Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Ja, det är 1 mg tabletter. Det är alltså ingen skillnad alls på Parkotil och Pergolid. Samma substans och styrka.
Jag betalade 1468 kr/100 tabletter i December. Jag har för mig att Parkotil kostade det dubbla, runt 3000.

vad har denna medicin för biverkningar?

Det är sällsynt med biverkningar. Det man ibland kan se på vissa hästar är en nedsatt aptit i början av behandlingen då får man sluta med medicinen några dagar och sedan minska dosen.

En verkan och inte biverkan...:laugh:;) är att behandling med Pergolid på dessa hästar ger en siginikant minskad fångfrekvens. (Från 82% till 15 % visar en undersökning )

Jag betalade drygt 2 800:- för 300x0,25 mg Parkotil i början av januari. Vad pengar jag har förlorat under ett år...:(

Det kan inte kännas roligt....:cry::cry: Du får prata med din veterinär igen och be att han/hon söker licens snabbt så du kan få Pergolid nästa gång i alla fall.

Vad har din häst fått för dos hittills? Varför har du haft 0,25mg tabletter?

Jag hade 1,0 mg först och det var den dos hon stod på drygt ett år, en tabl./dag. Sen var det slut på 1,0 mg vid ett tillfälle och då fick vi 0,25 mg och i samråd med två veterinärer provade vi att sänka dosen till 3,5x0,25 mg och det har fungerat jättebra tills nu. Så nu är vi uppe på 5x0,25 mg och ska öka till 6x0,25 mg i morgon. Har ju inget att förlora. Hästen är en islänning och väger ca 400 kg. Hur mycket får din häst och vad väger den?
Kan även tala om att min häst älskar butta och tabletter, vilket gör medicineringen så enkel:)

Min väger 500 kg och får 2 mg/dag dvs 2 tabletter.

Jag ger alltid tabletterna direkt i munnen med ingivare blandat med lite äppelmos.

svarar jag oxå;)

Min väger oxå 400 och får 1 tablett om dagen.

vilken rolig häst som tycker om medicinen:D:p
Jag "stoppar ner" tabletten i en liten morotsbit,då slinker den
ner lätt!

Tack för ditt svar.
Man gör kanske olika i olika länder eller på olika ställen i Sverige med antar jag.
jag ska läsa länkarna senare, har begränsad tillgång till internet.
Jag förstår nu vad det är för avstånd du menar. Detta avstånd mätte de inte.
Hon är nu skodd efter röntgenbilderna, buttadosen är halverad och hon rör sig ganska OK dvs bättre än innan skoningen(har visserligen inte tagit ut henne annat än på stallgången).

Senast ändrad:

okej tack. funderar på om min kanske borde få det.. han är 28 år, har tjock och lång päls (ej lockig) och hålrummen över ögonen är fyllda. han har haft fång 2-3 gångar genom åren (haft honom i snart 15 år), senast för ca ett år sen och det var det kraftigaste anfallet.
samtidigt så vill man ju inte medicinera i onödan.:crazy: han får örter som ska vara effektiva mot cushings och mår bra i dagsläget. men om denna medicin är så bra som det låter så kanske det är dumt att låta bli att sätta in den? (dock har nog min vet. aldrig ens hört talas om den så om han öht vill skriva ut vet jag inte.) eller ska man bara ge den till hästar som är sjuka?

Jag har fått lära mig av anglosaxiska vettar o hovslagare att det viktiga är hur ”löst” hovbenet blivit och därmed kunnat förflyttas olika mkt. Detta i sin tur påverkar hur sjukbeslaget ska sättas, var stödet ska vara, resp var man behöver ”lätta på trycket” för att hovbenet ska ligga på lagom plats när hovväggen runt omkring läker. Founder distance kan man ofta ana sig till redan före rtg gm att titta på kronranden. Dessa två saker förklaras i bifogade länkar.
HH
http://www.ivis.org/proceedings/geneva/2007/p178_179_Eustace.pdf
http://www.laminitis.org/prognosis.html

Jag har läst länkarna. Jag förstår det nog som att founder distance är ett mått på hur mkt benet har sjunkit?
Jag förstår vad du menar med att det viktiga borde vara hur pass mkt det har lossnat.
Jag har nog aldrig riktigt förstått var det lossnar någonstans dvs vilken del av lamellvävnaden som släpper - den på hoven översta delen, den nedersta eller mera mitt på. Och likadant om det släpper längs med hela hovväggen runt om hoven eller bara delvis? Jag antar nästan att detta kan bli helt olika.

Detta med hur man ser det på kronranden har jag även läst om tidigare men har nog fortfarande inte riktigt förstått hur man ser det.

Jag har nog lugnat mig lite. Min häst mår för tillfället ganska bra så paniken som jag ofta känt den senaste tiden börjar att lägga sig.

Sedan undrar jag lite om hur det växer ihop igen. När jag i somras läste om lamellerna i den länk som finns tidigare i denna tråd så förstod jag det som att de olika lagren kan brytas ner mer eller mindre. Kan dessa bara repareras uppifrån kronranden eller kan de byggas upp ex mitt på hoven om de bara delvis är skadade och ej helt "upplösta"?

Ja detta blev några mer eller mindre helsnurriga frågor. Denna gången mest för att jag som vanligt gärna vill veta hur det fungerar.

okej tack. funderar på om min kanske borde få det.. han är 28 år, har tjock och lång päls (ej lockig) och hålrummen över ögonen är fyllda. han har haft fång 2-3 gångar genom åren (haft honom i snart 15 år), senast för ca ett år sen och det var det kraftigaste anfallet.
samtidigt så vill man ju inte medicinera i onödan.:crazy: han får örter som ska vara effektiva mot cushings och mår bra i dagsläget. men om denna medicin är så bra som det låter så kanske det är dumt att låta bli att sätta in den? (dock har nog min vet. aldrig ens hört talas om den så om han öht vill skriva ut vet jag inte.) eller ska man bara ge den till hästar som är sjuka?

Min ponnys päls var inte lockig. Jag skulle tagit ett Cushing prov om jag var du. Och börjat behandla om proverna visade på Cushing. Pergolide är den överlägset bästa medicinering för Cushinghästar.

Är Pergolid tabletterna (1 mg) lätta att dela, är det en skåra på mitten? Kan bli aktuellt att jag ska ge 1,5 tablett.
För övrigt verkar det ha vänt för min häst, igår var hon mycket piggare och gick riktigt bra i sin lösdrift med spån. Men lite lite stelare idag, men jag har fått ett litet hopp nu i alla fall.

Hej,

undrar bara om det Pergolid är samma sak som läkemedlet Pergolid för människor och som man hittar litet varningstecken för om man går in på läkemedelsverket (googlade och fick upp den som första).

Jag har funderat på att börja ge min häst Hormonize (munkpeppar) är det någon som prövat detta och vill dela med sig av erfarenheten?

Hälsningar

Devere

Hej,

undrar bara om det Pergolid är samma sak som läkemedlet Pergolid för människor och som man hittar litet varningstecken för om man går in på läkemedelsverket (googlade och fick upp den som första).

Jag har funderat på att börja ge min häst Hormonize (munkpeppar) är det någon som prövat detta och vill dela med sig av erfarenheten?

Hälsningar

Devere

Ja det är samma.

Munkpeppar hade ingen effekt på min ponny.

jag ger munkpeppar, och min häst har iaf inte haft fång sen jag började med det. är pigg och glad i övrigt också.

vad är det för varningar om pergolid?

(kl) Hur länge ska man ge dom butta egentligen? Så kort tid som möjligt antar jag, med tanke på magen? Jag har slutat ge butta nu efter åtta dagar, men hon har ju fortfarande lite värme och puls i hovarna :crazy:. Verkar dock inte ha ont (?). Stappligheten är borta. Hovslagaren tyckte hon såg bra ut i hovarna, en liten blödning på ena hoven bara.

½!

Är Pergolid tabletterna (1 mg) lätta att dela, är det en skåra på mitten? Kan bli aktuellt att jag ska ge 1,5 tablett.
För övrigt verkar det ha vänt för min häst, igår var hon mycket piggare och gick riktigt bra i sin lösdrift med spån. Men lite lite stelare idag, men jag har fått ett litet hopp nu i alla fall.

Pergolidtabletterna har skåra och är lätta att dela.

Vad skönt att din häst är bättre!:)

Jag såg bilder på din häst före och efter behandling från en tidigare tråd om Cushing. Vilken skillnad det var! Hur lång tid tog det tills hästen såg "normal" ut igen från det du startade behandlingen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 442
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar