Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Diabetes hos människa är en rätt komplicerad grupp (faktiskt) av sjukdomar. Men det gemensamma är för mkt socker i blodet. Insulinets huvuduppgift är att se till socker kommer i i cellerna så de får energi. Vid typ 1 Diabetes kan inte bukspottkörteln tillverka insulin i tillräcklig mängd, ofta beroende på en infektion i barndomen. Vid typ 2 diabetes tillverkas insulin men cellerna svarar inte på insulinet som de ska, sockret åker inte i cellerna utan fortsätter att snurra runt i blodet utan att komma till nytta. Typ 2 har en viss ärftlighet. Man kan likna insulinresistens hos hästar med typ 2 diabetes. Här finns också en ärftlighet. Hästarna har också förhöjt insulin och förhöjt socker i blodet.

Men sen kan både hästar och människor som är feta och inte har några anlag för insulinresistens få det av sin fettvävnad. När (om) de blir smala igen kanske de blir helt normala. Det finns folk som haft så svår diabetes så allt insulin i världen inte fått ner blodsockret men så har de opererat sin mage (snörpt åt den så de bara kan äta litet). Sen har de plötligt inte behövt en enda droppe insulin!

Hästarna i studien hade inte diabetes en enda sekund=de hade aldrig högt blodsocker. Det var insulinet inte sockret som orsakade fång.

Om Radons häst hade diabetes vet jag inte, vet inte ens om man definierat hästdiabetes. Men kanske (om vi förutsätter att det var ett fånganfall) hade den för hög insulinnivå i blodet och att det vad den springande punkten, med eller utan höjd blodsockernivå. HH

Jag har bara snabbläst slutet av tråden och kan ha missat ngt.
Jag har försökt att läsa mig till detta med insulinresistens och diabetes hos hästar. Jag har förstått det som att en insulinresistent häst har höga insulinvärden men att den ändå kan sänka blodsockerhalten en del då den kan producera mkt mer insulin än vad en människa kan. Att den höga insulinhalten innebär att några av ex insulinreceptorerna eller andra steg i kedjan ändå fungerar en del så att blodsockerhalten sänks lite grand i alla fall. Om den sedan blir mkt IR så fungerar inte detta heller och då får den diabetes (2).
Men jag kan helt klart ha missförstått ngt av det jag läst, undrar mest om jag har fattat det rätt.

KL

Min lilla häst mår bättre nu, går nästan utan problem, smärtstillad med butta men ändå. Vi väntar på röntgen efter helgdagarna.
Återkommer med mer information senare,

Tack för bilden om hovbölden. Det skulle kunna vara en början till det.

Ni som haft fånghästar som ni valt att döma ut/avliva, vad fick er att ta det beslutet? Anledningen till att jag frågar är att jag har en fånghäst själv sedan en månad tillbaka och jag känner att jag måste även överväga det beslutet om utgången inte blir bra. Det jag vet i dagsläget är att hon har hovbenssänkning troligen är det mer på ett framben, dessutom har hon fortfarande ont efter ett antal behandlingar. Jag vet att jag inte ska "måla fan på väggen" än, men tankarna snurrar i huvudet. Hästen ifråga är 10 år och att enbart kunna fungera som sällskap skulle inte vara bra för henne. Hur lång konvalecenstid kan man räkna med och är det värt att utsätta en häst för allt lidande som sjukdomen i sig innebär och om man dessutom inte riktigt vet om hästen blir ridbar fullt ut? Jag kan tänka mig att det dessutom inte är helt billigt heller. Enligt en veterinär som jag hade kontakt med i början så dög en fånghäst enbart till för att sätta
upp småbarn på, alltså inte ridbar för vuxna.
Bra det faktum att hålla hästen i boxvila i evigheter får mig att känna att det inte är ett värdigt liv för en häst. Om jag tänker riktigt krasst så har jag en bra livförsäkring på hästen som jag kan köpa en ny frisk häst för. Nu är det här bara funderingar som jag har i mina mörkaste stunder och det skulle mycket till om jag skulle välja att avliva, men jag måste liksom tänka dom tankarna också.:(

Det är bra! Hoppas det går bra för henne.:)

Hovis var här i dag och var så nöjd med hur min hästs hovar såg ut, bättre än nånsin sa hon. Vad glad man kan bli över en sån liten sak. :love:

Det där är en gammal uppfattning, innan man visste hur viktig själva hovvården o tillräckligt lång konvalescens som behövdes. Nattsvart:crazy:

Läs PDF-filen av Liman, som är baserat på patienter som behandlats av Strömsholm. 90% kom tillbaka till form som innan- dvs även tävlingshästar.

när hoven växt ut på nytt bör hästen vara ridbar igen, förutsatt att den fått korrekt hovvård. för min häst har det tagit ca 9-10 mnd för en ny hov att växa ned. eftersom han hade en spricka efter bölden var det enkelt att se.

vad har gjorts med din hästs hovar?

Skönt att höra. Har tänkt massor på er och följt tråden för att se hur det gått. Fortsatt bättring!

Vad har hästen fått för behandling? Mitt sto blev inte bra förrän jag tog henne till en klinik som tillämpar "Strömsholmmetoden", dvs man hugger bort hela hovväggen. Då först blev hon smärtfri, och sedan var det bara att vänta tills ny hov vuxit ut. Nu tränar vi igen och ska tävla i vår. Hon hade lindrig rotation på båda framhovarna, men det var aldrig tal på kliniken att dömma ut henne. Enligt dom blir nästan alla fånghästar återställda..

Skönt att höra att det finns hopp trots allt. Det verkar som veterinärkåren borde uppdatera sig lite ndg fång. Nu hade jag tur som en tokig som fick en av världens främsta "fångveterinärer" att tillgå på kliniken. Ska dit imorgon igen och ska skriva en lång lista med frågor.
Det har eg inte gjorts så mycket med hovarna. Den första vet som kom remiterade oss till röntgen efter en vecka, vilket visade sig vara helt idiotiskt eftersom hästen hade ett pågående anfall och därmed instabil i hovarna. Men den andra "bra" vet avrådde från det eftersom läget i hovarna skulle ändå förändras eftersom det var så färskt. Så man plockade av skorna och satte på tofflor av tjock skumgummi. Jag har behandlat med butta i tre omgångar och först nu så verkar pulsen ha nästan försvunnit. Slutade sista behandlingen igår och det visar sig nog imorgon om hon fortfarande har ont. Vi fodrade med hösilage innan och det som utlöste det kan ha varit just grovfodret eftersom balarna alltid skiftade i innehåll. Ibland fick man leta efter hö bland allt klöver och annat och vissa balar var rent hö. Enl vet på klinik så är ofta hösilaget den utlösande faktorn eftersom en del bönder inte riktigt vet vid vilken tidpunkt man ska skörda det. Sen tror jag lite att en del vallar är ämnade som foder för kor med en speciell blandning av klöver och diverse andra grässorter som ska få kor att mjölka och växa bra och dessa vallar lämpar sig nog inte alls till hästfoder. Jag tycker inte att man kan döma ut allt hösilage som hästfoder, men man ska nog vara uppmärksam på innehållet i det.
Jag har tyckt mig se under hösten att min häst lagt på sig en rejäl fettnacke och svettats och kissat för mycket och har vid ett tillfälle frågat en vet om det, men hon kunde inte riktig svara på det. Däremot så är hon inte speciellt tjock.
Nu fodrar jag med rent timotejhö som jag lakar ur innan. Hon har heller inte fått en massa kraftfoder eftersom hon är ganska eldig att rida ändå. Man kan säkert spekulera i det oändliga om orsaken men huvudsaken är att hon blir så pass bra att vi kan fortsätta att lulla i skogen och träna lite och det spelar ingen roll om hur lång tid det tar. På köpet kan man ju säga att jag har lärt mig massor om foder och fång och förstått hur jobbig den sjukdomen är. Efter att pratat med en del hästägare så tror jag att vissa helt enkelt inte fattar allvaret med sjukdomen, jaja, säger dom, det är väl vara att ta in hästen en vecka och svälta den och sen ut igen i hagen och det behövs väl ingen veterinär heller. Det läker av sig själv och hovbensrotation får man först efter några år med fång.. :crazy:
Vad skönt det var att få skriva av sig lite! Hoppas att nån orkar läsa.

Jag håller med dig. När min häst fick fång första gången (mkt lindrigt) upptäckte jag att det är mkt stor skillnad på hur mkt olika personer som veterinärer, hovslagare, hästägare kan om det. Men efter de senaste veckorna med ett betydligt svårare anfall har jag verkligen insett vad det innebär för den stackars hästägare vars häst blir sjuk. Bara att få hjälp med en medicin som lindrar smärtan var ett helt företag. Då menar jag inte att få det utskrivet för det räckte med telefonsamtal utan problemet var att alla vetrinärer hade sina olika ideer om vad och hur mkt hon skulle få.
För att inte tala om hur andra uppfattar den som har en fånghäst. Jag fick höra igår att jag borde läsa på lite om utfodring nu när jag hade en fånghäst! Det känns inte som om det var anledningen till att hon blev sjuk(förra gången var det antagligen det . en för tjock häst - men jag tycker ändå att jag nu har koll på läget). Tyvärr ska jag kanske säga för tänk om det hade stoppat framtida anfall om jag lärde mig mer. Nu verkar det naturligtvis som om jag kan allt men det menar jag naturligtvis inte, försöker bara förklara hur jobbigt det kändes.
Det borde finnas kurser för hästägare om detta.

Senast ändrad:

Jag har bara snabbläst slutet av tråden och kan ha missat ngt.
Jag har försökt att läsa mig till detta med insulinresistens och diabetes hos hästar. Jag har förstått det som att en insulinresistent häst har höga insulinvärden men att den ändå kan sänka blodsockerhalten en del då den kan producera mkt mer insulin än vad en människa kan. Att den höga insulinhalten innebär att några av ex insulinreceptorerna eller andra steg i kedjan ändå fungerar en del så att blodsockerhalten sänks lite grand i alla fall. Om den sedan blir mkt IR så fungerar inte detta heller och då får den diabetes (2).
Men jag kan helt klart ha missförstått ngt av det jag läst, undrar mest om jag har fattat det rätt.

Om ngn undrar vad jag försökte beskriva i gårdagens inlägg så har jag nu hittat det jag hade läst.

Referens
"Insulin Resistance (IR) is an important factor in horses with Equine Metabolic Syndrome. Insulin resistance occurs when insulin is present in the blood, but it no longer functions to move glucose from the bloodstream into tissues. The blood levels of glucose rise, and when they reach very high levels, glucose spills over into the urine. A similar condition occurs in humans with diabetes mellitus.

Most horses compensate for the lack of effectiveness of insulin by producing more insulin, and as a result the blood level of glucose remains normal at first. However the pancreas may become unable to continue to produce abnormally high levels of insulin indefinitely. As insulin production drops, blood sugar will rise, and eventually sugar maybe found in the urine. The horse is then diagnosed with diabetes mellitus. Diabetes in horses is less common than insulin resistance, but early diagnosis of insulin resistance can lead to management changes and prevent the development of diabetes in horses, much like dietary changes and weight loss can lower a human diabetic's blood sugar and eliminate the need for insulin injections."

Dr. Nicholas Frank, Associate Professor of Equine Medicine at the University of Tennessee

Centaur

på min började det med att kronranden såg annorlunda ut (redan då misstänkte jag böld och frågade vet om han tyckte vi skulle skära upp, men han ansåg att det var bättre om den kom ut själv), sen efter ett tag började den vätska. blev till slut en stor spricka där allt var kom ut. man skulle ju tro att sprickan blev ett problem sen, men det växte hårt horn bakom den så det var det inte. när den till slut växte ner så bröts den biten av (fick riktigt kort tå då..) men eftersom det var horn bakom och han fortfarande hade stöd på sidorna så var det aldrig några problem.

har bild på bölden!
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/Bild006-1.jpg

Min häst med fång har fått en bula upp på utsidan av hoven vid kronranden. Den är inte mjuk utan det känns bara som att hovväggen buktar ut. Hovslagaren upptäckte det igår när vi tog av fångbandagen. Hovis visste inte vad det kunde vara, om det kunde ha blivit så av gipsbandaget el likn.

Var bulan på din häst hård? För om jag ser rätt så är det en bula till höger på din hästs hov på bilden?

Jag hatar fång! vi var tvugna att avliva en av våra shettisar för nåt år sen pga av det!

utbuktningen du ser är hovbölden som kommit upp i kronranden, så att kronranden öppnades. men innan den började spricka så var det som en svullnad.

Våran fånghäst har fått återfall! Ganska precis ett år efter första anfallet bröt ut. Red för tre dagar sedan och märkte ingenting. Nu har hon jätteont och har puls, svettas :cry:. Gav första dosen butta igår kväll och hovslagaren ska komma idag. Fattar inte, har inte ändrat något i foderstaten och håller henne i bra kondition :confused:. Äter hösilage men har inte fått någon ny boll i dagarna (nuvarande bollen är öppnad för 10 dagar sedan, -20 grader ute). Kan det bero på att dom började få fri tillgång kring jul för att det var så kallt? Men borde hon inte ha fått anfallet redan då? Det är väldigt magert hösilage, och hästen är smal numera. Skit också, vi som kommit igång med att träna lite smått.

Var in på kliniken med min i dag och passade på att fråga om just det här med hösilaget. Både veterinär och hovslagare var helt övertygade om att det ofta är just hösilaget som är den utlösande faktorn, på grund av att varje bal är ett foderbyte för hästen för att dom skiljer sig i ph värde för att det är olika "ensilerat". Vad det nu innebär. Är inte så väldigt insatt i proceduren. Dessutom pular vi i hästarna massa färdigfoder med för mkt kolhydrater. Jag börjar sakta men säkert att inse att fång har blivit nån sorts välfärdssjukdom hos ett antal hästar precis som vår sk åldersdiabetes är. Så fortsättningen blir det HÖ, vitaminer och mineraler och HALM för mina hästar plus att dom ska hållas slanka och fina. Frågade också om antalet fånghästar har ökat och det hade det tydligen, speciellt just årstider då det vanligtvis inte kommer in så mycket hästar med fång. Man kan ju fråga sig varför veterinärkåren inte går ut och informerar om riskerna med övergödningen av våra hästar, eller är det bara jag som missat det?
Tycker personligen att det är svårt att exakt veta hur man fodrar och med vad, när det blir bara fler och fler foderprodukter ute på marknaden, den ena mer "fantastisk" än den andra. Framför allt så har just producenterna fått för stort inflytande och dom vill ju hemskt gärna sälja sina produkter. Man får nog slå dövörat till och köra sitt eget race. Personligen så har det blivit lite så för mig att man hör talas om nåt nytt fantastiskt foder och vill prova och efter ett tag så kommer ett nytt foder som man också vill prova. Så håller det på och man kanske inte tänker på att det man just håller på med är foder byten och vips så har man en fånghäst?? (bara en teori). Inser också att man borde kunna mer om utfodring innan man skaffar häst, kanske gå en kurs i ämnet.

Var in på kliniken med min i dag och passade på att fråga om just det här med hösilaget. Både veterinär och hovslagare var helt övertygade om att det ofta är just hösilaget som är den utlösande faktorn, på grund av att varje bal är ett foderbyte för hästen för att dom skiljer sig i ph värde för att det är olika "ensilerat"..

Tror också att hösilage KAN vara en anledning till att fånganfallen ökat på senare tid, nu fodrar ju var och varannan med hösilage. Men jag tror det beror på att man fodrar med ofräsha bollar. Det är långt ifrån alla som kan skilja på bra och dålig hösilage, man tror att det är normalt med jästprickar, värme etc. och vips har man sabbat magen på dom känsligare hästarna. Och ibland missar man säkert att balen är dålig också om den bara ställs rätt upp och ned i hagen med traktorn..

Hur som helst, är det någon som vet hur långt efter ett foderbyte fånganfall kan bryta ut? Dom har som sagt ätit på denna bollen i tio dagar, och i alla fall för tre dagar sedan var hon fräsh och pigg när jag red. Tycker hon borde ha reagerat redan när vi öppnade nya bollen i sådana fall..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar