Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Kul att din häst mår lite bättre. Jag antar att det är ett gott tecken att de inte blir sämre igen. Jag misstänker att detta kommer att ta tid.

En dum fråga kanske men ska du ha hästen ute när det är så knaggligt underlag? Nu har din nog kommit längre än min som fortfarande äter butta. Men enligt vet skulle hon sedan bara vara ute om underlaget är OK.

Jag har gjort flera sjukhagar när det varit fruset. Min pålle står ju ute nu några timmar per dag i liten sjukhage med torv och spån i.

Man behöver ju ha ett riktigt spett och bonka lite med. Sedan funkar det om man häller kokande vatten eller bara varmt vatten där man ska ha hålet. Visst tar det lite mer tid men det går. Bara ett tips. :)

Hej! Tack för att ni delar med er.

Min pålle fick gå längst hela stallgången idag vilket är ca 20 meter och ju längre han går ju bättre ser det ut även om han ändå inte rör sig bra. Han vänder nästan normalt vilket han knappt klarade i början.
Sjukhageplanen kraschade, marken är benhård som asfalt så jag håller tummarna för plusgrader och/eller regn

Om du ska göra en sjukhage med plast stolp borde det funka med en borrmaskin. Hålen ska ju inte vara så stora och jupa

ja och det är ju inte många stolparna som behövs till en sjukhage heller.

forest; man får ju strö sjukhagen med spån ed, vilket jag tror fröken skåne hade tänkt. :) självklart är inte hårt och ojämnt underlag bra för en fånghäst. men ska den stå inne till våren blir det en lååång boxvila....

Jag är inte riktigt säker på att det fungerar med spån eller liknande hos oss. Det regnar ju en hel del och fryser om vartannat. De ställen vi har som är mkt bättre växer det ju ngt på. Men jag har inte kommit riktigt så långt än. Jag får se vad jag hittar på. Det är klart att jag inte vill att hon bara ska stå i stallet.
Jag antar nästan att sand hade varit en ide - eller?

Jag räknade bort sand just för att det hade ännu lättare för att frysa. Torv tyckte jag funkar bra, men vi täcker över den om det regnar för mkt. Jag krattar iordning varje dag och någon dag har jag hackat och lagt på mer torv för att få det bättre.

Den här gången byggde vi sjukhagen på gräsunderlag där inga hästar gått innan. Jag plockade gräs för hand och sedan har vi smetat antibit-medel över hela (hon har alltså nu inte så stor hage). Vi hällde även lite bajsvatten över. Därefter spån och sedan torv. Hon krafsade lite först för att titta på gräset men det ligger så pass långt under och dessutom luktade det ju inget bra så hon har inte rört det alls. Lite jobb men det känns skönt att ha henne ute lite.

Hej allesammans !
vi har en ponny på prov som har haft fång sommaren 2007. 2008 klarade hon sig ifrån det. & innan dess har hon aldrig fått det. Det var ju mycket regn & det blev mycket "gräs" "skörd" eller vad man ska säga.
Varför fick hon det ?
Förra sommaren hade hon ingen sommarvila och reds varje dag utan 2 grr i veckan då hon bara skrittades.
Tacksam för svar !

Tänkte berätta hur det går med min fång häst.

Han står nu på 1 påse butta. Funkar bra. Går som vanligt och böjer sig fint. Han står ute i en sjukhage...Och man ser hur gärna han vill över till de andra hästarna. Tar in honom efter några timmar. Han brukar vara ute ca 5 timmar om dagen. Underlaget har varit bra hela tiden. Då vi hade 14- var han ej ute. Men annars mjukt i backen. Grus under och upptrampat nu.

:banana: Fick förresten flytta mina hästar. Från stallet jag stog i innan. För att min pålle skulle få chansen till en sjukhage.....Ångrar inget. Hästarna har det bättre på de nya stället... Många mera saker än sjukhage problemet var visserligen orsaken till flytt. Men framförallt att man ej kunde offra liten bit mark till en sjuk häst...

Skall på återbesök på travkliniken i Halmstad igen fre 30/1. Hoppas på "något".

Är beredd på att hjälpa honom allt vad jag kan.

Funkar det verkligen med hovarna? Blir de inte sköra av att gå länge i saltad sand?

Jag har insett att spån var en dålig ide, tur jag inte provade den. Nu är spånet slut där vi brukar köpa det men ändå.

Jag har letat upp en bra plats till en minihage. Underlaget blir nog ganska OK som det är annars provar jag nog med torv. Nu ska jag passa på att få ner lite pinnar i marken. Hur stor ska hagen vara?

Min lilla häst har nästan börjat klättra på väggarna i boxen. Idag låtsas-sparkade hon efter katten och höll på att träffa mig i stället. :)
Jag trodde aldrig jag skulle bli glad över risken att få en hov i huvudet!

OBS om ngn undrar så gör hon inte sådant egentligen. Hon hade nog bara en massa överskottsenergi.

Torv fungerar än så länge jättebra för mig. Det ligger relativt stilla och det blir faktiskt väldigt mjukt och möjligt att sticka ner tårna i. Nu har jag dock väldigt mkt torv...

KL

Jag kan väl också berätta att man med säkerhet tror att det inte var ett nytt fånganfall min häst fick utan en kombination av snöklampar o en mindre böld i den ena framhoven. Dessutom visade det sig nu med ny veterinär, dock samma klinik, att hon faktiskt haft en säkning fram hela tiden sedan maj.:(En veterinärmiss kallar han det för. Jag har ändå bett om att de skulle mäta rotation o ev sänkning på henne men de har de aldrig gjort. Förrens nu då han räknade på alla bilder. Säkningen har varit den samma sedan i somras och med trycket från snöklampar o böld så gjorde det väldigt ont. Rotationerna bak menar han är inom normala gränser, d v s hon har aldrig haft någon rotation bak. Men hon har alltså haft en sänkning fram istället...

Jag har haft de beslagen på henne som de tidigare veterinärerna rekommenderat vilket gjort att hon ej blivit bättre med sin säkning. Nu får hon istället tåöppen heartbar fram och vi hoppas på att hon kommer att klara det här tills en ny hov växt ut. Han menar då att hovväggen växer ut i förhållande till nya läget och att det med en ny hov kommer att bli ca 90% av hur en "normal" hov ser ut. Svårt att förklara.

Nu får hon gå ute 4-5 timmar/dag i liten sjukhage först, fylld med spån och torv. Efter några veckor blir det nog hennes vanliga grushage igen. Hon står på halv dos metacam och idag var pulsen borta. Hon rör sig bra och är pigg. Det enda som stör mig lite är att ena senan fram är aningens ifylld mot knäet på det onda fram. Kanske drar det pga säkningen? Jag kyler den och det går ner under natten.

Håller tummarna för alla er andra att det kommer att ordna sig med era fånghästar.

Kul att din häst mår bättre! Jobbigt naturligtvis att de har ändrat sig om hur hovbenet har ändrats!
Jag har inte ngn större erfarenhet av andra hästsjukdomar än fång. Men jag har nästan svårt att tänka mig att det "brukar" vara så att alla säger och gör så olika. Jag ville också att veterinären skulle mäta ev sänkning när min häst röntgades med hon menade att det inte gick. Jag tyckte det var konstigt eftersom jag läst ngt annat. Sedan mätte hon rotationen på ett sätt som inte ngn annan tycks känna igen. I dag har jag pratat med en annan veterinär på en annan klinik. De försöker alltid (eller nästan i alla fall) uppskatta om det har skett ngn sänkning och de mätte rotationen i grader. Jag fick förklara hur den första veterinären hade mätt. :confused:
Jag förstår att det är klart att inte alla gör likadant. Men det är ju inte lätt som hästägare med alla dessa olika svar hela tiden.

den enda gång jag har haft en riktig sjukhage dvs "box utomhus" till min så hade jag råspån. vad jag kan komma ihåg så frös det inte, men jag mockade ju i det varje dag och krattade till så det var "luftigt" och någorlunda torrt. då var inte problemet fång.

hur stor du ska göra hagen beror på hur du tror hästen kommer uppföra sig. om hon brukar springa omkring så måste den vara så liten att det inte går. men brukar hon mest bara strosa omkring och vara lugn så kan den vara lite större. :)

Jag vet inte hur hon kommer att reagera. Hon brukar mest gå omkring men eftersom hon verkar lite laddad just nu så har jag inte en aning. Jag gör den nog liten från början.

Hallå hallå!
Nu har jag börjat plöja upp en igenväxt sjukhage vi haft i trä hela tiden vid paddocken, har krattat/slagit/bankat bort och blir nog klart till i morgon. Jag har tänkt lägga spån och torv (om nu de fått in torv igen, maskinerna har tydligen varit sönder) och sen kommer jag hänga upp hönätet i trästaketet så han inte behöver böja sig dvs det blir som i boxen.

Idag gick vi t o m ut en väldigt kort stund på gårdsplanen för att få lite frisk luft, han tyckte det var skönt. Men man är så rädd att det ska göra on på honom osv :(
Hovis kommer som det ser ut på fredag, han är ju barfota nu då han blev jättehalkig med skorna sist och ska nu få på sig dojjor igen så f r o m idag kommer vi öka på buttan till 2 påsar om dagen i stället för 1 bara för att han ska klara skoningen.

Tillägg: Sen pålle fick av sig zimflexen den 31 december har hans hovar varit helt svala och ingen puls de senaste 2 veckorna

Senast ändrad:

Varför ska du sko honom så länge han står?
Bättre läkning och tillväxt i hoven om han är oskodd. Du kommer att behöva verka väldigt ofta framöver också. Efter fång växer hoven mycket fortare och kan periodvis behöva verkas med bara någon veckas mellanrum.

Varför ska du sko honom så länge han står?
Bättre läkning och tillväxt i hoven om han är oskodd. Du kommer att behöva verka väldigt ofta framöver också. Efter fång växer hoven mycket fortare och kan periodvis behöva verkas med bara någon veckas mellanrum.

Min häst gick mkt bättre efter det att hon fick på sig skor. Hästen står ju inte helt still hela tiden.
Det borde ju vara viktigt att hovbenet hålls på rätt plats. Men detta har vi vad jag minns diskuterat ett antal gånger tidigare. Det är nog bara att konstatera att det finns olika teorier om detta och att alla inte tycker likadant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2