Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Min ponny har ju gått i stor naturbeteshage i stort sett hela tiden sedan första fånganfallet utom när jag har bedömt det som för farligt. Bra elelr dåligt kan man naturligtvis diskutera i nuläget.
Hon fick fång vid nästan exakt samma tidpunkt förra gången så det kan ju ha ngt med årstiden att göra, fruset gräs eller ngt annat "nyttigt" hon hittat i hagen.

Jag håller med dig. Jag har också svårt att tänka mig ett hästliv utan gräs. Speciellt med just denna häst, tror att vilken som av våra andra hade klarat det bättre.

Tror inte många har munkorg för sin egen bekvämlighet utan för att hästen ska kunna gå med sina kompisar.

Precis. Min häst blev apatisk och tappar hullet när hon får gå i den mindre "fång hagen" och trivs mycke bättre av att gå med de andra, fast med munkorg på.

och min tycker munkorgen är det hemskaste som finns... han får inte tag i något öht, måste kännas väldigt frustrerande! så försöker undvika den i den mån det går.

det är nog väldigt olika vad som är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av krambanan
Tror inte många har munkorg för sin egen bekvämlighet utan för att hästen ska kunna gå med sina kompisar.

Kickis:
Precis. Min häst blev apatisk och tappar hullet när hon får gå i den mindre "fång hagen" och trivs mycke bättre av att gå med de andra, fast med munkorg på.

Vi upplevde samma med "fångisarna" i stallet.....visserligen märker man tydligt att de inte vill ta på den, de lär ju sig rätt fort att det betyder mindre mat....men väl där så är det inga problem.
Sen blir det härligt lyckliga när man tar av den...när de har ca halva dagar ibland.....tror på att de i överlag är betydligt lyckligare att kunna röra sig & göra allt annat med de andra hästarna, så gott som utan problem.....

Men sedan kanske det är olika med olika sorters "gräsreducerare" GG har varit super !!!

kl

Nu har min fånghäst snart stått inne i 5 veckor. Det här är vansinnigt tung, inte arbetet kring det men ledsamheten kring att han har ont!

Vi är nu nere på en påse fenylbutazon/dag från 2/dag och givetvis blir det ett litet bakslag då.
Hur länge stod era inne? När kunde de gå ut i sjukhage igen? När ni släppte ut dem, gick de då helt obehindrat eller var de fortfarande knackiga?
Min rör sig ungefär som om han vore ömfotad (vilket han inte är) i början när det var som värst stapplade han och ville knappt gå dvs när han fick akut fång den 13 dec

Min häst blev halt den 14 december. Det var inte som ett fånganfall i början. jag trodde faktiskt att det var en hovböld. Några dagar senare blev hon betydligt sämre i ett fånganfall. Hon har stått inne sedan den 14 dec. Det tog ganska lång tid innan hon inte hade ont (plågsamt lång tid tyckte jag). Det var inte föränn efter en smärtstillande spruta och ökad butta dos som det släppte. Nu har hon fått 1,5 påsar en vecka och ska from imorgon minska dosen till en påse. det känns lite oroligt. Jag hoppas att det kommer att gå bra. Hon har de senaste två veckorna rört sig ganska obehindrat. Hon ligger ner lite oftare än vanligt och kan vara lite stel när hon reser sig.

Jag vet inte hur hon går utomhus. Hon har bara varit ute en gång och det var förra veckan när vi åkte till kliniken. Då gick hon lite knackigt men det har blivit bättre med skorna hon har nu.

Jag har förstått det som att det kan ta tid. Enligt veterinärens ordination ska hon äta butta en vecka till. Om det inte går att ta bort det ska jag fortsätta en elelr två veckor till.

Jag håller med dig detta är inte kul.

Jag kommer inte att släppa ut henne förrän hon kan gå obehindrat utan smärtlndring och under förutsättning att underlaget är OK.

Senast ändrad:

hur mår hästen av boxvilan? om du känner att han skulle behöva få komma ut lite så skulle jag sätta honom i en sjukhage. du kan strö den med sågspån så blir underlaget det samma som i boxen. ha den precis utanför stallet så han inte behöver gå så långt. det är viktigt att hästen mår bra psykisk också, det har större inverkan på den fysiska hälsan än man tror.:)

min sa själv ifrån när han var redo att gå ut.
han har dock boa boots ute så var inte beroende av mjukt underlag.

Han verkar tycka det är rätt OK. Jag har rätt många hästar så han har alltid någon som sällskap inne. Nu har han dock börjat bli riktigt rastlös och gnager och leker inne så jag ska försöka göra en enkel sjukhage precis utanför stallet (på lite halvkonstigt sätt men vad gör man inte för sina pållar) så han kan gå ut. Men vågar man, om det är supermjukt låta honom stå där hela dagen?

Jag hoppas våra fånghästar blir bra snart, det gör ont i hjärtat!

Har ngn av era synbar digitalpuls?

Det har jag aldrig sett ngn häst ha någonsin. Den senaste veterinären vi träffat på visade hur man kan känna en ngt ökad puls men den får man verkligen leta efter. Min fånghäst hade, ganska lång tid efter hennes första fånganfall för ett par år sedan, en betydligt mer märkbar men ändå gansak svag puls jämfört med nu. Så nej det kan jag bestämt säga att ngn synbar kraftig digitalpuls har hon inte.

Jag hoppas våra fånghästar blir bra snart, det gör ont i hjärtat!

Jag hoppas detsamma och håller med dig. Det är nästan så man inte står ut med det fast min har nog inte så ont längre.

Jag vet inte om man vågar ha dem där hela dagen. Jag kommer nog inte att göra så med min, kommer nog bara att ta ut henne ett tag i början så hon får vara ute en kortare stund. Men jag kanske överdriver.

så länge han är lugn i sjukhagen så är det inga problem att ha honom där hela dagen. det blir ju precis som en box, fast i friluft.:)

Till er båda: Tack för svaren!

Min har gott liiiite bättre idag och sådana små hopp kan man leva länge på! Jag ska så fort marken inte är frusen ordna en sjukhage och prova att ha ute honom men kolla puls och värme noga samt hur han verkar må så får det avgöra hur länge jag vågar ha ute honom :)

En fråga till: Hur långt bort vågar man ha sjukhagen?
Är det möjligt att hästen rör sig knackigt för att den blir stel av att stå inne så länge (17 år gammal häst)

Visst blir dom stela av att röra sig på begränsad yta en längre tid! Det kliar i fingrarna på mig att få se min häst röra sig mera för att se hur hon "verkligen" går, men jag lyder veterinärens order...:confused:
Har halverat dosen med fenylbutazon i tre dagar nu och tycker inte hon går sämre, men hon ser def. inte bra ut när hon vänder sig, men när hon går rakt fram i sin lilla lösdrift ser det ganska ok ut.
Håller tummarna för oss alla här med fånghästar!

Hej! Tack för att ni delar med er.

Min pålle fick gå längst hela stallgången idag vilket är ca 20 meter och ju längre han går ju bättre ser det ut även om han ändå inte rör sig bra. Han vänder nästan normalt vilket han knappt klarade i början.
Sjukhageplanen kraschade, marken är benhård som asfalt så jag håller tummarna för plusgrader och/eller regn

kan mkt väl vara så att han är stel, med tanke på åldern.

får du inte ner stolpar med pigg heller? brukar gå ner även om det är fruset!

Jag provade igårkväll och i middags men det är helt galet hårt, jag har hoppat och stampat och tryckt men inget funkar :( Det verkar som vi ska få lite mildare väder och sedan snö på det och då ska jag vara snabb ner med dem :)

Vi har en sjukhage redan men den sluttar + har massa högt gräs i sig är rädd att han ska pillra i sig det så där vågar jag inte sätta honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar