har drabbats av olika hemskheter.

Vi får väl hoppas på ett bättre år 2009.

det viktigaste är att hon äter och dricker. :)

man skulle ju kunde ge mer butta, men så var det ju detta med magen.. enligt min erfarenhet brukar dom ofta tappa matlusten av nsaid också, så då har man ändå ett problem.:crazy:

blir säkert bättre snart!

det viktigaste är att hon äter och dricker. :)

man skulle ju kunde ge mer butta, men så var det ju detta med magen.. enligt min erfarenhet brukar dom ofta tappa matlusten av nsaid också, så då har man ändå ett problem.:crazy:

blir säkert bättre snart!

Tack för ditt svar, detta är jättejobbigt.
Äter gör hon!!!!! Dricker med för den delen.
Jag hoppas hon blir det. hon är lite piggare idag. Det känns ganska långt till att hon ska tappa matlusten.

Nej, här har det inte varit mkt firande heller. Jag fick hem mitt sto dagen innan julafton och det har hela tiden varit osäkert om hon kommer att klara sig vidare.

Veterinärerna tror egentligen inte att det är något nytt anfall utan kanske att det hänger ihop med det förra. Dagen hon blev dålig hade det snöat och hon har inte haft några sulor på. Det var tyvärr klampsnö och till o från fick hon rejäla klampar. Man funderar på om trycket av dessa utlöst ökad inflammation. Den hoven som drabbades var den som det tog längst tid för pulsen att gå ner på förra gången.

På något sätt hoppas jag nästan att det är IR så att vi kan medicinera henne. Annars känns det så hopplöst för det finns inget annat i hennes miljö jag kan reglera mer. Några timmar i stor vanlig vinterhage med kompisar och då med munkorg vill jag att hon ska kunna klara för att vara glad.
Jag ta tar också ett steg i taget. Nästa är att hon ska klara att vara utan metacam.
Vi håller tummarna för er.

Jag hade inte låtit en häst gå i stor vinterhage med fång och smärtlindring. Hon kan förvärra läget utan att hon känner det p g a medicinen.

Veterinärerna tror egentligen inte att det är något nytt anfall utan kanske att det hänger ihop med det förra. Dagen hon blev dålig hade det snöat och hon har inte haft några sulor på. Det var tyvärr klampsnö och till o från fick hon rejäla klampar. Man funderar på om trycket av dessa utlöst ökad inflammation. Den hoven som drabbades var den som det tog längst tid för pulsen att gå ner på förra gången.

Jag förstår nog inte riktigt. Menar de att det "bara" hänt ngt i hovarna denna gången utan ngn anledning annat än extra påfrestning?
Vi hade också snö helgen innan min häst blev dålig. Hon var skodd utan snösulor. Men i hennes fall var det länge sedan hon hade fång sist och hovarna har varit återställda sedan länge.
Men jag håller emd dig om att man kan undra om påfrestningen av snöklampar kan bidra till fång. Jag har tänkt tanken med min egen men tror i så fall att det kanske kan vara en bidragande orsak. Men om den har haft fång lite mer nyligen är risken kanske större?

Ingen aning egentligen (som vanligt med denna mkt jobbiga sjukdom).

Jag håller tummarna för din häst också.

knapplån

sitter och väntar på att jourvet ska ringa upp mig.

Min ponny som jag har beskrivit här i inläggen starx före detta har fortfarande svårt att röra sig och vill idag inte lyfta sina framben.
Jag har just upptäckt att kronranden på den hov där allt började är vit längst upp dvs en vit rand ca en cm bred. Hornet verkar annorlunda just där och ung mitt på är det ngn sorts förändring. Denna rand är inte mjuk utan mer ojämn och konstig.
Antar att detta inte är ett gott tecken.:cry:

Jorhavande vet kommer inte utan hänvisade till ordinarie veterinär (helt OK egentligen. Jag förstår hur hon menar). Problemet är bara att jag hade en diskusssion med denne veterinär för ett par dagar sedan om vad en fånghäst ska äta. Vi var inte riktigt överrens om man säger så.:mad:

Jag hade inte låtit en häst gå i stor vinterhage med fång och smärtlindring. Hon kan förvärra läget utan att hon känner det p g a medicinen.

Nej nej, jag menar inte nu utan senare om/när hon vants in, börjar klara att vara ute osv osv. Långt fram i tiden.

Min häst fick ju fång i maj, ett lindrigt anfall men där det blev en rotation på bägge bak. Fram syntes ingenting. Hovsl. har inte sett någon breddning alls av lamellerna och hovbenen såg mkt bättre ut på följande röntgenundersökningar.

Nu drabbades bara fram den här gången (eller hittills). Eftersom hon var helt bra i magen (vid förra anfallet blev hon lite lös) och det först bara var ena hoven som var dålig tror de att det kan vara så att inflammationen inte helt var utläkt och nu förvärrades/de överansträngdes av klamparna. Hoven som nu blev dålig var ju också den som var varmast längst förra gången.

Men man vet ju inte... Är det diabetes ger det en förklaring.

Men din häst står på butta nu? Kan ni prova att byta?
Jag ville ju ha butta till min häst den här gången eftersom det var det som funkade sist, och det sägs ju att de flesta fånghästar blir hjälpta av det. Nu fungerar ju metacam bättre, något som jag inte trodde det skulle göra.

Har du något under hovarna? Nu är det kanske svårt om den inte vill lyfta dem men om du kunde få under någon tjock frigolit?

Min häst fick ju fång i maj, ett lindrigt anfall men där det blev en rotation på bägge bak. Fram syntes ingenting. Hovsl. har inte sett någon breddning alls av lamellerna och hovbenen såg mkt bättre ut på följande röntgenundersökningar.

Men din häst står på butta nu? Kan ni prova att byta?
Jag ville ju ha butta till min häst den här gången eftersom det var det som funkade sist, och det sägs ju att de flesta fånghästar blir hjälpta av det. Nu fungerar ju metacam bättre, något som jag inte trodde det skulle göra.

Har du något under hovarna? Nu är det kanske svårt om den inte vill lyfta dem men om du kunde få under någon tjock frigolit?

Jag trodde att det alltid blev en förändring i lamellerna om hovbenet har ändrat läge? Men det ändrades kanske inte tillräckligt mkt för det eller så har jag inte fattat det riktigt (hovben och liknande blir lätt ett mysterium för mig).

Min häst fick först meta cam som inte hjälpte alls. Butta svarade hon bra på i början sedan har det gått lite fram och tillbaka (får se vad vet säger i morgon han menar att butta inte är bra till ponnyer).

Jag har haft underlägg fasttejpade tidigare. Jag undrar om hon vill lyfta fötterna så det går att sätta dit dem igen.

Fortsätter med delvis knapplån
Jag har vissa funderingar kring att försöka ta hem en veterinär med bärbar röntgen i morgon i stället. Det är kanske bättre att ta reda på vad som har hänt i hovarna? jag har en tid på en klinik här i närheten på torsdag. De har stängt till på onsdag så det går inte att köra dit nu. Jag vill inte transportera henne längre bort.
är det en bra eller dålig ide? Vad jag kan förstå så är det jag ser i kronranden antingen som fången har blivit värre eller så är det en hovböld? Men jag kan naturligtvis ha fel.

Har du provat att ge din häst Protexin? Det är bra för tarmfloran. Jag hade alltid det hemma i stallapoteket.

Ett litet tips i all välmening från Cassina som också haft fånghäst:crazy:

Tack för tipset.
Hon får bakjäst som är ungefär samma sak, i alla fall var den sortens protexin jag gav henne tidigare det.
Dessutom får hon lusern, betfor och linfröolja - allt detta är bra för tarmarna.

sen en fundering till.

jag frågade vetten om jag skulle göra nåt åt hovarna. man brukar ju tvärtåa kraftigt och lägga på sulor fram. men hon tyckte inte att jag skulle hålla på att trixa en massa utan låta de vara som det är.

vad tror ni?? ska jag bara skita i att göra nåt då det antagligen var ett ganska lindrigt fall? eller ska jag ta de säkra före de osäkra och tvärtåa?? hovslagaren kommer ut den 5 januari - ska han vidta några åtgärder eller sko som vanligt?
Tvärtån gör att separationen av lamellerna inte tärs på- yttre lagret belastas inte o brytningen avstannar.
Däremot bör man nog även raspa resten av tåväggen- så hoven får tillbaka den normala vinkeln- ingen konkav vägg.

Även att blödningen som ger tryck i hoven kan ta sig ut- jmf med hovböld.
Detta bör helst göras så snabbt som möjligt för att inte få rotation, men även sen rotation har skett hjälper det hoven att läka.

Senast ändrad:

Din stackare, men du kan nu en massa om sjukdomen:bow:

Däremot är jag inte helt med på att ge en rund/ tjock häst betfor mm.
Även om orsaken till obalansen i magen har berott på annat, så finns det nog en bidragande faktor i att den är överviktig.

Jag bantade ju min hårt- 6 kg hö- enbart- enligt Strömsholm- hovis.
Den gick dock bara ner 6 kg på 5 v.= 1 % så det var nog nödvändigt. Hästens rotation hade dessutom gått tillbaka på bara 3 v.:banana:

jag tror du kommer få upp en hovböld där i kronranden! går det att lyfta foten? isf testa att ställa den i en hink med ljummet såpvatten. om inte det går så lägg omslag.
är det en böld så kommer hon bli bra när den tömts.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
393
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 110
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 000
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka