Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Din stackare, men du kan nu en massa om sjukdomen:bow:

Däremot är jag inte helt med på att ge en rund/ tjock häst betfor mm.
Även om orsaken till obalansen i magen har berott på annat, så finns det nog en bidragande faktor i att den är överviktig.

Tack för ditt svar.
Ja denna gången kan jag aningens mer än förra, ibland undrar jag hur bra det är. Jag blir bara osams med folk här hemma och oroar mig för vad som händer med min lilla häst. Men samtidigt känns det bättre att veta...kanske... fast det är nog så ändå.

Jag håller med dig. Om hästen är överviktig så bör den bantas så snabbt som möjligt. Det blir en svår balansgång mellan tarmbalans och viktminskning.
Jag hoppas att jag inte har blivit hemmablind men jag anser inte att min häst är överviktig även om hon inte är slimmad som en tävlingshäst.

jag tror du kommer få upp en hovböld där i kronranden! går det att lyfta foten? isf testa att ställa den i en hink med ljummet såpvatten. om inte det går så lägg omslag.
är det en böld så kommer hon bli bra när den tömts.:)

Jag antar att det är bättre med hovböld?
Det går att lyfta hoven men inte så mkt mer. Hur mkt såpa ska det vara? Hur länge ska hon stå med hoven i vatten? Och när kommer det i så fall att hända ngt? Hur ska omslaget vara annars?
Hmmm ursäkta tusen frågor men detta kan jag ingenting om.
jag har inte så mkt såpa hemma. Kan man ta ngt annat?

Hoppas för din skull att det är en hovböld! Jag hoppades på det med min häst också men det verkar inte ha varit så.

Jag vet inte om det alltid syns i hoven när den verkas efter fånganfall. Vid det akuta skedet förra gången lät man skorna sitta på och man satte på nya skor efter ett tag. Då syntes ingenting. Klinikhovisarna såg ingenting i hovarna de följande två gångerna efter heller och sedan har hon skotts hemma av min duktiga hovis. Det har inte synts någon breddning då heller.

Jag har en liten fråga såhär innan sängdags: vi har en islänning/fjording som fick fång (på alla fyra, dessutom) förra sommaren. Bara för att göra det hela mer spännande är han också krubbitare. Vi vill gärna prova att lugna ner det lite genom foder, men är osäkra på vad man kan ge honom pga. fånget. Vi har frågat lite olika personer, men till och med foderrådgivningen här tvekar med att ge ett konkret svar. Några tips?

jag tycker att din vet verkar lite tveksam... :o
för det första så är 6 kg hö väldigt lite mat om du har annat än en shettis. en fånghäst behöver verkligen hålla i gång magen och det gör den inte med 6 kg hö. det dubbla låter mer vettigt.

tån bör kortas och tväras, särskilt om dom nu är lite långa! det är jätteviktigt. jag skulle tagit av skorna, fixat tårna och inte sko på igen tills hästen är såpass bra att den ska börja motionera igen.

tveksam hur då menar du? kunskapsmässigt?

hon tyckte inte att hon skulle äta mer än 6kg hö första veckan för att dra ner drastiskt på överutfodringen. efter denna veckan ska hon återgå till normal foderstat och kommer landa på ca 10kg hösilage och 2kg lusern i en jobbigt hink bara för att ha nåt att göra..haha

hon tyckte asolut inte att jag skulle röra fötterna på henne då hon inte fick nån akut fång, utan bara lite fångkänning. hon är inte ett dugg halt idag och rejsar runt som en vilde i hagen och är allmänt pigg och glad.

men långa tår har hon inte!!!! dom är väldigt korta men inte tvärtåade.
och ta av skorna är inte på tal då hon gått barfota i höst och blev väldigt ömfotad. hovarna har precis vuxit till sig och hon är inte ömfotad längre.
jag har annars alltid mina hästar barfota lite i perioder för att vila fötterna men på denna dam går inte. även om hon bara går i hagen. tänker inte riskera suläderhudsinflammation åxå.

men hovslagaren kommer på måndag och ska diskutera lite med han då. men eftersom hon inte är halt och känns som vanligt nu så tror jag inte att de borde vara nödvändigt att tvärtåa. de var som sagt väldigt milt anfall som de verkar :) men hovis får avgöra!!

Tvärtån gör att separationen av lamellerna inte tärs på- yttre lagret belastas inte o brytningen avstannar.
Däremot bör man nog även raspa resten av tåväggen- så hoven får tillbaka den normala vinkeln- ingen konkav vägg.

Även att blödningen som ger tryck i hoven kan ta sig ut- jmf med hovböld.
Detta bör helst göras så snabbt som möjligt för att inte få rotation, men även sen rotation har skett hjälper det hoven att läka.

fast om hästen är haltfri dagen efter utan smärtstillande tror du verkligen att de skett en rotation då? borde hon inte vara halt??

Jag antar att det är bättre med hovböld?
Det går att lyfta hoven men inte så mkt mer. Hur mkt såpa ska det vara? Hur länge ska hon stå med hoven i vatten? Och när kommer det i så fall att hända ngt? Hur ska omslaget vara annars?
Hmmm ursäkta tusen frågor men detta kan jag ingenting om.
jag har inte så mkt såpa hemma. Kan man ta ngt annat?

Vad tråkigt att din häst blivit dålig igen! Kan ju hoppas att det är en hovböld.
Jag trodde att min hade fått fång igen tidigt i höstas, men det visade sig vara ett "stentramp".

När min häst hade misstänkt hovböld lade vet. ett våtvarmt jodopaxomslag.
För att "driva ut" bölden.

japp, det är absolut bättre än fång tycker jag. allt är väl bättre än fång... jag använde grönsåpa, men det viktigaste är nog vattenbadet. det mjukar upp hoven så bölden lättare kan komma ut. min fick stå en halvtimme morgon och kväll, men oftast blev det betydligt länger, han tyckte nämligen det var superskönt och vägrade ta ur hoven... :p så om hon finner sig i att ha hoven i hink så är det mkt mer effektivt än att lägga omslag. men är ju inte alla hästar som det går att göra så med.

på min började det med att kronranden såg annorlunda ut (redan då misstänkte jag böld och frågade vet om han tyckte vi skulle skära upp, men han ansåg att det var bättre om den kom ut själv), sen efter ett tag började den vätska. blev till slut en stor spricka där allt var kom ut. man skulle ju tro att sprickan blev ett problem sen, men det växte hårt horn bakom den så det var det inte. när den till slut växte ner så bröts den biten av (fick riktigt kort tå då..) men eftersom det var horn bakom och han fortfarande hade stöd på sidorna så var det aldrig några problem.

har bild på bölden!
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/Bild006-1.jpg

Men om det nu var fastställt att det var Fång o den har fått Butta- skulle inte jag riskera att släppa ut hästen så att den springer:eek:

Att den är smärtfri är ju kanon, men om lammellerna tappar sitt fäste igen......:crazy:

Vet att det finns människor som har mer TUR än andra:grin:

så hon är redan ute och rejsar i hagen? :confused:

ja för min veterinär som undersökt henne anser att hon gör sig bättre ute i djupsnö än inne. kan ingen förstå att det inte var nån akut fång? hade jag inte ridit henne hade vi fortfarande inte vetat att hon hade fått känningar ens. för hon visar ingen som helst hälta. det gjorde hon bara den kvällen då jag red henne när hon var vinglig.

min veterinär är en av de mäst erkända i landet och jag vet många soms tår i kö för att få ha henne till sina hästar för att hon är så bra och kan så mycket. hon anser att hästen inte är i behov av att stå inne och då lyssnar jag på henne.

Om hästen är smärtfri dagen efter så är det inte fång utan något annat som var fel på din häst. Kanske en böld som flyttat på sig i hoven och slutat göra ont.

Men om det nu var fastställt att det var Fång o den har fått Butta- skulle inte jag riskera att släppa ut hästen så att den springer:eek:

Att den är smärtfri är ju kanon, men om lammellerna tappar sitt fäste igen......:crazy:

Vet att det finns människor som har mer TUR än andra:grin:

okej så du anser att du står dig över en av landets främsta veterinärer? intressant. hon har sett hästen och behandlat henne och gett mig ordination på hur hon skall hållas närmsta tiden. men du kan sitta och säga hur min häst är och vad som är bäst för henne? åter igen intressant att man kan avgöra sånt utan att ens ha sett eller undersökt en häst - eller inte ens ha utbildning för det.

hon går i en hage som är 2m*5m och ja - hon drar några travsteg och kastar sig runt om det är av intresse. och ser inte de minsta bekymrad ut.

Om hästen är smärtfri dagen efter så är det inte fång utan något annat som var fel på din häst. Kanske en böld som flyttat på sig i hoven och slutat göra ont.

fast om de har en böld så blir de ju markant halt på det benet och inte vinglig på det sättet. har min veterinär satt diagnosen fång (och återigen fångkänning eller ett förstadium till fång och INTE akut fång!) så är det nog det. hon har som sagt undersökt henne och det har ingen bakom skärmen på buke gjort vad jag vet ännu.

Nej, men däremot vet jag hur fång fungerar.
När man ser symtom på fång på en häst så har redan vissa skador skett inuti hoven som tar tid att läka och inte går över till dagen efter.

Nej, men däremot vet jag hur fång fungerar.
När man ser symtom på fång på en häst så har redan vissa skador skett inuti hoven som tar tid att läka och inte går över till dagen efter.

och enligt veterinären var risken minimal att det ens skulle hända nåt eller hänt nåt i hovarna då hästen är haltfri och anfallet så lindrigt att en person som inte ens visste att hon vart vinglig under ridturen inte ens sett att hästen vart sjuk. skulle hästen ta skada av att gå i en 2*5m hage menar du? att stå 8h i djupsnö och kyla hovarna och sen kasta sig runt nån gång ibland och råka ta nåt travsteg emellanåt. tycker jag ändå visar på att hästen känner sig rätt fräsch.

om hon skulle stå inne skulle hon vandra runt runt runt hela dagarna och det tror jag är sämre med tanke på den vridning hovarna utsätts på under de tvära vändningarna konstant under 8h. jag jag känner min häst - hon skulle inte stå still en sekund om hon tvingas stå inne ensammen hela dagarna.

Jag tror att en del reagerar i tråden just för att vi som haft fånghästar vet att kunskapen hos landets veterinärer tyvärr inte alltid är den bästa. Vi är helt enkelt rädda om din häst och vill hjälpa.

För mig och för en del andra låter det lite märkligt att råda någon med fånghäst att fortsätta ge t ex havre. Men din veterinär tror alltså att fånganfallet orsakats av övervikt pga hösilagemängden? Och att hösliaget varit lite kraftigt, stämmer det?

Det är svårt att veta varför individen får fång, men rönen är alltså att stärkelse o fruktan är en stor bov i dramat. Alltså brukar man ta bort dessa så gott det går för hästar som ens bara fått fångkänningar, på en gång. Det är väl därför man blir lite undrande inför den här veterinären.

Men din häst står inte på något smärtstillande nu? Jag kan ha rört ihop det.

För mig, och av det jag har läst mig till så är fång alltid fång. Fångkänning, akut fång osv är alltid fång. Samma process. Sedan hur fort man kan få den att avstanna är olika. Det är för tidigt att säga hur det kan se ut i hovarna. Min häst var symptomfri efter 1 påse butta och var aldrig direkt halt. Veterinär hemma tyckte att det var onödigt att röntga. Jag röntgade ändå efter några veckor och hon hade måttliga rotationer bak. Ingen av oss trodde det.

Jag hoppas iaf att det går bra för din häst. Fång är inte något jag önskar någon, det är för mig den värsta av sjukdomar jag råkat ut för med sin oberäknelighet.

ja vetten är väldigt säker på att det som utlöst det är för att hon ätit för mycket hösilage som är väldigt kraftigt. och att orsaken är undanröjd bara hon får en bestämd mängd och inte kan mula i sig så mycket hon vill.

alltså inte pga av havre eller för mycket kraftfoder - hon får en halv dl havre morgon och kväll och några dl betfor (innan alltså) utan att hösilaget varit boven då hon redan innan var lite överviktig. hon är extremt lättfödd och den kraft hon fått har hon fått bara för att de ska skramla lite i krubban. havre har hon fått för att jag inte gillar pelleterat foder. innan jag hade henne åt hon 4 liter havre om dan utan problem men åt en bestämd mängd hö.

hon får inget smärtstillande alls och får en väääldigt låg dos butta som hon knappt får i sig. som sagt tror ingen i stallet på mig att hon har fång för hon är helt som vanligt. de tror jag är dum i huvet. men veterinären går på att jag upplevt henne vinglig och stötig när jag red henne och att det påvisar en väldigt lindrig fångkänning och att det inte skall vara nån fara bara jag tog bort den orsakande faktorn. alltså maten. så nu får hon en foderstat beräknad på henne och hennes aktivitet.

vi lyckades se symtomen så tidigt att vi antagligen avbrutit förloppet. för som sagt har hon aldrig upplevts som sjuk från backen. bara från ryggen.

okej så du anser att du står dig över en av landets främsta veterinärer? intressant. hon har sett hästen och behandlat henne och gett mig ordination på hur hon skall hållas närmsta tiden. men du kan sitta och säga hur min häst är och vad som är bäst för henne? åter igen intressant att man kan avgöra sånt utan att ens ha sett eller undersökt en häst - eller inte ens ha utbildning för det.

hon går i en hage som är 2m*5m och ja - hon drar några travsteg och kastar sig runt om det är av intresse. och ser inte de minsta bekymrad ut.
Hur i hela friden ska man veta att hagen är en sjukhage, som man benämner en sdn. Paddock är ca 10 X 10 m.

Nu skrev du rejsar i hagen. Har bara väldigt svårt nu att se race i en sdn- sjukhage.

Bra att du känner förtroende för din Vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar