Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Vad menas? Antingen mäter man en vinkel – rotationsvinkeln - eller så mäter man hur många mm hovbenet har förflyttats. Om rotationen är mer än 11,5 grader eller ”founder distance”>15 mm är chansen att återvända till tidigare prestationsnivå klart reducerad. Enl Nicola Menzies-Gow, föredrag, Voorjaarsdagen 2008. Men inget föreligger ju här eller??

Sen handlar ju den terapeutiska skoningen om att hovbenet ska ligga så optimalt som möjligt under läkningen. HH

När min röntgades fick jag siffror i %. Om jag fattat rätt Är 33% kraftig fång.Nu hade min över 40%. Efter ett år när jag rönkade igen hade det gått tillbak 5mm. Något som vet blev förvånad över p.g.a att han blev symtomfri så fort trodde dom det skulle vara mera som gått tillbaka. Det ska bli intresant att se hur rönken ser ut efter ytterligare 1.5 år. ska rönka snart igen. Vill bara säga att min är lika funktions duglig nu som innan fånget.

nej hovbenet flyttar sig inte tillbaka igen, men hoven formar om sig för att passa hovbenets nya vinkel. :)

Några frågor till Krambanan och andra med erfarenhet av cushinghästar:

Min häst har gått på cushingmedicin i två år och har blivit som en ny häst och har inte haft något återfall av fång. För drygt två veckor sen fick hon ett fånganfall, sjukare än för två år sen. Går fortfarande illa efter två veckors behandling med butta. Är något bättre ibland men nu är hon sämre igen.
Nu kan jag även se att hon börjar se ut i kroppen som när hon var som sämst i cushing, innan medicinen sattes in, hon har enorm hals och fettansättningar lite varstans på kroppen trots att hon inte är fet.
Har någon haft en fånghäst som har varit ganska sjuk men som har gått bättre först efter flera veckors behandling? Någon med cushinghäst som har upplevt detsamma att kroppen har ändrat sig vid nytt fånganfall?
Så svårt att veta hur länge man ska leva på hoppet att det kan vända...

Min fick med ett fånganfall och blev trött som innan Cushingmedicinen efter ca 2-3 år. Då fick hon somna in dels för att fånganfallet inte svarade på butta bra och dels för att vi la redan över 1000 kr/månad på medicinen. Vi hade ju kunnat testa att höja dosen men varken hon eller jag orkade mer.

Det är ganska välkänt att medicinens effekt minskar (eller kanske snarare att Cushingen blir värre så medicinen rår inte på den längre) efter några år om jag har förstått det rätt.

Usch kan inte ens skriva om det utan att gråta. :cry:

knapplån

Veterinären menade också att en hovbensrotation aldrig går tillbaka. Jag har inte förstått det så tidigare men det betyder ju inte så mkt. Om det är så måste det ju bli värre och värre men det blir det kanske. Jag förstår inte heller hur en häst kan fungera med ett ben i fel vinkel, eller missförstår jag ngt? Men jag tycker att det skulle bli konstigt med belastning osv.

(Om ngn undrar varför jag ställt ungefär samma frågor i en annan tråd så är det för att jag tror inte riktigt att alla läser nålade trådar. Det gör inte jag i alla fall annat än denna.)

Men alltså rotationen går ju inte tillbaka men man verkar ju hoven som växer fram efter rotationen (därför det är så viktigt att röntga). Så efter ett tag hamnar man ju i balans igen.

Min ponny fick sitt hovben i hyfsad balans efter en rotation. Det hade blivit ännu bättre om hon inte hade fått ett till anfall som gjorde att jag tog bort henne. Veterinärerna på Mantorp var förvånade hur fin hon blivit i hovarna (inuti hoven).

Ja det kan man undra.
De satte en metallskena utanpå hoven. Sedan mätte de avståndet mellan denna och hovbenet (= samma avstånd som diskuterats i en annan tråd?). Avståndet var mindre längst upp på hoven än längre ner. 5 mm är skillnaden mellan dessa. Jag är ganska säker på att jag frågade efter en vinkel men minns inte exakt vad jag fick för svar (inte ngn vinkel i alla fall). Vad är founder distance?

Jag har fått lära mig av anglosaxiska vettar o hovslagare att det viktiga är hur ”löst” hovbenet blivit och därmed kunnat förflyttas olika mkt. Detta i sin tur påverkar hur sjukbeslaget ska sättas, var stödet ska vara, resp var man behöver ”lätta på trycket” för att hovbenet ska ligga på lagom plats när hovväggen runt omkring läker. Founder distance kan man ofta ana sig till redan före rtg gm att titta på kronranden. Dessa två saker förklaras i bifogade länkar.
HH
http://www.ivis.org/proceedings/geneva/2007/p178_179_Eustace.pdf
http://www.laminitis.org/prognosis.html

Ännu en fångfråga, men denna gången en ganska annorlunda sådan

Anledningen till att jag tycker denna är annorlunda är att jag inte lyckats hitta svaret här, så jag ställer den själv. Hur lång tid tar det från själva "övergödningstillfället" alltså då hästen äter det som orsakar fång, till det att fången bryter ut? Självklart kan jag förstå att detta är otroligt olika, men finns det någon som kan svara mellan tummen och pekfingret kanske? Jag vore innerligt tacksam för svar :)

När man experimentellt framkallat fång har det tagit 1 dygn innan hästarna visat symptom. Men då rör det sig om stora doser av det fångframkallande medlet.
HH

kl

Ni som har/haft en häst med hovbensrotation,hur många gånger
röntgade ni och hur lånd tid var det mellan?

Ja jag såg att du fick ta bort din häst, hemskt... När min häst fick diagnosen cushing för två år sen läste jag allt du och Saris matte (som jag har kontakt med) skrev om era hästar och det hjälpte mig mycket.
Hur länge försökte du med butta innan du gav upp? Skulle så gärna vilja veta om det finns hopp ännu efter 16 dagar utan förbättring.
Jag ska på vet. rekommendation öka dosen med Parkotil för att se om det hjälper. Men jag kommer inte ha råd att ge henne en större dos i längden, det är dyrt nog redan. Det är vidrigt att ekonomin ska styra över om hon får leva eller inte OM hon nu skulle svara på behandlingen och bli återställd.
Snälla ni som har fånghästar, har ni varit med om att det vänt åt rätt håll först efter 2-3 veckors medicinering med butta t.ex. ?

Jag kan trösta dig med att det ibland kan ta ett par månader innan hästen klarar sig utan smärtstillande.

Har ni tagit något blodprov på hästen med tanke på Cushing t ex ACTH?

Senast ändrad:

Gå till första sidan på hästvård. Mellan rubriken foder och alla inlägg står det "posta ny tråd". Klicka på den och starta.

Ja jag såg att du fick ta bort din häst, hemskt... När min häst fick diagnosen cushing för två år sen läste jag allt du och Saris matte (som jag har kontakt med) skrev om era hästar och det hjälpte mig mycket.
Hur länge försökte du med butta innan du gav upp? Skulle så gärna vilja veta om det finns hopp ännu efter 16 dagar utan förbättring.
Jag ska på vet. rekommendation öka dosen med Parkotil för att se om det hjälper. Men jag kommer inte ha råd att ge henne en större dos i längden, det är dyrt nog redan. Det är vidrigt att ekonomin ska styra över om hon får leva eller inte OM hon nu skulle svara på behandlingen och bli återställd.
Snälla ni som har fånghästar, har ni varit med om att det vänt åt rätt håll först efter 2-3 veckors medicinering med butta t.ex. ?

Det gick bara några dagar. Hon tappade nästan helt livsgnistan och det var det värsta anfallet hon haft. Så hon fick i princip 24-48 h att svara på buttan. När hon inte gjorde det beställde jag tid för avlivning dagen efter, gav henne massa smärtstillande och släppte ut henne i en hage med massa gräs tillsammans med min andra häst. Hon var så lycklig det sista dygnet! Hon hade inte fått gå på bete på flera år. :love:

Jag har aldrig varit med att det inte blivit bättre på 2-3 v. Har sett resultat omgående på henne tidigare.

Kommer ju ta ett tag innan den högre dosen har full effekt. Kommer inte ihåg hur länge exakt men tror det handlar om 1-2 månader.

Jag kan trösta dig med att det ibland kan ta ett par månader innan hästen klarar sig utan smärtstillande.

Har ni tagit något blodprov på hästen med tanke på Cushing t ex ACTH?

Fast jag fattade som att det inte blivit alls bättre. Inte att den svarat på buttan med inte klarade sig utan.

Hästen medicineras ju mot Cushing.

Jag undrade om det tagits något nytt prov före dosen höjdes, uttryckte mig nog lite oklart :o Det kunde kanske vara intressant att jämföra med de tidigare värdena?

Nej det har aldrig tagits något prov för att påvisa Cushing. Veterinären som satte igång medicineringen med Permax (numera Parkotil) mot cushing, ansåg att hästen var så pass påverkad av sin fång att hon inte ville utsätta henne för någon risk att på verka den. Man tillsätter tydligen cortisol när man tar provet och det kan få igång fången igen anser en del veterinärer.
Vet. gick helt på hur hästen såg ut och mådde och alla tecken fanns där och tilltog mer och mer innan medicinen sattes in. Hon svarade väldigt fort och bra på medicinen, blev som en ny häst tills det här tillstötte nu i julas.

Aha.....Tycker du hon börjar få tillbaks symptomen på cushing nu? Har hon börjat ändra sin kroppsform igen fått späcknacke, fettkuddar över ögonen?

Man kan ju även ta ett annat prov (ACTH )om man inte vill göra testet med kortison, det ihop med Insulin är vanligt att man tar på fånghästar med misstänkt cushing. Det är helt ofarligt.

Många gånger har ju hästarna så tydliga symptom så det finns ingen tvekan och då sätts ofta medicinen in direkt , som på din.

Jättetråkigt att hon fått fång igen.

Du har väl inte de dyra Parkotiltabletterna fortfarande? Du vet väl att det numera finns Pergolidtabletter som kostar hälften av vad Parkotilen kostar? (runt 1500 för 100 stycken )

Senast ändrad:

När köpte du Pergolidtabletter som är billigare än Parkotil??? Min vet. kollade upp det i våras någon gång och då kostade dom lika mycket. Skulle vara fantastiskt om det stämmer! Måste be vet. kolla igen!
Ja hon har späcknacke (inte vanlig fångnacke) och vätskeansamlingar över ögon och lite varstans på kroppen, ser tjock ut fast hon inte är det.

När köpte du Pergolidtabletter som är billigare än Parkotil??? Min vet. kollade upp det i våras någon gång och då kostade dom lika mycket. Skulle vara fantastiskt om det stämmer! Måste be vet. kolla igen!
Ja hon har späcknacke (inte vanlig fångnacke) och vätskeansamlingar över ögon och lite varstans på kroppen, ser tjock ut fast hon inte är det.

Jag tror att jag har köpt Pergolid Ratiofarm i snart 1 år nu ( Kan kolla på kvitton senare ) I våras fanns det i alla fall Pergolid, så mycket vet jag, om de nu inte var tillfälligt slut. Den sista förpackningen köpte jag för 3-4 veckor sedan. Be din veterinär ringa direkt till djurapoteket i Uppsala eller Eskilstuna för att beställa. Jag brukar oftast få hem tabletterna ett par dagar efter beställning. Din veterinär måste också söka licens för Pergolid före de kan skrivas ut.
Du har ju förlorat mycket pengar på att använda Parkotil:cry:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 442
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar