Sv: Fång tråd
Torv fungerar än så länge jättebra för mig. Det ligger relativt stilla och det blir faktiskt väldigt mjukt och möjligt att sticka ner tårna i. Nu har jag dock väldigt mkt torv...
KL
Jag kan väl också berätta att man med säkerhet tror att det inte var ett nytt fånganfall min häst fick utan en kombination av snöklampar o en mindre böld i den ena framhoven. Dessutom visade det sig nu med ny veterinär, dock samma klinik, att hon faktiskt haft en säkning fram hela tiden sedan maj.
En veterinärmiss kallar han det för. Jag har ändå bett om att de skulle mäta rotation o ev sänkning på henne men de har de aldrig gjort. Förrens nu då han räknade på alla bilder. Säkningen har varit den samma sedan i somras och med trycket från snöklampar o böld så gjorde det väldigt ont. Rotationerna bak menar han är inom normala gränser, d v s hon har aldrig haft någon rotation bak. Men hon har alltså haft en sänkning fram istället...
Jag har haft de beslagen på henne som de tidigare veterinärerna rekommenderat vilket gjort att hon ej blivit bättre med sin säkning. Nu får hon istället tåöppen heartbar fram och vi hoppas på att hon kommer att klara det här tills en ny hov växt ut. Han menar då att hovväggen växer ut i förhållande till nya läget och att det med en ny hov kommer att bli ca 90% av hur en "normal" hov ser ut. Svårt att förklara.
Nu får hon gå ute 4-5 timmar/dag i liten sjukhage först, fylld med spån och torv. Efter några veckor blir det nog hennes vanliga grushage igen. Hon står på halv dos metacam och idag var pulsen borta. Hon rör sig bra och är pigg. Det enda som stör mig lite är att ena senan fram är aningens ifylld mot knäet på det onda fram. Kanske drar det pga säkningen? Jag kyler den och det går ner under natten.
Håller tummarna för alla er andra att det kommer att ordna sig med era fånghästar.