Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Jag har ingen aning om hur långt efter ett foderbyte ett
fånganfall kan komma.
Men hur är det med diabetes osv? Är hon kollad för det?

Jag lider med dig och pållen:cry:

Fång är lömskt. Min 17åring som avlivades i våras bodde tidigare hos en ägare som helt kunde byta kraftfoder från vecka till vecka, slänga ut dem på bete utan invänjning osv. Jag var alltid försiktig me henne, knappt ngt kraftfoder osv. Men det hjälpte inte. Nu var det iofs säkert något annat knas (högdräktig och hade en del konstiga symtom).

Hur som.

Vad gäller avlivning så sade min till, hon låg mer, smärtstillande hjälpte inte riktigt (dubbel dos butta el rättare sagt, jag gav med tätare intervall). När jag åkte in och röntgade bedövades hovarna med spruta (åkte in på rejäl dos butta). Då såg jag skillnaden. Och det var nog ungefär då hjärtat sjönk och jag bestämde mig.

Hovarna hade eller inte vuxit något på de drygt åtta (tio?) veckor vi sysslade med smärtstillande och box"vila".

Nej, hon är inte kollad för diabetes.

I kväll är hon mycket bättre, ingen puls och verkar inte speciellt stapplig :). Kanske var ett lättare anfall som snabbt gick över.. Står på butta en vecka, så får vi se vad som händer (hovslagaren kommer också). Men jag grubblar fortfarande över vad som framkallade anfallet :crazy:.

Jag har för mig att en ensilagebal bör förbrukas inom ett par dagar? Kanske det är OK med 10 dagar om man har så kallt som ni?
Jag vet inte alls eftersom jag fortfarande kör med hö. Och antagligen aldrig vågar byta till ensilage...
Håller tummarna för dig och din häst!

Jag har nog förstått det som att om de ska reagera på ett kraftigt foderbyte så tar det ung ett-två dygn. Sedan kan ju balen bli dålig kanske?
Annars tror jag också att om det är ensilage som orsakar fång då beror det nog oftast på dåliga balar.
Jag undrar om det finns ngn undersökning på det? Jag antar att alla studier kring ensilage och påverkan på mag-tarmsystemet har utgått från bra ensilage.

Hur är det med att det blir fryst då ??? Hästar ska ju egentligen inte dricka iskallt vatten heller...visserligen är det väl koliktänket mera - men hur står ensilaget - ute i 10 dagar vid riktigt kalla grader som säkerligen förlänger hållbarheten är nog inte någon fara - men det måste ju bli fryst ensilage....äter de direkt från balen på dagen & "tinad" på morgon kväll eller ute dygnet runt?? Undran är om det inte blir bra i magen att äta för kallt????
Har du verkligen inte gjort något annorlunda...nå´t vaccin eller annat.....någon som varit snäll & gett massa äpplen eller nå´t som du inte vet om????
Visst dyker ensilaget upp ofta...men även de som bytt till hö eller alltid haft det verkar få dessa konstiga återfall!!
Hoppas att det gick över för er nu iallafall....vi på Buke får grunna vidare på att lösa denna svåra gåta - Fång !!!!

Fryst ensilage ska ju inte vara någon fara för hästmagar.. Hon har aldrig regagerat mot detta tidigare i alla fall. Första anfallet fick hon av mögligt torrhö (miss från min sida).

Däremot blev hon vaccinerad två dagar innan nuvarande anfallet- kan det sabba magen?? :eek:

japp, en vaccination sänker immunförsvaret och det kan vara tillräckligt som utlösande faktor för sjukdom. så det är inte otänkbart.

Oj, då är det säkert det! Men kan man aldrig vaccinera en fång häst då :crazy:. Tränar och tävlar ju..

japp, en vaccination sänker immunförsvaret och det kan vara tillräckligt som utlösande faktor för sjukdom. så det är inte otänkbart.

Jasså, och jag som ska vaccinera i dagarna...:confused:

Kan man förebygga på något sätt i samband med vaccineringen?

Du kan ge Krafft mag-tarm t ex. Vårt ponnysto som fick fång blev vaccinerad i början av utbrottet. Denna gång höll fången aldrig på att ge sig så det är nog stor idé att vara aktsam.

kan och kan.. det har gått bra för min häst, men man ska absolut vara försiktig. och viktigt att hästen är 100% frisk när den vaccineras.

är nog olika hur känsliga hästar är för vacciner också. eg vaccinerar vi alltför ofta, det finns studier som visar att det skulle räcka att vaccinera betydligt mer sällan, för antikropperna finns kvar väldigt länge.

eg vaccinerar vi alltför ofta, det finns studier som visar att det skulle räcka att vaccinera betydligt mer sällan, för antikropperna finns kvar väldigt länge.

Japp. På hund har dom ju till och med ändrat rekommendationen på vissa vacciner till dubbla tiden. Och pga en miss fick inte min stora häst sin stelkrampsvaccination förrän 5 år efter förra sprutan och det var absolut ingen fara enligt veterinären.

Tänk på att dom som rekommenderar vaccinationsintervallen är dom som gjort vaccinerna. Dvs dom tjänar på att man vaccinerar ofta. :angel:

Några frågor till Krambanan och andra med erfarenhet av cushinghästar:

Min häst har gått på cushingmedicin i två år och har blivit som en ny häst och har inte haft något återfall av fång. För drygt två veckor sen fick hon ett fånganfall, sjukare än för två år sen. Går fortfarande illa efter två veckors behandling med butta. Är något bättre ibland men nu är hon sämre igen.
Nu kan jag även se att hon börjar se ut i kroppen som när hon var som sämst i cushing, innan medicinen sattes in, hon har enorm hals och fettansättningar lite varstans på kroppen trots att hon inte är fet.
Har någon haft en fånghäst som har varit ganska sjuk men som har gått bättre först efter flera veckors behandling? Någon med cushinghäst som har upplevt detsamma att kroppen har ändrat sig vid nytt fånganfall?
Så svårt att veta hur länge man ska leva på hoppet att det kan vända...

knapplån

Här kommer lite uppdateringar om min häst

Min häst har mått bättre de senaste dagarna även om det gått lite upp och ner.
Röntgen visade på hovbensrotation i båda fram (ca 5mm). Veterinären sa att det var ganska allvarligt. :cry: Jag hade nog inte väntat mig så mkt mer. Det känns på ngt sätt bättre att veta - kanske. Är det ngn som har ngn uppfattning/erfarenhet här av ngn häst som har haft det så pass mkt?

Veterinären menade också att en hovbensrotation aldrig går tillbaka. Jag har inte förstått det så tidigare men det betyder ju inte så mkt. Om det är så måste det ju bli värre och värre men det blir det kanske. Jag förstår inte heller hur en häst kan fungera med ett ben i fel vinkel, eller missförstår jag ngt? Men jag tycker att det skulle bli konstigt med belastning osv.

(Om ngn undrar varför jag ställt ungefär samma frågor i en annan tråd så är det för att jag tror inte riktigt att alla läser nålade trådar. Det gör inte jag i alla fall annat än denna.)

Om du googlar på hovbensrotation får du som andra resultat fram en text som är skriven av behandlare (Ove Linds metod, allmänt accepterad efter vad jag förstår). Där står att hovbensrotation ALLTID går att behandla. Att detta är sant kan ju inte jag garantera. Jag vet bara att vårt ponnysto haft rotation ett antal gånger. Även nu senast på alla fyra hovarna. Hon är smärtfri och glad igen efter butta-behandling ett längre tag denna gång.

knapplån

Här kommer lite uppdateringar om min häst

Min häst har mått bättre de senaste dagarna även om det gått lite upp och ner.
Röntgen visade på hovbensrotation i båda fram (ca 5mm). Veterinären sa att det var ganska allvarligt. :cry: Jag hade nog inte väntat mig så mkt mer. Det känns på ngt sätt bättre att veta - kanske. Är det ngn som har ngn uppfattning/erfarenhet här av ngn häst som har haft det så pass mkt?

Veterinären menade också att en hovbensrotation aldrig går tillbaka. Jag har inte förstått det så tidigare men det betyder ju inte så mkt. Om det är så måste det ju bli värre och värre men det blir det kanske. Jag förstår inte heller hur en häst kan fungera med ett ben i fel vinkel, eller missförstår jag ngt? Men jag tycker att det skulle bli konstigt med belastning osv.

(Om ngn undrar varför jag ställt ungefär samma frågor i en annan tråd så är det för att jag tror inte riktigt att alla läser nålade trådar. Det gör inte jag i alla fall annat än denna.)

Om jag förstod det rätt från min vet så går inte rotationen tillbaka helt bara till viss del. Utan att den nya hoven växer ut i den nya vinkeln.

Till er båda två som svarat mig.
tack för svaren. Detta känns inte kul. .
jag har precis pratat med hovis. Han menar att det är de närmaste veckorna som är avgörande. Det kan enligt honom gå tillbaka delvis. Om det inte gör det så går det inte att använda hästen fullt ut. Det är inte världens katastrof. Jag är nöjd med att det kommer att gå att rida henne lite lättare naturligtvis under förutsättning att hon kan leva ett hyfsat hästliv och inte har ont.

Jag ska googla senare. Det är alltid bra med så många synpunkter som möjligt.

knapplån

()

Vad menas? Antingen mäter man en vinkel – rotationsvinkeln - eller så mäter man hur många mm hovbenet har förflyttats. Om rotationen är mer än 11,5 grader eller ”founder distance”>15 mm är chansen att återvända till tidigare prestationsnivå klart reducerad. Enl Nicola Menzies-Gow, föredrag, Voorjaarsdagen 2008. Men inget föreligger ju här eller??

Sen handlar ju den terapeutiska skoningen om att hovbenet ska ligga så optimalt som möjligt under läkningen. HH

Vad menas? Antingen mäter man en vinkel – rotationsvinkeln - eller så mäter man hur många mm hovbenet har förflyttats. Om rotationen är mer än 11,5 grader eller ”founder distance”>15 mm är chansen att återvända till tidigare prestationsnivå klart reducerad. Enl Nicola Menzies-Gow, föredrag, Voorjaarsdagen 2008. Men inget föreligger ju här eller??

Sen handlar ju den terapeutiska skoningen om att hovbenet ska ligga så optimalt som möjligt under läkningen. HH

Ja det kan man undra.
De satte en metallskena utanpå hoven. Sedan mätte de avståndet mellan denna och hovbenet (= samma avstånd som diskuterats i en annan tråd?). Avståndet var mindre längst upp på hoven än längre ner. 5 mm är skillnaden mellan dessa. Jag är ganska säker på att jag frågade efter en vinkel men minns inte exakt vad jag fick för svar (inte ngn vinkel i alla fall). Vad är founder distance?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar