Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
japp, en vaccination sänker immunförsvaret och det kan vara tillräckligt som utlösande faktor för sjukdom. så det är inte otänkbart.
eg vaccinerar vi alltför ofta, det finns studier som visar att det skulle räcka att vaccinera betydligt mer sällan, för antikropperna finns kvar väldigt länge.
knapplån
Här kommer lite uppdateringar om min häst
Min häst har mått bättre de senaste dagarna även om det gått lite upp och ner.
Röntgen visade på hovbensrotation i båda fram (ca 5mm). Veterinären sa att det var ganska allvarligt. Jag hade nog inte väntat mig så mkt mer. Det känns på ngt sätt bättre att veta - kanske. Är det ngn som har ngn uppfattning/erfarenhet här av ngn häst som har haft det så pass mkt?
Veterinären menade också att en hovbensrotation aldrig går tillbaka. Jag har inte förstått det så tidigare men det betyder ju inte så mkt. Om det är så måste det ju bli värre och värre men det blir det kanske. Jag förstår inte heller hur en häst kan fungera med ett ben i fel vinkel, eller missförstår jag ngt? Men jag tycker att det skulle bli konstigt med belastning osv.
(Om ngn undrar varför jag ställt ungefär samma frågor i en annan tråd så är det för att jag tror inte riktigt att alla läser nålade trådar. Det gör inte jag i alla fall annat än denna.)
knapplån
Röntgen visade på hovbensrotation i båda fram (ca 5mm). Veterinären sa att det var ganska allvarligt. Jag hade nog inte väntat mig så mkt mer. Det känns på ngt sätt bättre att veta - kanske. Är det ngn som har ngn uppfattning/erfarenhet här av ngn häst som har haft det så pass mkt?
Veterinären menade också att en hovbensrotation aldrig går tillbaka. Jag har inte förstått det så tidigare men det betyder ju inte så mkt. Om det är så måste det ju bli värre och värre men det blir det kanske. Jag förstår inte heller hur en häst kan fungera med ett ben i fel vinkel, eller missförstår jag ngt? Men jag tycker att det skulle bli konstigt med belastning osv.
()
Vad menas? Antingen mäter man en vinkel – rotationsvinkeln - eller så mäter man hur många mm hovbenet har förflyttats. Om rotationen är mer än 11,5 grader eller ”founder distance”>15 mm är chansen att återvända till tidigare prestationsnivå klart reducerad. Enl Nicola Menzies-Gow, föredrag, Voorjaarsdagen 2008. Men inget föreligger ju här eller??
Sen handlar ju den terapeutiska skoningen om att hovbenet ska ligga så optimalt som möjligt under läkningen. HH