Sv: Fång tråd
*kl*
nu är jag helt förtvivlad
jag misstänker att min häst fått en lättare släng av fång
men jag vet inte om jag kanske bara tror det. har aldrig tidigare vart i kontakt med en fånghäst.
hon är lite överviktig varmblodsdam på 4 år. helt stört läddfödd! hon får bara hö i hagen och inget kraftfoder alls. en liiiiiten tuss hö i boxen på natten annars bara annat pyssel som leksaker och lite betfor när de nadra får sitt kraftfoder. ute har hon fått haft fri tillgång då jag gärna vill att hon äter så hon håller värmen då det är kallt coh blåsigt här där jag bor. vill ju att hon ska äta så hon tillgodoser tuggbehovet. men som sagt lite överviktig men inte så farligt ändå. men hon äter verkligen konstant! och då menar jag konstant!!!
nu för två veckor sedan har hon kännst lite knackig och småhalt fram när jag ridigt henne. hon hade fått ett sår på ena fram så jag har vart övertygad om att det vart de som stört henne för hon har blivit bra efetr att ha värmt upp. men hon har fått tagit det lugn och skrittat under dessa två veckor.
sen idag skulle ja rida dressyr. red ifrån stallet och hon vinglar över hela vägen. hon gick precis som ett fyllo mellan varven
alltså bara tappar styrseln över kroppen och närstan lägger sig ner åt sidan medan hon gick. inte snubbblade utan sjönk ihop åt sidan 3-4 steg.
jag tyckte mest att hon var fjantig för hon är lite mörkrädd när hon e själv ute. men så i ridhuset är hon inte samma häst alls. väldigt halt när jag testar trava henne och allmänt jättestressad och vinglar omkring och tappar benen.
jag avbryter och rider hem och hon blir som värre. får väldigt kort och stötigt framsteg. och vinglar såklart.
senare på kvällen tycker jag (eller om jag inbillar mig) att hon är varm i framhovarna. hon har ganska kraftig puls i alla ben.
när jag sedan tänker efter så gick hon lös en stund i ridhuset medan jag klädde av mig, som hon brukar göra. jag brukar leka lite emd henne innan men idag stod hon bara stilla. och faktiskt tycker jag att hon stod ovanligt under sig med bakbenen vid närmare eftertanke. just att hon inte ville springa och busa som hon brukar vilja göra..
såå.. ni som kan. kan de vara risk för fång eller är de nåt annat?? ska ringa veterinären i morron men vill bara se vad ni andra som har haft med fånghästar att göra tror. är vingligheten nåt som kan vara symtom hos vissa fånghästar? fattar inte var vingligheten kommer ifrån. min älskade skrutt
har såklart ordnat hage utan hö till i morgon så hon bara får bestämt mycket och inte kan stå och äta ur en bal 24/7 som hon annars gör.
men ska de få fång av att äta för mycket hösilage?? och nu??
hjälp mig