Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Misstänker att min ponny fått fång. Går stappligt, puls och varm om hovarna, flåsar. Hade 37,3 i temp när jag tog in henne. Nu har den sjunkit till 36,4. Vad kan det bero på att tempen sjunker så?

Något virus? Vi hade ett virus hos oss i våras förra året och då jojjade tempen så. Ring vet och hör efter! En fånghästen behöver dessutom inte ha feber för att få fång, det hade inte min

jag skrev inget om bowker öht? :confused:

skor har aldrig varit aktuelt för min fånghäst så har inte satt mig in i vilka skor som isf skulle vara bäst. ett visst stöd kan skon säkert ge, men (förhoppningsvis!!) är hovbenet fortfarande en bit längre upp än strålen. så frågan är väl hur mkt skillnad det blir jmf med en rätt verkad barfota hov där hela hoven inkl strålen får stöd av underlaget.
http://www.mascalcia.net/articoli/a2002_50.htm

att inte slå på skor har ju flera fördelar, mindre smärta och påfrestning för hästen och man kan ha tån så kort som möjligt utan att behöva sko av och på flera ggr i mnd..... jag har mina andra hästar skodda så jag är ingen barfota taliban, men en häst på boxvila/sjukhage med spånbädd lär inte behöva sko.
mina veterinärer och min hovslagare är av samma åsikt.

Men tycker inte dina veterinärer och hovlagare att en häst med sänkning/rotation behöver understöd genom någon form av sjukbeslag? Spån/sand vad man nu har trycker ju jämnt under hoven. Genom att sätta på beslag vill man ju ta bort trycket från sulan och tån eller om det nu är för att häva rotation genom att senorna drar i hovbenet. I det akuta skedet tycker jag att de flesta veterinärkliniker följer t ex Pollitts råd om beslag/bandage.

När vi sedan talar om boxvila brukar den innefatta några veckor till kanske 8-12 veckor beroende på häst. Men man kan ju inte ha hästen på spån under hela den tid det tar för ny hov att växa ut. En häst med sänkning som ska tas ut i sjukhage behöver stöd sträckan ut, även om sjukhagen är väldigt mjuk.

Nej, jag tror, tills ny forskning framkommer, att Pollitts mfl (se mina tidigare länkar)forskning och undersökningar är vägledande på området. De nämner ju bl a heartbar i plast som limmas fast. Jag tycker även texten som du länkar till tar upp fördelar med en heartbar? De tar upp situationer då den kanske inte fungerar som t ex vid höga hovväggar o mindre strålar så att beslaget inte ligger mot strålen. Då måste det ju vara självklart att man får finna lösningar som passar just den individuelle hästen.

Kan hästen få så kraftig rotation efter första fånganfallet att det är "kört" med den?

kl

Misstänker att min gamla 25 åring fått fång. Hon har haft det från och till hela livet. Men nu var det minst 4 årsedan förra gången. Vet och hovis kommer imon om det blir som jag vill.

Ponnyn rids inte längre utan lever som god pensionär. Får inget kraft men hösilage. Om det är fången som spökar igen så ska jag byta till hö. Är det så att hösliget också kan ha orsakat det?

Sen blir jag alltid orolig och tänker "tänk om det inte blir bättre osv, hon är ju ändå så gammal" Men jag ska ge det en chans. Hon har ju blivit (frisk) alla de andra gångerna så hon borde väl bli det nu med? :crazy: Blir lixom helt labil och tänker att det är slutet.. usch och bläää.
Fullkomligen avskyr sånt här.

Kan hästen få så kraftig rotation efter första fånganfallet att det är "kört" med den?

Som jag förstått det är det ganska sällan man säger att det är "kört" på en gång utan att försöka behandla/korrigera vinklar osv. Det är väl så att det som avgör är hur symptombilden ser ut dvs hur besvärad hästen är, hur ont den har osv. Men det är ju avgörande för hästens tillfrisknande att den får snabb veterinärvård och hjälp av en kunnig hovslagare. Ger man den inte det och inte sköter om sin häst så kan rotationer och sänkningar bli värre och chanserna för tillfrisknande kan bli väldigt små...

Hoppas att det går bra med din häst och att du kan få ut veterinär snabbt. Fång är verkligen inte roligt.

Vi har väl skrivit en del om hösilage i tråden tidigare. Det är väl så att hösilaget i sig inte egentligen är farligare än hö, men att foderbyten som det innebär med byte av hösilagebalar kan vara en risk.

Hoppas din häst blir bra snabbt!

KL

Det är ju en del som lägger sitt hö i blöt för att laka ur det. Jag läste en studie igår som visade att man behövde ha höet i blöt 60 min för att 30% av sockerarterna skulle försvinna. Samtidigt rekommenderar man ju att hö inte ska ligga i blöt så länge p g a tillväxten av bakterier? ( Warr, E M and Petch, J L (1992) De kan väl också vara fångframkallande? Svårt...Jag har ju funderat på om jag skulle börja blötlägga höet just för att vara lite "säkrare" men jag visste inte att det krävdes så lång tid.

Kollade med ett analysföretag när det gäller blötläggning av hö/hösilage, då jag fick besked om att jag skulle blötlägga hösilage av vet på klinik för ett par månader sedan.

På analysföretaget hade man aldrig hört talas om att man kunde få ur sockret, men däremot så urlakas hö/hösilaget på mineraler och vitaminer enligt dem.

En liten undran, när man mätte sockerhalten i studien, gjorde man det per kilo foder eller per kilo ts? Tänker som så att mäter man per kilo foder så är det klart att det blir mindre eftersom man tillfört vatten.

hälsningar

devere

Jag har läst helt andra siffror tror att det var 2 ggr 15 min för att minska sockret en hel del. Jag kan leta upp det senare. Men jag tror att det är svårt att räkna på det. Det är nog ganska stor skillnad på olika hö/ensilage och hur mkt av dessa lättlösliga kolhydrater som de innehåller.

Två gånger tjugo tror jag HH skrev i ett inlägg. Och viktigt att man byter vatten mellan, men det är väl självklart. Blöter man längre än så åker det mycket vitaminer och mineraler.

*knapplån*

Jag har inte orkat gå genom hela tråden så med risk för upprepning så skulle jag vilja veta vad belastningsfång är och vad det är som utlöser detta? Är det foderrelaterat eller har det med verkning och skoningen att göra eller hur ligger det till?

Jag tänker på ett fall där hovbenet har lossnat och nästan trycker enda ner i sulan på ett ben.

Ja, jag har för mig (är inte alls säker) att efter ett par timmar är en mycket onyttig process igång. Vet en del som tror att man kan lägga i blöt på morgonen och ta det på kvällen. Tydligen extremt olämpligt.

*knapplån*

Jag har inte orkat gå genom hela tråden så med risk för upprepning så skulle jag vilja veta vad belastningsfång är och vad det är som utlöser detta? Är det foderrelaterat eller har det med verkning och skoningen att göra eller hur ligger det till?

Jag tänker på ett fall där hovbenet har lossnat och nästan trycker enda ner i sulan på ett ben.

Belastningsfång är vad jag förstår ungefär som det låter dvs det beror på en ökad belastning som leder till minskad blodcirkulation i benet. Hoven får då inte tillräckligt med socker och syre och detta kan den utlösa fång dvs lamellerna bryts ner i hoven.

Ja, jag har för mig (är inte alls säker) att efter ett par timmar är en mycket onyttig process igång. Vet en del som tror att man kan lägga i blöt på morgonen och ta det på kvällen. Tydligen extremt olämpligt.

När jag tänker på blötlagt hö så ser jag framför mig hur blötläggningsvattnet ser ut i mikroskop. Det är massor av lustiga små djur som simmar omkring i det. Men då har det legat i vatten längre tid än 30-40 minuter.
Men de är kanske - antagligen inte farliga. Jag antar nästan att det är värre med en del annat som också börjar växa där.

*kl*

Misstänker att min ponny fått fång på ena hoven pga försnabbt höbyte. Hon är varm i vf och haltar lite i traven. Idag var bättre än igår.

Mina funderingar är att hur ska jag göra tills på måndag med maten? Hon får idagsläget inte mer än 5kg hö + 4morötter/dag för 'skramlet i hinken'. Hon fick betfor en gång men då rörde det sig om ca 1dl uppblött betfor till middag. Hon står på halm. Ponnyn är en maxad C på ca 400kg, 8år gammal.

Veterinär ska kontaktas på måndag och hovslagaren kommer hit på torsdag (kunde inte tidigare om jag skulle vara med och jag kan inte ta ledigt)

Jag hade nog minskat till en morot och gett lite urvattnad betfor men inte ändrat för mkt. Lite bakjäst för magen är inte fel om det nu skulle vara fång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar