Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Låter konstigt att magen reagerar på helt vanligt hö- har ni problem med mögel och lagringen av höet? Det finns inget annat i hagen han sätter i sig?

Det kan kanske vara så att det är ett hö som innehåller extra mkt fruktan?
det kan ju vara slaget vid "fel" tidpunkt.

Det är kanske ide att lägga det i blöt?

Till er alla som svarat mig!

Vi har massor med hagar med träd i så risken är tyvärr stor..jag gissar på någon växt.
Lite bakgrundshistoria är att han i våras blev ofräsch att rida, ingen såg någon hälta men jag kunde känna den. Åkte till klinim och hittade knäledsinflammation vänster bak, behandlade och återkom ett par veckor senare samma dag som jag bytt till ny hovslagare (som jag använt i många år) då jag tyckte han lämnade hovarna för långa, efter det blev han halt. Hältprov, svårt att belasta höger fram vid hältprov, röntgen visade tunn sula, lätt rotation fram, belastade knä fram (pga fel verkning) knäleden bak var fin.

Han vilade på box, gick på finadyn 5 dgr, skoddes med natural balance skor och blev fin och ohalt dock något svullen i benen vilket vi räknade med efter allt.

Nu exakt 8 v efter detta besök tyckte jag han i fredags var knackig, risken fanns eftersom han inte hade fått på snösulor än osv, ringde dv som trodde överbel lederna om han lekt mycket. lördag natt slog det till, startade finadyn kur igen, vet kom ut söndag morgon konstaterade fång vilket jag redan förstått.

Alltså, förutsättningarna är kassa med tanke på nyrenovering av hovar, fång och bel knä fram (lätt) han har blivit avsevärt bättre sen i lördags men det ser fortfarande inte bra ut. klink är prel bokad till tors 10.00 om han är mer kapabel att gå, då blir det röntgen hovben och omskoning.

Just nu går han på 2 påsar finadyn/dag, kyler somsagt benen 8 ggr/dag. Ingen feber, värmen i hovarna har gått ner drastiskt. utan puls vä fram men något lätt hö fram normalsett har han alltid lite på alla benen. Han har börjat stå mer upprätt i stället för bakåtlutad.
Med inrådan från vet får han äta "fritt" på hö då han är en häst som är mycket svår att hålla i hull och dessutom inte petar i sig större mängder.

Update! Vi har varit på klinik, blev i onsdags i stället då jag inte stod ut en sek till och alla tyckte vi skulle komma iväg. Hovbenet var INTE roterat en mm, och jag vad otroligt lycklig påvägen hem, oddsen är MED oss nu i stället för mot oss!

Sen har jag en fråga till er..hur snart började ni ge sockerfritt foder, typ lusern igen? Min häst är svårfödd så jag vill så snart det är lämpligt ge honom något igen (om det är möjligt givetvis)
Sen är han ju lite uttråkad. Kan man lägga in något sorts träd eller kvistar som INTE är farligt för en häst med rätt så färsk fång att gnaga på?

Sv: Hua min häst har fått fång 15/12

Ja ha då har man en fång häst....

Har aldrig tidigare haft det. Så detta var något nytt. Då man inte vet så mycket om det . Har man "bara trott hästar kan få det på betet":confused:

Men ack nej.Har i dag mitten på December, varit nere på trav kliniken i Halmstad. Och fått diagnosen fång på min 17 åriga fullblodsvalack...

Men inga rotationer i hoven. Utan boxvila och Butta i 2 veckor.....:crazy:Sedan återbesök. Givetvis PG beslag när hovslagaren kommer på onsdag..

Känns inte kul. Men jag befarade "det värsta" gör alltid det när jag måste åka till veterinären.

Tur att dessa underbara människor finns.

FINNS DET NÅGON MERA ÄN JAG SOM HAR EN FÅNG HÄST STÅENDE JUST NU...

VI KANSKE KAN STÖTTA VARANDRA..:idea:

Inte har dom väl rekomenderat PG på kliniken?
Det är nog det i särklass mest förödande beslaget att sätta på en fånghäst.

Om den inte är överviktig lär det knappast vara sockret som är boven:confused:
Hur är magstatusen? Jag gav linfrökaka- för proteinet/ magen o butta som verkar vara bättre i de flesta fallen. Probimin eller dylikt.
Låter mer som att den inte är korrekt verkad o inte stått stilla tillräckligt länge.

Jag har fått reaktioner på magen på båda mina:eek: hittade en massa kottar i silaget:mad:Höbonden trodde inte att det spelade ngn roll- det tror jag:angel:

Sv: Hua min häst har fått fång 15/12

Vad är det för ngt? Hur ser det ut och hur är det meningen att det ska fungera?

Hådéns Plåt/Gummibeslag I princip en plåt som sömmas på hoven med en påskruvad plast/gummi platta mot marken.

Tanken är väl att främja hovmekanismen i och med att hoven har typ markkontakt mot plåten.

Beslaget rekomenderades ofta vid fång förr.
Problemet är att vid hovbensrotation så trycker hovbenet ner mot plåtsulan och dödar av vävnad mellan hovbenspets och sula, om trycket blir tillräckligt stort så får man en inflammation i hovbenspetsen. Inflammationen luckrar upp hovbenet och sen är loppet kört.

PG är bra till mycket annat men inte just fång.

Jo Pg -Beslag skulle min häst ha. Enligt veterinären på kliniken...

Men då jag pratade med min hovslagare... Så ville han absolut inte sätta det på min häst.

Så han kom och satte på (bakåtvända) skor utan kappor . Enligt honom var det de bästa för min häst. Då det är ett fullblod med ganska kassa framhovar innan...

Verkar funka bra. Och han ser efter 1 vecka piggare och gladare där han står i sin box...

Återbesök på måndag 29/12

tack o lov att du har en vettig hovslagare! hur kan en klinikvet rekommendera pg till en fånghäst?? :confused: det innebär att han måste ha noll koll på hur det ser ut i hoven och vad som händer när hästen får/har fång?

ja jag är ny nu i denna tråd, då jag aldrig fram till för 3 veckor sedan inte haft en fånghäst.

Nu är min gammel man drabbad, troligtvis från frosten. Har aldrig gått på gräs direkt när frosten kommit utan då gått på grus men inte detta år, då har det funnits lite gräs o det har frusit. Skumt men det ska tydligen kunna ge fång. Och även när äpplena togslut blev det mkt morötter, vilket kan bidra till fång.
Vet gav spruta (smärtstillande osv.) och sen skrev ut Metacam i 14 dagar. återbesök efter 14 dagar, skrev ut finadyn för 10 dagar.
1a besöket beodrades att ta av skor o verka ordentligt.
2a besöket: ÅK TILL STRÖMSHOLM. vet var inte nöjd med det vår hovis gjort så nu ska vi i Januari åka till strömsholm för att fixa hovarna ordentligt. och sedan är min gammel man (22år nu i årsskiftet) konvalecent fram till Juni-Juli.
Vet tror inte att han ska ha några problem att återhämmta sig. O inte jag heller men det är såklart tungt att veta att han har ont, även om han inte visar det.

knapplån

hej! I stallet har vi haft fri tillgång på hösilage till hästarna. Vi bytte hösilage för några veckor sen, efter nån vecka fick jag höra att det var väldigt mkt protein i hösilaget. ( vet inte i vilken enhet man mäter, men det var 120-150 ... protein istället för runt 60-70 som det ska va?? )

Pratade med bonden och han sa att om man har en häst som har risk för fång ska man inte ge detta. Jag har en ponny som är överviktig och ville inte ge detta utan flyttade honom till en annan hage, där det är ett annat hösilage och inte fri tillgång på det.

Häromdagen fick en häst i stallet fång (som ätit av det hösilaget med mkt protein)

Det jag undrar är om det fortfarande är risk för fång pga att han ätit det hösilaget med mkt protein. ( han har gått i den "nya" hagen i ca 2 veckor)

Är det någon som har lite tips vad man ska tänka på? Jag är inte alls insatt i fång. Nu får han bara hösilage och mineraler. ( Han har aldrig haft fång men eftersom han är överviktig så vill jag vara väldigt försiktig)

Mvh brunette

det är helt fel! protein ger INTE fång, det var något man trodde i gammla dagar innan man visste bättre..

Okej :) men är det dåligt att inte ge det hösilaget med mkt protein då?

Vad kan jag göra för att minska risken för fång?

Det är nog snarare foderbytet som har ställt till det.
Fång kommer sig ofta av obalansen i mag o tarm.

Det är så otroligt irriterande, för det har blivit flera foderbyten i höst. De andra i stallet har bara bytt från dag till dag utan att jag ens vetat om det. Jag vill ju vänja in det nya försiktigt :( Sen har det blivit så onödiga foderbyten pga att det har råkat ta in en helt annan bal i hagen nån gång, som egentligen skulle till en annan hage.

Är det farligt det som hänt tidigare om ni förstår hur jag menar? För även förra hösten blev det massa onödiga byten!

Försöker läsa tråden, men den är sååå lång :D

tack för svaren :laugh:

Jag har ett litet tankeproblem. Saken är den att jag eventuellt får hagplats i sommar, och sedan stallplats längre fram (Stallet är under byggnation). De hästar som ska vara där är min kompis mors ridhäst, ev ett varmblod och sedan min häst då. Ska tilläggas att jag inte har häst än. Jag vill allra helst ha en shettis, men jag älskar alla ponnier men mest de små, och de är så kul att köra och busa med.

Problemet är att de bor där gräset växer som ogräs och är dessutom väldigt energirikt (södra Sverige). Skulle det vara helt fel att skaffa shettis då? Munkorg funkar väl inget vidare. Klart han/hon kan stå i grushage men då försvinner ju hela iden, eftersom ägorna just har mycket betesmark, och dessutom vill de stora hästarna säkert gå på bete och lillpållen vill inte vara ensammen.

är minishettis lika mottaglig för fång? Russ kan ju oxo få fång ganska lätt har jag hört, även om shettisen är värre. Finns det någon liten ponny ni tror skulle passa?

Hej!! Jag har haft en skimmel islandshäst-valack, heter Bragur. Har haft fång ganska länge tror jag, många år. Jag har bara haft honom 1år och typ 1 månad. och skötte bra. Men eter denna här sommaren då blev han sämre i hoven, skor ligger inte så riktig fast då ringde hovlagret och fick vänta typ 1 dag sen hovlagren kom och sa att han redan blivit sämre i hoven och då frågade jag om jag kan fortsätta rida på honom då svarade hovlagren nej och sa att jag får hitta efter en ny häst. Då jag och pappa gick in när hovlagren åkte. Satt soffan och pratade lite. Sen gick jag och pappa och satt vid datorn och började titta efter en häst:) Hittade inget den dagen, Hehe. vid 2 dagar sen då hittade jag en annons om en skäck-valack som heter Reginn, då visade jag den för mamma och hon kontaktade med pappa. Dag efter då pappa ringde till personen som säljer den skäck-valack, bestämde att vi dit och hämta den hästen 2 dagar senare. Dag innan vi skulle hämta nya hästen hem då tuvungen pappa alivia Bragur.

*kl*

nu är jag helt förtvivlad:cry:

jag misstänker att min häst fått en lättare släng av fång :( men jag vet inte om jag kanske bara tror det. har aldrig tidigare vart i kontakt med en fånghäst.

hon är lite överviktig varmblodsdam på 4 år. helt stört läddfödd! hon får bara hö i hagen och inget kraftfoder alls. en liiiiiten tuss hö i boxen på natten annars bara annat pyssel som leksaker och lite betfor när de nadra får sitt kraftfoder. ute har hon fått haft fri tillgång då jag gärna vill att hon äter så hon håller värmen då det är kallt coh blåsigt här där jag bor. vill ju att hon ska äta så hon tillgodoser tuggbehovet. men som sagt lite överviktig men inte så farligt ändå. men hon äter verkligen konstant! och då menar jag konstant!!!

nu för två veckor sedan har hon kännst lite knackig och småhalt fram när jag ridigt henne. hon hade fått ett sår på ena fram så jag har vart övertygad om att det vart de som stört henne för hon har blivit bra efetr att ha värmt upp. men hon har fått tagit det lugn och skrittat under dessa två veckor.

sen idag skulle ja rida dressyr. red ifrån stallet och hon vinglar över hela vägen. hon gick precis som ett fyllo mellan varven :crazy: alltså bara tappar styrseln över kroppen och närstan lägger sig ner åt sidan medan hon gick. inte snubbblade utan sjönk ihop åt sidan 3-4 steg.

jag tyckte mest att hon var fjantig för hon är lite mörkrädd när hon e själv ute. men så i ridhuset är hon inte samma häst alls. väldigt halt när jag testar trava henne och allmänt jättestressad och vinglar omkring och tappar benen.

jag avbryter och rider hem och hon blir som värre. får väldigt kort och stötigt framsteg. och vinglar såklart. :(

senare på kvällen tycker jag (eller om jag inbillar mig) att hon är varm i framhovarna. hon har ganska kraftig puls i alla ben.

när jag sedan tänker efter så gick hon lös en stund i ridhuset medan jag klädde av mig, som hon brukar göra. jag brukar leka lite emd henne innan men idag stod hon bara stilla. och faktiskt tycker jag att hon stod ovanligt under sig med bakbenen vid närmare eftertanke. just att hon inte ville springa och busa som hon brukar vilja göra..

såå.. ni som kan. kan de vara risk för fång eller är de nåt annat?? ska ringa veterinären i morron men vill bara se vad ni andra som har haft med fånghästar att göra tror. är vingligheten nåt som kan vara symtom hos vissa fånghästar? fattar inte var vingligheten kommer ifrån. min älskade skrutt :cry:

har såklart ordnat hage utan hö till i morgon så hon bara får bestämt mycket och inte kan stå och äta ur en bal 24/7 som hon annars gör.

men ska de få fång av att äta för mycket hösilage?? och nu??

hjälp mig :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd